• Patricia4

Gravidtråd för oss som är över 35

Hej

Här tänkte jag att vi kunde samlas, alla vi som väntar barn och är "lite" äldre. Första barnet eller femte spelar ingen roll. Alla är välkomna, tycker inte heller det spelar roll hur långt gången man är. Vi stöttar varann fram till förlossningen :)   

• Svar på tråden Gravidtråd för oss som är över 35
  • PoL

Kajsamupp: låter som att du oxå blir 'omkörd' av pensionärerna när du är ute o går?

• emjh

Jag gjorde halkkörningen idag (risktvåan) och jag är så himla glad!! Klarade den galant och detta har jag alltså gruvat mig för i flera år. Vilken oerhörd lättnad!! 

Sen ikväll blev det bara kacka, men jag kom på vid 18-tiden att jag inte hade ätit mat på hela dagen... jag har varit så uppstressad över risktvåan (hann inte äta innan) och sen var jag så glad efteråt. Åt lite frukost, en liten bit kanellängd och senare ett wienerbröd. Hej nyttiga dagen. Tungan ute

Är helt slut nu & känner mig väldigt dum som glömde äta. Hur som helst, har varit igång sedan 6.30 och imorgon har jag körlektion från 7.00-11.30 (med en halvtimmes rast i mitten). Fy vad jag längtar efter fredag em. Flört

Men fy vad jag gnäller, ska bara härda ut en vecka till, sen ska jag fokusera på det viktigaste: familjen.

• DragonWoman
    PoL skrev 2014-09-03 13:42:13 följande:

Ajdå! Läskigt. Och frustrerande när du inte får bättre stöd. Kanske du kan åka till Antenatal o be om hjälp pga oro?

Jag var inne på Antenatal i Gbg igår pga minskade fosterrörelser. Var rätt orolig då busbebis känts mindre frekvent o med mindre styrka i ett par dar. Ctg visade på bra hjärtljud men jag nöjde mig inte med det utan väntade in läkare o ul. Tog (faktiskt) hela dan i väntrummet där vi var många som behövde hjälp, men till slut så! Läkaren hittade ingen orsak men konstaterade att allt ser bra ut. Bra mängd fv, bra flöde i navelsträngen, bra andningsrörelser o rätt mått i fht gravvecka. Puh. Nu är jag sjukskriven sista tiden, såååå skönt att få vila!

Inget vi har här i Jönköping vad jag vet iaf. Funderar ibland på att ringa o säga att bebisen rör sig mindre

för att bli kollad iaf men känns dumt.

Haft ordentligt med sammandragningar nu i 2 dagar med o ett jäkla tryck neråt. Försöker ta det lite lugnt på grund av det men grabben är hemma o sjuk o tösa är lite extra klängig med + allt som måste göras hemma... Vila får jag väl göra på kk efter förlossningen
    Marco 001027 Marcus 061112 Malva 130426 Bebis bf 0929
  • kajsamupp

Pol - Ja, alla tar sig fram fortare än vad jag gör, riktig snigeltakt just nu.

emj - Grattis, då är ju nästan halva körkortet fixat ju! Snyggt jobbat. Kom ihåg att ta hand om dig också bara, eller hur?

Dragonwoman - Vilken vecka är du i nu? Gör dina sammandragningar ont?

Jag känner typ inget, annat än att det trycker lite neråt och jag behöver skrida sakta fram för att det inte ska kännas obehagligt. Får väl sammandragningar ibland, anar jag, men har svårt att skilja dom från när bebis bullar upp sig på ena sidan av magen så den blir spänd av den anledningen. Har inga sammandragningar som gör det minsta ont, inget extra slem när jag torkar mig eller något alls som tyder på att det börjar bli dags. Urk. Vet att det är en vecka kvar nästan, till bf, men vid det här laget hade första dottern redan kommit för flera dagar sedan och jag hade liksom hoppats på att även nr 2 skulle komma lite tidigt.. Är dessutom lite orolig över att förlossningens början inte ska vara sådär jättetydligt (ex ha förvärkar flera dagar som inte utvecklas till något mer), vill liksom veta att nu är den igång, inte behöva vänta för att vara säker. Det tar minst 3 timmar för min mamma och syster att köra hit, och det skulle vara skönt om de hann hit utan problem innan vi behöver åka in. Men vi har så trångt så de kan liksom inte komma i förebyggande syfte en vecka innan..

• DragonWoman
    kajsamupp skrev 2014-09-05 10:45:10 följande:

Pol - Ja, alla tar sig fram fortare än vad jag gör, riktig snigeltakt just nu.

emj - Grattis, då är ju nästan halva körkortet fixat ju! Snyggt jobbat. Kom ihåg att ta hand om dig också bara, eller hur?

Dragonwoman - Vilken vecka är du i nu? Gör dina sammandragningar ont?

Jag känner typ inget, annat än att det trycker lite neråt och jag behöver skrida sakta fram för att det inte ska kännas obehagligt. Får väl sammandragningar ibland, anar jag, men har svårt att skilja dom från när bebis bullar upp sig på ena sidan av magen så den blir spänd av den anledningen. Har inga sammandragningar som gör det minsta ont, inget extra slem när jag torkar mig eller något alls som tyder på att det börjar bli dags. Urk. Vet att det är en vecka kvar nästan, till bf, men vid det här laget hade första dottern redan kommit för flera dagar sedan och jag hade liksom hoppats på att även nr 2 skulle komma lite tidigt.. Är dessutom lite orolig över att förlossningens början inte ska vara sådär jättetydligt (ex ha förvärkar flera dagar som inte utvecklas till något mer), vill liksom veta att nu är den igång, inte behöva vänta för att vara säker. Det tar minst 3 timmar för min mamma och syster att köra hit, och det skulle vara skönt om de hann hit utan problem innan vi behöver åka in. Men vi har så trångt så de kan liksom inte komma i förebyggande syfte en vecka innan..

V 36+3. Inte ont men nästan. Inte regelbundet heller. Försöker sätta mig eller lägga mig en stund när de sätter igång och det hjälper för stunden iaf. Haft lite ont i svanken med men det beror nog garanterat på stor mage. Fast fortsätter det för mycket ringer jag fl o kollar vad de säger.
  • Lilith75

Hej på er!

Jag är 39 år och väntar mitt första barn, testade positivt så sent som igår. Roligt att läsa om andra i ungefär samma ålder och era erfarenheter! 

• DragonWoman
    Lilith75 skrev 2014-09-05 11:36:46 följande:

Hej på er!

Jag är 39 år och väntar mitt första barn, testade positivt så sent som igår. Roligt att läsa om andra i ungefär samma ålder och era erfarenheter! 

Grattis till + och välkommen hit
  • PoL

Grattis till halkkörningen, emjh! Hoppas du äter bättre idag

Välkommen hit o grattis till plusset, Lilith75!

Haha ser ju inte inläggen när jag svarar via mobilen o har uppenbarligen inte minneskapacitet nog fn att komma ihåg övr inlägg jag tänkt svara, så får spara detta, kolla o svara på nytt

• PoL

Dragonwoman: antenatal

Kajsamupp: förstår att du blir lite stressad då. Nu minns jag inte exakt hur det var för dig med tidigare fl och händelseförlopp? Man brukar väl säga att tvåan kan ta halva förlossningstiden jmf med första (vilket stämde på mig), men att trean blir lite av ett 'wild card'. Kanske ni har nån vän lr granne som i värsta fall kan hoppa in akut o passa ifall det blir bråttom?

• PoL

Haha förlåt, jag har verkligen ingen hjärnkapacitet alls just nu, vad det verkar so.

Kajsamupp: hoppas att teorin om 2an stämmer på dig så du har lite att gå på iaf.

Dragonwoman: antenatal är förlossningsvården dit man vänder sig om problem m graviditeten (bebisen) uppstår när du kommit typ halvvägs och fram till förlossningen. Det kanske kallas olika på olika sjukhus men har ni en förlossning så finns även nånstans att vända sig nu. Hoppas du kan få lite råd & stöd!

Svar på tråden Gravidtråd för oss som är över 35