• Patricia4

Gravidtråd för oss som är över 35

Hej

Här tänkte jag att vi kunde samlas, alla vi som väntar barn och är "lite" äldre. Första barnet eller femte spelar ingen roll. Alla är välkomna, tycker inte heller det spelar roll hur långt gången man är. Vi stöttar varann fram till förlossningen :)   

• Svar på tråden Gravidtråd för oss som är över 35
  • Irmeline
    RockyKiwa skrev 2014-10-03 17:57:52 följande:

Hej! Har varit till läkaren idag och pratat om fosterdiagnostik. Var inne på att göra Moderkaksprov ända till läkaren sa att det provet görs vaginalt och är smärtsamt !!!! Nu har jag kollat runt lite på nätet och ingenstans läser jag att det görs vaginalt utan att det görs genom magen som vid Fostervattenprov, blir väldigt förvirrad, är det någon här som vet och kan berätta lite om det?

Kan det inte bero på var moderkakan är placerad? Om den ligger precis vid öppningen kanske det är enklare att gå vaginalt? Fast jag har bara hört talas om att gå via magen...
  • Oväsen

Rockykiwa - Jag har inte gjort nåt själv men min syster har gjort moderskapsprov och det gjorde på samma sätt som fostervattenprov. Jag har aldrig hört nån säga att det skulle vara smärtsamt.

• RockyKiwa

Vet inte riktigt ang moderkakans läge men han sa att man ligger i en gynstol och att de går in vaginalt , tyckte det lät otäckt ,bara så märkligt eftersom jag inte hittar någonstans att läsa om det. Har bestämt mig för att inte göra det om så är fallet , då väntar jag till FP istället.Tack för era svar.

• PoL
    RockyKiwa skrev 2014-10-03 18:26:41 följande:

Vet inte riktigt ang moderkakans läge men han sa att man ligger i en gynstol och att de går in vaginalt , tyckte det lät otäckt ,bara så märkligt eftersom jag inte hittar någonstans att läsa om det. Har bestämt mig för att inte göra det om så är fallet , då väntar jag till FP istället.Tack för era svar.

Jag har aldrig hört talas om ett mkp som görs vaginalt heller - det bästa du kan göra är att ringa sjukhuset där du isf får göra det o fråga. Men för mig låter det knas... Jag gjorde mkp för att få ett tidigt resultat. I Gbg får man endast mkp om kub lr motsv ger så dåliga odds att det är 'befogat', dock kunde jag efterfråga remiss av min mvc för ett mkp i Trollhättan ist och det gick bra. Det kan göra ont beroende på moderkakans placering. Min låg i bakvägg bakom bebisen så det gick med nöd o näppe o gjorde illa ont, men bara under tiden provet togs.

Och för mig var det värt det!

Nu har vi kommit hem från bb och här sitter jag med en ljuvlig bebis i famnen som är 4 dygn gammal... Kärlek!
  • RockyKiwa

Tack PoL , härligt och höra att allt gick bra :) Jag ska ringa min BM på Mån , vill ju helst göra provet tidigt ifall det skulle vara något.Att det kan göra ont får man stå ut med men blev mycket fundersam pga av det han sa.

• Oväsen

Tack PoL :) Grattis till din son! Det låter underbart att ha en liten bebis hemma! :)

• PoL
    Oväsen skrev 2014-10-03 22:54:49 följande:

Tack PoL :) Grattis till din son! Det låter underbart att ha en liten bebis hemma! :)

Tack! Det är helt underbart fast han är galet liten - särskilt jmf med storasyskonen hihi. Och då är min bebis egentligen åt det normalstora/stora hållet (knappt 4 kg och 53 cm)!
  • Knytet

PoL, härligt att vara hemma o gosa lillprins va . Vi åkte faktiskt också hem igår lunch. Ville bara hem o hämta krafterna o slippa fler sjukhusnätter. Mitt blodvärde ligger på 86 nu och kommer ta ett tag att få upp. Blir mkt järn o järnrik mat framöver. Leia är me liten, vägde exakt 3 kg när vi åkte hem, Ludvig är en gigant jämfört, så jag förstår vad du menar . Mys på o tack för omtanken på sjukhuset !!!

• issi b
    RockyKiwa skrev 2014-10-03 18:26:41 följande:

Jag har gjort mkp med första o fvp med andra. Båda utförs på exakt samma sätt med en rejält lång nål via magen. Visst gör det ont men det är inte så farligt, mest obehagligt.

Anledning till fvp med andra var att moderkakan inte gick att nå, den satt i bakkant av livmodern mot min ryggrad. Har aldrig hört talas om att det skulle utförs vaginalt.

Numera finns ju möjlighet att göra fosterdiagnostik via blodprov, som är helt riskfritt för bebisen....
Svar på tråden Gravidtråd för oss som är över 35