Maramina skrev 2014-01-27 18:16:57 följande:
Jag har den senaste veckan/veckorna känt en del smärta i magtrakten som jag trott var ligamenten men nu börjar jag fundera... Ska nog ta och kontakta BM imorgon om det. Dels så har jag haft lite sammandragningar innan, men så i helgen, en stund efter att vi hade haft mys så fick jag så grymt ont, som kramp, i magen och låg dubbelvikt tills det gick över. Så i natt så vaknade jag av att dottern grät efter en mardröm och jag tänkte gå upp för att trösta henne. Men återigen högg det till i magen som i kramp och jag kunde verkligen inte sträcka ut mig utan fick sitta dubbelvikt i någon minut tills det släppte. Så idag, på jobbet skulle jag ut och äta lunch med några kolleger. Vi gick rätt fort pga kylan. När vi satt oss ner kom den där smärtan igen. Återigen släppte den efter någon minut, men nu började jag verkligen på att bli orolig! Kan det vara "bara" ligamenten eller är det något annat? Bebisen känner jag ju dagligen så den tycks ju må bra, men den där enorma smärtan.... Jag har även haft lättare känningar vid några tillfällen mellan de här gångerna, men då har det mest bara varit en hanterbar smärta. Dom gångerna har jag kunnat lokalisera det till höger sida, långt ner. När jag tryckt på den ömma stället har jag inte känt någon skillnad. Har någon av er andra känt något liknande?
Efter moderkaksprovet hade jag sån värk att jag bara vek mig vid ansträngning! Ungefär tre-fyra gånger på en vecka. Jag blev ordentligt orolig men fostret mådde bra då jag sökte akut. Jag undrar om det kan vara att man anstränger sig för mycket eller böjer sig för häftigt. Och jag håller med, det kommer inte från ligamenten utan det är hela livmodern som krampar! Jag tycker också att den spänner sig ibland som förvärkar, speciellt när jag stressar omkring. Så mitt första tips är att ta det betydligt lugnare! Var rädd om dig!