• Patricia4

Gravidtråd för oss som är över 35

Hej

Här tänkte jag att vi kunde samlas, alla vi som väntar barn och är "lite" äldre. Första barnet eller femte spelar ingen roll. Alla är välkomna, tycker inte heller det spelar roll hur långt gången man är. Vi stöttar varann fram till förlossningen :)   

• Svar på tråden Gravidtråd för oss som är över 35
  • kajsamupp

Lindsey: Känns onödigt att chansa.. En läkare är bara en läkare som inte läser alla studier, livsmedelsverket är en bunt kunniga går igenom alla studier innan dom ger rekommendationer. Så jag tycker det känns bäst. Men det är ju inget som säger att man får missfall, bara att risken är högre. Dessutom är det ju inte koffeinfritt som gäller, utan inte dricka för mycket.

• Lindsey Egot the only one
    kajsamupp skrev 2014-01-25 12:28:40 följande:

Lindsey: Känns onödigt att chansa.. En läkare är bara en läkare som inte läser alla studier, livsmedelsverket är en bunt kunniga går igenom alla studier innan dom ger rekommendationer. Så jag tycker det känns bäst. Men det är ju inget som säger att man får missfall, bara att risken är högre. Dessutom är det ju inte koffeinfritt som gäller, utan inte dricka för mycket.

En läkare på kvinnokliniken läser de senaste rönen för att hålla sig uppdaterad. Det är något i Coca colan som tar bort huvudvärken iaf. Kaffe funkar INTE sa hon. Hade jag haft huvudvärk hade jag hellre valt 3-4 glas Cola än 3-4 koppar kaffe.
  • Lindsey Egot the only one
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-01-25 12:34:07 följande:
    En läkare på kvinnokliniken läser de senaste rönen för att hålla sig uppdaterad. Det är något i Coca colan som tar bort huvudvärken iaf. Kaffe funkar INTE sa hon. Hade jag haft huvudvärk hade jag hellre valt 3-4 glas Cola än 3-4 koppar kaffe.
    Sedan kan man undra hur mycket mer alla dessa barn skulle ha vägt om man inte druckit koffein. Min första vägde 4180g.

Min femte vägde 3900g.

De som gjort studien påstår att barnen som utsatts för koffein ska få en lägre födelsevikt.men de flesta som fött barn innan denna studien har faktiskt fått barn som väger 3500 och där över dvs normal vikt. Går vi tillbaka till 60 och 70 talet vägde barnen normalt sett runt 3kg strecket så födelsevikten ge de senaste 30 åren ökat.

Hur skulle det se ut om alla slutade dricka koffein i normal dos (för det är dessa som skrämts till att sluta) så kan vi snart sluta på att en normalbebis kanske väger i snitt 4500kg. Dessa barn ska på något sätt kunna komma ut också.
  • Insanejane77

Jag drack coca cola under hela min graviditet och min dotter vägde 4545 i v 37! Jag tror man ska skippa den fullsockrade varianten om man dricker mycket/ofta. Iof är inte aspartam nyttigt heller. 

• Kaa76

Fast en del saker som kan påverka barnets födelsevikt kan ju just påverka den uppåt. Tex riskerar även personer som inte har diabetes att få väldigt stora barn om de överkonsumerar socker.  
    Jag har i alla fall slutat att dricka kaffe nu (efter att ha varit extrem stor konusment) men det är inte för missfalls eller födelsevikt risken utan för att det helt enkelt smakar blöööö när jag är gravid. Samma med cola, inget gott. Lite lustigt, har varit samma sak med alla barnen, morgonen efter de fötts har jag druckit kaffe som vanligt! 

Lindsey, slut klämmen på ditt inlägg fick mig att le stort. Men ja, visst är det sant! Min andra dotter vägde 4640, och jo, ut skulle hon ju, men det var ju inte riktigt lika lätt som med stora syster på 3185....

Idag är ännu en dag med extremt illamående, det hade lugnat sig lite den senaste veckan, inte försvunnit men så att jag ändå funkat på jobbet och då där. Men i går och idag! Nej blö, detta är inget kul alls! Är nu i v.12 och har inget större hopp om att det kommer släppa den här gången heller.

• Insanejane77

Kaa76: Precis, jag lär ju undvika socker mer den här graviditeten och se om det inte blir ett något mindre barn då. Speciellt från nu när jag går in i v 20 i morgon. Visst är det efter det som barnet blir mer påverkat av vad man äter? Läkarna kollade mig för graviddiabetes många gånger och jag fick göra flera belastningsprov men det låg bra hela tiden, ändå blev min dotter så bamsig. 
    Jobbigt att må illa hela tiden! Hoppas det blir bättre snart!{#emotions_dlg.flower}

• Kaa76

Ja, jag har för mig att det är andra halvan som de påverkas mest under. Tror det faktiskt har en viss inverkan, även om gener osv påverkar med. Åt rätt mycket söt saker, framför allt kex med citronfyllning och kräm, när jag väntade min 4,6 kg dotter.  Vilket jag inte gjorde med de andra två, som vägt 3,185 och 3,240. Med yngsta åt jag i stort sätt bara is!  Totalt gick jag inte upp mycket alls med dottern som vägde så mycket, det mesta var vätska, men jag misstänker att det är just vad man stoppar i sig som påverkar, inte så mycket ens egen vikt (även om diabetes ger större barn och högre vikt hos mamman med.) 

Tack, hoppas jag med, är inte så där jätte kul i längden :(

• Insanejane77
    Kaa76 skrev 2014-01-25 14:16:03 följande:
    Ja, jag har för mig att det är andra halvan som de påverkas mest under. Tror det faktiskt har en viss inverkan, även om gener osv påverkar med. Åt rätt mycket söt saker, framför allt kex med citronfyllning och kräm, när jag väntade min 4,6 kg dotter.  Vilket jag inte gjorde med de andra två, som vägt 3,185 och 3,240. Med yngsta åt jag i stort sätt bara is!  Totalt gick jag inte upp mycket alls med dottern som vägde så mycket, det mesta var vätska, men jag misstänker att det är just vad man stoppar i sig som påverkar, inte så mycket ens egen vikt (även om diabetes ger större barn och högre vikt hos mamman med.) 

Tack, hoppas jag med, är inte så där jätte kul i längden :(

Ja inte för att man ska banta på något vis när man är gravid men om man som jag är överviktig redan sedan innan graviditeten och som fått ett stort barn så bör jag ändå tänka på vad jag stoppar i mig. Jag tänkte att jag ska dra ner på kolhydrater i form av raffinerat socker, pasta, bröd och i viss mån ris och potatis också och istället äta mer grönsaker. Det är planen iaf, men får se hur jag mår när jag äter så medan jag är gravid.

Jag gick upp 26 kilo under min första graviditet men 12 av dom kilona var rent vatten som jag lade på mig när jag var sjuk de sista 3 veckorna och jag tappade dom fort när jag var förlöst. Jag ska satsa på att äta bra och riktig mat, inget light eller sånt och försöka röra mig lite mer. Vilket kommer bli svårt för jag har redan en besvärlig foglossning :O

• Maramina

Ser att nu diskuterar koffeinets påverkan. Det är först vid större intag som det kan vara skadligt har fått lära mig. I mindre mängder är det ingen fara har samtliga barnmorskor och läkare som jag träffat sagt. Skulle det vara skadligt att få i sig lite koffein under graviditeten tror jag inte att Lergigan Comp skulle vara den vanligast utskrivna medicinen mot graviditetsillamående med tanke på att den innehåller just koffein.

• kajsamupp

Maramina: Ja, det är vid över 3 koppar kaffe man sett en ökad risk (vilket innebär en ännu större mängd om man hellre vill dricka cola). Har dock inte hört något alls om födelsevikten, bara missfallsrisken.

Jag märker också att jag inte är lika sugen på kaffe längre. Har inte druckit på flera dagar nu, och är i stället så sömnig..

Svar på tråden Gravidtråd för oss som är över 35