• Anonym (Ledsen)

Han får inte börja rida

Jag är bonusmamma åt en 5-årig pojke som mer och mer börjat intressera sig för hästar.
    Var vi än är där det finns hästar (marknader,djurparker osv) så fastnar han hos dom.
    Han pratar massor om hästar och vill veta allt. Han har ridit hos vänner och tyckt att det var jättekul.
    Självklart så kommer samma fråga varje dag: "Kommer jag få ha egen häst nån gång?"
    Jag red och hade egen häst i 10 år men slutade när jag flyttade hemifrån och började jobba.
    Eftersom vi har en stabilt liv och god ekonomi så skulle jag inte se några problem med att låta pojken få en ponny samtidigt som jag kan ta upp min ridning med egen häst igen.
    Pappan (min man) tror det skulle va bra för honom eftersom ipad/tv osv annars är det bästa han vet.
    Men när vi tog upp det med biomamman som vi har väldigt bra kontakt med tog det tvärstopp!
    Hon ser hellre att han sitter och spelar tv-spel eller leker på gården än är i ett stall.
    Jag frågade om det handlade om säkerheten,att hon är rädd att han ska skadas men det var det inte.
    Hon tycker själv inte om hästar och vill inte på sina veckor höra något tjat om nån häst.
    Vi bad henne tänka på saken eftersom det är pojkens dröm och för det faktiskt kan få honom att utvecklas.
    Tyvärr såg det inte ljusare ut vid senaste samtalet.

Biomamman skulle självklart inte ha något med hästen att göra utan det sköter jag och barnet får va i stallet på våran vecka. Vi bor i stan men det finns ett stall med lediga platser 5 km från oss. Vi har heller inte nämnt något till barnet att han skulle kunna få en egen häst eftersom han skulle bli så ledsen när mamman inte stödjer det.

Några tips på hur det här skulle kunna lösas? 

• Svar på tråden Han får inte börja rida
  • Wilner
    Anonym (morsa) skrev 2013-11-16 11:01:25 följande:
    Haha... Humor!

Hon kan väl skaffa sig heltidsjobb, och extrajobb när grabben är hos pappan så att hon har råd med en häst?

Nej, du får envisas med det men det behöver man inte.
    Varför skulle hon lägga pengar på en häst? Det är en dysfunktionell aktivitet för en pojke. Det är som att be om att få honom mobbad i skolan.
  • Anonym (morsa)
    Wilner skrev 2013-11-16 11:02:53 följande:
    Varför skulle hon lägga pengar på en häst? Det är en dysfunktionell aktivitet för en pojke. Det är som att be om att få honom mobbad i skolan.
    Varför inte? Om pappan och Ts vill köpa ponny men morsan nekar för att det är orättvist, så kan hon ju köpa den själv!

Sämsta argumentet ever.
  • Anonym (sinakdus)
    Anonym (morsa) skrev 2013-11-16 11:01:25 följande:
    Haha... Humor!

Hon kan väl skaffa sig heltidsjobb, och extrajobb när grabben är hos pappan så att hon har råd med en häst?

Nej, du får envisas med det men det behöver man inte.

Ja, du tycker säkert situationen är "humor".

Själv tycker jag det är fullständigt korkat att säga att "då får väl mamman köpa en egen häst åt pojken"   
  • Wilner
    Anonym (morsa) skrev 2013-11-16 11:04:25 följande:
    Varför inte? Om pappan och Ts vill köpa ponny men morsan nekar för att det är orättvist, så kan hon ju köpa den själv!

Sämsta argumentet ever.
    Jag bryr mig inte om vad dessa dysfunktionella föräldrar säger. Jag bryr mig dock om att pojken ges en chans att få ett bra liv. 
  • Lejonmamman01

Alltså, jag tycker absolut att pojkar ska vara pojkar och flickor flickor, men när det gäller just ridning så tycker jag att du har fel. Att det har varit så i Sverige de allra senaste decennierna, att det mest varit flickor som ridit och hållit på med hästar, betyder inte att det är universellt. I de flesta kulturerna är det tvärtom männen som har ridit mest - tänk bara på alla kungar och härförare som dessutom varit kända som stora hästkarlar och skickliga ryttare: Alexander den Store, Julius Caesar, Gustav II Adolf, Karl XII... Tänk kavalleriet - stiliga husarer i sina uniformet!

Allt beror ju på vilket uttryck intresset tar sig. Min son red några år - men han satt ju inte och ritade hjärtan och skrev hästens namn i. DÅ hade jag blivit orolig! Jag tror att han gillade det där, att han kunde få ett stort djur att göra som han ville - och han såg oerhört käck och stilig ut i sadeln!  
  • Moolie
    Lejonmamman01 skrev 2013-11-16 10:43:13 följande:

Så du menar att hon ska ragga en rik man, så att han ska pröjsa för en ridhäst, stallplats och ridlektioner åt hennes barn..? Hur tänkte DU där..? Död
    Uppenbarligen finns där massvis med bonusmammor som mer än gärna betalar för sina bonusbarns intressen. Där måste finnas män som har ett sådant gott hjärta med. :) Eller alla män är fyllda med egoism och hat? "Död"
  • Lejonmamman01
    Lejonmamman01 skrev 2013-11-16 11:07:19 följande:

Alltså, jag tycker absolut att pojkar ska vara pojkar och flickor flickor, men när det gäller just ridning så tycker jag att du har fel. Att det har varit så i Sverige de allra senaste decennierna, att det mest varit flickor som ridit och hållit på med hästar, betyder inte att det är universellt. I de flesta kulturerna är det tvärtom männen som har ridit mest - tänk bara på alla kungar och härförare som dessutom varit kända som stora hästkarlar och skickliga ryttare: Alexander den Store, Julius Caesar, Gustav II Adolf, Karl XII... Tänk kavalleriet - stiliga husarer i sina uniformet!

Allt beror ju på vilket uttryck intresset tar sig. Min son red några år - men han satt ju inte och ritade hjärtan och skrev hästens namn i. DÅ hade jag blivit orolig! Jag tror att han gillade det där, att han kunde få ett stort djur att göra som han ville - och han såg oerhört käck och stilig ut i sadeln!  

Glömde: i hela vårt långa allmogesamhälle, var stallet männens ansvarsområde och ladugården kvinnornas. Min pappa hade för övrigt häst när han gjorde värnplikten på 1940-talet.
  • Essien
    Lejonmamman01 skrev 2013-11-16 10:27:32 följande:
    Kanske för att mamman velat ge av sin tid och sitt engagemang i stället..? Och sådant inser och uppskattar barn i längden. (Även om en hästtokig åttaåring tillfälligt kan låta sig köpas för en ponnyhäst...)

Vilket löjligt skitsnack! Mina föräldrar bar med mig i stallet under alla år jag hade egen ponny och häst. De var så engagerade och uppmuntrande man kan vara. Det är inte som att man dumpar ungen i stallet för att ha vuxentid istället. Stackars dig om det är din erfarenhet av föräldrar! Mina var med varje dag, varje träning, varje tävling och är än idag gärna med när barnbarnen är i stallet..
  • Lejonmamman01
    Moolie skrev 2013-11-16 11:08:05 följande:
    Uppenbarligen finns där massvis med bonusmammor som mer än gärna betalar för sina bonusbarns intressen. Där måste finnas män som har ett sådant gott hjärta med. :) Eller alla män är fyllda med egoism och hat? "Död"

Fast jag gissar att bonusmamman inte betalar särskilt mycket, utan att det - precis som i de flesta familjer - är mannen som tjänar mest. Bonusmamman kanske ser detta som ett sätt, att utverka en EGEN ridhäst av sin nye make!
  • Moolie
    Nu ligger jag här och vrider mig i skratt!! Be om att bli mobbad? Har någon bestämt sig för att mobba pojken så lär det finnas fler saker än just ett fritidsintresse att mobbas för! :) 
Svar på tråden Han får inte börja rida