• Anonym (Ledsen)

Han får inte börja rida

Jag är bonusmamma åt en 5-årig pojke som mer och mer börjat intressera sig för hästar.
    Var vi än är där det finns hästar (marknader,djurparker osv) så fastnar han hos dom.
    Han pratar massor om hästar och vill veta allt. Han har ridit hos vänner och tyckt att det var jättekul.
    Självklart så kommer samma fråga varje dag: "Kommer jag få ha egen häst nån gång?"
    Jag red och hade egen häst i 10 år men slutade när jag flyttade hemifrån och började jobba.
    Eftersom vi har en stabilt liv och god ekonomi så skulle jag inte se några problem med att låta pojken få en ponny samtidigt som jag kan ta upp min ridning med egen häst igen.
    Pappan (min man) tror det skulle va bra för honom eftersom ipad/tv osv annars är det bästa han vet.
    Men när vi tog upp det med biomamman som vi har väldigt bra kontakt med tog det tvärstopp!
    Hon ser hellre att han sitter och spelar tv-spel eller leker på gården än är i ett stall.
    Jag frågade om det handlade om säkerheten,att hon är rädd att han ska skadas men det var det inte.
    Hon tycker själv inte om hästar och vill inte på sina veckor höra något tjat om nån häst.
    Vi bad henne tänka på saken eftersom det är pojkens dröm och för det faktiskt kan få honom att utvecklas.
    Tyvärr såg det inte ljusare ut vid senaste samtalet.

Biomamman skulle självklart inte ha något med hästen att göra utan det sköter jag och barnet får va i stallet på våran vecka. Vi bor i stan men det finns ett stall med lediga platser 5 km från oss. Vi har heller inte nämnt något till barnet att han skulle kunna få en egen häst eftersom han skulle bli så ledsen när mamman inte stödjer det.

Några tips på hur det här skulle kunna lösas? 

• Svar på tråden Han får inte börja rida
  • Essien
    Lejonmamman01 skrev 2013-11-16 10:43:13 följande:
    Så du menar att hon ska ragga en rik man, så att han ska pröjsa för en ridhäst, stallplats och ridlektioner åt hennes barn..? Hur tänkte DU där..?

Hur tänkte DU när di gjorde en så totalt schizofren tolkning av vad personen faktiskt skrev?
  • Lejonmamman01
    Essien skrev 2013-11-16 11:09:24 följande:

Vilket löjligt skitsnack! Mina föräldrar bar med mig i stallet under alla år jag hade egen ponny och häst. De var så engagerade och uppmuntrande man kan vara. Det är inte som att man dumpar ungen i stallet för att ha vuxentid istället. Stackars dig om det är din erfarenhet av föräldrar! Mina var med varje dag, varje träning, varje tävling och är än idag gärna med när barnbarnen är i stallet..

Men jag har väl aldrig sagt, att ALLA som köper sina barn en häst dumpar dem i stallet..? Jag har själv varit - och är till viss del fortfarande även om barnen är tonåringar och klarar sig själv nu - en engagerad stallmorsa!
  • Moolie
    Essien skrev 2013-11-16 11:09:24 följande:

Vilket löjligt skitsnack! Mina föräldrar bar med mig i stallet under alla år jag hade egen ponny och häst. De var så engagerade och uppmuntrande man kan vara. Det är inte som att man dumpar ungen i stallet för att ha vuxentid istället. Stackars dig om det är din erfarenhet av föräldrar! Mina var med varje dag, varje träning, varje tävling och är än idag gärna med när barnbarnen är i stallet..
    Mina med! En av dem var hemma och den andra var med mig! Till ridlägret var det aldrig mer än 15 minuter med bil och de kom och hämtade mig direkt när jag ville. Lejonmamman har en väldigt skev bild av hur en familj ser ut och fungerar.
  • Moolie
    Lejonmamman01 skrev 2013-11-16 11:10:08 följande:

Fast jag gissar att bonusmamman inte betalar särskilt mycket, utan att det - precis som i de flesta familjer - är mannen som tjänar mest. Bonusmamman kanske ser detta som ett sätt, att utverka en EGEN ridhäst av sin nye make!
    Var har du fått den informationen från? Att TS tjänar mindre än hennes man? :) 
  • Moolie
    Lejonmamman01 skrev 2013-11-16 11:11:48 följande:

Men jag har väl aldrig sagt, att ALLA som köper sina barn en häst dumpar dem i stallet..? Jag har själv varit - och är till viss del fortfarande även om barnen är tonåringar och klarar sig själv nu - en engagerad stallmorsa!
    HUR kan du ha dina barn där?! De blir ju VÅLDTAGNA och MOBBADE i skolan!! FÖRSTÅR du inte hur du skadar  dina barn?! 
  • Essien
    Lejonmamman01 skrev 2013-11-16 10:59:26 följande:
    Jo, det ÄR faktiskt det. Förutom det jag själv hört från folk jag känner, så läste jag en undersökning för några år sedan som var rent skrämmande. Många ridläger var helt undermåliga. Farliga, vanskötta hästar, inget säkerhetstänk (fanns inte ens ridhjälmar åt alla trots att det är lag på det), toaletter som bestod av en planka med hål och tunnor under... Aggressiva, dominanta kvinnor som utnyttjade flickorna för hårt arbete, och deras män som tafsade och kysste och till och med värre saker i vissa fall. Flickan visste ju, att om hon skvallrade skulle hon inte få vara kvar och rida på sin älsklingshäst. Det kan bli OERHÖRT starkt - som en förälskelse.

Men lägg av. Det är lika vanligt med pedofiler inom fotboll, brottning, friidrott och simning. Tagga ner, det börjar bli fånigt nu. Ingen kommer att hångla upp femåringen när han är med sin bonusmamma i stallet. Träffar han på en otäck vuxen senare så kan han lika gärna vara den framtida matteläraren. Har du dina barn i bubbelplast och frigolit, inlåsta i källaren?
  • MissTherese

Hej TS!

Lägg ponnyn åt sidan ett tag, det alternativet verkar ju inte fungera i detta läget. Bra att ni inte nämnt planerna på ponny till pojken. Han hade ju blivit jätteglad över att få börja ridskola också! Börja diskutera med biomamma om ridskola och ta det sedan därifrån.

• Essien
    Lejonmamman01 skrev 2013-11-16 11:11:48 följande:

Men du insinuerar ju att biomamman minsann är den som vill engagera sig medan bonus och pappan köper pojken. Fult.
  • sötare

ts angående att skaffa häst.
    1. Börja med att ta upp ditt eget intresse för hästar igen. Bli först medryttare för att se om du verkligen vill lägga ner den tid och jobb det tar att ha en häst. Pojken kan fortfarande följa med dig till stallet. När du sen känner dig mogen så skaffar du dig en häst.
    Olika alternativ för pojken 
    2. Sätt pojken i ridskola på era veckor å låt han följa med  dig till stallet när han själv har lust.
    3. Skaffa en foderhäst till pojken som han delar med någon annan.
    4. Köp en egen häst till pojken å skaffa en medryttare som tar hästen de veckor som ni inte har pojken.
    Se till att ponnyn är en allroundponny som exempelvis är både går att rida och köra  då kan ju även du motionera den när pojken är hos sin mamma. Alternativ att du jobbar med ponnyn från marken på andra vis. Dock ts så bör du fundera på om du verkligen är beredd att lägga ner tid på två hästar om ni inte skaffar en medryttare? Och oavsett hur ni gör om ni skaffar häst åt pojken eller inte så är det verkligen viktigt att ni båda du å pappan engagerar er i pojkens intresse! 

• Essien
    Lejonmamman01 skrev 2013-11-16 11:10:08 följande:
    Fast jag gissar att bonusmamman inte betalar särskilt mycket, utan att det - precis som i de flesta familjer - är mannen som tjänar mest. Bonusmamman kanske ser detta som ett sätt, att utverka en EGEN ridhäst av sin nye make!

Men herre Jesus vad du sitter och fantiserar ihop skit om ts som är bonusmamma. Är du bitter på en egen bonusmorsa i din omgivning eller? Varför skulle hon tjäna mindre? Jag tjänar mer än min man. Varför skulle hon utnyttja detta för att få en egen häst för pappans (vi har gemensam ekonomi men jag antar tt du levt med delad som ute ser i konster som familjens inkomst) pengar när hon klart och tydligt skrivit att hon ju tänkt köpa en ny häst helt oavsett om pojken fortsätter rida eller ej? Känns som att du bara spyr ut egna känslor om ditt egna liv här. Väldigt vuxet..
Svar på tråden Han får inte börja rida