• Anonym (Ledsen)

Han får inte börja rida

Jag är bonusmamma åt en 5-årig pojke som mer och mer börjat intressera sig för hästar.
    Var vi än är där det finns hästar (marknader,djurparker osv) så fastnar han hos dom.
    Han pratar massor om hästar och vill veta allt. Han har ridit hos vänner och tyckt att det var jättekul.
    Självklart så kommer samma fråga varje dag: "Kommer jag få ha egen häst nån gång?"
    Jag red och hade egen häst i 10 år men slutade när jag flyttade hemifrån och började jobba.
    Eftersom vi har en stabilt liv och god ekonomi så skulle jag inte se några problem med att låta pojken få en ponny samtidigt som jag kan ta upp min ridning med egen häst igen.
    Pappan (min man) tror det skulle va bra för honom eftersom ipad/tv osv annars är det bästa han vet.
    Men när vi tog upp det med biomamman som vi har väldigt bra kontakt med tog det tvärstopp!
    Hon ser hellre att han sitter och spelar tv-spel eller leker på gården än är i ett stall.
    Jag frågade om det handlade om säkerheten,att hon är rädd att han ska skadas men det var det inte.
    Hon tycker själv inte om hästar och vill inte på sina veckor höra något tjat om nån häst.
    Vi bad henne tänka på saken eftersom det är pojkens dröm och för det faktiskt kan få honom att utvecklas.
    Tyvärr såg det inte ljusare ut vid senaste samtalet.

Biomamman skulle självklart inte ha något med hästen att göra utan det sköter jag och barnet får va i stallet på våran vecka. Vi bor i stan men det finns ett stall med lediga platser 5 km från oss. Vi har heller inte nämnt något till barnet att han skulle kunna få en egen häst eftersom han skulle bli så ledsen när mamman inte stödjer det.

Några tips på hur det här skulle kunna lösas? 

• Svar på tråden Han får inte börja rida
  • Essien

Och det här med att inte göra det mer eftertraktat hos den ena föräldern. Om den ena föräldern har råd med en stor villa med pool och en massa annat kul medan den andra har råd med en fin lägenhet som inte har tomt osv. Ska den ena föräldern då betala den andra så pass att denna minsann omså får pool och villa eller? Utgå från att barnen är där 50-50 då underhåll är det inte tal om. Om den ena familjen börjar föda upp hundar och har jättestora hundvalpar hemma större delen utav året, ska exet ha med det beslutet att göra?

• Moolie
    Essien skrev 2013-11-16 11:28:49 följande:
    Och det här med att inte göra det mer eftertraktat hos den ena föräldern. Om den ena föräldern har råd med en stor villa med pool och en massa annat kul medan den andra har råd med en fin lägenhet som inte har tomt osv. Ska den ena föräldern då betala den andra så pass att denna minsann omså får pool och villa eller? Utgå från att barnen är där 50-50 då underhåll är det inte tal om. Om den ena familjen börjar föda upp hundar och har jättestora hundvalpar hemma större delen utav året, ska exet ha med det beslutet att göra?
    Precis den jämförelsen jag gjorde tidigare. Men jag fick minsann höra att det inte går att jämföra en häst med en hund.
  • Nenne666

Jag förstår inte diskussionen. Om det passar TS bättre att ha 2 hästar, varav 1 som lillgrabben kan ha när han är hemma, så är det väl inget dåligt med det. Ridskola i all ära, men att ha en ponny som sin egen kan väl aldrig bli negativt, om det nu passar TS. Vad det beträffar mamman så har hon faktiskt inget att säga till om, hennes ointresse över hästeriet bör inte påverka sonen negativt för det.

• Kaupa Jaur
    Anonym (sinakdus) skrev 2013-11-16 03:08:27 följande:

Det är inte "superschysst" mot någon att styvmamman springer och köper en egen ponny åt hennes sambos femåring.

Hästen kan kanske klara sig utan ungen varannan vecka men ungen kommer att sakna hästen varannan vecka och mamman är den som kommer att få betala priset för det på sina veckor.

Så det är konstigt att inte kunna se att TS resonerar konstigt. Om man nu inte själv är hästmänniska och drömmer sig tillbaka till sina egna upplevelser förstås. 

Vad är det du protesterar mot? Jag skriver ju att ridskola är att föredra, såvida inte ts köper en egen häst och lånar ut den.
  • Moolie
    Kaupa Jaur skrev 2013-11-16 11:41:01 följande:

Vad är det du protesterar mot? Jag skriver ju att ridskola är att föredra, såvida inte ts köper en egen häst och lånar ut den.
    Hon skulle ju köpa två hästar. En stor och en liten. Och den lilla skulle hon låna ut till sonen. Hon står ju som ägare på den. Precis som med hundar är där bara en ägare. Men det är familjens.
  • Essien
    Moolie skrev 2013-11-16 11:31:06 följande:
    Precis den jämförelsen jag gjorde tidigare. Men jag fick minsann höra att det inte går att jämföra en häst med en hund.

Ja varma sommardagar går det iaf att jämföra en lägenhet med balkong med en villa med tomt och pool ;)
  • Moolie
    Essien skrev 2013-11-16 11:56:20 följande:

Ja varma sommardagar går det iaf att jämföra en lägenhet med balkong med en villa med tomt och pool ;)
    Hahahaha! Ja, saknad kan man inte jämföra med saknad heller! ;) För saknad kan alltid tolkas! Och tolkningen är alltid fri! :P
  • Anonym (V)
    Nenne666 skrev 2013-11-16 11:38:49 följande:
    Jag förstår inte diskussionen. Om det passar TS bättre att ha 2 hästar, varav 1 som lillgrabben kan ha när han är hemma, så är det väl inget dåligt med det. Ridskola i all ära, men att ha en ponny som sin egen kan väl aldrig bli negativt, om det nu passar TS. Vad det beträffar mamman så har hon faktiskt inget att säga till om, hennes ointresse över hästeriet bör inte påverka sonen negativt för det.

Jag kunde inte hålla med mer! TS och pappan har all rätt att köpa en, eller två, hästar om dom anser sig ha råd, tid och intresse för det. Pojken kan hjälpa till och rida när han är hos pappa. När han är hos mamma, så får dom hitta på saker som mamman vill.
  • Maddiogora

Och om det nu är så att mamman känner dig utanför och rädd att pojken skall välja bort henne till förmånen av en ponny , går det säkert erbjuda riddagar tillsammans med mamman på hennes vecka ?

Svar på tråden Han får inte börja rida