• Anonym (Ledsen)

Han får inte börja rida

Jag är bonusmamma åt en 5-årig pojke som mer och mer börjat intressera sig för hästar.
    Var vi än är där det finns hästar (marknader,djurparker osv) så fastnar han hos dom.
    Han pratar massor om hästar och vill veta allt. Han har ridit hos vänner och tyckt att det var jättekul.
    Självklart så kommer samma fråga varje dag: "Kommer jag få ha egen häst nån gång?"
    Jag red och hade egen häst i 10 år men slutade när jag flyttade hemifrån och började jobba.
    Eftersom vi har en stabilt liv och god ekonomi så skulle jag inte se några problem med att låta pojken få en ponny samtidigt som jag kan ta upp min ridning med egen häst igen.
    Pappan (min man) tror det skulle va bra för honom eftersom ipad/tv osv annars är det bästa han vet.
    Men när vi tog upp det med biomamman som vi har väldigt bra kontakt med tog det tvärstopp!
    Hon ser hellre att han sitter och spelar tv-spel eller leker på gården än är i ett stall.
    Jag frågade om det handlade om säkerheten,att hon är rädd att han ska skadas men det var det inte.
    Hon tycker själv inte om hästar och vill inte på sina veckor höra något tjat om nån häst.
    Vi bad henne tänka på saken eftersom det är pojkens dröm och för det faktiskt kan få honom att utvecklas.
    Tyvärr såg det inte ljusare ut vid senaste samtalet.

Biomamman skulle självklart inte ha något med hästen att göra utan det sköter jag och barnet får va i stallet på våran vecka. Vi bor i stan men det finns ett stall med lediga platser 5 km från oss. Vi har heller inte nämnt något till barnet att han skulle kunna få en egen häst eftersom han skulle bli så ledsen när mamman inte stödjer det.

Några tips på hur det här skulle kunna lösas? 

• Svar på tråden Han får inte börja rida
  • Lady Gaga

Köp häst och ponny. Biomamman bestämmer inte om vad ni gör i er familj.

Silence! I KEEL you!
  • Moolie

Hur kan pojken välja bort mamma? De har förmodligen 50/50 vårdnad. En femåring kan inte välja! :)

• Kinya

Jag har inte läst mer än TS men min första tanke är att killen kanske ska börja rida på ridskola först innan ni skaffar en ponny till honom?

• Kaupa Jaur
    Moolie skrev 2013-11-16 11:45:21 följande:
    Hon skulle ju köpa två hästar. En stor och en liten. Och den lilla skulle hon låna ut till sonen. Hon står ju som ägare på den. Precis som med hundar är där bara en ägare. Men det är familjens.
    Ja, jag föreslog en som hon lånar ut alternativt ridskola? Och så citeras mitt inlägg med en massa kommentarer om hur dumt det är att köpa två? Det är ju inte min åsikt, utan ts. Det enda jag skrev angående två hästar var att det är bra att ts är kunnig och att hon bör motionera pojkens häst isåfall.

Men som sagt, idealet är inte en egen häst. Tycker jag alltså.  
  • nymedlem

Har läst mkt i tråden. Jag måste dock säga att det är sinnesjukt att ens tänka tanken att köpa en egen häst/ponny till en 5 åring som skrittat runt några gånger. Då vet man ingenting om vad en häst kräver i omvårdnad.

Snälla ts, lägg ner de där planerna genast. Köp en häst till dig själv och sätt pojken i ridskola, och låt honom trava runt på DIN häst.

Ber om ursäkt för mitt starka ordval, men som hästtjej blir jag riktigt beklämd av detta. Förstår verkligen att biomamman är arg, själv hade jag blivit vansinnig. 

Köp en hamster eller nåt istället!      

• Anonym (Ovvi)
    nymedlem skrev 2013-11-16 15:37:18 följande:
    Har läst mkt i tråden. Jag måste dock säga att det är sinnesjukt att ens tänka tanken att köpa en egen häst/ponny till en 5 åring som skrittat runt några gånger. Då vet man ingenting om vad en häst kräver i omvårdnad. Snälla ts, lägg ner de där planerna genast. Köp en häst till dig själv och sätt pojken i ridskola, och låt honom trava runt på DIN häst. Ber om ursäkt för mitt starka ordval, men som hästtjej blir jag riktigt beklämd av detta. Förstår verkligen att biomamman är arg, själv hade jag blivit vansinnig.  Köp en hamster eller nåt istället!      

Men pojken ska ju bara rida och sen lära sig med tiden. Inte kan man va så blåst att man tror att ts plan är att ge pojken en ponny att ansvara över till största delen själv? Hon kommer ju sköta ponnyn och se till dess behov tills pojken är stor nog att lära sig sådant. Rida på den och borsta och sånt kan en femåring göra ändå.
  • Anonym (Ovvi)
    Har läst mkt i tråden. Jag måste dock säga att det är sinnesjukt att ens tänka tanken att köpa en egen häst/ponny till en 5 åring som skrittat runt några gånger. Då vet man ingenting om vad en häst kräver i omvårdnad. Snälla ts, lägg ner de där planerna genast. Köp en häst till dig själv och sätt pojken i ridskola, och låt honom trava runt på DIN häst. Ber om ursäkt för mitt starka ordval, men som hästtjej blir jag riktigt beklämd av detta. Förstår verkligen att biomamman är arg, själv hade jag blivit vansinnig.  Köp en hamster eller nåt istället!      

Och att en femåring ska kunna rida runt i trav på en stor häst á la 160-175 cm hög är ju bara absurt innan man ens kan rida lätt på en ponny. Du har ingen erfarenhet av ridande småbarn ser jag..
  • Quark

Men visst måste hästar ha sällskap enligt lag numera? Så då passar ju en ponny bra om nu ts ändå skall ha en häst till sig själv.

• nymedlem
    Anonym (Ovvi) skrev 2013-11-16 16:50:35 följande:

Och att en femåring ska kunna rida runt i trav på en stor häst á la 160-175 cm hög är ju bara absurt innan man ens kan rida lätt på en ponny. Du har ingen erfarenhet av ridande småbarn ser jag..

Nix, jag var 8 år när jag började rida i ridskola! Hade garanterat aldrig klarat av en egen ponny när jag var 5 år, tror inte någon unge gör det. Men självklart var det min högsta önskan!

Jag har aldrig ridit ponnysar utan började direkt med stora hästar. Fel med det? 
  • Anonym (morsa)
    Har läst mkt i tråden. Jag måste dock säga att det är sinnesjukt att ens tänka tanken att köpa en egen häst/ponny till en 5 åring som skrittat runt några gånger. Då vet man ingenting om vad en häst kräver i omvårdnad.

Snälla ts, lägg ner de där planerna genast. Köp en häst till dig själv och sätt pojken i ridskola, och låt honom trava runt på DIN häst.

Ber om ursäkt för mitt starka ordval, men som hästtjej blir jag riktigt beklämd av detta. Förstår verkligen att biomamman är arg, själv hade jag blivit vansinnig. 

Köp en hamster eller nåt istället!      
    Vad det tjatas om ridskola! Ts häst kommer också att behöva sällskap. Att hitta en ansvarsfull medryttare brukar inte vara ett problem.

Du och biomorsan får vara hur arga ni vill, det är Ts och pappan som bestämmer.
Svar på tråden Han får inte börja rida