• Anonym (Ledsen)

Han får inte börja rida

Jag är bonusmamma åt en 5-årig pojke som mer och mer börjat intressera sig för hästar.
    Var vi än är där det finns hästar (marknader,djurparker osv) så fastnar han hos dom.
    Han pratar massor om hästar och vill veta allt. Han har ridit hos vänner och tyckt att det var jättekul.
    Självklart så kommer samma fråga varje dag: "Kommer jag få ha egen häst nån gång?"
    Jag red och hade egen häst i 10 år men slutade när jag flyttade hemifrån och började jobba.
    Eftersom vi har en stabilt liv och god ekonomi så skulle jag inte se några problem med att låta pojken få en ponny samtidigt som jag kan ta upp min ridning med egen häst igen.
    Pappan (min man) tror det skulle va bra för honom eftersom ipad/tv osv annars är det bästa han vet.
    Men när vi tog upp det med biomamman som vi har väldigt bra kontakt med tog det tvärstopp!
    Hon ser hellre att han sitter och spelar tv-spel eller leker på gården än är i ett stall.
    Jag frågade om det handlade om säkerheten,att hon är rädd att han ska skadas men det var det inte.
    Hon tycker själv inte om hästar och vill inte på sina veckor höra något tjat om nån häst.
    Vi bad henne tänka på saken eftersom det är pojkens dröm och för det faktiskt kan få honom att utvecklas.
    Tyvärr såg det inte ljusare ut vid senaste samtalet.

Biomamman skulle självklart inte ha något med hästen att göra utan det sköter jag och barnet får va i stallet på våran vecka. Vi bor i stan men det finns ett stall med lediga platser 5 km från oss. Vi har heller inte nämnt något till barnet att han skulle kunna få en egen häst eftersom han skulle bli så ledsen när mamman inte stödjer det.

Några tips på hur det här skulle kunna lösas? 

• Svar på tråden Han får inte börja rida
  • Lindsey Egot the only one

Mamman kan omöjligt bestämma vilken aktivitet barnet väljer när barnet är hos er. Så länge ni har säkerhetsväst samt hjälm och du TS ALLTID är med så kan inte mamman neka till något. Att hon kanske har en rädsla ska inte gå ut över barnet. Ni kan även säga till mamman att barnet behöver bara hålla på med aktiviteten när barnet är hos er. Och barnet måste också veta att rida gör han bara hos pappa med dig TS.

Mina två äldsta töser gick på ridskola. Den äldsta var jätte intresserad och aktiv medan den andra alltid varit lite restriktiv med alla djur men hon ville verkligen rida. Något som jag tyckte var konstigt. Jag har själv ridit med en kompis som barn som medryttare till hennes hästar och var då som min andra dotter väldigt restriktiv men lärde mig grunderna. Jag har stor respekt för djur och definitivt kor och hästar. Jag har blivit sparkad av hästarna på ridskolan ett antal gånger och detta har mina döttrar sett (jag stod inte ens bakom utan vid sidan alla gångerna vid bakbenen men det räckte). Men mina döttrar har inte blivit rädda för det. Inte jag själv heller fast det inte är roligt att få en hov i låret. Det har bara gett oss mer respekt för djurets natur. Det bästa är att möta sin rädsla eller komma nära det man är så extremt restriktiv mot. Så man kan se att det går att övervinna det obehag man känner. Min dotter är ett lysande exempel på det. Hon ville även ha en guldhamster fast hon knappt vågade hålla i den först. Ni kanske skulle bjuda med mamman in i stallet så hon får delta om det går så hon får se sin sons glädje i att vara med hästarna. För det är glädjen man ser hos sina barn som gör att man låter dom hålla på med aktiviteten.

• Ess
    Anonym (Ledsen) skrev 2013-11-16 18:35:25 följande:
    Här var det fördomsfullt! Det är faktiskt jag som tjänar bäst i våran familj och det gjorde jag innan jag gifte mig med.
    Så jag kan både köpa hästarna jag vill ha och betala deras löpande utgifter utan att det ens skulle märkas för mannen. Och han är inte speciellt "ny" heller då vi varit tillsammans i 4 år :)
    HaHa, jamen så är det ju!
    Som sk bonusmamma så utnyttjar du mannen och lever enbart på honom, du sas tar pengarna från hans tidigare barn.
    Som sk biomamma hade du per automatik levt under existensminimum, och helst skulle mannen då hellre pytsat in sina pengar hos dig, för barnens skull naturligtvis, än att försörja bonusmamman.

Kvinnliga höginkomsttagare existerar liksom inte i mångas ögon. 
  • Anonym (hoppla)
    Lejonmamman01 skrev 2013-11-16 11:10:08 följande:

Fast jag gissar att bonusmamman inte betalar särskilt mycket, utan att det - precis som i de flesta familjer - är mannen som tjänar mest. Bonusmamman kanske ser detta som ett sätt, att utverka en EGEN ridhäst av sin nye make!

Ojdå här har vi fördommar delux.....Hos oss är det jag som kvinna som drar in 7-8tusen mer än karln i hushållet och skulle kunna köpa häst och sånt om intresset fanns utan att det rör han ett dugg.

Dags att inse att bonusmammor inte är pengasugande våp som använder nån stackare med barn sen innan som plånbok  Flört
  • Anonym (morsa)
    Anonym (hoppla) skrev 2013-11-17 11:31:52 följande:

Ojdå här har vi fördommar delux.....Hos oss är det jag som kvinna som drar in 7-8tusen mer än karln i hushållet och skulle kunna köpa häst och sånt om intresset fanns utan att det rör han ett dugg.

Dags att inse att bonusmammor inte är pengasugande våp som använder nån stackare med barn sen innan som plånbok  Flört
    Jag vill nog påstå att de pengasugande våpen finns både som bio- och bonusmammor. Sen finns det bio- och bonusmammor som har tagit ansvar och sett till att skaffa sig själva en bra ekonomi.
  • Anonym (hoppla)
    Anonym (morsa) skrev 2013-11-17 11:36:03 följande:
    Jag vill nog påstå att de pengasugande våpen finns både som bio- och bonusmammor. Sen finns det bio- och bonusmammor som har tagit ansvar och sett till att skaffa sig själva en bra ekonomi.

Absolut... men  det inlägget jag svarade på så lät det som om alla bonusmammor inte jobbar utan bara lever på sin man
  • Moolie
    Anonym (hoppla) skrev 2013-11-17 12:03:31 följande:

Absolut... men  det inlägget jag svarade på så lät det som om alla bonusmammor inte jobbar utan bara lever på sin man
    Till skillnad från hemmafruarna som är biomammor? :'D HAHA!!

Usch ja.... Man kan ju vara hur överdriven man vill i sin ironi! ;)
  • Anonym (morsa)
    Anonym (hoppla) skrev 2013-11-17 12:03:31 följande:

Det har du rätt i. Jag ville bara inte att folk ska tro att alla bonusmorsor är självförsörjande, för det är verkligen ingen sanning det heller.
  • Scrubs81

Måste fråga...om man skiljer sig och hardelad vårdnad, kan den andre föräldern göra vad som helst sin vecka. Ex jag säger nej till håltagning i öron. Pga risk för allergi tex. Men så är bbarnethos pappa, vars nya fru tar med barnet o fixar hål. Jag är alltså helt frånkopplad den veckan?

Frågor på varför jag skriver som jag gör???? - inboxa mig!!!!
  • Moolie
    Scrubs81 skrev 2013-11-17 12:14:07 följande:

Måste fråga...om man skiljer sig och hardelad vårdnad, kan den andre föräldern göra vad som helst sin vecka. Ex jag säger nej till håltagning i öron. Pga risk för allergi tex. Men så är bbarnethos pappa, vars nya fru tar med barnet o fixar hål. Jag är alltså helt frånkopplad den veckan?

Frågor på varför jag skriver som jag gör???? - inboxa mig!!!!
    Absolut inte. Men de har rätt att köpa och göra vad de vill utan åverkan på ungens kropp.
  • Kaupa Jaur
    Moolie skrev 2013-11-16 20:08:21 följande:
    Det är väl inte så säkert?

Jag gick lite på det som ts skrev. Det kändes liksom bäst.
Svar på tråden Han får inte börja rida