• Anonym (Ledsen)

Han får inte börja rida

Jag är bonusmamma åt en 5-årig pojke som mer och mer börjat intressera sig för hästar.
    Var vi än är där det finns hästar (marknader,djurparker osv) så fastnar han hos dom.
    Han pratar massor om hästar och vill veta allt. Han har ridit hos vänner och tyckt att det var jättekul.
    Självklart så kommer samma fråga varje dag: "Kommer jag få ha egen häst nån gång?"
    Jag red och hade egen häst i 10 år men slutade när jag flyttade hemifrån och började jobba.
    Eftersom vi har en stabilt liv och god ekonomi så skulle jag inte se några problem med att låta pojken få en ponny samtidigt som jag kan ta upp min ridning med egen häst igen.
    Pappan (min man) tror det skulle va bra för honom eftersom ipad/tv osv annars är det bästa han vet.
    Men när vi tog upp det med biomamman som vi har väldigt bra kontakt med tog det tvärstopp!
    Hon ser hellre att han sitter och spelar tv-spel eller leker på gården än är i ett stall.
    Jag frågade om det handlade om säkerheten,att hon är rädd att han ska skadas men det var det inte.
    Hon tycker själv inte om hästar och vill inte på sina veckor höra något tjat om nån häst.
    Vi bad henne tänka på saken eftersom det är pojkens dröm och för det faktiskt kan få honom att utvecklas.
    Tyvärr såg det inte ljusare ut vid senaste samtalet.

Biomamman skulle självklart inte ha något med hästen att göra utan det sköter jag och barnet får va i stallet på våran vecka. Vi bor i stan men det finns ett stall med lediga platser 5 km från oss. Vi har heller inte nämnt något till barnet att han skulle kunna få en egen häst eftersom han skulle bli så ledsen när mamman inte stödjer det.

Några tips på hur det här skulle kunna lösas? 

• Svar på tråden Han får inte börja rida
  • Nenne666
    Anonym (morsa) skrev 2013-11-16 17:54:43 följande:
    VAR har Ts skrivit att hon och pappan anser att grabben ska sköta den praktiska omvårdnaden av hästen? Citera gärna inlägget.

Går det inte att svänga till nåt inlägg som TS har gjort 'någonstans' att lillgrabben ska jobba in pengarna själv också?
  • Essien
    Essien skrev 2013-11-16 19:55:48 följande:
    Fast det beror ju på. Min förra häst var extremt välutbildad men med en turbomotor som hette duga och temperament som det kunde slog gnistor om. Inte en lämplig häst att sätta ett barn på men en fantastisk häst för mig i rätt storlek. Alla tränare och proffs AVRÅDER föräldrar från att skaffa för stora ponnyer och hästar till barnen att rida. Det finns en anledning till det.

Ville alltså påpeka det då ts kanske har ett annat sorts ridintresse än "snälla lunka-på-hästar" lämpliga för femåringar. Hon köper ju inte en stor häst till sig för femåringens skull. Hade jag köpt ny häst idag hade jag köpt en hopphäst med mycket nerv och energi. Ts tänkte ju köpa en häst till sig oavsett om pojken får en att rida på också, varför ska hon köpa en barnhäst om hon kanske vill ha andra kvalitéer i den när pojken lika gärna kan få en snäll och välutbildad ponny istället? Min förra häst var som sagt oerhört snäll och välutbildad men för den sakens skull ytterst olämplig för en femåring ens med ledare.
  • Moolie
    Nenne666 skrev 2013-11-16 19:59:10 följande:

Går det inte att svänga till nåt inlägg som TS har gjort 'någonstans' att lillgrabben ska jobba in pengarna själv också?
    Hahaha!! ????
  • Kaupa Jaur
    Quark skrev 2013-11-16 16:50:56 följande:
    Men visst måste hästar ha sällskap enligt lag numera? Så då passar ju en ponny bra om nu ts ändå skall ha en häst till sig själv.

Hon ska väl stalla in den säkert.
  • Moolie
    Kaupa Jaur skrev 2013-11-16 20:05:32 följande:

Det är väl inte så säkert?
  • Essien
    Moolie skrev 2013-11-16 20:08:21 följande:
    Det är väl inte så säkert?

Jo hon har skrivit det tidigare.
  • Moolie
    Essien skrev 2013-11-16 20:25:05 följande:

Jo hon har skrivit det tidigare.
    Många gånger kan det vara smidigare att ha två ändå! :)
  • Anonym (morsa)
    Kaupa Jaur skrev 2013-11-16 20:05:32 följande:

Om hon vill ha den på sommarbete på landet sen då?
  • nymedlem
    Anonym (Ovvi) skrev 2013-11-16 19:52:25 följande:

Ja du var alltså tre år äldre och en hel del större än en femåring när du började.. Eller var du kort som en femåring när du var åtta? Du har helt klart ingen erfarenhet att ha egen häst som barn utan är inkörd i att "Ridskolan är bra" tors att det inte finns NÅGON ANNANSTANS man lär sig rida LÅNGSAMMARE än på ridskola... Sluta bli avundsjuk på att ts son erbjuds ngt i bara fick drömma om som barn..

Det handlar inte om avundsjuka, det handlar om att ponnyn har rätt till bra vård. Det kan inte en 5 åring ge, men en så liten unge kan rida på ridskola och åtminstone lära sig grunderna.
  • Anonym (anonym signatur)
    nymedlem skrev 2013-11-16 20:55:49 följande:

Det handlar inte om avundsjuka, det handlar om att ponnyn har rätt till bra vård. Det kan inte en 5 åring ge, men en så liten unge kan rida på ridskola och åtminstone lära sig grunderna.
    Men det är inte femåringen som ska ge ponnyn den bra omvårdnaden, det ska ts göra. 
    När min bonusgrabb ville ha hund och jag köpte hund, inte förväntades min bonuspojk ta fullt ansvar för hunden, det gjorde jag. Han stod för kärlek och det han kunde, lärde sig och så vidare. Inga konstigheter alls.  
Svar på tråden Han får inte börja rida