• Anonym (Ledsen)

Han får inte börja rida

Jag är bonusmamma åt en 5-årig pojke som mer och mer börjat intressera sig för hästar.
    Var vi än är där det finns hästar (marknader,djurparker osv) så fastnar han hos dom.
    Han pratar massor om hästar och vill veta allt. Han har ridit hos vänner och tyckt att det var jättekul.
    Självklart så kommer samma fråga varje dag: "Kommer jag få ha egen häst nån gång?"
    Jag red och hade egen häst i 10 år men slutade när jag flyttade hemifrån och började jobba.
    Eftersom vi har en stabilt liv och god ekonomi så skulle jag inte se några problem med att låta pojken få en ponny samtidigt som jag kan ta upp min ridning med egen häst igen.
    Pappan (min man) tror det skulle va bra för honom eftersom ipad/tv osv annars är det bästa han vet.
    Men när vi tog upp det med biomamman som vi har väldigt bra kontakt med tog det tvärstopp!
    Hon ser hellre att han sitter och spelar tv-spel eller leker på gården än är i ett stall.
    Jag frågade om det handlade om säkerheten,att hon är rädd att han ska skadas men det var det inte.
    Hon tycker själv inte om hästar och vill inte på sina veckor höra något tjat om nån häst.
    Vi bad henne tänka på saken eftersom det är pojkens dröm och för det faktiskt kan få honom att utvecklas.
    Tyvärr såg det inte ljusare ut vid senaste samtalet.

Biomamman skulle självklart inte ha något med hästen att göra utan det sköter jag och barnet får va i stallet på våran vecka. Vi bor i stan men det finns ett stall med lediga platser 5 km från oss. Vi har heller inte nämnt något till barnet att han skulle kunna få en egen häst eftersom han skulle bli så ledsen när mamman inte stödjer det.

Några tips på hur det här skulle kunna lösas? 

• Svar på tråden Han får inte börja rida
  • Anonym (morsa)
    nymedlem skrev 2013-11-16 20:55:49 följande:

Det handlar inte om avundsjuka, det handlar om att ponnyn har rätt till bra vård. Det kan inte en 5 åring ge, men en så liten unge kan rida på ridskola och åtminstone lära sig grunderna.
    Varför inbillar du dig att Ts förväntar sig att grabben ska ansvara för ponnyns skötsel? Har du sett att hon har skrivit det någonstans eller?
  • Moolie
    nymedlem skrev 2013-11-16 20:55:49 följande:

Det handlar inte om avundsjuka, det handlar om att ponnyn har rätt till bra vård. Det kan inte en 5 åring ge, men en så liten unge kan rida på ridskola och åtminstone lära sig grunderna.
    Men man ska med fördel rida runt på "lidande" ridskolehästar?? Var va logiken där??
  • Moolie
    Anonym (anonym signatur) skrev 2013-11-16 20:59:44 följande:
    Men det är inte femåringen som ska ge ponnyn den bra omvårdnaden, det ska ts göra. 
    När min bonusgrabb ville ha hund och jag köpte hund, inte förväntades min bonuspojk ta fullt ansvar för hunden, det gjorde jag. Han stod för kärlek och det han kunde, lärde sig och så vidare. Inga konstigheter alls.  
    Vi är två stycken som gjort den jämförelsen tidigare... Men man kunde inte göra den jämförelsen tydligen...
  • Anonym (anonym signatur)
    Moolie skrev 2013-11-16 21:05:14 följande:
    Vi är två stycken som gjort den jämförelsen tidigare... Men man kunde inte göra den jämförelsen tydligen...
    Varför inte det? Det är ju en högst relevant jämförelse. 

Ska kolla om jag hittar inläggen som argumenterar emot detta då. Låter ju jättekonstigt.  
  • Anonym (morsa)
    Anonym (anonym signatur) skrev 2013-11-16 21:07:48 följande:
    Varför inte det? Det är ju en högst relevant jämförelse. 

Ska kolla om jag hittar inläggen som argumenterar emot detta då. Låter ju jättekonstigt.  
    Tror det var något med att det bara är en hund, eller något sådant och därför inte alls jämförbar med en ponny... *förvirrad*

Mina bonusbarn har en både vettig och trevlig mamma. När vi köpte hund och hon kom och tittade så frågade hon om det var okej att min bonuspojk kom över om han drabbades av saknad, och hon och han kom också förbi ibland och gick en liten promenad med hunden som då var valp. Hon själv saknade hundintresse och även tid, men däremot hade hon och har alltid haft total förståelse för att vi i vår familj ibland valt något annat än hon själv (och tvärtom ibland också förstås). 

Skitbra människa. Hjärta 

Anonym (morsa) skrev 2013-11-16 21:10:58 följande:
    Tror det var något med att det bara är en hund, eller något sådant och därför inte alls jämförbar med en ponny... *förvirrad*
    Haha! Va?
  • Moolie
    Anonym (morsa) skrev 2013-11-16 21:10:58 följande:
    Precis... Folk i tråden verkar inte förstå vikten av en närvarande vuxen i denna typen av aktiviteter! En ponny eller en hund spelar INGEN roll. Ett barn tar LIKA lite ansvar. Men ansvaret KÄNNS betydande! Vilket alltid är bra! :)
  • Eterisk
    Moolie skrev 2013-11-16 21:14:38 följande:
    Precis... Folk i tråden verkar inte förstå vikten av en närvarande vuxen i denna typen av aktiviteter! En ponny eller en hund spelar INGEN roll. Ett barn tar LIKA lite ansvar. Men ansvaret KÄNNS betydande! Vilket alltid är bra! :)
  • kottan

Hej 

Jag hade egen häst väldigt länge och så fick jag barn, då fick hästen stryka på foten. Min son är nu 5,5 år och dottern 3 vi rider hos en kompis. Barnen ÄLSKAR det. Om du vill ha hästen och tar ansvaret så ordna med en foder- eller egen häst. All kontakt med barnet ska var kravlös. Du/ni får massor tillbaka för att nämna en del:barnets empati och ansvarskänsla, motorik, balans och glädjen av att vara behövd och tillsammans med någon annan. Lycka till! 

Svar på tråden Han får inte börja rida