• Anonym (Rädd)

Ni som varit inlagd på psykiatrin...

Hur är det och va inlagd? Fick ni hjälp? Är otroligt rädd för och lägga in mig men verkar vara det enda som kan göras nu. Skräm mig gärna inte för mkt

• Svar på tråden Ni som varit inlagd på psykiatrin...
  • Anonym (Rädd)

Tack gört! Har pratat med överläkaren på min psykiatri och han ska hjälpa mig få igenom behandlingshem. Går det inte så lägger jag in mig! Men nej är det så att man får betala det själv? Fy fan!!!

• Anonym (.)
    Anonym (Rädd) skrev 2013-12-02 21:30:43 följande:
    Du slog huvudet på spiket där. Därför jag vill in på behandlingshem för där tar man tag i saken och jobbar med det och förlitar sig inte på medicinen. Iallafall är det så på det behandlingshem jag vill till
    Jag har suttit på behandlingshem också. Och det var en riktig solskenshistoria, fick åka dit och hälsa på innan, var så himla fint och i en perfekt miljö. Sen att behandlingar inte gjordes och att det mesta var ett spel för fasaden när soc kom dit var ju en annan sak. Ursäkta att jag är så cynisk. Men har en negativ erfarenhet av båda delarna.
  • Anonym (.)
    Anonym (Rädd) skrev 2013-12-02 21:47:05 följande:
    Tack gört! Har pratat med överläkaren på min psykiatri och han ska hjälpa mig få igenom behandlingshem. Går det inte så lägger jag in mig! Men nej är det så att man får betala det själv? Fy fan!!!
    Ja att vara inlagd på psyk är som att vara inlagd på sjukhus, samma dygnstaxa. Snitt 80 kr om dagen.
  • Anonym (gört)
    Anonym (Rädd) skrev 2013-12-02 21:47:05 följande:
    Nej du betalar absolut inte mycket och har du inte redan ett högkostnadskort så är de få kronor du måste betala absolut värt det för att du ska må bra!! Läs här på 1177  om patientavgifter:

http://www.1177.se/Stockholm/Regler-och-rattigheter/Patientavgifter/#section-1

Lycka till nu vännen! Jag tror på dig och det kommer personalen på avdelningen du lägger in dig på också att göra!
    Fet kram!
  • Anonym (Rädd)

Förstår att du känner som du gör och jag tycker det är jätte tragiskt att det ej hjälpt dig. Dock är jag i kontakt med folk privat som är på det behandlingshemmet jag vill till och dom jobbar verkligen på där

• Anonym (.)
    Anonym (gört) skrev 2013-12-02 21:55:33 följande:
    Nej du betalar absolut inte mycket och har du inte redan ett högkostnadskort så är de få kronor du måste betala absolut värt det för att du ska må bra!! Läs här på 1177  om patientavgifter:

www.1177.se/Stockholm/Regler-och-rattigheter/.../#section-1

Lycka till nu vännen! Jag tror på dig och det kommer personalen på avdelningen du lägger in dig på också att göra!
    Fet kram!
    Nu är det ju inte säkert att ts bor i stockholm, i dom flesta länen så får man betala för inläggning, precis som på vanligt sjukhus, och då gäller ej högkostnadsskyddet. Tråkigt nog.
  • Anonym (Rädd)

Åh vad snäll du är gört! Tack för alla råd och tips. Hoppas på det bästa nu. Jätte snällt av dig. Stora tack kramar till dig. Och er andra:)

• Anonym (Rädd)

Bor i skåne

• Anonym (.)
    Anonym (gört) skrev 2013-12-02 21:55:33 följande:

www.1177.se/Stockholm/Regler-och-rattigheter/.../#section-1

Fet kram!

Lite utdrag ur texten om patientavgifter:

"När man är inlagd på sjukhus betalar man en dygnsavgift som enligt lag får vara högst 100 kronor."

"Högkostnadsskyddet täcker oftast inte

de avgifter som man betalar per dag när man är inlagd på sjukhus vaccinationer intyg och hälsoundersökningar annan förebyggande vård kostnad för ett uteblivet besök kostnader för kopia av journalen expeditionsavgift, som tas ut om manbetalar på kredit eller får fakturan hemskickad."

Alltså täcker inte högkostnadsskyddet dygnsavgiften.

Anonym (Rädd) skrev 2013-12-02 21:57:50 följande:
    Förstår att du känner som du gör och jag tycker det är jätte tragiskt att det ej hjälpt dig. Dock är jag i kontakt med folk privat som är på det behandlingshemmet jag vill till och dom jobbar verkligen på där

Hoppas att det löser sig för dig då och att behandlingshemmet faktiskt är bra.

• Anonym (gört)
    Anonym (Rädd) skrev 2013-12-02 22:00:51 följande:
    Bor i skåne

Tror inte det spelar någon roll, det är nog samma taxa överrallt. Menar bara att du käkar väl ändå när du är hemma och 40 eller 80 spänn/dag är inte mycket i en miljö där du dessutom förhoppningsvis blir successivt bättre i ditt mående.
Svar på tråden Ni som varit inlagd på psykiatrin...