• Anonym (Rädd)

Ni som varit inlagd på psykiatrin...

Hur är det och va inlagd? Fick ni hjälp? Är otroligt rädd för och lägga in mig men verkar vara det enda som kan göras nu. Skräm mig gärna inte för mkt

• Svar på tråden Ni som varit inlagd på psykiatrin...
  • msmurphy
    Anonym (Rädd) skrev 2013-12-02 21:47:05 följande:
    Tack gört! Har pratat med överläkaren på min psykiatri och han ska hjälpa mig få igenom behandlingshem. Går det inte så lägger jag in mig! Men nej är det så att man får betala det själv? Fy fan!!!
    Låter som en jättebra plan!

Man får betala maten, 80 kronor om dagen. Den lär kosta dig mer om du är hemma, så
  • Anonym (gört)
    Anonym (Rädd) skrev 2013-12-02 22:00:15 följande:
    Åh vad snäll du är gört! Tack för alla råd och tips. Hoppas på det bästa nu. Jätte snällt av dig. Stora tack kramar till dig. Och er andra:)
    Jättebra av dig att du tar itu med det här nu! Lycka till!  {#emotions_dlg.flower}
  • msmurphy
    Anonym (.) skrev 2013-12-02 22:05:07 följande:

Lite utdrag ur texten om patientavgifter:

"När man är inlagd på sjukhus betalar man en dygnsavgift som enligt lag får vara högst 100 kronor."

"Högkostnadsskyddet täcker oftast inte

de avgifter som man betalar per dag när man är inlagd på sjukhus vaccinationer intyg och hälsoundersökningar annan förebyggande vård kostnad för ett uteblivet besök kostnader för kopia av journalen expeditionsavgift, som tas ut om manbetalar på kredit eller får fakturan hemskickad."

Alltså täcker inte högkostnadsskyddet dygnsavgiften.

Hoppas att det löser sig för dig då och att behandlingshemmet faktiskt är bra.

Fast det ska inte vara för vården, utan för maten. Så man betalar inte för läkarbesök och behandlingar när man liger inne. Till exempel, när jag låg inne betalade jag 80 kronor per dygn men inget extra för ECT-behandlingen. Sen blev jag utskriven och fick fortsatt ECT tre gånger i veckan, och då fick ajag betala 300 kronor per gång. Men då gick det å andra sidan på högkostnadsskyddet. Jag är rätt säker på att det är så i de flesta landsting.
  • Anonym (Rädd)

För mig så bryr jag mig inte så mkt om kostnaden. Visst jag ska ju så klart ha råd med det men vill bara må bra och maten om dagen hemma är ju också dyr... Så mkt godis som jag äter hihi

• Anonym (gört)
    Anonym (Rädd) skrev 2013-12-02 22:14:11 följande:
    För mig så bryr jag mig inte så mkt om kostnaden. Visst jag ska ju så klart ha råd med det men vill bara må bra och maten om dagen hemma är ju också dyr... Så mkt godis som jag äter hihi
  • grodan13

Jag önskar att vi som lider av psykisk ohälsa blir bemötta såsom en medmänniska som ex.vis har benet i gips. Det borde inte kännas skamligt att ha varit inskriven på psykiatrisk vårdavdelning. Men för mig känns det så ibland . Men ibland känner jag också att jag vill berätta om hur det kan vara så att det blir mindre tabu. Jag tog själv beslutet att åka till psykakuten då jag kände mig helt förtvivlad, urlakad och livrädd....... Var inskriven på låst avdelning i 5v. Visst har jag en del mindre trevliga minnen med mig från dessa veckor men för mig var det den hjälp jag behövde. Jag är tacksam för det och önskar så att min fine morbror också fått den möjligheten. Så var inte rädd utan tänk på ditt eget bästa och att du har en sjukdom som behöver behandlas.

• Anonym (Rädd)

Tack grodan13. Beklagar! Skönt det hjälpt dig. Tyvärr är det ju så att när man mår dåligt så kan väl inte allt va positivt runt en. Vill bara ej bli skrämd där

• Anonym (.)
    msmurphy skrev 2013-12-02 22:10:29 följande:
    Fast det ska inte vara för vården, utan för maten. Så man betalar inte för läkarbesök och behandlingar när man liger inne. Till exempel, när jag låg inne betalade jag 80 kronor per dygn men inget extra för ECT-behandlingen. Sen blev jag utskriven och fick fortsatt ECT tre gånger i veckan, och då fick ajag betala 300 kronor per gång. Men då gick det å andra sidan på högkostnadsskyddet. Jag är rätt säker på att det är så i de flesta landsting.

men likt förbannat kostar det att ligga inne. Och du betalar samma summa även om du mot förmodan inte skulle äta. Sen har jag heller inte sagt att det är vården man betalar för. -.-
  • Anonym (Vårdavgift)

Man betalar 80 kr per dygn för all vård i Sverige om man ligger inne. Det handlar om sängplats, mat och hygien. Behandling ingår.

• Anonym (gört)

TS. Hur går det för dig? Tänker på dig!

Svar på tråden Ni som varit inlagd på psykiatrin...