• Anonym (Rädd)

Ni som varit inlagd på psykiatrin...

Hur är det och va inlagd? Fick ni hjälp? Är otroligt rädd för och lägga in mig men verkar vara det enda som kan göras nu. Skräm mig gärna inte för mkt

• Svar på tråden Ni som varit inlagd på psykiatrin...
  • Fjärilslarv

jag har varit frivilligt inlagd några gånger och har upplevt det som hyffsat bra, förutom att personalen snodde de intagnas mat (när maten kom så la de upp åt personalen innan de serverade oss vilket inte är lagligt), och som andra skriver så är det mer förvaringsplats, för jag fick aldrig prata med någon psykolog eller kurator.

• Anonym (Rädd)
    Anonym (gört) skrev 2013-12-14 16:39:16 följande:
    TS. Hur går det för dig? Tänker på dig!

Jag kämpar på med att få komma till behandlingshem. Min läkare och psykolog ska skriva intyg till min överklagelse för soc beslut och ska ta upp det med deras chef på psykiatrin och se om regionen går med på och betala. Är kämpigt men kan bara härda ut. Gör mig rörd att du bryr dig så mycket:) ❤️
  • EnLitenSvamp

Sveriges regering lägger ner en struntsumma på psykatrin vilket leder till underbemanning och "dålig" service.

Jag har varit på ett antal ställen både på S.T göran och Danderyd och tro mig när jag säger att det inte kommer hjälpa ett skit. Trodde själv första gången att jag "kommit hem" och att folk skulle lyssna på mig och ta del av min misär. BULLSHIT, du får träffa en läkare (ofta tillsammans med någon assisten) 1 gång om dagen i ca 10 minuter under resten av tiden får du dela med en massa väldigt psykiskt sjuka människor. Inte alls ovanligt att det är folk med kraftiga psykoser, schizofrena eller väldigt självmordsbenägna personer.

Dagarna går väldigt långsamt och de trycker i dig en massa skit så du knappt kan prata ibland. OM du nu beslutar dig för att lägga in dig så ta med dig en laptop, hörlurar och en internetsticka.  

Just ja, jag har även erfarenhet av RPÖV i huddinge vilket också är underbemannat så om det går ett larm när du har samtal måste du gå hem. Vet att detta inte var det du ville höra men jag berättar som det är IRL.

Be with a man who ruins your lipstick, not your mascara.
  • Johanna6
    EnLitenSvamp skrev 2013-12-15 18:28:27 följande:
    Sveriges regering lägger ner en struntsumma på psykatrin vilket leder till underbemanning och "dålig" service.

Jag har varit på ett antal ställen både på S.T göran och Danderyd och tro mig när jag säger att det inte kommer hjälpa ett skit. Trodde själv första gången att jag "kommit hem" och att folk skulle lyssna på mig och ta del av min misär. BULLSHIT, du får träffa en läkare (ofta tillsammans med någon assisten) 1 gång om dagen i ca 10 minuter under resten av tiden får du dela med en massa väldigt psykiskt sjuka människor. Inte alls ovanligt att det är folk med kraftiga psykoser, schizofrena eller väldigt självmordsbenägna personer.

Dagarna går väldigt långsamt och de trycker i dig en massa skit så du knappt kan prata ibland. OM du nu beslutar dig för att lägga in dig så ta med dig en laptop, hörlurar och en internetsticka.  

Just ja, jag har även erfarenhet av RPÖV i huddinge vilket också är underbemannat så om det går ett larm när du har samtal måste du gå hem. Vet att detta inte var det du ville höra men jag berättar som det är IRL.
    Enligt min erfarenhet fick jag inte alls något lugnande eller så. Trodde jag skulle få något men de var väldigt hårda på det.
  • EnLitenSvamp
    Johanna6 skrev 2013-12-16 18:04:39 följande:
    Enligt min erfarenhet fick jag inte alls något lugnande eller så. Trodde jag skulle få något men de var väldigt hårda på det.
    Jag fick det den första tiden och sedan så började dem ge mig massor av nosinan fick en hel del andra mediciner som jag inte kommer ihåg namnen på. Men hade en lååååång medicinlista.
  • Anonym (bipolär)
    EnLitenSvamp skrev 2013-12-15 18:28:27 följande:

Men det är väl just psykiskt sjuka som ska ligga på en psykavdelning? Personer som mår riktigt dåligt?

Jag har inte haft några problem med att de trycker i mig så mycket medicin att jag inte kan prata men ja, medicinlistan växer och doserna blir högre så fort man blir inlagd. Prata finns det oftast ingen tid för och läkarna har inte heller så mycket tid. Hoppas att det inte är så på alla sjukhus men med besparingarna misstänker jag att det är så.
  • Fjärilslarv
    EnLitenSvamp skrev 2013-12-16 18:23:57 följande:
    Jag fick det den första tiden och sedan så började dem ge mig massor av nosinan fick en hel del andra mediciner som jag inte kommer ihåg namnen på. Men hade en lååååång medicinlista.
    samma här de nästan kastade medicin efter mig.
    men någon att samtala med fick man inte.
  • Johanna6
    Fjärilslarv skrev 2013-12-17 15:48:31 följande:
    Jag ville verkligen ha något för att lugna mig och bara få sova lite men de var stenhårda, skumt att det är så olika.
  • EnLitenSvamp
    Anonym (bipolär) skrev 2013-12-17 15:40:10 följande:
    Men det är väl just psykiskt sjuka som ska ligga på en psykavdelning? Personer som mår riktigt dåligt?

Jag har inte haft några problem med att de trycker i mig så mycket medicin att jag inte kan prata men ja, medicinlistan växer och doserna blir högre så fort man blir inlagd. Prata finns det oftast ingen tid för och läkarna har inte heller så mycket tid. Hoppas att det inte är så på alla sjukhus men med besparingarna misstänker jag att det är så.
    Du har rätt i det du säger men det borde finnas uppdelningar av vilken grad av psykisk sjukdom man har.
    Att ligga inne på psyket för självmordsförsök med schitzon är fan inte rätt.
    Precis, man blev bara förvarad. 

• Anonym (Rädd)
    EnLitenSvamp skrev 2013-12-17 16:50:14 följande:
    Du har rätt i det du säger men det borde finnas uppdelningar av vilken grad av psykisk sjukdom man har. Att ligga inne på psyket för självmordsförsök med schitzon är fan inte rätt.
    samma här de nästan kastade medicin efter mig. men någon att samtala med fick man inte.
    Precis, man blev bara förvarad. 

Det håller jag med om att det borde vara mer uppdelat och att dom inte blandar folk helt olika. Men det lär dom ALDRIG lägga pengar på. Tyvärr är det som ni säger förvaring bara och slänga i folk tabletter för det är det enda dom hinner med
Svar på tråden Ni som varit inlagd på psykiatrin...