• kgv

Vill ha dina bästa och ENKLA spartips!

Det går ingen nöd på oss men vi är väldigt långt ifrån några höginkomsttagare. Vi är två vuxna och ett barn + ett på väg. Jag tycker inte om att slösa onödiga pengar (även om jag måste erkänna att jag lägger alldeles för mycket på godis och VET att det är en väldigt onödig utgift). 

Jag vill ha tips på enkla saker att göra för att få mer pengar in på sparkontot och mindre pengar ut på onödigt skit.

Det jag vet att jag kan göra:

- Endast köpa godis på lördagar.
    - Ställa äggklocka för att lära mig att duscha snabbare och därmed spara varmvatten.
    - Släcka lyset i rummen vi inte är i (snarare behöver min man lära sig det).

• Svar på tråden Vill ha dina bästa och ENKLA spartips!
  • Grande Rock

använd inte bilen till korta sträckor, det går nästan lika snabbt att cykla
    jag har 7,5km till jobbet, dörr till dörr skiljer det max 5 minuter med bil och cykel. Med två kallstarer kostar bilåkningen mig minst 30kr per dag.

The Devil Stole the Beat from the Lord
  • kgv
    Grande Rock skrev 2013-12-02 13:52:31 följande:
    använd inte bilen till korta sträckor, det går nästan lika snabbt att cykla
    jag har 7,5km till jobbet, dörr till dörr skiljer det max 5 minuter med bil och cykel. Med två kallstarer kostar bilåkningen mig minst 30kr per dag.

Tyvärr kräver mitt jobb bil så jag har inget val. Maken cyklar däremot varje dag. Han har investerat i vinterdäck till cykeln och därmed sparar vi in månadskort.

• Grande Rock
    kgv skrev 2013-12-02 13:59:13 följande:

Tyvärr kräver mitt jobb bil så jag har inget val. Maken cyklar däremot varje dag. Han har investerat i vinterdäck till cykeln och därmed sparar vi in månadskort.

det är även applicerbart på andra transporter än till och från jobbet Flört
  • kgv
    Grande Rock skrev 2013-12-02 14:09:14 följande:
    det är även applicerbart på andra transporter än till och från jobbet Flört
    Haha! Givetvis! 
  • Spionen

Laga så mycket kläder du kan! Man behöver inte alltid köpa nytt.

Dra ur kontakter och laddare till dator, telefoner, kaffebryggare och dylikt när de inte används. De drar el ändå!

Allt kan köpas på Blocket! Tänk två och till och med tre ggr innan ni köper något nytt.

• Grande Rock
    Spionen skrev 2013-12-02 14:29:43 följande:
    Laga så mycket kläder du kan! Man behöver inte alltid köpa nytt.
    Dra ur kontakter och laddare till dator, telefoner, kaffebryggare och dylikt när de inte används. De drar el ändå!
    Allt kan köpas på Blocket! Tänk två och till och med tre ggr innan ni köper något nytt.
    Menar du att en ej anskuten laddare drar ström? hur skulle det gå till och vad används den strömmen till?
  • Spionen
    Grande Rock skrev 2013-12-02 16:33:27 följande:
    Menar du att en ej anskuten laddare drar ström? hur skulle det gå till och vad används den strömmen till?

Hur det tekniska funkar kommer jag inte ihåg, men jag läste det i Illustrerad Vetenskap för något år sedan. Det var ett specialnummer riktat på energiförbrukning.
  • Spionen

Hur det tekniska funkar kommer jag inte ihåg, men jag läste det i Illustrerad Vetenskap för något år sedan. Det var ett specialnummer riktat på energiförbrukning.
  • segelvind
    Det stämmer, kan inte heller förklara. Men, mitt ex som är brandman sa att laddare som sitter i men inte laddar något är en av de främsta orsakerna till bränder i hem. Så misstänker att de alstrar en massa värme på något sätt...
  • bullerbyn
    Klart den gör! Alltså en laddare som är ansluten till eluttag men ej t.ex telefonen.
Svar på tråden Vill ha dina bästa och ENKLA spartips!