• Jomila

Börjar om igen.

Fick ett tidigt missfall i början av december efter att ha försökt bli gravida sen september 2012. Kändes hemskt, värdelöst, orättvist och fruktansvärt (och en himla massa andra känslor blandat i en enda röra). Det känns fortfarande tungt och sorgligt men vi har kommit igenom och vill såklart bli gravida igen så snart kroppen är redo. Så nu väntar vi in första tant röd och börjar om från början med att räkna dagar mellan senaste mensen, ÄL och BIM. Finns det någon mer därute som är där vi är i bebisverkstaden? Då kan vi ju hänga här tillsammans och heja fram varandra till ett nytt plus på stickan :). Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-17 20:35
    Lägger in vår lilla vi-som-är-med-i-tråden-lista här TS. Om någon mer vill läggas till så är det bara att hojta!

joemal
    Haha, även jag har svårt att hålla isär våra inlägg och vem ni skriver till ibland, mycket förvirrande lika namn vi har valt

Min historia... Jag är snart 29, vi har försökt skaffa barn i 1,5 år. Det tog ett år innan jag blev gravid första gången, det slutade i missfall i vecka 12 och jag skrapades. På tredje försöket efter det blev jag gravid igen, det slutade i ma i vecka 8, fostret hade dött i vecka 6+2. Den gången fick jag tabletter.

Jag har haft en mens sen sista missfallet och räknar nu ner till nästa bim den 17/1. Största funderingen och rädslan just nu är; hur lång tid tar det till nästa gång?

Jomila
    Haha, jag håller med både dig och joemal...lika nicks så här kommer min story;

Jag är 28, sambon 30...slutade skydda oss i oktober 2012 och fick första pluset november 2013. Slutade i missfall v 6+3. På dagen en månad (3 januari) efter mf kom tant röd. Så trots ett kämpigt år med rädsla för att inte kunna bli gravid, sen bli det, och så förlora det...så känns det ändå som man har kommit igenom starkare på andra sidan. Och jag är så tacksam över att det inte blev ma eller utomkveds, att det blev ett tidigt mf och att mensen kom igång snabbt. Och att nu VET vi att vi faktiskt KAN bli gravida. Enorm lättnad!

agneta77
    Tusen tack :) Jag "stoppar in er" i samma inlägg, så kan man lätt gå tillbaks och kika ifall minnet åter skulle svika. ;)
    Min historia: Jag är 36 och sambon är 27. Första barnet. Vi började försöka i sept 2013 och blev gravida direkt. MA i november, ungefär v8+3. Tablettbehandling. Blödde 3v och en dag, ringde in och sa hjälp mig. Blev skrapad 9.12. Blödde till 20.12. Och nu väntar jag på att återigen börja blöda, som om 5 veckor inte vore nog :p

Nimah
    Hej, får jag hänga här med er? Är 31 år, blev gravid första gången i oktober 2010 och fick mf v 6+0. Hade en mens och blev sen gravid men min son som föddes sep 2011. Började försöka på syskon i somras och blev gravid, såg hjärtat i v 8, men fick ma och skrapades i v 10+0 på lucia. Blödde bara några dagar och väntar nu på mensen. Känner mig nästan rädd för att bli gravid igen. Jag vill ju inget hellre men det är så påfrestande att räkna dagarna och bara vänta på mf eller ma. Håller tummarna för er alla!

KeckaW
    Jag heter Rebecka, är 24 år gammal och har en son född i juli 2011. Vi planerade att bli gravida igen i somras och det tog sig på första försöket men på KUB-testet så såg dom att fostret var alldeles för litet och vi fick gå över till gyn och göra ett vul där dom konstaterade att fostret var dött och det blev skrapning samma natt. Jag skrapades 1a oktober och blödde i nästan tre veckor, den 11 nov fick jag en två veckor lång blödning som inte på något vis liknade en mens (kom pyttelite varje dag och ingen mensvärk alls), fick sedan mens igen 16 dec och har absolut ingen aning om när jag har bim, men det återstår väl att se hur det blir med den saken! :p Förmodligen så kommer mensen denna gång också tyvärr, men då kanske jag iaf får en bättre koll på min cykel :)

• Svar på tråden Börjar om igen.
  • Nimah
    agneta77 skrev 2014-03-06 17:50:03 följande:
    Tack igen söta Solig
    Du har inte många dagar kvar till VUL nu. Hur känns du dig nu? Jag har nästan inte några symptom (svaagt illamående ibland, inget annat) och är så orolig så jag har svårt att glädja mig ett dugg. Detta var mycket svårare än jag hade trott det skulle vara. Hur orka med denna ständiga oro..?
    Nä inte många dagar kvar nu. Är på tisdag kl 13. Jag är i v 6+2 idag. Nu har den värsta ångesten lagt sig och jag vill inte längre vräka den lilla. I början var jag så säker på att den ändå skulle dö att jag ville bli av med den direkt. Så jag förstår verkligen din oro. Jag hoppas fortfarande inte särskilt mycket, men nu kan den iaf få en chans. Tyvärr såg vi ju ett hjärta i v 7+ förra gången, sen dog den några dagar efter. Så ser allt bra ut på tisdag är det just det. Bra på tisdag. Onsdag vet man inget om. Hoppas på nytt vul max två veckor senare också. Ge det någon vecka så kommer det säkert kännas bättre! Ni har väl inte högre risk för mf än genomsnittet? Vi vet ju att riskens stor för oss, så då är det svårare att slappna av.
  • agneta77
    Nimah skrev 2014-03-06 18:35:51 följande:
    Nä inte många dagar kvar nu. Är på tisdag kl 13. Jag är i v 6+2 idag. Nu har den värsta ångesten lagt sig och jag vill inte längre vräka den lilla. I början var jag så säker på att den ändå skulle dö att jag ville bli av med den direkt. Så jag förstår verkligen din oro. Jag hoppas fortfarande inte särskilt mycket, men nu kan den iaf få en chans. Tyvärr såg vi ju ett hjärta i v 7+ förra gången, sen dog den några dagar efter. Så ser allt bra ut på tisdag är det just det. Bra på tisdag. Onsdag vet man inget om. Hoppas på nytt vul max två veckor senare också. Ge det någon vecka så kommer det säkert kännas bättre! Ni har väl inte högre risk för mf än genomsnittet? Vi vet ju att riskens stor för oss, så då är det svårare att slappna av.
    Åh vad skönt, "vill inte längre vräka den lilla".. :) Tisdag, ja då är det snart. Hur har du det med symptom? Här är det dåligt på den fronten.

Just så, er lilla dog några dagar efter vul, och vår hade dött några dagar innan vårt vul (v8+?). Nej usch och fy. Nu ska det gå bättre för oss båda! Det var vår första graviditet i höstas, som slutade i MA. Så vi har ingen erfarenhet av nåt annat. Jobbigt. :/

Går ni privat på vul, eller får ni gå gratis? Vi går privat, men sen när jag väl är inskriven hos BM så tänker jag absolut fråga ifall vi kan få gå nån extra gång på ul/vul. Får vi inte göra det, så kommer vi antagligen att gå nån extra gång privat. Kosta vad det kosta vill, när det gäller min (och förstås också sambons) sinnesfrid så spelar priset mindre roll.

Men jo, jag känner samma sak som du skriver gällande vul. Visst underbart om man ser ett hjärta, men sen då. Åh det är ju ett enda långt oroande detta. Jag kände mig alldeles uppgiven på jobbet idag en stund. Så glad, men ändå vågar jag inte alls tillåta mig att vara glad. Blir galen. Skönt att vul börjar vara inom räckhåll, snart. 22 dagar kvar.

Det bästa vi kan göra för våra små inneboende är ju att ta det som det kommer och inte oroa ihjäl oss. Inget lär bli bättre av oro iallafall. Lättare sagt än gjort är det ju men.. Grubblar ikväll. :/
  • Augusti82

Agneta77, jag har beställt fler tester som man kan testa tidigt med. Jag kör från o med imorgon. Om inte annat för att jag är nyfiken på HUR tidigt det kan synas på ett test egentligen. Däremot är jag fullt inställd på att det blir ett negativt resultat imorgon. Och fortsätter det negativt ja då vet jag att jag kan börja invänta mensen. Det är bara att tuta och köra till nästa gång och ta ett glas vin däremellan. För mig känns det på något sätt overkligt att bli gravid... jag?! Det har under så många år varit en dröm som inte varit inom räckhåll för mig.

Nimah
    Jag förstår din oro med! För mig är det att ta ett VUL tidigt med. Vår graviditet avslutades dock väldigt tidigt så det hann inte bli något foster direkt. Jag fick missfall dagen innan vårt VUL och jag är nog rätt lättad att det skedde då så att vi inte hade kommit dit och fått se att där inte var något. Så om där är ett  hjärta som tickar nästa gång så är det ett framsteg för oss. Sedan vill jag också ha ett VUL någon vecka efter. Mest bara för att se så att allt går som det ska.

• joemal

Augusti82: Ja, visst är det retligt med RFSU testa tidigt! Tycker texten luras lite... Sen är det ju så individuellt, vissa kan få plus flera dagar innan BIM och andra först efter, även om de har använt samma stickor. Man är ju otålig och vill veta om det är något litet som växer där inne! ÄL+8 och jag känner inget alls, vilket det troligen också är för tidigt för i vilket fall som helst :)

Nimah och agneta77, jag förstår precis hur ni känner er. Med ett plus kommer så mycket tankar och minnen! Man vill ju vara lycklig, samtidigt som det inte riktigt går eftersom man minns hur det slutade förra gången. Då är det skönt att dela upp den långa väntan i etapper med VUL, så att man får veta hur liten mår därinne. 

• Augusti82
    joemal skrev 2014-03-08 13:23:27 följande:
    Håller med dig! Testade igår ändå och det var mycket riktigt negativt. Tänkte försöka testa imorgon igen eftersom hcg ska ju fördubblas var 48e timme. Men jag testar endast med morgonurinen så missar jag då så blir det måndag morgon. 

Sedan precis som du skrev till Agneta77 och Nimah så vill man ju ha små milstolpar att komma till när man vari tmed om ett missfall. Jag vill se ett riktigt foster först det är min första målstolpe i v7 då man kan se ett hjärta ticka. Mitt missfall i v9 var ju så litet så det fanns ju inget foster :( Efter det så är det ca v9-10 då moderkakan ska ta över som också är ett kritiskt läge. Sedan vecka 12 och till sist v18. Och såklart så får man ju ta en dag i taget men klarar jag just de stolparna så är det ytterligare glädje att lägga till!

Hur går det för dig nu annars? Jag är lite glömsk..... :/
  • Jomila

Stort grattis Agneta! Åh så roligt!

Förstår helt hur ni känner er och kommer säkert att tänka och känna likadant...men ska verkligen försöka att glädja mig enbart. Nu i mars är vi inne på försök tre efter mf. Har raderat mina mensappar och skiter i att kolla äl...det får bli som det blir den här månaden helt enkelt :)....

Hur mår ni allihopa? Kass på att kika in här känner jag...

• Jomila

Stort grattis Agneta! Åh så roligt!

Förstår helt hur ni känner er och kommer säkert att tänka och känna likadant...men ska verkligen försöka att glädja mig enbart. Nu i mars är vi inne på försök tre efter mf. Har raderat mina mensappar och skiter i att kolla äl...det får bli som det blir den här månaden helt enkelt :)....

Hur mår ni allihopa? Kass på att kika in här känner jag...

• agneta77

Tack Jomila! Solig Vad skönt att du har kunnat koppla bort helt! Riktigt bra gjort! HOPPAS :)

4+6 idag, imorrn går vi in i sjätte veckan, det låter mycket bättre än femte.. :) Imorrn ska jag ta digitalt test och se om hcg har stigit. Man känner sig så hjälplös tycker jag, kan inte alls påverka och vet överhuvudtaget inte om liten lever. Jag drömde förra natten, hela natten kändes det som, om missfall. Inte ens på nätterna kan jag koppla bort tankarna. Ibland går det bättre men ibland rasar man ner igen. Brr. Bara att bita ihop.

Idag var vi ut på shopping till en grannstad, och jag köpte.. mina första mammakläder.. TIDIGT jag vet, men jag kunde ju inte låta bli.. Skäms  åh lycka. 2 st amningsBH, ett par byxor och ett "åtstramande" mammalinne, eller vad man ska kalla det. Tror det kommer att bli skönt att ha när magen börjar bli stor och tung. =)

Augusti och joemal, ni hade ÄL ungefär samtidigt va? Jag såg att du hade testat Augusti, det var ..*försöker räkna* ungefär BIM-8 du testade? Hihi tiidigt ju! Du skulle bara våga tappa hoppet av att det testet var negativt ;) När jag testade första gången på BIM-3 fick jag ju ett sånt svagt streck så jag hade klassat det som inbillning om det inte vore så att också sambon såg det.

Nu dags att krypa upp i soffan och kolla en film. Så skönt med helg.. vi har haft sol här idag, det var längesen! Även imorrn är det utlovat sol, vi tänkte satsa på att städa bilen ordentligt - det behövs! =) Ha en skön kväll och helg!! {#emotions_dlg.flower}

• Nimah

Vi har också haft sol idag och varit ute mycket. Lekte i skogen med sonen och letade efter troll :) Skönt att fokusera på annat några timmar, men jag mådde lite illa och gick runt och rapade hela tiden.

Agneta, jag skulle rekommendera att strunta i det digitala! Har det inte stigit betyder det inte ett dugg men man blir så himla orolig. Jag kunde ju inte låta bli själv, men önskar jag hoppat över det både denna och förra graviditeten. Kul med kläderna du köpt!

Spännande med bim som närmar sig för flera! Lägg gärna upp bild på era tester :)

• Nimah

Såg att du frågade om vårt vul, det är på remiss från bm. Vi betalar 150kr eller nåt sånt bara. Tidigare har vi gått privat, men nu bytte jag bm och hon är mer förstående!

Svar på tråden Börjar om igen.