• Anonym (kund)

Hur undviker man avstämning? (självscanning)

Hur ska man bäst undvika att få avstämning? Jag har en affär som jag besöker regelbundet, minst 1 gång/vecka, ibland 2-3 ggr. Första gången jag fick en helavstämning var precis i början, sedan har det varit några delavstämningar. Nu på sistone har jag haft två delavstämningar ganska tätt, har hänt innan också, att delavstämningarna kommer direkt efter varandra, sedan går det en lång tid utan att det händer något.

Naturligtvis har alla avstämningar stämt, både hel- och delavstämningar.

Tyvärr hände det i början att jag scannade en vara två gånger, istället för att scanna båda varorna (t.e.x. att jag köpte en apelsinläsk och en cola, men scannade apelsinläsken två gånger eftersom colan och apelsinläsken kostade lika mycket). Jag ångrar mig ibland och avscannar något som jag lägger tillbaka. Påverkar det?

Jag tycker avstämningar är jobbiga, och skulle vilja undvika dem så gott som det går. Så hur gör man?

• Svar på tråden Hur undviker man avstämning? (självscanning)
  • Migas

Inte bästa källan http://sv.wikipedia.org/wiki/Sj%C3%A4lvscanning men om man ska utgå från det som står i texten så är kontrollerna slumpmässiga men varje kontrolltillfälle registreras och antalet kontroller framöver påverkas negativt om man missat att scanna en vara (även om 1 - 2 varor ses som ett misstag), och leder till att fler kontroller sker och positivt om självskanningen helt överensstämmer med kontrollen och leder till att kontrollerna blir glesare och glesare. 

Så det enda sätt du kan påverka risken att utsättas för kontroller är att vid varje kontrolltillfälle stämmer till fullo och att därmed få kontroller mindre ofta. 

• Anonym (kund)
    Anonym (Eva) skrev 2013-12-19 23:41:17 följande:
    Varför går ni med på att känna er som skurkar?? Jag ställer mig i vanlig kö, pga att jag tycker ICA maxi etc tjänar så pass bra att de har råd att hålla sig med personal i vanlig kassa! Jag kommer nog vara den sista som tvingas till scanning, om det blir enda alternativet. Hatar att bli misstänkliggjord på det sättet, för jag stjäl aldrig och vil inte hamna i en sits där jag blir misstänkt heller!
    Enkla anledningen är att det går fortare. jag slipper lägga upp alla varorna på bandet, utan kan lägga ner dem i kassen.
  • intetnyttpåplusfronten
    Varför går ni med på att känna er som skurkar?? Jag ställer mig i vanlig kö, pga att jag tycker ICA maxi etc tjänar så pass bra att de har råd att hålla sig med personal i vanlig kassa! Jag kommer nog vara den sista som tvingas till scanning, om det blir enda alternativet. Hatar att bli misstänkliggjord på det sättet, för jag stjäl aldrig och vil inte hamna i en sits där jag blir misstänkt heller!
    Därför att slippa kön såklart.
    Om du har något vettigt att säga så är du på fel forum.
  • Harmagedon

Åh, jag tycker det är så skönt att självscanna. Man behöver ju bara packa varorna en gång och kan göra det i lugn och ro. Hatar att stå och försöka stuva ner allt medan berget på bandet bara väller närmare och närmare. Det är ju inte så att det blir dyrare för mig bara för att Ica får större marginaler. Och tror knappast att det är självscanningen som står för de höga arbetslöshets siffrorna.

• Migas
    Anonym (kund) skrev 2013-12-19 23:47:12 följande:
    Enkla anledningen är att det går fortare. jag slipper lägga upp alla varorna på bandet, utan kan lägga ner dem i kassen.
    Om det går fortare eller inte att sjävscanna än att använda en vanlig kassa tycker jag helt beror på vad man handlar. Om man bara handlar saker i förpackningar som redan innan han en streckkod så går det förmodligen fortare i de allra flesta fallen att sjävscanna men om man köper mycket frukt och grönt eller annat som man själv ska fixa lappar till, så vet jag inte om det totalt sett går fortare att sjävskanna än att ställa sig i en vanlig kassa. 
  • Ramborg

1. Jag gillar att packa mina varor i den takt jag plockar åt mig dem.

2. Det är aldrig kö till kassan i självscanningen.

3. Jag gillar att kunna handla utan mänsklig kontakt när jag är lite småsur.
    42.
  • Anonym (Eva)
    intetnyttpåplusfronten skrev 2013-12-19 23:49:32 följande:
    Därför att slippa kön såklart.
    Varför så bråttom? Jag brukar meditera eller göra knipövningar när jag står i kö. Försöker välja tider när det är mindre folk. Vägrar bli behandlad som en potentiell skurk i min stamaffär sedan 10 år, för att vinna någon minut.
  • Anonym (Eva)
    Ramborg skrev 2013-12-20 00:01:24 följande:

1. Jag gillar att packa mina varor i den takt jag plockar åt mig dem.
    2. Det är aldrig kö till kassan i självscanningen.
    3. Jag gillar att kunna handla utan mänsklig kontakt när jag är lite småsur.

De fösta två kan jag köpa, men mänsklig kontakt? Den korta stund man har med kassören är ju försumbar. Fast du kanske menar dom som försöker tränga sig före? De ser jag som en utmaning -- FÖRSÖK INTE ..
  • Anonym (Eva)
    Migas skrev 2013-12-19 23:59:27 följande:
    Om det går fortare eller inte att sjävscanna än att använda en vanlig kassa tycker jag helt beror på vad man handlar. Om man bara handlar saker i förpackningar som redan innan han en streckkod så går det förmodligen fortare i de allra flesta fallen att sjävscanna men om man köper mycket frukt och grönt eller annat som man själv ska fixa lappar till, så vet jag inte om det totalt sett går fortare att sjävskanna än att ställa sig i en vanlig kassa. 
    Är kön kort så går det snabbare med vanlig kassa. Men jag brukar självscanna på IKEA för kön till kassan är sjuk, oavsett tid och dag.
  • Ramborg
    Anonym (Eva) skrev 2013-12-20 00:03:14 följande:
    De fösta två kan jag köpa, men mänsklig kontakt? Den korta stund man har med kassören är ju försumbar. Fast du kanske menar dom som försöker tränga sig före? De ser jag som en utmaning -- FÖRSÖK INTE ..

Båda kräver engagemang. Har du aldrig såna stunder när du helst bara vill gå och muttra och inte alls vara trevlig och artig? Av nån anledning inträffar de ofta på ICA Maxi, faktiskt. (Ja, jag ogillar att handla mat över huvud taget!)
    42.
Svar på tråden Hur undviker man avstämning? (självscanning)