• Anonym (kund)

Hur undviker man avstämning? (självscanning)

Hur ska man bäst undvika att få avstämning? Jag har en affär som jag besöker regelbundet, minst 1 gång/vecka, ibland 2-3 ggr. Första gången jag fick en helavstämning var precis i början, sedan har det varit några delavstämningar. Nu på sistone har jag haft två delavstämningar ganska tätt, har hänt innan också, att delavstämningarna kommer direkt efter varandra, sedan går det en lång tid utan att det händer något.

Naturligtvis har alla avstämningar stämt, både hel- och delavstämningar.

Tyvärr hände det i början att jag scannade en vara två gånger, istället för att scanna båda varorna (t.e.x. att jag köpte en apelsinläsk och en cola, men scannade apelsinläsken två gånger eftersom colan och apelsinläsken kostade lika mycket). Jag ångrar mig ibland och avscannar något som jag lägger tillbaka. Påverkar det?

Jag tycker avstämningar är jobbiga, och skulle vilja undvika dem så gott som det går. Så hur gör man?

• Svar på tråden Hur undviker man avstämning? (självscanning)
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    SvenGlen skrev 2013-12-20 09:56:40 följande:
    För konsekvensens skull så måste det vara så. Man kan inte kontrollera en vara vid manuellt köp och sedan slopa kontrollen vid självscanningen. Då skulle alla ungar självscanna energidrycken istället.
    Men visst är det irriterande när man köper grejer för att göra porterstek och helt plötsligt åker man på en kontroll för att man köpt en flaska porter på 3,5%.
    Det måste inte alls vara så, som sagt så har inte alla affärskedjor på det sättet trots att de nekar inköp till personer under 15 vid manuellt köp.

Man måste vara 18 för att kunna ingå avtal om självscanning och jag är ganska säker på att det är en personlig överenskommelse. Alltså gör personen som lånar ut sitt kort fel och bryter mot reglerna vilket borde kunna resulterat i avstängning.

När det gäller alkoholhaltiga varor så finns där en lagstiftning, det gör det inte vid energidricka utan det är helt upp till företaget att välja.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Zunrose skrev 2013-12-20 10:04:24 följande:
    jag skannar alla varor även om det är samma för att gradera mig. köper jag två mjölk ja då skannar jag de varsin gång.
    Varför gör du det?
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Anonym (.)
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-12-20 09:34:25 följande:
    Det är möjligt att det är så, jag köper nästan aldrig andra varor med ålderskontroll.

Känns som en onödigt krånglig lösning, det tar ju tid från personalen. Det måste rimligen vara bättre att göra ett undantag i systemet. Det finns liksom ingen anledning att ha en sådan ålderskontroll på energidricka vid självscanning. Coop har det inte. Inte Willys heller vad jag vet.
    Eftersom det är ålderskontroll om man handlar det i kassa borde det väl vara det även vid självscanning?
  • Anonym (.)
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-12-20 09:34:25 följande:
    Det är möjligt att det är så, jag köper nästan aldrig andra varor med ålderskontroll.

Känns som en onödigt krånglig lösning, det tar ju tid från personalen. Det måste rimligen vara bättre att göra ett undantag i systemet. Det finns liksom ingen anledning att ha en sådan ålderskontroll på energidricka vid självscanning. Coop har det inte. Inte Willys heller vad jag vet.
    Och jo, Coop har det också, i alla fall här i stan.
  • Anonym (.)
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-12-20 10:06:45 följande:
    Det måste inte alls vara så, som sagt så har inte alla affärskedjor på det sättet trots att de nekar inköp till personer under 15 vid manuellt köp.

Man måste vara 18 för att kunna ingå avtal om självscanning och jag är ganska säker på att det är en personlig överenskommelse. Alltså gör personen som lånar ut sitt kort fel och bryter mot reglerna vilket borde kunna resulterat i avstängning.

När det gäller alkoholhaltiga varor så finns där en lagstiftning, det gör det inte vid energidricka utan det är helt upp till företaget att välja.
    När jag skrev om Coop menade jag deras "scanna själv"-kassor, inte när man går med en scanner i affären och blippar. Där finns det ingen artonårsgräns.
  • Waldo

Jag självscannar alltid och får väldigt sällan avstämning upplever jag det som.

Ibland finns det något som inte stämmer med då säger man till själv och slipper riskera att bli påkommen, kanske något för alla "rädda" att börja med

Under alla de år jag haft självscanning har jag missat 2 saker, en chili och en påse potatis. Det var inget jag märkte att jag fick en ökad avstämning för
    Kan inte säga att jag kände mig utpekad för stöld vid de 2 tillfällena heller.
    Vem vill sno en chili för 1,50 :- liksom?
    Hon som stod i kassan bara skrattade när jag stod där lite förtvivlad

• Anks

Jag och min kille har varsitt kort kopplat till samma ica-konto, en sak jag upptäckte var att när han var i en annan stad en längre tid och vi scannade på varsitt håll med jämna mellanrum så blev det sjukt många avstämningar. 

Men annars har det aldrig varit så många, även fast det blivit fel ibland, en gång råkade jag scanna en 15 kronors påse istället för 1,50 och en annan gång glömde vi helt enkelt scanna en vara som upptäcktes vid avstämning. 
    Det hände absolut ingenting, hon påpekade snällt att det blev fel och jag tycker inte att det varit mer avstämningar efter det. 

Kan det ha betydelse om man handlar ofta i olika affärer? Förutom den gången vi var i olika städer så handlar vi alltid i samma butik. 

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (.) skrev 2013-12-20 10:43:31 följande:
    Eftersom det är ålderskontroll om man handlar det i kassa borde det väl vara det även vid självscanning?
    Som sagt, jag är 99% säker på att personer under 18 inte kan ingå avtal om självscanning och jag är ganska säker på att det tekniskt sett handlar om att man inte får ge någon annan sitt kort för självscanning.

Problemet med det är att det inte är ett lagkrav utan något som butiksledningen själva väljer, de är förstås i sin fulla rätt att göra det men när andra butiker inte gör det så kommer i alla fall jag att välja en annan butik av den anledningen.
    Anonym (.) skrev 2013-12-20 10:44:27 följande:
    Och jo, Coop har det också, i alla fall här i stan.
    Ok, det har jag aldrig stött på. Då verkar det som att det är upp till varje butiksledning.
    Anonym (.) skrev 2013-12-20 10:47:35 följande:
    När jag skrev om Coop menade jag deras "scanna själv"-kassor, inte när man går med en scanner i affären och blippar. Där finns det ingen artonårsgräns.
    Vad menar du?

• Anonym (.)
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-12-20 10:56:55 följande:
    Som sagt, jag är 99% säker på att personer under 18 inte kan ingå avtal om självscanning och jag är ganska säker på att det tekniskt sett handlar om att man inte får ge någon annan sitt kort för självscanning.

Problemet med det är att det inte är ett lagkrav utan något som butiksledningen själva väljer, de är förstås i sin fulla rätt att göra det men när andra butiker inte gör det så kommer i alla fall jag att välja en annan butik av den anledningen.
    Ok, det har jag aldrig stött på. Då verkar det som att det är upp till varje butiksledning.
    Vad menar du?

Jag menar att i många affärer (iaf här i stan) finns det självbetjäningskassor när man kommer fram till kassorna. Där scannar man själv in det man har handlat och betalar sen.
  • SvenGlen
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-12-20 10:06:45 följande:

"Måste" är såklart inte tvingande i det här fallet, utan snarare min egen åsikt då det är tydligare att agera så. Att andra kedjor inte har gjort det valet tycker jag enbart är att beklaga.

Att folk lånar ut sitt ICA-kort till sina barn (rätt eller fel) för att kunna självscanna ser man i stort sett varenda gång man är och handlar.
    Och kom ihåg: man blir intelligent av fisk!
Svar på tråden Hur undviker man avstämning? (självscanning)