Anonym (Kassörska) skrev 2014-04-21 12:12:06 följande:
Hej! Antalet avstämningar man får vid självscanning går inte att påverka. Skulle du medvetet inte scanna in varor så får du givetvis fler avstämningar och därmed kan man påverka på så sätt. Antalet avstämningar skiftar från butik till butik, detta är beroende på hur hög svinprocent kunderna står för i butiken. Där jag jobbar står kunderna för 67% av svinnet. Alltså en hel del produkter som bara försvinner, vandrar ut ur butiken utan vår vetskap alltså. Gör man generellt sätt bra ifrån sig på avstämningar så får man också det lägsta antal avstämningar som går att få med hänsyn till svinnet i butiken per år.
Avstämningar är nödvändiga eftersom det är lätt att glömma scanna varor, scanna fel eller många väljer att helt enkelt inte scanna dem alls. Härom veckan fick jag en kund med avstämning som hade missat 30 av sina 42 varor, detta var en kund som jag vet tidigare har lyckats bra på avstämning och är ett känt ansikte hos oss. Denna dag hade kunden dock varit i en helt annan värld som kunden uttryckte det. Jag har ingen anledning att misstänka något annat utan kunden vara bara tacksam för att h*n fick en avstämning just den dagen.
Många gånger händer det också att kunder med enbart 2 varor får avstämning. Av dessa två har kunden bara scannat 1. De där hörlurarna för 399:- var glömda. Avstämningar styrs av ett slumpvis system som är programmerat i datorn, det går inte att ändra på utan är noga uträknat med hjälp av statistik och förväntat flöde under dagen.
Vill man inte ha avstämningar och tycker inte att det är värt det för att få scanna, då tycker jag att det bästa är att återgå till köandet. man behöver inte gå igenom någon process för att avsluta sin självscanning utan det är bara att låta bli.
Hoppas du fick svar!
Nu vet jag inte vilken butik du jobbar i för det kan skilja sig hur systemen ser ut men i butiken jag jobbar kan man påverka avstämningarna till en viss del. Jag kan gå in på kunder och ändra så att avstämningarna kommer oftare eller bestämma att kunden ska få avstämning nästa köprunda.
Sen kan ju jag tycka att har man glömt scanna 30 av 42 varor är det nåt som inte stämmer, snatteri skulle jag säga, beroenda på vad summan på dom "glömda" varorna är.