• Anonym (kund)

Hur undviker man avstämning? (självscanning)

Hur ska man bäst undvika att få avstämning? Jag har en affär som jag besöker regelbundet, minst 1 gång/vecka, ibland 2-3 ggr. Första gången jag fick en helavstämning var precis i början, sedan har det varit några delavstämningar. Nu på sistone har jag haft två delavstämningar ganska tätt, har hänt innan också, att delavstämningarna kommer direkt efter varandra, sedan går det en lång tid utan att det händer något.

Naturligtvis har alla avstämningar stämt, både hel- och delavstämningar.

Tyvärr hände det i början att jag scannade en vara två gånger, istället för att scanna båda varorna (t.e.x. att jag köpte en apelsinläsk och en cola, men scannade apelsinläsken två gånger eftersom colan och apelsinläsken kostade lika mycket). Jag ångrar mig ibland och avscannar något som jag lägger tillbaka. Påverkar det?

Jag tycker avstämningar är jobbiga, och skulle vilja undvika dem så gott som det går. Så hur gör man?

• Svar på tråden Hur undviker man avstämning? (självscanning)
  • SvenGlen
    Anonym (kund) skrev 2013-12-20 23:58:27 följande:
    Jo, något måste man väl kunna göra för att påverka det hela? Jag vet när jag och min mamma gick och handlade en gång för inte så längesedan, så stod vi länge och pratade om hon skulle köpa en viss grej till badrummet, vilken färg hon skulle ha osv. Sen ångrade hon sig och vi gick vidare, när vi nästan är framme vid kassan vill hon plötsligt ha saken ^^. Då går hon tillbaka och hämtar den, och naturligtvis scannar hon den. Men i kassan får hon delavstämning, och hon har korgen full av varor, men den här saken till badrummet (som inte kostade mer än de andra grejerna i korgen) kollades.  
    I delavstämningen är det ett antal godtyckliga saker som kontrolleras. Det är alltså bara en slump att just den varan kontrolleras.
    Och kom ihåg: man blir intelligent av fisk!
  • Lovizas Mamma

Jag och sambon har fått avstämning ett par gånger, nu när vi närmar oss kassan ser jag ångesten i personalens ögon när vi närmar oss kassan :) för vi har två fulla vagnar när vi handlar, men jag trodde det är slumpen som avgör om man åker på dessa avstämning? Men iofs om man fuskat och åkt dit kanske man hamnar i nått system? Jag har iaf världens ångest när vi åker på avstämning när vi har ungarna med oss för jag blir livrädd att dom ska ha plockat i nått :P

• Anonym (Aldrig!)

Har handlat i tre åri samma ica-affär och aldrig fått avstämning. Skumt! Handlar ca 2 ggr/vecka, ibland oftare. Ca 200-700 kr varje gång.

• Anonym (Annas)
    Anonym (Eva) skrev 2013-12-19 23:29:32 följande:
    Scanning är till för att butiken ska tjäna ännu mer pengar (mindre lön pga mindre kassapersonal), och att du som kund ska bli utpekad som tjyvaktig lite då och då. Fast du är stammis sedan många år. BOJKOTTA är mitt råd. Igen.
    Det kan ju också bli så att Ica kan sänka priserna när de sänker personomkostnaderna...  Och det vore väl uppskattat
  • J  a d e d
    Anonym (Annas) skrev 2014-04-21 11:45:09 följande:
    Det kan ju också bli så att Ica kan sänka priserna när de sänker personomkostnaderna...  Och det vore väl uppskattat

Ja det lär de ju definitivt gära.
  • Anonym (Annas)
    J a d e d skrev 2014-04-21 11:54:21 följande:

Ja det lär de ju definitivt gära.
    Varför skulle de inte göra det? Både ICA och andra kedjor har haft prissänkningar ibland, anledningen är väl att öka konkurrenskraften
  • Ruggugglan

Jag tror inte du kan göra något åt att du åker på avstämningar mer än att du sköter dig exemplariskt. 

När vi började med scanning så brukade min sambo bara scanna en vara om han köpte flera. När det var tre läsk för 25:- tex så scannade han Colan tre ggr. Men då åkte han på avstämning och det visade ju sig inte stämma enligt deras regler. Efter det fick vi avstämningar och delavstämningar flera ggr i rad.

• Rosens31

Man måste ju se avstämningarna som en kontroll för sin egen skull också.
    Ibland kanske man råkar betala för mycket rent utav? Och kanske gör om samma misstag om och om igen!

• J  a d e d
    Anonym (Annas) skrev 2014-04-21 11:57:25 följande:
    Varför skulle de inte göra det? Både ICA och andra kedjor har haft prissänkningar ibland, anledningen är väl att öka konkurrenskraften

Mmhm jadå.
  • Anonym (Kassörska)

Hej! Antalet avstämningar man får vid självscanning går inte att påverka. Skulle du medvetet inte scanna in varor så får du givetvis fler avstämningar och därmed kan man påverka på så sätt. Antalet avstämningar skiftar från butik till butik, detta är beroende på hur hög svinprocent kunderna står för i butiken. Där jag jobbar står kunderna för 67% av svinnet. Alltså en hel del produkter som bara försvinner, vandrar ut ur butiken utan vår vetskap alltså. Gör man generellt sätt bra ifrån sig på avstämningar så får man också det lägsta antal avstämningar som går att få med hänsyn till svinnet i butiken per år.

Avstämningar är nödvändiga eftersom det är lätt att glömma scanna varor, scanna fel eller många väljer att helt enkelt inte scanna dem alls. Härom veckan fick jag en kund med avstämning som hade missat 30 av sina 42 varor, detta var en kund som jag vet tidigare har lyckats bra på avstämning och är ett känt ansikte hos oss. Denna dag hade kunden dock varit i en helt annan värld som kunden uttryckte det. Jag har ingen anledning att misstänka något annat utan kunden vara bara tacksam för att h*n fick en avstämning just den dagen.

Många gånger händer det också att kunder med enbart 2 varor får avstämning. Av dessa två har kunden bara scannat 1. De där hörlurarna för 399:- var glömda. Avstämningar styrs av ett slumpvis system som är programmerat i datorn, det går inte att ändra på utan är noga uträknat med hjälp av statistik och förväntat flöde under dagen.

Vill man inte ha avstämningar och tycker inte att det är värt det för att få scanna, då tycker jag att det bästa är att återgå till köandet. man behöver inte gå igenom någon process för att avsluta sin självscanning utan det är bara att låta bli.

Hoppas du fick svar!

• Anonym (Kassörska)

Det ska självklart stå svinnprocent och inte svinprocent däruppe ;)

• Anonym (SS)
    Anonym (Kassörska) skrev 2014-04-21 12:12:06 följande:
    Hej! Antalet avstämningar man får vid självscanning går inte att påverka. Skulle du medvetet inte scanna in varor så får du givetvis fler avstämningar och därmed kan man påverka på så sätt. Antalet avstämningar skiftar från butik till butik, detta är beroende på hur hög svinprocent kunderna står för i butiken. Där jag jobbar står kunderna för 67% av svinnet. Alltså en hel del produkter som bara försvinner, vandrar ut ur butiken utan vår vetskap alltså. Gör man generellt sätt bra ifrån sig på avstämningar så får man också det lägsta antal avstämningar som går att få med hänsyn till svinnet i butiken per år.

Avstämningar är nödvändiga eftersom det är lätt att glömma scanna varor, scanna fel eller många väljer att helt enkelt inte scanna dem alls. Härom veckan fick jag en kund med avstämning som hade missat 30 av sina 42 varor, detta var en kund som jag vet tidigare har lyckats bra på avstämning och är ett känt ansikte hos oss. Denna dag hade kunden dock varit i en helt annan värld som kunden uttryckte det. Jag har ingen anledning att misstänka något annat utan kunden vara bara tacksam för att h*n fick en avstämning just den dagen.

Många gånger händer det också att kunder med enbart 2 varor får avstämning. Av dessa två har kunden bara scannat 1. De där hörlurarna för 399:- var glömda. Avstämningar styrs av ett slumpvis system som är programmerat i datorn, det går inte att ändra på utan är noga uträknat med hjälp av statistik och förväntat flöde under dagen.

Vill man inte ha avstämningar och tycker inte att det är värt det för att få scanna, då tycker jag att det bästa är att återgå till köandet. man behöver inte gå igenom någon process för att avsluta sin självscanning utan det är bara att låta bli.

Hoppas du fick svar!
    Nu vet jag inte vilken butik du jobbar i för det kan skilja sig hur systemen ser ut men i butiken jag jobbar kan man påverka avstämningarna till en viss del. Jag kan gå in på kunder och ändra så att avstämningarna kommer oftare eller bestämma att kunden ska få avstämning nästa köprunda.

Sen kan ju jag tycka att har man glömt scanna 30 av 42 varor är det nåt som inte stämmer, snatteri skulle jag säga, beroenda på vad summan på dom "glömda" varorna är.
  • Anonym (Kassörska)
    Anonym (SS) skrev 2014-04-21 17:08:19 följande:
    Nu vet jag inte vilken butik du jobbar i för det kan skilja sig hur systemen ser ut men i butiken jag jobbar kan man påverka avstämningarna till en viss del. Jag kan gå in på kunder och ändra så att avstämningarna kommer oftare eller bestämma att kunden ska få avstämning nästa köprunda.

Sen kan ju jag tycka att har man glömt scanna 30 av 42 varor är det nåt som inte stämmer, snatteri skulle jag säga, beroenda på vad summan på dom "glömda" varorna är.
    Jo absolut, vi som arbetar med det kan gå in i datorn och ordna ny avstämning eller kolla av så att inte kunden har fått ovanligt många, alltså att det kanske blivit någon bugg i systemet. Men som kund kan du inte påverka genom att tillexempel scanna och scanna av varor eller ta lång tid på dig. Detta gör inte att man råkar ut för fler avstämningar.

Självklart fick inte denna kund bara vandra ut ur butiken, det som behövdes göras gjordes innan kunden fick gå hem. Jag undviker dock att peka ut folk som tjuvar från höger till vänster.
  • Icakund

Vi har fram till idag undrat samma sak - varför blir vi kollade så ofta trots att vi inte har fått någon diff på våra inslagna varor? Tog därför kontakt med kassachefen och undrade.

Hon berättade: som kund klassas du in i 7 nivåer. Du börjar på lägsta och efter felfria avstämningar flyttas du uppåt med allt längre mellan avstämningarna. När hon kollade oss i systemet inkl denna gång hade vi tre röda markeringar inkl denna.

Kassachefen kunde på plats själv se att det var kassabiträdet vid avstämningen, som hade slagit in fel på ett antal varor så därför markerar systemet att vi som kund hade gjort fel?......

För att detta inte ska belasta kundens nivåer måste kassabiträdet ta ut ett kvitto och gå in till kassachef för rättelse.

Så slutsatsen blir ------icakunder se upp så att ni inte blir stämplade som opålitliga när kassabiträdet gör fel vid avstämning. Stå på er och kräv rättning innan ni lämnar butiken

Kassachefen har bett om ursäkt och justerat våran nivå så ingen skugga skall falla på henne men systemet?? Ica gör fel ock kunden får stå med skammen?

Vi ser med spänning fram emot nästa avstämning

• GrönaDruvan

Det som gör att man får mindre avstämningar är att handla relativt ofta i butiken och att det alltid stämmer. Mer kan du inte göra.
    Det ända som vi kan på påverka när det gäller avstämningar är att vi kan stänga av alla om det är tex mitt i julruschen och vi känner att vi inte hinner med, men det ska vi såklart låta bli så länge det går.
    Vi kan också sätta en avstämning på en person vi misstänker, tex om vi haft någon som har haft massa varor oscannade, för att kolla om det upprepas, för att på så sätt komma på de som stjäl med mening och kunna stänga av personen. Dock är det bara vi huvudkassörskor som kan göra detta.
    Det är supervanligt att kunder missar eller scannar dubbelt på någon vara och det är inget vi reagerar på nämnvärt, man märker ganska snabbt om det är med flit eller inte, däremot kan inte systemet veta om det är med flit och därför kan det bli avstämning igen pga det!
    Bästa för att aldrig få avstämning är att inte scanna!

• Icakund

Du "glömde" att kommentera vad som händer när avstämningskassörskan slår in fel och vad hon måste göra för att kunden inte ska få ett rött kryss.

Tror inte det är så många kunder som känner till detta hur beroende de är att hon skall göra rätt eller rätta för att de inte ska bli drabbade. Kanske det inte är så kul att gå till sin chef och berätta att det blivit lite fel?

• Anonym (C)
    Icakund skrev 2017-04-26 17:05:33 följande:

Du "glömde" att kommentera vad som händer när avstämningskassörskan slår in fel och vad hon måste göra för att kunden inte ska få ett rött kryss.

Tror inte det är så många kunder som känner till detta hur beroende de är att hon skall göra rätt eller rätta för att de inte ska bli drabbade. Kanske det inte är så kul att gå till sin chef och berätta att det blivit lite fel?

Det hände mig med en gång. Kassörskan slog in en helt annan frukt än den jag köpt så summan blev LÄGRE än den jag hade fått på scannern. Hon insåg det och sa att hon skulle fixa det men likförbannat fick jag avstämningar i flera veckors tid efteråt. Riktigt dåligt!
Svar på tråden Hur undviker man avstämning? (självscanning)