• Anonym (kund)

Hur undviker man avstämning? (självscanning)

Hur ska man bäst undvika att få avstämning? Jag har en affär som jag besöker regelbundet, minst 1 gång/vecka, ibland 2-3 ggr. Första gången jag fick en helavstämning var precis i början, sedan har det varit några delavstämningar. Nu på sistone har jag haft två delavstämningar ganska tätt, har hänt innan också, att delavstämningarna kommer direkt efter varandra, sedan går det en lång tid utan att det händer något.

Naturligtvis har alla avstämningar stämt, både hel- och delavstämningar.

Tyvärr hände det i början att jag scannade en vara två gånger, istället för att scanna båda varorna (t.e.x. att jag köpte en apelsinläsk och en cola, men scannade apelsinläsken två gånger eftersom colan och apelsinläsken kostade lika mycket). Jag ångrar mig ibland och avscannar något som jag lägger tillbaka. Påverkar det?

Jag tycker avstämningar är jobbiga, och skulle vilja undvika dem så gott som det går. Så hur gör man?

• Svar på tråden Hur undviker man avstämning? (självscanning)
  • Felizia

Handlar i flera ica-affärer med scanning varje månad. I en av dessa har jag ALDRIG fått avstämning! Handlar ca 1 ggr per vecka sedan drygt två år. Mycket märkligt. I andra affärer händer det då och då trots att jag gör rätt 99,99% av gångerna...

• En glad tjej

Eftersom jag jobbar heltid och inte har mycket tid över på kvällen tycker jag det är guld värt att scanna. Man sparar mycket tid när man scannar. Jag får sällan avstämningar, scannar alltid in allt och kollar alltid min scanner innan jag sätter tillbaka den. Se till att alltid ha scannat in allt i fall du får en avstämning så ska du se att du får avstämningar mer sällan.

• Anonym (eve)
    Anonym (Eva) skrev 2013-12-19 23:41:17 följande:
    Varför går ni med på att känna er som skurkar?? Jag ställer mig i vanlig kö, pga att jag tycker ICA maxi etc tjänar så pass bra att de har råd att hålla sig med personal i vanlig kassa! Jag kommer nog vara den sista som tvingas till scanning, om det blir enda alternativet. Hatar att bli misstänkliggjord på det sättet, för jag stjäl aldrig och vil inte hamna i en sits där jag blir misstänkt heller!
    Det kanske är ett problem med din lokala ICA? Jag känner mig inte utpekad som skurk när jag självscannar. Jag tycker det är praktiskt och trevligt. Det är inte värre för mig att få en avstämning då och då än att få lägga upp alla varor på bandet varje gång.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Bara att scanna som vanligt så blir det de avstämningar det blir, varken mer eller mindre. Jag har inte haft många avstämningar alls sedan jag började för flera år sedan.

Att det blir avstämning innebär inte att man blir misstänkt, alls. Det är ett kontrollsystem som man accepterar när man går med på självscanning.

Att det tar tid är en ganska konstig sak att skylla på (som en del gör) eftersom man sparat in så mycket tid på de gånger man inte fått avstämning.

Det värsta med självscanning är att den lokala ICA-affären har bestämt sig för att kräva ålderskontroller när man självscannar och köper Red Bull eller liknande. Fullständigt vansinne och det tar tid för både kunder och personal.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Harmagedon
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-12-20 09:21:20 följande:

Bara att scanna som vanligt så blir det de avstämningar det blir, varken mer eller mindre. Jag har inte haft många avstämningar alls sedan jag började för flera år sedan.

Att det blir avstämning innebär inte att man blir misstänkt, alls. Det är ett kontrollsystem som man accepterar när man går med på självscanning.

Att det tar tid är en ganska konstig sak att skylla på (som en del gör) eftersom man sparat in så mycket tid på de gånger man inte fått avstämning.

Det värsta med självscanning är att den lokala ICA-affären har bestämt sig för att kräva ålderskontroller när man självscannar och köper Red Bull eller liknande. Fullständigt vansinne och det tar tid för både kunder och personal.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
    Alla varor som kräver ålderskontroll har så men där jag handlar har de alltid personal som hovrar runt utcheckningen och plippar förbi den där kollen innan man själv hunnit se att man fått den.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Harmagedon skrev 2013-12-20 09:31:15 följande:
    Alla varor som kräver ålderskontroll har så men där jag handlar har de alltid personal som hovrar runt utcheckningen och plippar förbi den där kollen innan man själv hunnit se att man fått den.
    Det är möjligt att det är så, jag köper nästan aldrig andra varor med ålderskontroll.

Känns som en onödigt krånglig lösning, det tar ju tid från personalen. Det måste rimligen vara bättre att göra ett undantag i systemet. Det finns liksom ingen anledning att ha en sådan ålderskontroll på energidricka vid självscanning. Coop har det inte. Inte Willys heller vad jag vet.
  • MigSjälv

Som någon annan varit inne på så sker avstämningen slumpmässigt.

Dock så kan systemet styras så att nya kunder får en avstämning ibörjan, likaså om man inte har handlat med självscanning på ett tag, tex. ett halvår.

Även avstämningar där det har blivit fel tidigare, kommer att märkas ut i systemet och dessa personer kommer få fler avstämningar under en viss period.

• SvenGlen
    Anonym (kund) skrev 2013-12-19 23:04:56 följande:
    Hur ska man bäst undvika att få avstämning? Jag har en affär som jag besöker regelbundet, minst 1 gång/vecka, ibland 2-3 ggr. Första gången jag fick en helavstämning var precis i början, sedan har det varit några delavstämningar. Nu på sistone har jag haft två delavstämningar ganska tätt, har hänt innan också, att delavstämningarna kommer direkt efter varandra, sedan går det en lång tid utan att det händer något.

Naturligtvis har alla avstämningar stämt, både hel- och delavstämningar.

Tyvärr hände det i början att jag scannade en vara två gånger, istället för att scanna båda varorna (t.e.x. att jag köpte en apelsinläsk och en cola, men scannade apelsinläsken två gånger eftersom colan och apelsinläsken kostade lika mycket). Jag ångrar mig ibland och avscannar något som jag lägger tillbaka. Påverkar det?

Jag tycker avstämningar är jobbiga, och skulle vilja undvika dem så gott som det går. Så hur gör man?
    Scanningarna slumpas fram enligt en algoritm som räknar in hur många fel som uppstått tidigare. Du kan alltså inte påverka när dom kommer, du kan bara minska sannolikheten för det genom att göra rätt. När du anmälde dig till självscanningen så tar algoritmen hänsyn till det och har tätare kontroller under en period (en eller ett par månader), sedan blir det mer sällan om allt stämmer. Att du scannar fel vara men rätt pris påverkar resultatet. Butiken är inte bara ute efter att få rätt betalt, utan vill också att deras lagersaldo stämmer, därför hjälper det inte att scanna två gånger på Fantan och sedan stoppar en Fanta och en Cola i påsen trots att priset är det samma.
    På den tiden jag jobbade med dessa system hos ICA så fanns bara helavstämningarna, delavstämningarna är relativt nytt.
    Avstämningarna kan uppfattas som jobbiga, men vill du slippa dom så får du gå tillbaks och handla på det gamla hederliga sättet hos kassörskan.
    Och kom ihåg: man blir intelligent av fisk!
  • SvenGlen
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-12-20 09:34:25 följande:
    Det är möjligt att det är så, jag köper nästan aldrig andra varor med ålderskontroll.

Känns som en onödigt krånglig lösning, det tar ju tid från personalen. Det måste rimligen vara bättre att göra ett undantag i systemet. Det finns liksom ingen anledning att ha en sådan ålderskontroll på energidricka vid självscanning. Coop har det inte. Inte Willys heller vad jag vet.
    För konsekvensens skull så måste det vara så. Man kan inte kontrollera en vara vid manuellt köp och sedan slopa kontrollen vid självscanningen. Då skulle alla ungar självscanna energidrycken istället.
    Men visst är det irriterande när man köper grejer för att göra porterstek och helt plötsligt åker man på en kontroll för att man köpt en flaska porter på 3,5%.
    Och kom ihåg: man blir intelligent av fisk!
  • Zunrose

jag skannar alla varor även om det är samma för att gradera mig. köper jag två mjölk ja då skannar jag de varsin gång.

får massor med delavstämningar på den ica vi går på men sedan när jag bodde i en annan stad hade jag aldrig avstämning och har aldrig fuskat..men får känslan av att många fuskar i min nya stad imat de har mer avstämning här en i förra..

Svar på tråden Hur undviker man avstämning? (självscanning)