• Anonym (kund)

Hur undviker man avstämning? (självscanning)

Hur ska man bäst undvika att få avstämning? Jag har en affär som jag besöker regelbundet, minst 1 gång/vecka, ibland 2-3 ggr. Första gången jag fick en helavstämning var precis i början, sedan har det varit några delavstämningar. Nu på sistone har jag haft två delavstämningar ganska tätt, har hänt innan också, att delavstämningarna kommer direkt efter varandra, sedan går det en lång tid utan att det händer något.

Naturligtvis har alla avstämningar stämt, både hel- och delavstämningar.

Tyvärr hände det i början att jag scannade en vara två gånger, istället för att scanna båda varorna (t.e.x. att jag köpte en apelsinläsk och en cola, men scannade apelsinläsken två gånger eftersom colan och apelsinläsken kostade lika mycket). Jag ångrar mig ibland och avscannar något som jag lägger tillbaka. Påverkar det?

Jag tycker avstämningar är jobbiga, och skulle vilja undvika dem så gott som det går. Så hur gör man?

• Svar på tråden Hur undviker man avstämning? (självscanning)
  • intetnyttpåplusfronten
    Anonym (Eva) skrev 2013-12-20 00:02:10 följande:
    Varför så bråttom? Jag brukar meditera eller göra knipövningar när jag står i kö. Försöker välja tider när det är mindre folk. Vägrar bli behandlad som en potentiell skurk i min stamaffär sedan 10 år, för att vinna någon minut.
    För att stå i kö är det värsta jag vet. Jag kan inte välja tider eftersom jag bara kan handla efter jobbet, då de flesta andra också handlar. Sen blir man stressad av kön bakom sig när man tar upp all plats på bandet medan man packar och så hasplas allt bara ihop. Förstår dock inte varför man skulle känna sig som en skurk för att man får en avstämning, visst blir man lite nervös om man har missat att scanna nåt, men hittills har jag då aldrig missat nåt.
    Om du har något vettigt att säga så är du på fel forum.
  • intetnyttpåplusfronten
    Ramborg skrev 2013-12-20 00:07:21 följande:

Båda kräver engagemang. Har du aldrig såna stunder när du helst bara vill gå och muttra och inte alls vara trevlig och artig? Av nån anledning inträffar de ofta på ICA Maxi, faktiskt. (Ja, jag ogillar att handla mat över huvud taget!)
    Haha samma här. Jag vill inte le och vara artig när jag utför en dödstråkig syssla!
  • Anonym (Eva)
    Ramborg skrev 2013-12-20 00:07:21 följande:

Båda kräver engagemang. Har du aldrig såna stunder när du helst bara vill gå och muttra och inte alls vara trevlig och artig? Av nån anledning inträffar de ofta på ICA Maxi, faktiskt. (Ja, jag ogillar att handla mat över huvud taget!)
    Kan man beställa mat på nätet?
    intetnyttpåplusfronten skrev 2013-12-20 00:39:55 följande:
    För att stå i kö är det värsta jag vet. Jag kan inte välja tider eftersom jag bara kan handla efter jobbet, då de flesta andra också handlar. Sen blir man stressad av kön bakom sig när man tar upp all plats på bandet medan man packar och så hasplas allt bara ihop. Förstår dock inte varför man skulle känna sig som en skurk för att man får en avstämning, visst blir man lite nervös om man har missat att scanna nåt, men hittills har jag då aldrig missat nåt.
    Jag brukade hata det också, men har tränat på att ändra inställning. Numera tränar jag mindfulness, och som sagt knipövningar. :). Det är inte hur du har det, utan hur du tar det :). Men jag tar det illa när jag blir oskyldigt misstänkt, så jag står gärna i kö :).

• intetnyttpåplusfronten
    Anonym (Eva) skrev 2013-12-20 00:41:59 följande:
    Kan man beställa mat på nätet?
    Jag brukade hata det också, men har tränat på att ändra inställning. Numera tränar jag mindfulness, och som sagt knipövningar. :). Det är inte hur du har det, utan hur du tar det :). Men jag tar det illa när jag blir oskyldigt misstänkt, så jag står gärna i kö :).

Man kan beställa mat på nätet ja, men det kostar frakt då så blir ju en peng.

Ja men det är jättebra att du gärna står i kö, och det är också jättebra att självscanningen finns då vi är några som inte vill stå i kö. :) Men man blir ju inte misstänkt för att man får avstämning, det är ju ingen som sitter och väljer vilka som ska stämmas av. 
  • Lindsey Egot the only one

Jag gillar att scanna och packa utan att behöva lyfta varorna en massa onödiga gånger. Sedan blir det avstämning har jag aldrig lyft en vara utan de får snällt hämta mer personal. Jag har valt självsvannibg just för att slippa lyfta upp varor på bandet. De gör detta utan problem.

• Anonym (Eva)
    intetnyttpåplusfronten skrev 2013-12-20 00:49:50 följande:

Ja men det är jättebra att du gärna står i kö, och det är också jättebra att självscanningen finns då vi är några som inte vill stå i kö. :) Men man blir ju inte misstänkt för att man får avstämning, det är ju ingen som sitter och väljer vilka som ska stämmas av. 

Sant, men bensin är inte heller gratis. Eller tid ;).
  • intetnyttpåplusfronten
    Anonym (Eva) skrev 2013-12-20 00:54:22 följande:

Sant, men bensin är inte heller gratis. Eller tid ;).
    Nej, men att promenera är gratis! Eller att svänga in affären på väg hem från jobbet. Alla tar inte bilen hemifrån för att åka och handla :p
  • Anonym (Eva)
    intetnyttpåplusfronten skrev 2013-12-20 00:55:53 följande:
    Nej, men att promenera är gratis! Eller att svänga in affären på väg hem från jobbet. Alla tar inte bilen hemifrån för att åka och handla :p
    Men jag har 5 km till ICA maxi :). Visst cykla funkar, men de flesta i mitt område kör bil...på vintern förstår jag men sommaren? Och tiden som sagt, kan man ju lägga på annat. Lite lyx att få det hemskickat tänker jag, om man avskyr att gå och handla.
  • Migas
    Anonym (Eva) skrev 2013-12-20 00:04:34 följande:
    Är kön kort så går det snabbare med vanlig kassa. Men jag brukar självscanna på IKEA för kön till kassan är sjuk, oavsett tid och dag.
    Ok, det låter vettigt Jag självscannar sällan av den enkla anledningen att jag tycker att det är omständligt att hålla på att väga och sätta etiketter på varor som jag annars bara hade kunnat lägga ned i korgen, nu är det väl visserligen en vanesak och har då jag inte inte använt den metoden så många gånger och det  på ett eller annat sätt krånglat alla gånger, så tycker jag det mest blir jobbigt och tidskrävande. Men om jag mest skulle handla varor som har streckkod från början så skulle jag nog vara mer positivt inställd till självscanning.

På IKEA använder vi nog också för det mesta självscanningskassorna, men där är det ju också bara att scanna lapparna och inte krångel med att skriva ut egna. 
  • Migas
    intetnyttpåplusfronten skrev 2013-12-20 00:49:50 följande:

Tillkommer det även frakt på ICAs matkasse eller liknande?, annars kanske det kunde vara ett alternativ om man ogillar att handla i butik. 
Svar på tråden Hur undviker man avstämning? (självscanning)