• Anonym (kund)

Hur undviker man avstämning? (självscanning)

Hur ska man bäst undvika att få avstämning? Jag har en affär som jag besöker regelbundet, minst 1 gång/vecka, ibland 2-3 ggr. Första gången jag fick en helavstämning var precis i början, sedan har det varit några delavstämningar. Nu på sistone har jag haft två delavstämningar ganska tätt, har hänt innan också, att delavstämningarna kommer direkt efter varandra, sedan går det en lång tid utan att det händer något.

Naturligtvis har alla avstämningar stämt, både hel- och delavstämningar.

Tyvärr hände det i början att jag scannade en vara två gånger, istället för att scanna båda varorna (t.e.x. att jag köpte en apelsinläsk och en cola, men scannade apelsinläsken två gånger eftersom colan och apelsinläsken kostade lika mycket). Jag ångrar mig ibland och avscannar något som jag lägger tillbaka. Påverkar det?

Jag tycker avstämningar är jobbiga, och skulle vilja undvika dem så gott som det går. Så hur gör man?

• Svar på tråden Hur undviker man avstämning? (självscanning)
  • liv

Jag tycker att det är värt avstämning då och då. Man slipper prata med någon och det är i princip aldrig kö. Underbart!

• Ernst Hugo

Diffarna totalt styr om du får avstämning.

Alla butiker har inte särskilda avtal för självscanning. Man behöver inte vara 18 för att använda självscanning generellt.

• Anonym (skanna)

Är väl inte så jobbigt med avstämning om du inte vill fuska? Jag får avstämning max 1-2 gånger per år. En gång hade jag missat att skanna in en påse morötter. Jag tycker det är smidigt att skanna,förstår mig inte på dem som inte upptäckt skanning :)

• Jungblom

Vi får nästan aldrig avstämning, ett tag hade vi delavstämning nästan varje gång men det stämde alltid.
    De har säkert ett fint "slump"system som gör att man får fler avstämningar om många handlar eller om många missar saker vid sin avstämning eller om man själv missar.

Jag tror det enda man kan göra är att scanna in det korrekt och handla ganska ofta. I en affär handlar vi sällan och det blir alltid avstämning medan vår i standard affär sällan blir det.

• sigill

Alla tycker väl att det är jobbigt att behöva packa om varorna, men det är man ju medveten om när man väljer att självscanna. Klart du inte kan göra något för att undvika avstämning, i så fall hade ju alla gjort det.

• Sarakechi

Jag har inte skaffat självscanning, det verkar ju bara innebära massa jobbigheter, tar det inte en massa tid när man väntar på att någon ska komma och kolla, eller står de beredda?

• Anonym (kund)
    sigill skrev 2013-12-20 13:09:54 följande:
    Alla tycker väl att det är jobbigt att behöva packa om varorna, men det är man ju medveten om när man väljer att självscanna. Klart du inte kan göra något för att undvika avstämning, i så fall hade ju alla gjort det.
    Jo, något måste man väl kunna göra för att påverka det hela? Jag vet när jag och min mamma gick och handlade en gång för inte så längesedan, så stod vi länge och pratade om hon skulle köpa en viss grej till badrummet, vilken färg hon skulle ha osv. Sen ångrade hon sig och vi gick vidare, när vi nästan är framme vid kassan vill hon plötsligt ha saken ^^. Då går hon tillbaka och hämtar den, och naturligtvis scannar hon den. Men i kassan får hon delavstämning, och hon har korgen full av varor, men den här saken till badrummet (som inte kostade mer än de andra grejerna i korgen) kollades.  
  • sladd

Min erfarenhet av detta är att ju mindre totalbeloppet är, desto större risk för avstämning. Har inte fått en avstämning på mycket länge och har storhandlat väldigt mycket de senaste gångerna.

• Julia1245
    Anonym (Eva) skrev 2013-12-19 23:41:17 följande:
    Varför går ni med på att känna er som skurkar?? Jag ställer mig i vanlig kö, pga att jag tycker ICA maxi etc tjänar så pass bra att de har råd att hålla sig med personal i vanlig kassa! Jag kommer nog vara den sista som tvingas till scanning, om det blir enda alternativet. Hatar att bli misstänkliggjord på det sättet, för jag stjäl aldrig och vil inte hamna i en sits där jag blir misstänkt heller!

Jag låter gärna bli att bidra till personalens förslitningsskador. Att sitta i matkassan och blippa varor är väldigt slitsamt för armar, axlar och rygg. Självscanning är bättre i det avseendet.
  • sofiesan

Vi blev tvungna att säga till för det blivit nåt fel på kortet så därför fick vi koll varje gång

Svar på tråden Hur undviker man avstämning? (självscanning)