• zebran

Gnälltråd för gravida

När jag väntade mitt första barn fanns en gnälltråd här på FL, vill gärna starta en nu! Är innerligt tacksam att förhoppningsvis snart få ett barn o längtar efter pyre nr tre MEN det här med att vara gravid.... nu i v 31 ....Jobbig foglossning sedan v 12. Kan inte promenera alls. Trött så in i norden ( nu igen, var utslagen i början av grav). Lågt blodtryck och blodbrist. STOR mage högt upp på kurvan som redan hindrar rörligheten ordentligt.,Tryck på vena cava i liggande som ger yrsel. Sura uppstötningar. O sen när jag står känns det som att det strålar smärtsamt i urinblåsan. Ja, o så är jag riktigt deppig o initiativlös vissa dagar. O så känner jag mig tjock, ful o könslös.Skulle vara så skönt om det var nån mer dom inte bara gläds o strålar;) Kram på er!!

• Svar på tråden Gnälltråd för gravida
  • Miss MJ

Tack för initiativet till en gnälltråd! Glad
    Vissa dar och de kommer oftare nu, så känner jag ett så otroligt stort behov av att gnälla.
    Väntar mitt andra barn.
    Är i vecka 34+ 5 nu och har haft foglossning sedan v 15. Denna smärta som givetvis blir värre och värre är rent jävlig att leva med 24:7. När jag går så kan jag ibland kan jag känna att hela bäckenet rör sig. detsamma när bebben rör sig så förflyttas det. 
    Sammandragningar på det, som grädden på moset...
    lågt bt 97/60 hade jag förra veckan...
    Stå, sitta och gå gör väldigt ont i blygbenet och äggstockarna.

Orkar och klarar av att göra mindre och mindre för var dag. Vissa dar är jag glad att jag orkar ta en dusch och fixa mat. 
    Dåligt samvete dagligen över att inte orka leka med min 2,5 årige son som jag vill. Att min sambo får ta en stor del av vardagen och att han får gå med hunden som han inte egentligen tycker är nåt vidare och det ger mig dubbelt dåligt samvete- för hunden också då jag inte kan gå med honom själv. 

Män förstår verkligen inte hur djävligt det kan vara att vara gravid! Med smärta, humörsvängningar, illamående, förändrad fysik.... De hade inte stått ut en dag.
    Kan känna att jag inte har sambons fulla förståelse alla gånger. 

Vissa dagar när det är som sämst rinner tårarna för allt som känns motit. 
    Ja, livet som gravid är på topp.... Skrikandes Tur det inte är kroniskt tillstånd iaf. Försöker att intala mig det när det är skit. Men det är tufft nu!

• Miikkiis

Men åhh så härligt med en gnälltråd!
    Är i vecka 30 och är så jävla less på att vara gravid !

Haft foglossning sedan v 15, har just nu sån extrem halsbränna och kissnödig hela tiden vilket gör att ja sover ca 2 t per natt!
    Illamående, trött, smärta i kroppen , huvudvärk och hormonerna gör mig galen. Får gärna bli mars nu känner jag.

• seffi1985
    Miss MJ skrev 2013-12-25 20:09:30 följande:
    Tack för initiativet till en gnälltråd! Glad
    Vissa dar och de kommer oftare nu, så känner jag ett så otroligt stort behov av att gnälla.
    Väntar mitt andra barn.
    Är i vecka 34+ 5 nu och har haft foglossning sedan v 15. Denna smärta som givetvis blir värre och värre är rent jävlig att leva med 24:7. När jag går så kan jag ibland kan jag känna att hela bäckenet rör sig. detsamma när bebben rör sig så förflyttas det. 
    Sammandragningar på det, som grädden på moset...
    lågt bt 97/60 hade jag förra veckan...
    Stå, sitta och gå gör väldigt ont i blygbenet och äggstockarna.

Orkar och klarar av att göra mindre och mindre för var dag. Vissa dar är jag glad att jag orkar ta en dusch och fixa mat. 
    Dåligt samvete dagligen över att inte orka leka med min 2,5 årige son som jag vill. Att min sambo får ta en stor del av vardagen och att han får gå med hunden som han inte egentligen tycker är nåt vidare och det ger mig dubbelt dåligt samvete- för hunden också då jag inte kan gå med honom själv. 

Män förstår verkligen inte hur djävligt det kan vara att vara gravid! Med smärta, humörsvängningar, illamående, förändrad fysik.... De hade inte stått ut en dag.
    Kan känna att jag inte har sambons fulla förståelse alla gånger. 

Vissa dagar när det är som sämst rinner tårarna för allt som känns motit. 
    Ja, livet som gravid är på topp.... Skrikandes Tur det inte är kroniskt tillstånd iaf. Försöker att intala mig det när det är skit. Men det är tufft nu!
    Exakt så har jag det minus blodtrycket som är bra! Min dotter är strax 5 år och hjälper mamma för att hon förstår att mamma har ont. Då är hon jättesöt, mindre gullig när hon är tvärsöver och man inte har en suck att fånga henne på affären... Känner att jag har dåligt samvete att inte kunna gå ut med henne till pulkabacken eller lekparken särskilt när hon sitter snällt hemma själv och leker med sina dockor. Ibland åker jag en extra sväng till Ica Maxi för att hon ska få leka i minihuset med andra barn. Bebis är beräknad till 20 januari men jag har tänkt skicka ut vräkningsordern efter nyår Flört
  • Nokkis

Oj va bra tråd! Man får en bild av att graviditet skulle vara nåt så underbart...bull sh*t. Efter ett förfärligt illamående veckorna 7-13 så tänkte jag att vi går mot det bättre hållet...pfffff. Ett par veckor var faktiskt helt ok före foglossningen satte igång och det blev svårt att röra sig. O det var inte en liten smärta foglossningen förde med sig. Vet inte hur många ggr jag fått ropa på min sambo att han skulle komma och hjälpa mig upp ur soffan. Foglossningen har bara blivit värre. Väldigt hårda och sjuka sammandragningar och fick en blödning vecka 24 pga att livmodertappen hade börjat öppnas inifrån, så nu har jag varit hemma i 4 veckor och måste ta det lugnt. Att sitta hemma och fundera på allt är ju verkligen inte bra för humöret. Och för att det nu inte skall bli för lätt så måste ju illamåendet komma tillbaka. Och allt detta har gjort att jag blivit ett svartsjukt monster som bara gnäller. Stackars sambo :( 84 dagar kvar kanske man klarar det i varje fall...mer än 2/3 är ju över. Styrkekramar åt er alla som har det tungt!

• Blubban82

Usch, nu har jag legat på sjukhuset snart två dygn med dropp eftersom jag blev uttorkad av allt kräkande och för litet intag av vätska. Får läkemedel som hjälper hyfsat mot illamåendet, men fy för att ligga på sjukhus! Behövde bara få gnälla lite ;)

• 1978

Underbart gnäll!

Jag är i vecka 11 och är så vanisinnigt trött på att må illa!!! Läser små käcka råd hos landstinget om att äta lite innan man stiger upp på morgonen. Vaddå på morgonen? Jag mår ju illa hela tiden, dygnet runt! Har mått illa mer eller mindre konstant i en månad nu.

Jag är inte särskilt glad och förväntansfull. All energi går åt till at ta mig genom dagen. Ibland har jag varit så trött att jag sovit hela dagar. Jag vill att det vänder nu, men vet att risken finns att det håller i sig ända till förlossningen. Blä.

• starq

Det här suger stubbig brottarpung!! V 32+3 andra ungen. Åh vad skönt att gnälla ur sig :)

• Tess1990
    zebran skrev 2013-12-23 16:58:53 följande:
    Underbart att läsa er andras gnäll!! Svårt att förstå att graviditet "inte är nån sjukdom". Tappra vi är som står ut! Kan idag lägga till en dunderförkylning till åkommorna- för storhandling räknas väl inte:) GOD JUL önskar jag er alla! o gnäll gärna vidare i tråden!
    Även om själva graviditeten inte är en sjukdom i sig, så orsakar det ju sjukdomssymtom och åkommor! 

eller vad fan ska man kalla strålande smärta i ryggen, spy flera gånger dagligen, svimningar, huvudvärk och oförmåga att tänka klart.. om en man hade haft dom symptomen så är jag säker på att det hade tagits mer på allvar och ingen hade fnyst och sagt "ja men det är ingen sjukdom eller anledning att klaga/gnälla"  
    det faktum att man är gravid gör det inte lättare, det är bara en förklaring (och ger förhoppningsvis en bra belöning i slutet!) 
  • Happy14

v.12, extrem magkatarr+illamående i 8 veckors tid, Losec, lergigan, postafen.. Kräks ändå och har magsmärtor. Sängliggande 24/7, går ner i vikt, sjukskriven. Kan knappt äta fast jag "vill". Har tre barn (ett eget och två bonusar) som jag inte känner får min uppmärksamhet som jag vill ge dem hemmet ser ut som fan.. Usch. Dessutom har jag denna jävla nästäppan som väcker mig varje natt, 5 nässprayer har gått de senaste veckorna. Känns som man vill ge upp ibland, dessutom har jag utvecklat någon sjuk bacillskräck/rädd för all mat "man inte får äta" inget får ligga bredvid det jag ska äta osv. livrädd för katten och barnens råttor hade hade jag slängt ut om jag fick bestämma... Orkar inte med mig själv. suck!

• Happy14
    Sulvi skrev 2013-12-23 15:14:38 följande:
    Vad härligt att få gnälla lite
    Är gravid v36+2 med tredje. Fullständigt ogillar att vara gravid denna gången!

Min lista:
    Blödande polyp på livmodertappen sen V.16
    Magkatarr
    Illamående som kommer o går fortfarande
    Ett ömmande bråck på magen
    Fullt med sammandragningar
    Ont vid sex
    Hård i magen
    Foglossningar från helvetet, får äta smärtstillande och ta till kryckorna ibland.
    Kramper och stickningar i benen
    Åderbråck
    Vrålhungrig varje natt
    Sover dåligt
    Psykiskt påfrestande med alla begränsningar när man är van att köra på i 110!

Gick över tiden med veckor de andra gångerna, suck!

Tur är väl att kärleken är total när knytet väl kommer ut!

Men detta är sista gången för mig ????
    Fy fan stackare
Svar på tråden Gnälltråd för gravida