• zebran

Gnälltråd för gravida

När jag väntade mitt första barn fanns en gnälltråd här på FL, vill gärna starta en nu! Är innerligt tacksam att förhoppningsvis snart få ett barn o längtar efter pyre nr tre MEN det här med att vara gravid.... nu i v 31 ....Jobbig foglossning sedan v 12. Kan inte promenera alls. Trött så in i norden ( nu igen, var utslagen i början av grav). Lågt blodtryck och blodbrist. STOR mage högt upp på kurvan som redan hindrar rörligheten ordentligt.,Tryck på vena cava i liggande som ger yrsel. Sura uppstötningar. O sen när jag står känns det som att det strålar smärtsamt i urinblåsan. Ja, o så är jag riktigt deppig o initiativlös vissa dagar. O så känner jag mig tjock, ful o könslös.Skulle vara så skönt om det var nån mer dom inte bara gläds o strålar;) Kram på er!!

• Svar på tråden Gnälltråd för gravida
  • Tess1990

Jag spydde 2-4 gånger om dagen 4-7 dagar i veckan mellan v.7-17
    Nu spyr jag bara 1-3 gånger i veckan
    Jag fick avsmak för all fisk och ägg och kunde inte äta det alls mellan v.8-24
    Jag har haft perioder då jag inte velat äta alls och perioder då jag velat äta middag 5-6 gånger om dagen..
    Jag fick foglossning i v.12, haft problem både i ryggen och vid höft/lårkulorna? och har fortfarande
    Jag började få väldigt ont längs ljumsken/nedre delen av magen vid rörelse i v.14 och har fortfarande
    Jag har haft stora problem med sex, fått "minisvampinfektioner"? efter nästan varje gång samt smärta
    Jag avskydde lukten och synen av min sambo mellan v.14-20 tror jag det var ^^ 
    Jag har haft stora problem med yrsel och att jag blir jättevarm! 
    Jag har vid två tillfällen haft en fruktansvärd huvudvärk som iaf liknar "hortonshuvudvärk" eller "självmordshuvudvärken" som varat 2 dygn och som seriöst har gjort att jag bara vill få slut på allt på en gång..
    Jag har haft en relativt allvarlig depression
    Jag har fått världens humörsvängningar! gråtit offentligt på tåg och ute i affärer för att jag sett bilder på tex. djur eller barn.. 
    Jag känner mig enorm! (men ja, mitt eget fel också, blev gravid när jag redan var väldigt överviktig, var mitt i en viktnedgång) mår dåligt över varje kilo som jag går upp, vill bara att det ska vara över så jag kan/får gå ner i vikt!

säkert en massa mer jag kan klaga på, men kommer inte på något nu (ja just det, huvudet är mos och minnet borta!) så får räcka så! ^^ fyfan vad man får gå igenom som gravid! 
    så otroligt tacksam att jag är gravid och ska få barn, men ja usch vad det inte är kul! (fast ja, om jag ska lägga in något positivt så är det faktiskt väldigt mysigt att känna sparkar! så länge dom inte är riktade mot blåsan eller revben ^^) 

Är 31+3 idag

• LiaLovLuc

Går in i v 32 idag med fjärde barnet och är så jävla less. spydde fram till v 18, lågt blodtryck, lågt järnvärde under 100. v 20 började foglossningarna ordentligt och ischias i ena höften som strålar ner i benet och blir inte bättre, täta och smärtsamma sammandragningar som kan hålla på i timmar utan verkan. Nästäppa från hell och total sömnbrist, kan sova ca 1 timme i taget när jag väl lyckas somna pga alla besvär, klarar inte av nåt hemma och minsta lilla promenad sätter igång sammandragningar och smärtor. Kan lägga till halsbränna också och det känns som jag går med spyorna i halsen konstant. Sex har jag lagt ner helt, det går helt enkelt inte pga all smärta och alla sammandragningar. Mannen  är hemma nu en vecka till och börjar sen jobba borta i veckorna igen och jag vet inte riktigt hur jag ska fixa det?

Grinfärdig redan nu.

Två av mina barn är födda v 35 och v 36 tredje v 40 men hoppas så att denna bebis också vill titta ut iallafall nån vecka tidigare.

Så skönt att läsa om fler som har det jobbigt även om jag lider med er alla och skickar lite styrka så vi orkar alla veckor som är kvar.

Mannen ska sterilisera sig efter detta barn då det får räcka nu och jag har alldeles för lätt att bli gravid.

• starq

Hahaha det är så jäkla synd om oss!! Och det är lite kul ändå att läsa om alla jäkla krämpor vi har. Känns som jag kommer lindrigt undan om jag jämför med många andra. Men i nuläget är det ändå så jäkla apjobbigt. Gubben ute på nordsjön på jobb och jag med blödningar till och från. Det som inte dödar härdar sa någon vis idiot ;)

• Cissan

Här kommer en till gnällig en men befogat tycker jag! V 30 är jag i så det känns som det är alldeles för lång tid kvar!! Kejsarsnitt (tack gode Gud) den 7/3 Foglossning med kryckor som bara blir värre IBS mage som krånglar o ger mig svimattacker Problem med rygg så sover i soffan halva natten med tens apparat....alltså dålig sömn Sura uppstötningar Ont i magen (vilket nästan känns värst) Ledsen o gråter varje dag 20 kg plus nu. Så vet inte vart det ska sluta... Lider av panikångest men har den under schack men ångesten finns där hela tiden o den är hemsk att leva med Sen det dåliga samvetet gentemot familjen Sådär nu har vi fått klaga lite :)) bättre här än hemma kanske :/ Pepp pepp 2 månader kvar :))) Lycka till ni andra med! Ingen av er som ska snittas?

• seffi1985

Hade från den 30 dec förvärkar ända tills igår. Visste att det inte startat på riktigt än men vi åkte in för att kolla att allt var bra igår kväll. Tänk så skönt det hade varit med en bebis i helgen och slippa de sista 2,5 veckorna!!

Nåja vi kom in till förlossningen och möter min faster som jobbar där och visar sig att vi blir hennes sista innan hon går av. Jaha det var ju trevligt att småprata iaf. Satt med CTG och konstaterade snabbt att det bara var förvärkar och inget mera och barnets hjärtljud såg bra ut. Var inte öppen alls men cervix hade börjat mjukna och bli kortare men jag hade ju så gärna velat vara öppen lite så hon kunnat göra en hinnsvepning och kanske dra igång det på en gång. Nä det blev att snopet åka hem igen (fast det hade jag ju förväntat mig) Däremot skickade hon med mig extra värktabletter då hon tyckte jag skulle få sova iaf nu när jag måste vänta. Det var väldigt uppskattat Skrattande

Nä man får dras med fogarna, tjockmagen, jättefötter, humörsvängningar, orkeslöshet och kramperna i vaderna ett tag till. Blir så roligt till Liams födelsedagskalas på söndag....Rynkar på näsan

• Tess1990

Nya året börjades med ett besök på akuten
    har i nästan 2 veckor haft problem i halsen, trodde först det bara var en förkylning men är nästan helt frisk från den nu men halsen är bara värre, känns som att jag har en klump som sitter fast långt, långt ner, ibland får jag känslan av att bli kvävd, kan knappt sova för att jag vaknar med panik över att inte kunna andas, men rent fysiskt så kan jag andas även om det gör ont, är obehagligt och bara känns fel

enda som egentligen lindrar lite är att dricka hela tiden, vilket gör mig kissnödig, och eftersom jag är gravid och han sparkar på blåsan lite då och då så måste jag gå på toaletten hela tiden, och när jag får panik så blir jag kissnödig.. så dricker och går på toaletten hela tiden! vilket gör att jag inte kan sova pga. det också! 

iaf, läkaren trodde jag hade någon infektion i halsen så har fått penicillin att ta i 10 dagar, hoppas verkligen det hjälper! men känns verkligen inge bra att ta massa mediciner när jag är gravid, försökt undvika det så långt det går :( och får ju ännu mer panik över att inte kunna andas och sova då jag ju behöver det för hans skull! 

Har haft en massa sammandragningar och förvärkar? senaste dagarna, livrädd att det ska sättas igång medans jag fortfarande är sjuk.. :( 

• Miss MJ
    seffi1985 skrev 2014-01-02 16:51:51 följande:
    Hade från den 30 dec förvärkar ända tills igår. Visste att det inte startat på riktigt än men vi åkte in för att kolla att allt var bra igår kväll. Tänk så skönt det hade varit med en bebis i helgen och slippa de sista 2,5 veckorna!!

Nåja vi kom in till förlossningen och möter min faster som jobbar där och visar sig att vi blir hennes sista innan hon går av. Jaha det var ju trevligt att småprata iaf. Satt med CTG och konstaterade snabbt att det bara var förvärkar och inget mera och barnets hjärtljud såg bra ut. Var inte öppen alls men cervix hade börjat mjukna och bli kortare men jag hade ju så gärna velat vara öppen lite så hon kunnat göra en hinnsvepning och kanske dra igång det på en gång. Nä det blev att snopet åka hem igen (fast det hade jag ju förväntat mig) Däremot skickade hon med mig extra värktabletter då hon tyckte jag skulle få sova iaf nu när jag måste vänta. Det var väldigt uppskattat Skrattande

Nä man får dras med fogarna, tjockmagen, jättefötter, humörsvängningar, orkeslöshet och kramperna i vaderna ett tag till. Blir så roligt till Liams födelsedagskalas på söndag....Rynkar på näsan
    Å det är ju såå roligt! NOT!!! Så hade jag med mitt första barn. Var inne tre ggr på förlossningen innan det verkligen var dags. 

Lider med dig, förvärkar är skit! 

Och så denna djävelusiskavärk från fogarna som du beskriver, magen som är i vägen, humörsvängningar och jag har även krypningar i benen på kvällarna. Blir nästan tokig på dem!

Just nu vill man bara att det ska vara klart och vips så har man sin kropp tillbaka! Om det gick så lätt som i  ett trollslag så var man tillbaka i sin tränade betydligt smidigare kropp. Och dessutom ha orken tillbaka. 

Hoppas du får tidigare och inte behöver gå 40 fulla veckor!
  • Förväntanstid
    Cissan skrev 2014-01-02 15:19:07 följande:
    Här kommer en till gnällig en men befogat tycker jag! V 30 är jag i så det känns som det är alldeles för lång tid kvar!! Kejsarsnitt (tack gode Gud) den 7/3 Foglossning med kryckor som bara blir värre IBS mage som krånglar o ger mig svimattacker Problem med rygg så sover i soffan halva natten med tens apparat....alltså dålig sömn Sura uppstötningar Ont i magen (vilket nästan känns värst) Ledsen o gråter varje dag 20 kg plus nu. Så vet inte vart det ska sluta... Lider av panikångest men har den under schack men ångesten finns där hela tiden o den är hemsk att leva med Sen det dåliga samvetet gentemot familjen Sådär nu har vi fått klaga lite :)) bättre här än hemma kanske :/ Pepp pepp 2 månader kvar :))) Lycka till ni andra med! Ingen av er som ska snittas?

Jag ska snittas. Om sex dagar...! Väldigt väldigt spännande :) så skönt att veta att jag ej kommer behöva gå över tiden igen. Jag har också gått upp mycket. 23 kg. Hinner nog gå upp ett eller två till gissar jag. Jag hoppas jag går ned igen relativt fort men det finns ju inga garantier trots att jag gjorde det sist.
  • Defeateris

Blööö.. Får man vara med trots att man inte gått så långt, är bara i vecka 21 och har väl kanske inte sådär supermycket att beklaga mig över än..

Jag sover otroligt dåligt och är därför trött HELA tiden - känner att jag snart inte kan köra bil längre då jag är rädd för att somna bakom ratten. Har sammandragningar allt som oftast. De är ju visserligen inte särskilt smärtsamma, men de väcker mig när jag väl lyckats somna. Ont som fasen i ländryggen från och till - var totalt gråtfärdig dagen innan nyår eftersom det gjorde så jävla ont. Foglossningen har börjat för ungefär 6 veckor sedan - kul bus.. Dock inte sådär jättehemsk än, kan fortfarande gå men det är jobbigt att bära något eller att hålla i hunden på promenader. Inte så kul att böja sig heller. Svårt att kissa, det bara "sipprar" fram även om jag är superkissnödig. Ingen aptit - om jag inte tänker på det kan jag gå en hel dag utan att äta. Kramp i vaderna hela tiden - har problem sedan tidigare med trånga muskelhinnor och det blir inte bättre nu. Lågt blodtryck. Har alltid legat lågt, men under graviditeten har det varit skitjobbigt. Bottennoteringen är 70/40.. Deppig och nere allt som oftast även om jag i grunden är väldigt glad för det här barnet. Orkar inte ta mig för någonting, vilket leder till ångest, vilket leder till mer depp, vilket leder till att jag orkar än mindre. Otroligt dåligt samvete gentemot sambon och hunden.. =/
  • Förväntanstid
    Defeateris skrev 2014-01-02 21:10:09 följande:
    Blööö.. Får man vara med trots att man inte gått så långt, är bara i vecka 21 och har väl kanske inte sådär supermycket att beklaga mig över än.. Jag sover otroligt dåligt och är därför trött HELA tiden - känner att jag snart inte kan köra bil längre då jag är rädd för att somna bakom ratten. Har sammandragningar allt som oftast. De är ju visserligen inte särskilt smärtsamma, men de väcker mig när jag väl lyckats somna. Ont som fasen i ländryggen från och till - var totalt gråtfärdig dagen innan nyår eftersom det gjorde så jävla ont. Foglossningen har börjat för ungefär 6 veckor sedan - kul bus.. Dock inte sådär jättehemsk än, kan fortfarande gå men det är jobbigt att bära något eller att hålla i hunden på promenader. Inte så kul att böja sig heller. Svårt att kissa, det bara "sipprar" fram även om jag är superkissnödig. Ingen aptit - om jag inte tänker på det kan jag gå en hel dag utan att äta. Kramp i vaderna hela tiden - har problem sedan tidigare med trånga muskelhinnor och det blir inte bättre nu. Lågt blodtryck. Har alltid legat lågt, men under graviditeten har det varit skitjobbigt. Bottennoteringen är 70/40.. Deppig och nere allt som oftast även om jag i grunden är väldigt glad för det här barnet. Orkar inte ta mig för någonting, vilket leder till ångest, vilket leder till mer depp, vilket leder till att jag orkar än mindre. Otroligt dåligt samvete gentemot sambon och hunden.. =/

Klart man får gnälla om man har det så!
Svar på tråden Gnälltråd för gravida