• zebran

Gnälltråd för gravida

När jag väntade mitt första barn fanns en gnälltråd här på FL, vill gärna starta en nu! Är innerligt tacksam att förhoppningsvis snart få ett barn o längtar efter pyre nr tre MEN det här med att vara gravid.... nu i v 31 ....Jobbig foglossning sedan v 12. Kan inte promenera alls. Trött så in i norden ( nu igen, var utslagen i början av grav). Lågt blodtryck och blodbrist. STOR mage högt upp på kurvan som redan hindrar rörligheten ordentligt.,Tryck på vena cava i liggande som ger yrsel. Sura uppstötningar. O sen när jag står känns det som att det strålar smärtsamt i urinblåsan. Ja, o så är jag riktigt deppig o initiativlös vissa dagar. O så känner jag mig tjock, ful o könslös.Skulle vara så skönt om det var nån mer dom inte bara gläds o strålar;) Kram på er!!

• Svar på tråden Gnälltråd för gravida
  • anynom

v 36+3 och har enormt svår karpaltunnelsyndrom i båda händerna!! De visste inte om de skulle operera mig eller inte, jag valde att avstå för att inte riskera att ligga på förlossningen nyopererad. men det är extremt jobbigt! har nästan ingen känsel alls i fingrarna, kan inte ens skära upp maten utan det får sambon göra åt mig. kan inte heller tvätta håret, klappa på bebisen... känner ingenting bara stickningar och smärta :( sover med kompressionshandskar och skenor på nätterna vilket ju är klumpigt och jobbigt!!

svullnaden har satt sig överallt, gått upp 20 kg och har klumpfötter och ont i alla mina leder. haft extremt låga järnvärden så har inte jobbat sen vecka 12. har också foglossningar som gör att höfterna ömmar hela natten lång. har en bebis som redan nu uppskattas väga ca 3,8 kg och hon är såklart inte fixerad utan ligger och trycker på min magsäck så att jag nästan kräks. är trött, har ont överallt och vill ha ut bebisen NUUU.

tack för denna gnälltråden!!! det är så himla skönt att inte behöva låtsas vara så lycklig hela tiden. och kämpa, kämpa, kämpa på mina medgravida! 

• seffi1985
    Miss MJ skrev 2014-01-02 20:44:26 följande:
    Å det är ju såå roligt! NOT!!! Så hade jag med mitt första barn. Var inne tre ggr på förlossningen innan det verkligen var dags. 

Lider med dig, förvärkar är skit! 

Och så denna djävelusiskavärk från fogarna som du beskriver, magen som är i vägen, humörsvängningar och jag har även krypningar i benen på kvällarna. Blir nästan tokig på dem!

Just nu vill man bara att det ska vara klart och vips så har man sin kropp tillbaka! Om det gick så lätt som i  ett trollslag så var man tillbaka i sin tränade betydligt smidigare kropp. Och dessutom ha orken tillbaka. 

Hoppas du får tidigare och inte behöver gå 40 fulla veckor!
    Jamen typ! Kände helt klart att det hade hemskt gärna kunnat då vara på G så man sluppit det jobbiga med graviditeten. Förra gången var jag rätt less i slutet då också men då hade jag inte den snällaste förlossningen att jag var ganska risig efteråt med. Så jag har flera mål, bättre/tidigare förlossning (mycket!) ingen operation efteråt, se denna bebis vikt och längdmätning och vara fräschare efteråt.

Känner idag hur inställd jag var på att få innan eller i helgen och hur besviken man blev att det inte var något. Dessutom orkar/vågar jag inte att göra så mycket då det kan ta flera dagar att återhämta sig för fogarna om jag överansträngt mig.Rynkar på näsan Dom gör mest ont när jag ligger ner och ska sova. Har utvecklat en sport att se hur länge jag kan hålla mig innan jag måste kliva upp för att jag vet att det gör så förbenat ont. {#emotions_dlg.djavulsk}

Min första kom en dag före BF så om jag går över med denna plutt hinner jag bli... mer galen än jag redan är Tungan ute
  • LiaLovLuc

8 veckor kvar och jag håller på att bryta ihop, klarar inte det här mer! Hur orka?? 

Jag är redan sjukskriven men har bara minsta sonen 15h/v på dagis och de andra två i skolan mellan 8-13.30 måste skjutsa och hämta varje dag då mannen jobbar borta 4 dagar i veckan. Jag sover inte på nätterna då jag vaknar av sammandragningar och smärta i höften minst en gång varje timme och måste även gå på toa varje gång jag vaknar. Lika mycket sammandragningar och foglossning på dagarna + hemsk halsbränna där spyorna verkligen kommer upp i halsen. Kan varken sitta, ligga eller stå och vet inte vart jag ska ta vägen. Orkar inte ta hand om barnen el hemmet längre..

• 1978
    LiaLovLuc skrev 2014-01-05 21:44:33 följande:

8 veckor kvar och jag håller på att bryta ihop, klarar inte det här mer! Hur orka?? 

Jag är redan sjukskriven men har bara minsta sonen 15h/v på dagis och de andra två i skolan mellan 8-13.30 måste skjutsa och hämta varje dag då mannen jobbar borta 4 dagar i veckan. Jag sover inte på nätterna då jag vaknar av sammandragningar och smärta i höften minst en gång varje timme och måste även gå på toa varje gång jag vaknar. Lika mycket sammandragningar och foglossning på dagarna + hemsk halsbränna där spyorna verkligen kommer upp i halsen. Kan varken sitta, ligga eller stå och vet inte vart jag ska ta vägen. Orkar inte ta hand om barnen el hemmet längre..

Blä. Stackars dig! Och här sitter jag och gnäller över lite illamående...
  • Loha

Skönt att höra att inte alla mår prima. Själv hade jag naivt förväntat mig att graviditeten skulle vara en "spännande" och "rolig" tid som så många säger. Mådde illa och spydde som ett as, gick ned 7 kg innan v 19, sedan fick jag ischias och tappade känseln i vä ben. Svimmade på jobbet, somnade på jobbet. Grät på jobbet.
    Tvingade mig till jobbet. Sov 14 h om dygnet, orkade inte äta mat. Ville inte se mat.
    Blev deppig, kände mig ful. Fick våldsamma förvärkar i v 24 som varade timvis, åkte in  och ut till akuten. Sedan började sammandragningarna från hell. Lågt blodtryck och lågt järnvärde.
    Har inte tagit mig utanför dörren på 4 v. Men ville fira jul med familjen, satte mig på tåget och blev så illamående att jag fontänkräktes på mig själv. Med 2 timmar kvar till nästa stopp.
    Hahaha... Nice! Hoppas jag får ett snällt friskt barn. Krya på er och håll ut.
    KRAM

• Blubban82

Usch, idag känner jag mig jättenere och uppgiven! Hur ska man orka må såhär, kanske flera veckor eller månader till? Känner mig hängig i hela kroppen förutom detta ständiga illamående! Hur klarar man detta med förståndet i behåll?? Gah!!!!

• Anna J01

Jag blir galen på alla underlivsbesvär!!!!

Första graviditeten hade jag bakteriell vaginos. Andra svamp konstant i 9 månader!! Hemsk jobbig jag vill amputera hela mitt underliv svamp!

Nu tredje graviditeten är den tillbaka + åderbrock som gör min vagina till vaginornas otroligt smärtsamma frankensteins monster!

Å jag är bara i v.14... Det kommer bli en lååååång graviditet.

• Miss MJ
    seffi1985 skrev 2014-01-03 00:10:51 följande:
    Jamen typ! Kände helt klart att det hade hemskt gärna kunnat då vara på G så man sluppit det jobbiga med graviditeten. Förra gången var jag rätt less i slutet då också men då hade jag inte den snällaste förlossningen att jag var ganska risig efteråt med. Så jag har flera mål, bättre/tidigare förlossning (mycket!) ingen operation efteråt, se denna bebis vikt och längdmätning och vara fräschare efteråt.

Känner idag hur inställd jag var på att få innan eller i helgen och hur besviken man blev att det inte var något. Dessutom orkar/vågar jag inte att göra så mycket då det kan ta flera dagar att återhämta sig för fogarna om jag överansträngt mig.Rynkar på näsan Dom gör mest ont när jag ligger ner och ska sova. Har utvecklat en sport att se hur länge jag kan hålla mig innan jag måste kliva upp för att jag vet att det gör så förbenat ont. {#emotions_dlg.djavulsk}

Min första kom en dag före BF så om jag går över med denna plutt hinner jag bli... mer galen än jag redan är Tungan ute
    Hur har det gått för dig? Fått en kotte nu? Hoppas allt gått bra i såfall!

Min förra förlossning var inte den snällaste heller. Började sent vid midnatt med värkar, men för långt emellan dem. Vid fem blev det mer intensivt och då åkte vi in. Hade ju inte sovit alls däremellan.
    Sedan är min son född 17:30 på kvällen... Med sugklocka... Så jag har också siktat in mig på en snabbare och mindre jobbig förlossning. 
    Behövde ju inte opereras som du efteråt, men sjönk i hb så jag fick 2 enh blod på bb sen. Blev lite piggare då. Glad

Min son är född 3 dagar före bf, så det bör ju bli tidigare denna gången med. Gladdet ligger så lågt och trycker denna gången jämfört med sist.
  • seffi1985
    Miss MJ skrev 2014-01-12 19:53:57 följande:
    Hur har det gått för dig? Fått en kotte nu? Hoppas allt gått bra i såfall!

Min förra förlossning var inte den snällaste heller. Började sent vid midnatt med värkar, men för långt emellan dem. Vid fem blev det mer intensivt och då åkte vi in. Hade ju inte sovit alls däremellan.
    Sedan är min son född 17:30 på kvällen... Med sugklocka... Så jag har också siktat in mig på en snabbare och mindre jobbig förlossning. 
    Behövde ju inte opereras som du efteråt, men sjönk i hb så jag fick 2 enh blod på bb sen. Blev lite piggare då. Glad

Min son är född 3 dagar före bf, så det bör ju bli tidigare denna gången med. Gladdet ligger så lågt och trycker denna gången jämfört med sist.
    Min förlossning var väldigt lik din med skillnad av operationen för att ta bort moderkakan. Hade också väldigt lågt blodvärde men jag fick järnpåsar och stannade kvar 4 dagar då dottern passade på att sola också. Denna gång ska jag ta med mig järntabletterna Flört Nu med denna bebis har jag fått gå till Aurora och fått "beviljat" kejsarsnitt om jag har lika dåligt värkarbete som förra gången så jag fick en liten bakdörr vilket känns tryggare.

Tyvärr har denna inte gett någon indikation på att vilja vara på G, skitunge Tungan ute

Har haft några förvärkar, men ingen slempropp eller vatten. Nu är det ungefär en vecka kvar till BF och jag börjar jobba på att få ut den. Åkte och badade i fredags, handlade på Maxi igår och lekte i snön med dottern och hunden idag. Har haft några fler förvärkar än vanligt men inte särskilt smärtsamma eller regelbundna {#emotions_dlg.djavulsk} 

Sen hade vi en snökanon här fredag/lördag så man vågade ju inte ta i superduper mycket, är ju bra om man slipper förlossning i snöstorm kanske.
  • Defeateris

Blööö.. Ringde till barnmorskan idag, är lite orolig efter att ha fått rejäla, smärtsamma sammandragningar när jag är ute och går. Hoppades på att bli lugnad med att det är normalt eller något, men nej - hon bokade in en akut till till barnmorskan och talade om för mig att åka in akut till sjukhuset om det kommer igen.. Skoj bus!

Svar på tråden Gnälltråd för gravida