• zebran

Gnälltråd för gravida

När jag väntade mitt första barn fanns en gnälltråd här på FL, vill gärna starta en nu! Är innerligt tacksam att förhoppningsvis snart få ett barn o längtar efter pyre nr tre MEN det här med att vara gravid.... nu i v 31 ....Jobbig foglossning sedan v 12. Kan inte promenera alls. Trött så in i norden ( nu igen, var utslagen i början av grav). Lågt blodtryck och blodbrist. STOR mage högt upp på kurvan som redan hindrar rörligheten ordentligt.,Tryck på vena cava i liggande som ger yrsel. Sura uppstötningar. O sen när jag står känns det som att det strålar smärtsamt i urinblåsan. Ja, o så är jag riktigt deppig o initiativlös vissa dagar. O så känner jag mig tjock, ful o könslös.Skulle vara så skönt om det var nån mer dom inte bara gläds o strålar;) Kram på er!!

• Svar på tråden Gnälltråd för gravida
  • Tess1990

Detta händer inte! :(

klumpen i halsen är inte borta, men går att hantera nu iaf
    men istället så fick jag efter penicillin kuren en svullen vit papill på tungan, fine liksom får det när jag är förkyld ibland, brukar gå över på ett par dagar, men icke! har fått flera stycken nu, som är både vita och röda
    och dessutom vita fläckar på sidan av tungan mot undersidan som bara blir större och större :( 
    och längst bak i gommen så har jag börjat bli både vit och illröd.. 
    så frågan är om jag efter penicillinet har fått svamp i munnen?! 
    gör skit ont i hela munnen! kan knappt prata, svälja eller äta :(
    läst om behandlingen för det och fyfan! hoppas verkligen det är något annat..

och dessutom har jag börjat få mer och mer förvärkar/sammandragningar som gör att jag vaknar mitt i natten och det känns mer och mer "där nere" 
    tänk om allt sätts igång nu liksom!? hur fan ska jag kunna fokusera på en förlossning när jag knappt kan använda munnen och har skitont.. 

och sen hjälper det inte att jag ibland hostar eller nyser så jag spyr, eller att han sparkar och trycker på min magsäck så jag spyr :( vilket bara förvärrar mungrejen.. 

illa nog att jag börjar bli riktigt nervös inför förlossningen, behöver fan inte sjukdom efter sjukdom på det :( 

• Miss MJ
    Tess1990 skrev 2014-01-19 17:56:02 följande:
    Detta händer inte! :(

klumpen i halsen är inte borta, men går att hantera nu iaf
    men istället så fick jag efter penicillin kuren en svullen vit papill på tungan, fine liksom får det när jag är förkyld ibland, brukar gå över på ett par dagar, men icke! har fått flera stycken nu, som är både vita och röda
    och dessutom vita fläckar på sidan av tungan mot undersidan som bara blir större och större :( 
    och längst bak i gommen så har jag börjat bli både vit och illröd.. 
    så frågan är om jag efter penicillinet har fått svamp i munnen?! 
    gör skit ont i hela munnen! kan knappt prata, svälja eller äta :(
    läst om behandlingen för det och fyfan! hoppas verkligen det är något annat..

och dessutom har jag börjat få mer och mer förvärkar/sammandragningar som gör att jag vaknar mitt i natten och det känns mer och mer "där nere" 
    tänk om allt sätts igång nu liksom!? hur fan ska jag kunna fokusera på en förlossning när jag knappt kan använda munnen och har skitont.. 

och sen hjälper det inte att jag ibland hostar eller nyser så jag spyr, eller att han sparkar och trycker på min magsäck så jag spyr :( vilket bara förvärrar mungrejen.. 

illa nog att jag börjar bli riktigt nervös inför förlossningen, behöver fan inte sjukdom efter sjukdom på det :( 
    Ursh, låter inget vidare! Stackare! 

Det låter som att du fått svamp på tungan. Smakar maten konstigt eller inget alls?
    Gå till apoteket och köp mykonstantin och gurgla det innan du sväljer det.
    Ta efter tandborstning, du kan även borsta tungan och vichyvatten är bra, inte loka eller ramlösa utan det ska vara vichyvatten. Det har salter i sig. 
    Hoppas du mår bättre snart!
  • Tess1990
    Miss MJ skrev 2014-01-19 21:11:28 följande:
    Ursh, låter inget vidare! Stackare! 

Det låter som att du fått svamp på tungan. Smakar maten konstigt eller inget alls?
    Gå till apoteket och köp mykonstantin och gurgla det innan du sväljer det.
    Ta efter tandborstning, du kan även borsta tungan och vichyvatten är bra, inte loka eller ramlösa utan det ska vara vichyvatten. Det har salter i sig. 
    Hoppas du mår bättre snart!
    det smakar konstigt, har gjort i över 4 veckor nu, sen jag först blev förkyld :( sen har det blivit lite bättre och sämre lite då och då, varje dag jag tror att jag somnar och kommer vakna upp och må bättre så blir jag istället sämre

jo ska göra det imorgon efter besöket hos läkaren, om det är svamp hoppas jag det är efter penicillinet men läste att det även kan bero på B12 brist, järnbrist och diabetes :( så måste kolla upp det
    hyperkänslig för äckelsmakande saker och kylsyrat vatten så vette fasen hur det kommer gå, antar att om jag spyr så måste jag göra om allt..?

40 dagar, mer eller mindre, har jag på mig att bli någolunda frisk =/

• seffi1985

Klockan är strax efter 2 på natten och nu är BF skut. Det skulle i och för sig inte vara så farligt om jag inte haft värkar sen söndag kväll klockan 20.00. Det slutade igår kl 03.30 och jag somnade kl 5. Klev upp och det var ganska mesiga värkar någon gång då och då. Åkte iallafall in på en kontroll. Där konstaterar BM att det var 1 värk men jag var öppen 3 cm så hon sveper hinnorna. Yes nu startar det nog! Jajamän nu blev det lite fart och vi går i affärerna för att få igång det. Tickar på med värkar som kommer med 8- min emellan. Åker till mina föräldrar och fikar. Tar Alvedon och en Citadon mot fogarna som protesterar högljutt mot allt promenerande. 30 min senare, ungefär kl 22.40, avtar de sakta igen...SUCK! Får fortfarande några värkar och nyss släppte slemproppen men nu är jag bra less på att det inte startar ordentligt. Grrrr! Nä en värktablett och försöka sova lite nu sen BM besök imorgon.

• Tessou
    seffi1985 skrev 2014-01-21 02:20:41 följande:
    Klockan är strax efter 2 på natten och nu är BF skut. Det skulle i och för sig inte vara så farligt om jag inte haft värkar sen söndag kväll klockan 20.00. Det slutade igår kl 03.30 och jag somnade kl 5. Klev upp och det var ganska mesiga värkar någon gång då och då. Åkte iallafall in på en kontroll. Där konstaterar BM att det var 1 värk men jag var öppen 3 cm så hon sveper hinnorna. Yes nu startar det nog! Jajamän nu blev det lite fart och vi går i affärerna för att få igång det. Tickar på med värkar som kommer med 8- min emellan. Åker till mina föräldrar och fikar. Tar Alvedon och en Citadon mot fogarna som protesterar högljutt mot allt promenerande. 30 min senare, ungefär kl 22.40, avtar de sakta igen...SUCK! Får fortfarande några värkar och nyss släppte slemproppen men nu är jag bra less på att det inte startar ordentligt. Grrrr! Nä en värktablett och försöka sova lite nu sen BM besök imorgon.
    Men då är det på G iaf, skönt det..
    ♥ ELIAS 090326 - BF 18/2-2014 ♥
  • Miss MJ
    seffi1985 skrev 2014-01-21 02:20:41 följande:
    Har tänkt på dig, undrat hur det gått. Glad

Lider med dig! Vilken mardröm att hålla på så. När värkarbetet börjar tror man ju att nu äntligen ser man slutet på det jobbiga... Gråter

Hoppas verkligen på att du får snart! 
  • Miss MJ

Ja, nu har jag ett behov av att gnälla igen...

Börjar änna bli bitter på det mesta nu känns det som... Hormoner i taket som gör att PMS ter sig som en skitsak...

Denna värk i fogarna, sammandragningarna och humörsvängningarna tar ju snart kål på vem som helst. 
    Har sedan i snart en vecka tillbaka haft mer sammandragningar, ibland förvärkar och ett enormt ökat tryck neråt. Tänkt att nu, nu äntligen är det snart på G. Men icke...
    BM besöket idag gav ju inget glatt att Nu är det på gång besked, utan vi bokar en tid om 14 dagar.
    Om 14 dagar!!!!! Är du inte klok!!! Då SKA jag bara ha fått ungen!!! 

Pinkar var 3:e timma oavsett tid på dygnet. 
    Värk i fogarna gör att jag inte kan gå promenader, blir tokig på att bara sitta still och vara inne.
    Sammandragningarna som känns som kramper.
    Rörelser som gör att revbenen flyttar på sig.
    Ryggen som börjar ta mer och mer stryk.
    Att vända sig i sängen gör plågsamt ont i fogarna, som jag fick knivar i körda i magen.

Att säga att jag är less på detta nu är inte en underdrift!
    BF är beräkna till nästa torsdag. Måtte jag slippa gå ända dit och rakt inte övertid!!! Rynkar på näsan

• Tess1990

jahapp

träffade ytterligare en idiot läkare som varken ville lyssna eller ta reda på felet på mig..
    återigen tjatet om halsfluss, vilket jag INTE har! 
    han kollade mina halsmandlar, som jag INTE har problem med, och jag fick ta ett prov på halsmandlarna, som såklart inte visade någonting
    och sen sa jag att jag hade svårt att ta järntabletterna när jag tog penicillinet och att jag kanske hade järnbrist
    han sa då att man inte ska gissa om sånt?! daaah liksom! ändå fick jag nästan tjata om att han skulle ta ett järnvärde, för han menade att enda tecknet på det är yrsel och det sökte jag inte för ju!? 

järnvärdet visade normalt, och han tyckte inte det såg ut som svamp (kanske hade med att jag spydde bara en halvtimme innan jag kom dit och då "sköljde" bort den vita beläggningen? men det trodde inte han..) 
    han tyckte jag skulle avvakta en vecka och se om det blev bättre bara, om det blev värre så fick jag komma tillbaka
    B12 värde eller något annat orkade jag inte fråga om ens.. 

varit sjuk i 5 veckor nu.. känns inte okej! 
    känner fortfarande klumpen i halsen då och då, har svårt att svälja då och då
    hostar ibland så jag spyr (ingen slemhosta) 
    tungan ser helt fucked ut, vita prickar, röda prickar, vit beläggning, illröda fläckar, svider och gör ont
    kinderna och tandköttet ser inge bra ut
    läpparna är astorra, svider och gör ont, inget hjälper.. 

"lite irriterad slemhinna" var alltså hans diagnos.. 

på måndag ska jag träffa en barnmorska, förhoppningsvis kommer hon lyssna på mig och ta riktiga prover (även om det inte är hennes område direkt) måste fan bli funktionsduglig inför förlossningen, kan inte ha det såhär

livmodern har varit stenhård nästan hela dagen, han ligger och trycker ut väldigt högt upp och "bubblar" långt nere, jobbigt att röra på sig och har halsbränna (kanske ligger den bakom en del? skadad struplocket?) 
    annars så mår jag bra "gravidmässigt" 

• anynom

Okej jag behöver gnälla igen! Efter en extremt påfrestande och jobbig graviditet kunde man ju hoppats på en enkel förlossning, men nej. BF idag men ingen bebis har kommit. Jag har haft förvärkar i ungefär tre veckor, asjobbigt. bebisen hade inte ens fixerat sig förra veckan så förvärkarna har haft NOLL effekt. 

Nu har jag haft sammandragningar sen i fredags kväll med 4-30 minuter emellan, alltså två hela dygn. enligt förlossningen får vissa en jättelång latensfas och mår såhär länge. orättvist, sa hon, men normalt. yey. Sover som en jäkla potta och har ont HELA tiden. antingen värkar som är ungefär som att bli urvriden som en trasa eller extrem mensvärk i ljumskarna som strålar ner i hela benen. och det händer INGET. 

Tess1990: gud vad jobbigt med din infektion eller vad det är! hoppas det blir bättre! det kan inte bara vara ett extremt fall av halsbränna? eller reflux-sjukdom? det är vanligt hos gravida, jag har själv haft det hela graviditeten och det känns som extrem kramp i strupen med smärta och halsbränna. inget kul alls. däremot har jag inte haft några beläggningar på tungan eller så :( prova med gaviscon flytande (skitäcklig men bra!) det har hjälpt mig för krampen att släppa. det kan iallafall vara ett bra sätt att testa om det kan ha med det att göra eller inte.

• Tess1990
    anynom skrev 2014-01-26 23:56:08 följande:
    Okej jag behöver gnälla igen! Efter en extremt påfrestande och jobbig graviditet kunde man ju hoppats på en enkel förlossning, men nej. BF idag men ingen bebis har kommit. Jag har haft förvärkar i ungefär tre veckor, asjobbigt. bebisen hade inte ens fixerat sig förra veckan så förvärkarna har haft NOLL effekt. 

Nu har jag haft sammandragningar sen i fredags kväll med 4-30 minuter emellan, alltså två hela dygn. enligt förlossningen får vissa en jättelång latensfas och mår såhär länge. orättvist, sa hon, men normalt. yey. Sover som en jäkla potta och har ont HELA tiden. antingen värkar som är ungefär som att bli urvriden som en trasa eller extrem mensvärk i ljumskarna som strålar ner i hela benen. och det händer INGET. 

Tess1990: gud vad jobbigt med din infektion eller vad det är! hoppas det blir bättre! det kan inte bara vara ett extremt fall av halsbränna? eller reflux-sjukdom? det är vanligt hos gravida, jag har själv haft det hela graviditeten och det känns som extrem kramp i strupen med smärta och halsbränna. inget kul alls. däremot har jag inte haft några beläggningar på tungan eller så :( prova med gaviscon flytande (skitäcklig men bra!) det har hjälpt mig för krampen att släppa. det kan iallafall vara ett bra sätt att testa om det kan ha med det att göra eller inte.
    Har ingen aning om vad det är, verkar inte riktigt stämma in på något alls :(
    har inte halsbränna alls just när jag känner klumpen, vad jag kan känna iaf så jag vet inte
    reflux grejen har jag säkert eftersom det känns som att jag inte har någon spärr mellan mage och mun när jag hostar och nyser, håller på att spy hela tiden då, men så var det inte först alls, utan det kom mycket senare, så vet inte om det är orsak eller bara symptom!? 
    orkar inte med fler läkare nu

tungan har blivit bättre, dricker vatten och sköljer munnen med kranvatten hela tiden och det tycks hjälpa
    spyr dock av vichyvatten, kolsyrat vatten och sånt, så det funkar inte alls
    Novalucol funkar fortfarande snabbt för halsbrännan när den väl kommer, vilket den gör 1-2 gånger om dagen
    klumpen i halsen kommer och går, får inte kvävningskänslor men har torrhosta då och då
    munnen är allmänt förstörd fortfarande, gör ont att äta sura/syrliga saker, pina att borsta tänderna
    och nu är jag förkyld igen också! 
    halsmandlarna kliar, näsan snorar, nyser och ögonen svider

och nu har också min kropp sagt ifrån, jag kan INTE gå promenader längre alls
    förut fick jag ont i magen efter en stund vid rörelse, nu får jag det på en gång, och klarar inte av att böja mig eller ta på mig skorna utan smärta
    ont i blygdbenet också, tryck, smärta och nålar
    tror inget är på gång utan bara att kroppen inte klarar av tyngden och påfrestningen längre
    hade hoppats på att det skulle ta lite längre tid, men nej klarar inte mer nu, så kommer nog officiellt bli "sängliggande" nu :( 
    så kan inte ta ut hunden på promenader längre (sambon fick åka hem tidigare från jobbet idag och gå ut med henne, känner mig helt värdelös!) så nu får han ta med henne till jobbet eller fixa hundvakt

28 dagar kvar till BF

(ps. jag brukar faktiskt vara ganska bra på att bita ihop och visst jag gnäller ibland, men verkligen INTE såhär mycket!) 
Svar på tråden Gnälltråd för gravida