• Anonym (besviken)

Besviken

Min enda vän önskade mig inte en god jul. Själv har hon familj och vänner. Är det inte illa att hon inte ens kunde önska mig en god jul? Borde man inte tänka lite extra på ensamma människor kring jul?
    '
    I normala fall brukar vi höras av ca 1-2 gånger per vecka. 

• Svar på tråden Besviken
  • Anonym (nm)
    Anonym (besviken) skrev 2013-12-31 04:36:16 följande:
    Min enda vän önskade mig inte en god jul. Själv har hon familj och vänner. Är det inte illa att hon inte ens kunde önska mig en god jul? Borde man inte tänka lite extra på ensamma människor kring jul?
    '
    I normala fall brukar vi höras av ca 1-2 gånger per vecka. 
    Jo verkligen! Är hon väldigt stressad, glömsk, svårt att komma ihåg saker? Eller tror du hon markerar, har ni en konflikt på gång?

Jag tycker det är ett allvarligt fel av en som har stort nätverk att glömma bort en vän som har litet nätverk. 

Gott slut, gott nytt år, god fortsättning, hoppas ditt 2014 innebär lite nya bra vänner!
  • Anonym (besviken)
    Anonym (nm) skrev 2013-12-31 04:58:18 följande:
    Jo verkligen! Är hon väldigt stressad, glömsk, svårt att komma ihåg saker? Eller tror du hon markerar, har ni en konflikt på gång?

Jag tycker det är ett allvarligt fel av en som har stort nätverk att glömma bort en vän som har litet nätverk. 

Gott slut, gott nytt år, god fortsättning, hoppas ditt 2014 innebär lite nya bra vänner!
    Hon är väl inte mer stressad än någon annan. Vi  har ingen konflikt, men efter detta svek så har hon sjunkit i mina ögon. 

Jag har inget nätverk alls.. Helt ensam.

Tack för dina ord!
  • Anonym (Karl)

Sa du god jul till henne? För vissa är det inte så viktigt å säga det, så dra inte för hastigt på detta helst om det är din enda vän, jag själv har ganska många kompisar å då vi gör ingen stor sak om det stöter man på den lr dom vid jul har det blivit just de ja god jul på dig lr har man inte sagt något alls, för mig är det inte viktigt men jag själv skulle bli mycket brydd om det var någon som tog upp det också med mig, men det är bara min åsikt. God jul på dig

• joseeffin

Jag skickade inte god jul till någon under julafton, hade fullt upp hela dagen. Skickade du något sms eller så till henne?

• Anonym (instämmer)
    Anonym (Karl) skrev 2013-12-31 06:02:10 följande:
    Sa du god jul till henne? För vissa är det inte så viktigt å säga det, så dra inte för hastigt på detta helst om det är din enda vän, jag själv har ganska många kompisar å då vi gör ingen stor sak om det stöter man på den lr dom vid jul har det blivit just de ja god jul på dig lr har man inte sagt något alls, för mig är det inte viktigt men jag själv skulle bli mycket brydd om det var någon som tog upp det också med mig, men det är bara min åsikt. God jul på dig
  • Anonym (r)

Fast bara för att det är viktigt för dig kanske det inte är viktigt för henne.
    Det kanske inte är där som vänskapen ligger för henne?
    Jag tycker personligen att det låter som en baggis, jag skulle kunna missa en sån sak, för jag skulle utgå ifrån att min vän är lika trygg i vår vänskap som jag är och därför skulle veta att jag bara vill henne väl och önskar henne självklart den finaste av jular.
    Det skulle inte ens falla mig in att hon skulle kunna reagera som du gör, för mig är det lite att ställa orimliga krav på vänskapen, att hon kräver att jag ska fungera på precis samma sätt som hon gör och prioritera samma saker som hon gör.
    För mig är inte vänskap så kravfylld.

• Anonym (nm)
    Anonym (r) skrev 2013-12-31 06:50:40 följande:
    Fast bara för att det är viktigt för dig kanske det inte är viktigt för henne.
    Det kanske inte är där som vänskapen ligger för henne?
    Jag tycker personligen att det låter som en baggis, jag skulle kunna missa en sån sak, för jag skulle utgå ifrån att min vän är lika trygg i vår vänskap som jag är och därför skulle veta att jag bara vill henne väl och önskar henne självklart den finaste av jular.
    Det skulle inte ens falla mig in att hon skulle kunna reagera som du gör, för mig är det lite att ställa orimliga krav på vänskapen, att hon kräver att jag ska fungera på precis samma sätt som hon gör och prioritera samma saker som hon gör.
    För mig är inte vänskap så kravfylld.
    Tycker helt tvärtom. För mig är inte vänskap så slapp och likgiltig.

Hur jobbigt är det att skicka ett sms? OM man nu öht tänker en tanke på sin vän, som man vet är ensam?
  • Anonym (besviken)
    Anonym (nm) skrev 2013-12-31 06:56:36 följande:
    Tycker helt tvärtom. För mig är inte vänskap så slapp och likgiltig.

Hur jobbigt är det att skicka ett sms? OM man nu öht tänker en tanke på sin vän, som man vet är ensam?
    Tack för dina ord!

Jag håller med dig. Jag hade blivit glad om hon hade skickat ett sms. Det är så enkelt, men hade betytt mycket för mig.
  • Anonym (besviken)
    Anonym (Karl) skrev 2013-12-31 06:02:10 följande:
    Nu är det ju knappast hon som ligger i underläge. Det är jag som får genomlida varje jul i total ensamhet. Du verkar inte riktigt förstå hur hemskt det är att vara ensam.

Denna "vän" kan sitta och berätta i sms allt hon gör med familjen och vänner, men är aldrig intresserad av hur jag har det. Hon har ju ingen fingertopkänsla.
  • Anonym (Maria)

Ts, varför är ditt nätverk så begränsat och vad har du aktivt gjort för att utöka det?

Jag hade en vän som bröt med person efter person av diverse obskyra anledningar. Tex en person dumpades för att hon inte bjöd vännen på sitt bröllop trots att de hade en liten ceremoni med bara två vittnen närvarande, en annan för att dennes nya partner var aktiv i folkpartiet osv.

Jag var den sista av vännerna som var kvar och jag stod ut med hennes nycker (hon kunde avboka en fikaträff 15min innan vi skulle ses men en vän som avbokade med henne två dagar innan var så "svekfull" att vänskapen bröts) pga att jag såg att hon inte mådde bra och försökte förmå henne att söka hjälp.

Vet som sagt inte anledningen till att ditt nätverk är så litet, men det är du som är ansvarig för ditt liv och din lycka, om du ville ha en kontakt på jul -skicka iväg ett sms själv! Har din vän familj osv som hon firar med är det väl inte konstigt om hon har fullt upp på jul utan att sitta fast vid telefonen?

Du kan välja att vänta på att livet kommer till dig eller så tar du ansvar för ditt eget välmående och tar egna initiativ!

Svar på tråden Besviken