Inlägg från: Irmeline |Visa alla inlägg
  • Irmeline

BF Oktober 2014

Knitting Angel skrev 2014-01-27 22:42:27 följande:

Än har vi inte nämnt för någon, vill hinna vänta tills åtminstone vecka 12. Viberättade runt vecka 12 tror jag det var med första. Sambon fyllde år lagom tills dess så då fick han en tröja där det stod "jag älskar pyret" och det var ganska kul och se vilka som fattade. Kan säga att svärmor fattade inte ;D Hon är inte särskilt klipsk av sig kan jag säga :)
    Roligt sätt!!
  • Irmeline

Vi hade svärföräldrarna på besök i helgen och de noterade raskt att jag inte drack vin till maten. Orkade inte ljuga ihop något utan sa ingenting. Så de har nog fattat redan.

Vi tänkte göra vul, och efter det berättar vi om vi hamnar i situationer där det behövs. Efter kub kommer vi gå ut med det, berätta på jobb etc.

• Irmeline
    Mymmlan skrev 2014-01-28 12:25:42 följande:
    Å jag vill så gärna berätta nu nu nu! Men maken vill vänta till v 12. Suck.
    Trodde jag börjat bli illamående (var inte det förra gången) men visar sig att jag är magsjuk. Blääää! Stort tack till tvååringen för hans givmildhet av dagisbaciller...
    Är det någon risk att det kan påverka graviditeten tror ni att man har virus i kroppen?
    De allra flesta sjukdomar påverkar inte bebis, finns vissa virus som kan påverka bebis om man har otur, men det är inte många dessutom ska man ha otur med att det går över etc etc så sannolikheten är minimal!
    Känner dessutom inte till någon magsjuka som kan vara farlig, däremot finns det ett virus som heter CMW som man kan vara uppmärksam på.
  • Irmeline
    Knitting Angel skrev 2014-01-27 22:37:52 följande:

BF lista

September
    29 c0ockiee, Tumba (Stockholm)

Oktober
    1 SC11, andra barnet,
    1 jojjan, 33år, andra barnet,
    2 Knitting Angel, 27 år, andra barnet, Eslöv (Skåne)
    2 Tingeling,
    2 KossanMuu, 27 år, tredje barnet, Malmö
    2 mymmlan, andra barnet
    2 unicorn, 25 år, första barnet,
    2 ÄppelPeppel,
    3 Irmeline, 30+, andra barnet, Uppsala
    3 SysterAnna, 25 år, Göteborg
    3 Sicilien, 30 år, andra barnet,
    4
    5 L1977, tredje barnet,
    5 Emma90, 24 år, första barnet, Malmö
    6 Lillium, andra barnet
    7
    8 Kroa, andra barnet (dotter född 31 maj 2013 innan), 21 år, Skaraborg

Mitthemligajag,
    sessan,
    Bra jobbat med listan ;)
    När den är komplett sen (när tiden för att plussa med oktoberbebis gått ut) kan vi väl lägga den i trådstarten? ;)
  • Irmeline
    Shibby skrev 2014-01-28 15:20:06 följande:

Jag hoppar också in här, gjorde test några/någon dag innan BIM som visade negativt men fick positivt i helgen dagen efter. Glad 
    Vågar dock inte bli för exalterad då jag fick MF i höstas... Rynkar på näsan

Bor i Stockholms området, 23 år och första barnet. Är än så länge bara i v 5 men när ska man ta kontakt med mvc? Och hur vet man vem/vart man ska vända sig? 

Googla mvc Stockholm så dyker det upp såna som du kan ringa. Välj nån som ligger nära där du bor eller jobbar.
  • Irmeline
    myspysig skrev 2014-01-28 22:48:23 följande:

Hej. Hoppar också in här :)
    Är på bim-2 och visar svagt + :D Har gjort flera som visar samma. Äl 16jan :) det
    Bebis kommer 8 oktober <3
    Bor i göteborg och detta är första barnet, jag är 24 :)
    En liten fråga eftersom jag inte alls har blivit så insatt ännu, vad är kub? :)

Jag är så himla lycklig!

Grattis och välkommen!

Kub är kombinerat ultraljud och blodprov. Man för det för att avgöra risken för kromosomfel hos barnet. Blodprovet mäter några markörer och ultraljudet (som även heter NUPP-nackuppklarning) mäter framförallt nackspalten på barnet, som om den är väldigt stor tyder på avvikelser. Msn får sedan en risksiffra av BM. Om man går hög risk kan man gå vidare med fostervattensprov eller moderkaksprov. Kub är ofarligt men ger endast en sannolikhet. Fvp och mkp kan i sällsynta fall ge upphov till missfall, men ger å andra sidan 100% svar.
  • Irmeline
    Mymmlan skrev 2014-01-29 10:01:04 följande:
    Grattis till de nya plusen som hoppat in!

Idag mår jag mycket bättre. Skönt. Bokade hälsosamtal med min bm också men ska inte dit förrän 20/2.

Ska ni göra kub?
    Japp.
    Jag skulle råda alla att göra KUB, eller i varje fall ultraljudet. De säger det inte rakt ut men de kollar inte bara nackspalten.. de kan även se annat. Även om man kan tänka sig att behålla ett barn med ett lindrigt handikapp som t.ex. downs, finns det värre saker de kan se. Vissa kromosomfel är ej förenliga med liv, eller andra fel på exempelvis hjärna, hjärna eller njurar. Har flera vänner som inte gjort KUB och där barnet visade sig vid RUL vara så skadat att de var tvugna att avbryta graviditeten (barnet skulle aldrig överleva). I v. 20 som detta bekräftades fick de föda ut barnet. I v. 12 vid KUB kan man göra en abort. Plus att man slipper vara gravid en massa veckor i onödan. Det är anledningen att man ska göra ultraljud i v. 12 anser jag. Men alla gör som de vill.
  • Irmeline
    LittleS skrev 2014-01-30 11:41:02 följande:
    Hej tjejer!
    Är det någon som vet om immunförsvaret blir sämre när man är gravid? Vanligtvis är jag aldrig sjuk, kan möjligtvis bli förkyld en gång om året, men inte mer än så. Är i v 5+0 och har redan hunnit avverka vinterkräksjukan förra veckan och imorse när jag vaknade hade jag ont i halsen och kände mig varm och allmänt dålig. Sitter fortfarande i... :/
    Japp! Redan en vecka efter Äl sjunker immunförsvaret för att kroppen inte ska stöta bort en liten ailen som vill plantera in sig ;) Eftersom det är en ny individ skulle immunförsvaret automatiskt se det som en inkräktare och attackera, för att detta inte ska hända så sjunker aktiviteten i immunförsvaret, smart va? Men inte så kul. jag har haft både munsår och förkylningar i tidig graviditet, och vissa vänner har varit mer eller mindre förkylda hela sina graviditeter... Men det får det vara värt ! ;)
  • Irmeline
    jojjan01 skrev 2014-01-30 15:43:31 följande:
    Vad roligt att tråden fylls på :)

Har ont i magen och har blött lite i dag (väldigt lite, men det var färskt rött blod) Har även mensvärk och efter att ha fått 3 mf innan så anar jag det värsta… Håller tummarna för att det ändå går bra, men är tyvärr ganska övertygad om motsatsen:(
    Håller tummarna för ofarlig blödning jojjan!
    Har du fått nåt barn emellan mf:en? Har de utrett dig annars?

• Irmeline
    Jennifer skrev 2014-01-31 08:48:12 följande:
    Hej! Kan någon med dator lägga in mig i bf-listan?
    BF 3/10 19 år, första barnet och bor i Västerås.

Vi är 19 och 29 år och väntar vårt första barn. Enligt mina uträkningar blev det till exakt en vecka efter att vi förlovat oss, så det är ett riktigt litet kärleksbar.

Kram!
    Vi gjorde vårt första barn på vår första bröllopsdag (alltså ett år efter bröllopet). Kul att ÄL hamnade på den dagen ;)
Svar på tråden BF Oktober 2014