• Anonym (Less)

Så less

Här kommer (ytterligare) en gnälltråd, så ni som inte orkar läsa gnäll om bonusar kan ju lämna tråden nu. :)

Jag är less. Less på hela den här bonusfamilj-situationen. Less på att sambon inte förstår och hamnar i försvarsställning så fort jag drar upp något som jag upplever som ett problem när det gäller bonus. Less på att bli tagen för givet. Jag ska minsann ställa upp och ha bonus så fort sambon ska iväg. Han frågar inte ens. Om jag frågar om det inte går att byta just den helgen då jag tänkte passa på att hitta på någonting på egen hand blir han jättesur. Han vill inte hålla på och byta en massa (kan tillägga att detta sker väldigt sällan). När bonus mamma vill byta är det inga problem.

Jag har bara skyldigheter, inga rättigheter. Mina åsikter räknas inte. Sambon kom här om dagen och sa att bonus ska vara hos oss hela sommaren för mamman jobbar. Är det ingenting som man diskuterar i en familj? Jag ska bara hacka i mig allt och rätta mig efter sambon och hans barn? Är det det man menar med en bonusfamilj?

Svar på kommentarer jag antagligen kommer få:
    - Nej jag visste inte vad jag gav mig in på när jag valde en kille med barn. Jag visste ATT han hade barn och respekterade det. Jag visste INTE att mina åsikter inte skulle räknas.

- Ja, om det fortsätter så här (antagligen) kommer jag inte stå ut och då kommer jag lämna honom. Vi har ett barn gemensamt så att packa mina väskor och dra är inget jag bara gör över en natt. Trots allt så älskar jag min sambo men det är just det här med bonus som inte fungerar.

- Jag är inte elak mot bonus utan det är sambon som gör fel (enligt mig).

• Svar på tråden Så less
  • sextiotalist

Självklart ska det inte vara så.
    Så länge valen påverka dig så ska du självklart få säga ditt, utan att mötas med sura miner.
    När jag läser sådana här trådstarter så vill jag bara säga, gör exakt som honom. Ta och bestäm saker, res iväg, utan att kolla att det är OK. Han gör ju detta.

Visst om pappan vill ha barnen hela sommaren, fine, men då ska han ta ansvaret över barnet, tvätt, städning, matlagning, skjutsning etc. Att ta över barnet hela sommaren och sedan lämna över ansvaret till kvinnan är inte OK. Inte heller att genom detta beslut hindra henne göra saker som hon vill.

Så TS, strunta i sura miner, upplys honom om att som den andra vuxne i hushållet så ska du vara med på de beslut/val som påverkar er båda.
    När det gäller helger. gör klart för honom att är barnet är så är det hans förbaskade skyldighet att hålla sig närvarande. Han får boka om saker, strunta i saker, men han är den som ska vara med barnet i första hand, punkt slut.

• Snigeln

Eftersom anledningen är att mamman jobbar så utgår jag ifrån att barnet ska va hemma hos er och slippa fritids. Har jag rätt? Isf tycker jag det är helt ok om pappan är hemma. Men om det är du som ska vara hemma med honom (helt eller delvis) så är det absolut fel och respektlöst mot dig. Angående helgerna verkar han ha en riktigt tråkig attityd och jag föreslår familjerådgivning innan du tar ett beslut om att lämna honom eftersom ni även har gemensamt barn som hamnar ikläm om ni går isär.

• Anonym (Sara)

Självklart, ansvaret ska vara helt hans. Kräver han att ts ska hjälpa till har hon självklart rätt att säga nej. Men tar han hand om sitt barn själv har ts ingen rätt att säga nej till umgänge.

Ess skrev 2014-01-24 10:52:24 följande:
    Men då får dom ju lösa det på ett vis som passar DEM, utan att dra in tredje person. Först då är dom fria att bestämma hur och vad dom vill.

Vill han inte byta helg med mamman får han ställa in det han skulle på. Vill han ha barnet hela sommaren även när han inte är ledig, så får han lämna in sina tider till fritids så att barnet kan va där när han jobbar.

• SupersurasunkSara
    Anonym (Sara) skrev 2014-01-24 11:28:36 följande:
    Självklart, ansvaret ska vara helt hans. Kräver han att ts ska hjälpa till har hon självklart rätt att säga nej. Men tar han hand om sitt barn själv har ts ingen rätt att säga nej till umgänge.

Men det uppfattar jag int att TS gör heller. Hon vill bara inte tvingas ta det ansvaret för att pappan tar för givet att hon ska det.

Kan säga att min man fått veta var dörren är om han kommit med idén att bonus kommer när det inte är avtalat så. Dock finns det problematik i form av funktionshinder med i bilden, men ändå. Något som påverkar mig, ska också diskuteras med mig innan det bestäma utom i akuta fall. Och ja, även om min man tar hela ansvaret själv så påverkar det mig. Barnet är litet och behöver tillsyn, saker vi ev planerat in kan inte göras pga bonus ålder osv. Det är otroligt respektlöst att göra så som TS sambo hade gjort och som sagt, ahde det gällt mig hade jag blivit singel jäkligt snabbt.
  • Ess
    Anonym (Sara) skrev 2014-01-24 11:28:36 följande:
    Okej, missförstod det du skrev.
    Tyckte du syftade på att hon valt en man med barn och att då var det hennes plikt att ställa upp och ta hand om det.
  • Anonym (Sara)

Ojdå hade jag varit din man och haft ett barn sen innan så hade jag alltid satt barnet i första rum. Om det inte hade passat dig så hade jag blivit singel jäkligt snabbt! Har man barn ska det alltid få känna sig välkommet hem till sina föräldrar när den vill. Utan att pappan först måste höra med sin nya. Påverkar dig! Det är klart det gör. Du har valt att leva med en man som har ett barn sen innan! Stå ditt kast.

SupersurasunkSara skrev 2014-01-24 12:00:49 följande:
    Men det uppfattar jag int att TS gör heller. Hon vill bara inte tvingas ta det ansvaret för att pappan tar för givet att hon ska det.

Kan säga att min man fått veta var dörren är om han kommit med idén att bonus kommer när det inte är avtalat så. Dock finns det problematik i form av funktionshinder med i bilden, men ändå. Något som påverkar mig, ska också diskuteras med mig innan det bestäma utom i akuta fall. Och ja, även om min man tar hela ansvaret själv så påverkar det mig. Barnet är litet och behöver tillsyn, saker vi ev planerat in kan inte göras pga bonus ålder osv. Det är otroligt respektlöst att göra så som TS sambo hade gjort och som sagt, ahde det gällt mig hade jag blivit singel jäkligt snabbt.

• Anonym (...)

Jag tycker man kollar med sin sambo faktiskt. Och ska pappan ha bonusen där hela sommaren så ska han inte räkna med att bonusmamman sköter tvätt,städning,matlagning osv. helt ensam. Ofta så blir det ju så tyvärr att biopappan lämpar över detta på sin nya kvinna. Jag har själv varit med om det. Sedan så är det inte så kul när bioföräldrarna bara bestämmer över huvudet på den nya om semestrar o.dyl.
    Bioförälderns nya är ju också en del av familjen. Självklart ska bonusbarnet få komma men det ska liksom inte bli som en överraskning för bonusföräldern tycker jag. Det är ju då som det tyvärr kan yttra sig i agg till barnet som faktiskt inte har gjort något. 

• sextiotalist
    Anonym (Sara) skrev 2014-01-24 14:02:56 följande:
    Ojdå hade jag varit din man och haft ett barn sen innan så hade jag alltid satt barnet i första rum. Om det inte hade passat dig så hade jag blivit singel jäkligt snabbt! Har man barn ska det alltid få känna sig välkommet hem till sina föräldrar när den vill. Utan att pappan först måste höra med sin nya. Påverkar dig! Det är klart det gör. Du har valt att leva med en man som har ett barn sen innan! Stå ditt kast.
    Hade min sambo alltid satt sina barn i första rummet, då hade han blivit singel väldigt snabbt. För jag har väldigt svårt att köpa det resonemanget.
    I det här hemmet så finns det ingen som går före den andra, så här är alla i första rummet.

Nej, sambons barn hade inte rätt att springa hur som helst. Var det mammatid, så var de hemma hos mamma, var det pappatid, så var de hemma hos oss. Allt annat utöver detta skulle vidtalas med de berörda, nödsituationer har varit en helt annan sak.
    När sambons ex hade influensa så hämtade vi hans barn, så hon inte behövde tänka på något annat än att bli frisk
  • Anonym (Sara)

Ja men det är ju jätte bra att sätta alla i första rummet. Bästa lösningen om det funkar. Om det inte funkar så måste pappan ta ditt ansvar och se till att hans barn inte far illa. Sen är det klart att flickvän inte ihäller ska må dålig men hon är vuxen och har och kan göra sina val själv. Tycker det är allt för vanligt att vuxna ser till att dom själva har det bra och är nöjda sen ska barnen bara anpassa sig. Fel tycker jag.

sextiotalist skrev 2014-01-24 14:30:02 följande:
    Hade min sambo alltid satt sina barn i första rummet, då hade han blivit singel väldigt snabbt. För jag har väldigt svårt att köpa det resonemanget.

I det här hemmet så finns det ingen som går före den andra, så här är alla i första rummet.

Nej, sambons barn hade inte rätt att springa hur som helst. Var det mammatid, så var de hemma hos mamma, var det pappatid, så var de hemma hos oss. Allt annat utöver detta skulle vidtalas med de berörda, nödsituationer har varit en helt annan sak.

När sambons ex hade influensa så hämtade vi hans barn, så hon inte behövde tänka på något annat än att bli frisk

Svar på tråden Så less