• Anonym (Less)

Så less

Här kommer (ytterligare) en gnälltråd, så ni som inte orkar läsa gnäll om bonusar kan ju lämna tråden nu. :)

Jag är less. Less på hela den här bonusfamilj-situationen. Less på att sambon inte förstår och hamnar i försvarsställning så fort jag drar upp något som jag upplever som ett problem när det gäller bonus. Less på att bli tagen för givet. Jag ska minsann ställa upp och ha bonus så fort sambon ska iväg. Han frågar inte ens. Om jag frågar om det inte går att byta just den helgen då jag tänkte passa på att hitta på någonting på egen hand blir han jättesur. Han vill inte hålla på och byta en massa (kan tillägga att detta sker väldigt sällan). När bonus mamma vill byta är det inga problem.

Jag har bara skyldigheter, inga rättigheter. Mina åsikter räknas inte. Sambon kom här om dagen och sa att bonus ska vara hos oss hela sommaren för mamman jobbar. Är det ingenting som man diskuterar i en familj? Jag ska bara hacka i mig allt och rätta mig efter sambon och hans barn? Är det det man menar med en bonusfamilj?

Svar på kommentarer jag antagligen kommer få:
    - Nej jag visste inte vad jag gav mig in på när jag valde en kille med barn. Jag visste ATT han hade barn och respekterade det. Jag visste INTE att mina åsikter inte skulle räknas.

- Ja, om det fortsätter så här (antagligen) kommer jag inte stå ut och då kommer jag lämna honom. Vi har ett barn gemensamt så att packa mina väskor och dra är inget jag bara gör över en natt. Trots allt så älskar jag min sambo men det är just det här med bonus som inte fungerar.

- Jag är inte elak mot bonus utan det är sambon som gör fel (enligt mig).

• Svar på tråden Så less
  • SupersurasunkSara

Vet ni, detta är väldigt OT, vill ni diskutera min mans och mitt upplägg vidare får ni göra det via pm. Förlåt TS, inte meningen att kapa tråden.
    Svara på TS fråga istället.

• Anonym (d)
    SupersurasunkSara skrev 2014-01-24 21:22:53 följande:
    Vet ni, detta är väldigt OT, vill ni diskutera min mans och mitt upplägg vidare får ni göra det via pm. Förlåt TS, inte meningen att kapa tråden.
    Svara på TS fråga istället.
    Tack, det behövs inte. Jag tycker att du mycket tydligt visat vad det ofta är fråga om.
  • SupersurasunkSara
    Anonym (d) skrev 2014-01-24 21:22:50 följande:
    Men tycker du inte själv att det är en viss obalans i det faktum att du kan säga nej till en extra vistelse av hans vh-barn om du känner dig utmattad samtidigt som att din man i samma läge helt enkelt får dra en repa till på träningen? 

Jag skulle inte orka med ett barn som ditt. Så jag skulle inte gett mig in i ett sådant förhållande. Men om jag trots allt gjort det så skulle jag bli fan så förvånad om mitt icke funktionshindrade vh-barn inte hade tillträde för att du inte kände för det. Såg att du skrev i någon tråd att du skulle visa din man på dörren om han blablabla, jag kan säga att det skulle jag göra med dig i den situation jag skissade på här ovan. 
    Detta blir det sista jag svarar på.

Jag måste ha mitt liv på ett visst sätt för att inte gå under. Så ÄR det bara, jag valde inte att få ett funktionshindrat barn. Nu är mitt barn inte så jobbigt som så, det är det runt i kring som är jobbigt. Men saker som ändrade planer kan få henne att må mycket dåligt och det tar ungefär en v innan hon är på banan igen. Men ingen annan i familjen lider av hennes dåliga mående då hon är på sitt rum. Men jag är inte beredd att gambla med hennes mående hur som helst. Detta är ett krav jag har på ny man. Sen får mannen själv välja om han vill fortsätta med mig eller göra slut. Han får också välja särboskap eller samboskap. Jag propsar aldrig på samboskap.

Hon mår inte bra av att min mans barn är här pga ljudkänslighet, (hon kan tex inte stänga av hon hör allt 100% hela tiden mot vad andra hör vilket är 30% tror jag) hans barn är relativt litet och låter mycket. Han måste få låta, barn måste få leka och höras. Men för att vårt liv ska fungera så måste vi ha rutiner. Mitt barn vet när hans barn ska vara här, hon väljer själv om hon ska stanna eller vara hos sin pappa då.
    Men ska hans barn komma hit utanför schemat så måste vi förbereda för att det ska bli så bra som möjligt för alla.

• Anonym (d)
    SupersurasunkSara skrev 2014-01-24 21:30:44 följande:
    Detta blir det sista jag svarar på.

Jag måste ha mitt liv på ett visst sätt för att inte gå under. Så ÄR det bara, jag valde inte att få ett funktionshindrat barn. Nu är mitt barn inte så jobbigt som så, det är det runt i kring som är jobbigt. Men saker som ändrade planer kan få henne att må mycket dåligt och det tar ungefär en v innan hon är på banan igen. Men ingen annan i familjen lider av hennes dåliga mående då hon är på sitt rum. Men jag är inte beredd att gambla med hennes mående hur som helst. Detta är ett krav jag har på ny man. Sen får mannen själv välja om han vill fortsätta med mig eller göra slut. Han får också välja särboskap eller samboskap. Jag propsar aldrig på samboskap.

Hon mår inte bra av att min mans barn är här pga ljudkänslighet, (hon kan tex inte stänga av hon hör allt 100% hela tiden mot vad andra hör vilket är 30% tror jag) hans barn är relativt litet och låter mycket. Han måste få låta, barn måste få leka och höras. Men för att vårt liv ska fungera så måste vi ha rutiner. Mitt barn vet när hans barn ska vara här, hon väljer själv om hon ska stanna eller vara hos sin pappa då.
    Men ska hans barn komma hit utanför schemat så måste vi förbereda för att det ska bli så bra som möjligt för alla.

Och det finns massor av barn som inte har någon funktionsnedsättning som mår oerhört bra av att få komma till sin förälder när de så önskar utan att en ny partner åberopar utmattning eller behov av vila efter jobbet eller annat som skäl till att de inte ska komma. Det finns också väldigt många föräldrar som av naturliga skäl mår oerhört bra av att träffa sina barn så ofta och så länge som det är möjligt att göra det. 

Så visst, man kan ju säga att du stipulerade villkor som han gick med på. Men då är det väl rimligt att du går med på att ta emot din mans barn utanför ramarna, du får väl helt sonika träna din unge att orka just det samt förstås orka trots utmattning och smittsam sjukdom och andra ursäkter. 
  • Lilje
    city cat skrev 2014-01-24 21:22:33 följande:
    Det finns faktiskt en hel del barn som har morföräldrar som passar dem då och då. Det kan ju vara ett sånt fall det är fråga om här. Så man inte behöver ta till garderoben menar jag Obestämd
    Fnudden for president
    Jag hade tyckt det var riktigt konstigt om min sambo hade passat på att fixa barnledigt just den helgen jag åker bort. Om vi bodde ihop. Mor och farföräldrar använder man ju oftast om man vill hitta på något ihop som par? Och farföräldrar borde ju kunna ta båda i det här fallet.
  • SupersurasunkSara
    Anonym (d) skrev 2014-01-24 21:37:10 följande:
    Och det finns massor av barn som inte har någon funktionsnedsättning som mår oerhört bra av att få komma till sin förälder när de så önskar utan att en ny partner åberopar utmattning eller behov av vila efter jobbet eller annat som skäl till att de inte ska komma. Det finns också väldigt många föräldrar som av naturliga skäl mår oerhört bra av att träffa sina barn så ofta och så länge som det är möjligt att göra det. 

Så visst, man kan ju säga att du stipulerade villkor som han gick med på. Men då är det väl rimligt att du går med på att ta emot din mans barn utanför ramarna, du får väl helt sonika träna din unge att orka just det samt förstås orka trots utmattning och smittsam sjukdom och andra ursäkter. 
    Du talar som du har förstånd till brukade min mamma säga när jag sa något som inte var riktigt genomtänkt.

Jag har aldrig nekat min mans barn att komma hit. Men jag förväntar mig att han frågar mig OM frågan kommer. Jag förväntar mig också att få säga nej om jag måste.
  • Anonym (mm)
    Anonym (Bonus) skrev 2014-01-24 21:17:28 följande:
    Så om mamman trillar av pinn imorgon så måste ni flytta isär? Eller så får han välja bort sitt barn?

Det var nån annan, eller du, som förfasade sig över hur det skulle bli om biomamman dör. Det där är så löjligt att ens ta upp. Det handlar om en person som inte vill att partnern fattar beslut över huvudet på en, inte vad man gör vid akuta situationer. Det är så förbannat fånigt att dra såna slutsatser att man bara för att man vill att partnern involverar dig i planeringstadiet innan beslut tas så betyder det också att man tänker se till att barnet hamnar på barnhem om mamman dör, eller vad tror du egentligen?
  • Anonym (d)
    SupersurasunkSara skrev 2014-01-24 21:50:01 följande:
    Du talar som du har förstånd till brukade min mamma säga när jag sa något som inte var riktigt genomtänkt.

Jag har aldrig nekat min mans barn att komma hit. Men jag förväntar mig att han frågar mig OM frågan kommer. Jag förväntar mig också att få säga nej om jag måste.
    Jag tvivlar uppriktigt på att mitt förstånd är sämre än ditt (och din mammas). Och självklart förväntar du dig det. 
  • SupersurasunkSara
    Anonym (d) skrev 2014-01-24 22:01:19 följande:
    Jag tvivlar uppriktigt på att mitt förstånd är sämre än ditt (och din mammas). Och självklart förväntar du dig det. 
    Du har iaf ingen aning om vad du talar om när du skriver att mitt barn måste lära sig. Det mesta av min tillvaro är att lära henne hantera saker och ting så hon kan få ett bra liv. I det ingår att klara av akuta situationer utan att braka ihop, men även att hennes mående är viktigt och måste respekteras = förbereda henne om rutinerna ändras på ett så stort sätt.
    INGEN här mår dåligt av upplägget. Sambons barn är som sagt så pass liten än att han inte frågar om ändringar själv. När han är så pass stor bor mitt barn själv, så vad är problemet?
  • city cat
    Lilje skrev 2014-01-24 21:49:40 följande:
    Jag hade tyckt det var riktigt konstigt om min sambo hade passat på att fixa barnledigt just den helgen jag åker bort. Om vi bodde ihop. Mor och farföräldrar använder man ju oftast om man vill hitta på något ihop som par? Och farföräldrar borde ju kunna ta båda i det här fallet.
    Men du tycker inte att det är konstigt att pappan till TS bonusbarn passar på att ha egentid på just den helgen när hans barn ska ha umgänge? Så att ansvaret faller på TS?Förvånad
    Fnudden for president
Svar på tråden Så less