• Anonym (Less)

Så less

Här kommer (ytterligare) en gnälltråd, så ni som inte orkar läsa gnäll om bonusar kan ju lämna tråden nu. :)

Jag är less. Less på hela den här bonusfamilj-situationen. Less på att sambon inte förstår och hamnar i försvarsställning så fort jag drar upp något som jag upplever som ett problem när det gäller bonus. Less på att bli tagen för givet. Jag ska minsann ställa upp och ha bonus så fort sambon ska iväg. Han frågar inte ens. Om jag frågar om det inte går att byta just den helgen då jag tänkte passa på att hitta på någonting på egen hand blir han jättesur. Han vill inte hålla på och byta en massa (kan tillägga att detta sker väldigt sällan). När bonus mamma vill byta är det inga problem.

Jag har bara skyldigheter, inga rättigheter. Mina åsikter räknas inte. Sambon kom här om dagen och sa att bonus ska vara hos oss hela sommaren för mamman jobbar. Är det ingenting som man diskuterar i en familj? Jag ska bara hacka i mig allt och rätta mig efter sambon och hans barn? Är det det man menar med en bonusfamilj?

Svar på kommentarer jag antagligen kommer få:
    - Nej jag visste inte vad jag gav mig in på när jag valde en kille med barn. Jag visste ATT han hade barn och respekterade det. Jag visste INTE att mina åsikter inte skulle räknas.

- Ja, om det fortsätter så här (antagligen) kommer jag inte stå ut och då kommer jag lämna honom. Vi har ett barn gemensamt så att packa mina väskor och dra är inget jag bara gör över en natt. Trots allt så älskar jag min sambo men det är just det här med bonus som inte fungerar.

- Jag är inte elak mot bonus utan det är sambon som gör fel (enligt mig).

• Svar på tråden Så less
  • Anonym (Bonus)
    sextiotalist skrev 2014-01-24 19:54:14 följande:
    När vi hade sambons barn vh, så föredrog deras mamma att de var hemma hos henne om någon hade magsjuka eller så.

Ja och då behövde väl inte sin man fråga dig utan han var väl tillräckligt skärpt för att informera mamman själv om läget?
  • SupersurasunkSara
    Anonym (Sara) skrev 2014-01-24 18:43:29 följande:
    Det kan du göra om du är särbo. Men om du bor ihop med en man som har barn kan du inte neka hans barn att komma dit.
    Jo, det kan jag visst.
    Anonym (Bonus) skrev 2014-01-24 19:29:34 följande:

Fast om ni har smittsam sjukdom borde inte din man behöva kolla med dig först. Är dina barn alltid välkomna i ditt hem? Eller måste ni förbereda din mans barn på att de kommer en dag tidigare? Skulle du neka dina barn att vara hemma?

Jag lever själv med bonusbarn, detta är deras hem enda gången det i te fungerar är om vi är bortresta men då vet min man om det såklart och behöver inte kolla av med nig... Som om jag vore regeringen
    Kan ju hända att vi blir sjuka medan han är på jobbet. Inte ringer jag direkt och meddelar det då, det får han ju veta när han kommer hem.
    MIna barn bor här på heltid. När de är hos sin pappa förväntar jag mig att de ringer och meddelar om de tänker komma hem tidigare.
    Min mans barn har inget funktionshinder så nej, han behöver inte förberedas.

• Anonym (d)
    SupersurasunkSara skrev 2014-01-24 20:35:16 följande:
    Jo, det kan jag visst.

Kan ju hända att vi blir sjuka medan han är på jobbet. Inte ringer jag direkt och meddelar det då, det får han ju veta när han kommer hem.
    MIna barn bor här på heltid. När de är hos sin pappa förväntar jag mig att de ringer och meddelar om de tänker komma hem tidigare.

Kunde din man ha krävt att du inte skulle ha barnen på heltid? Verkar som om din man får anpassa sig en hel del mer. Varannan helg för din mans barn som inte har funktionshinder, hela tiden för dina barn varav det ena har en funktionsnedsättning. 

Han verkar ha en del överseende, mannen. 
  • SupersurasunkSara
    Anonym (d) skrev 2014-01-24 20:42:03 följande:
    Kunde din man ha krävt att du inte skulle ha barnen på heltid? Verkar som om din man får anpassa sig en hel del mer. Varannan helg för din mans barn som inte har funktionshinder, hela tiden för dina barn varav det ena har en funktionsnedsättning. 

Han verkar ha en del överseende, mannen. 
    Jag har varit själv med mina barn så länge han har känt mig. Dvs mer än tio år. När han och jag blev kära efter lång vänskap visste han alltså det mesta om mig och mitt liv.
    Han visste alltså att mina barn skulle vara här på heltid. Han visste också att om hans barn ska komma hit på annan tid än avtalat så måste det förberedas. Akutfall som sagt undantaget. Han var den som inte ville vara särbo.

• Anonym (Sara)

Jo du kan men det är just det som är fel och tragiskt mot barn som har skilda föräldrar. När föräldrarna sen träffar någon ny så är man inte lika välkommen hemma!

SupersurasunkSara skrev 2014-01-24 20:35:16 följande:
    Jo, det kan jag visst.Kan ju hända att vi blir sjuka medan han är på jobbet. Inte ringer jag direkt och meddelar det då, det får han ju veta när han kommer hem.

• Anonym (d)
    SupersurasunkSara skrev 2014-01-24 20:48:41 följande:
    Jag har varit själv med mina barn så länge han har känt mig. Dvs mer än tio år. När han och jag blev kära efter lång vänskap visste han alltså det mesta om mig och mitt liv.
    Han visste alltså att mina barn skulle vara här på heltid. Han visste också att om hans barn ska komma hit på annan tid än avtalat så måste det förberedas. Akutfall som sagt undantaget. Han var den som inte ville vara särbo.

Så han visste om att du har barn och vad de barnen behövde och vad du ville? Du visste om att han hade barn men ansåg och anser att du kan utöva vetorätt (om du är lite trött) på ett sätt som medför att hans barn inte kan komma till er. 

Det är så här jag misstänker att det oftast ser ut. 
  • Anonym (Bonus)

Om man har biologiska barn kan man inte bara stänga dörren för att man är trött, borde självklart vara likadant med makens barn. Tror ingen normalt funtad mamma hade stängt dörren för sina barn.

Mina bonusar är alltid välkomna, skulle de spendera hela sommaren med oss skulle jag se de som ett nöje att få så mycket tid med dem och att syskonen skulle få ha så mycket tid. Är jag trött får min man avlasta mig, min trötthet stänger inte ute mina barn, min man eller mina bonusar.

• Anonym (d)
    Anonym (Bonus) skrev 2014-01-24 20:59:51 följande:
    Om man har biologiska barn kan man inte bara stänga dörren för att man är trött, borde självklart vara likadant med makens barn. Tror ingen normalt funtad mamma hade stängt dörren för sina barn.

Mina bonusar är alltid välkomna, skulle de spendera hela sommaren med oss skulle jag se de som ett nöje att få så mycket tid med dem och att syskonen skulle få ha så mycket tid. Är jag trött får min man avlasta mig, min trötthet stänger inte ute mina barn, min man eller mina bonusar.
    Undrar vad SupersurasunkSaras man gör när han är trött på hennes ungar som alltid är hemma? Har han ett extraboende dit han flyr eller får han helt enkelt vara vuxen och klara av sin situation? 
  • SupersurasunkSara
    Anonym (d) skrev 2014-01-24 20:55:16 följande:
    Så han visste om att du har barn och vad de barnen behövde och vad du ville? Du visste om att han hade barn men ansåg och anser att du kan utöva vetorätt (om du är lite trött) på ett sätt som medför att hans barn inte kan komma till er. 

Det är så här jag misstänker att det oftast ser ut. 
    Han har det umgänge de har fastställt, det säger jag inget om. De ruckas det inte på hur som helst. Aldrig för att någon är trött eller sjuk. Är någon sjuk så meddelar vi mamman så hon vet. Sen får hon avgöra om barnet ska komma hit eller inte.
    Om han frågar mig om barnet kan komma utanför umgänget så svarar jag utefter hur situationen ser ut. 'Lite trött' som du uttrycker det skulle inte få mig att säga nej, men utmattad, ja då skulle jag kunna säga det.
    Barnet ringer inte själv (än) om sådant, och barnet bor heller inte så pass nära att det kan komma hit utan hämtning av oss heller.
    Vi letar bostad 30 min närmare barnet, dit finns även kommunikationer som fungerar så att barnet, när det är så stort att det kan själv, kan komma lite när det vill. När barnet är så stort, ja då har mitt barn med funktionshinder flyttat hemifrån.

VI har inget problem med detta upplägg, det är det mest folk på FL som har
  • Anonym (d)
    SupersurasunkSara skrev 2014-01-24 21:06:58 följande:
    Han har det umgänge de har fastställt, det säger jag inget om. De ruckas det inte på hur som helst. Aldrig för att någon är trött eller sjuk. Är någon sjuk så meddelar vi mamman så hon vet. Sen får hon avgöra om barnet ska komma hit eller inte.
    Om han frågar mig om barnet kan komma utanför umgänget så svarar jag utefter hur situationen ser ut. 'Lite trött' som du uttrycker det skulle inte få mig att säga nej, men utmattad, ja då skulle jag kunna säga det.
    Barnet ringer inte själv (än) om sådant, och barnet bor heller inte så pass nära att det kan komma hit utan hämtning av oss heller.
    Vi letar bostad 30 min närmare barnet, dit finns även kommunikationer som fungerar så att barnet, när det är så stort att det kan själv, kan komma lite när det vill. När barnet är så stort, ja då har mitt barn med funktionshinder flyttat hemifrån.

VI har inget problem med detta upplägg, det är det mest folk på FL som har
    Nej, jag kan tänka mig att ni är väldigt nöjda. Ansatsen ser lite annorlunda ut bara. 
Svar på tråden Så less