• Anonym (Less)

Så less

Här kommer (ytterligare) en gnälltråd, så ni som inte orkar läsa gnäll om bonusar kan ju lämna tråden nu. :)

Jag är less. Less på hela den här bonusfamilj-situationen. Less på att sambon inte förstår och hamnar i försvarsställning så fort jag drar upp något som jag upplever som ett problem när det gäller bonus. Less på att bli tagen för givet. Jag ska minsann ställa upp och ha bonus så fort sambon ska iväg. Han frågar inte ens. Om jag frågar om det inte går att byta just den helgen då jag tänkte passa på att hitta på någonting på egen hand blir han jättesur. Han vill inte hålla på och byta en massa (kan tillägga att detta sker väldigt sällan). När bonus mamma vill byta är det inga problem.

Jag har bara skyldigheter, inga rättigheter. Mina åsikter räknas inte. Sambon kom här om dagen och sa att bonus ska vara hos oss hela sommaren för mamman jobbar. Är det ingenting som man diskuterar i en familj? Jag ska bara hacka i mig allt och rätta mig efter sambon och hans barn? Är det det man menar med en bonusfamilj?

Svar på kommentarer jag antagligen kommer få:
    - Nej jag visste inte vad jag gav mig in på när jag valde en kille med barn. Jag visste ATT han hade barn och respekterade det. Jag visste INTE att mina åsikter inte skulle räknas.

- Ja, om det fortsätter så här (antagligen) kommer jag inte stå ut och då kommer jag lämna honom. Vi har ett barn gemensamt så att packa mina väskor och dra är inget jag bara gör över en natt. Trots allt så älskar jag min sambo men det är just det här med bonus som inte fungerar.

- Jag är inte elak mot bonus utan det är sambon som gör fel (enligt mig).

• Svar på tråden Så less
  • sextiotalist
    SupersurasunkSara skrev 2014-01-24 16:12:27 följande:
    Jag står mitt kast. Jag står också för att ALLA i vår familj är lika viktiga. Att bli tillsammans med en person som har barn sedan innan innebär INTE att jag måste stå tillbaka jämt. Ibland, ja absolut, alltid nej. Sunt förnuft. Inget barn mår bra av att alltid komma först.

Att jag förväntar mig att maken hör med mig först betyder inte att hans barn inte är välkommet hit. Fn är barnet för litet för att fundera på det själv, men när barnet blir stort nog att själv fråga så förväntar jag mig ändå att maken hör med mig innan han ändrar umgänget. (Vi bor inte så till att barnet kan åka själv) Dessutom förväntar jag mig att han hör med mamman också, barnet ska inte komma till oss för att h*n är sur på mamman.

Kommentaren: Du visste vad du gav dig in på är den dummaste ever. Man vet a l d r i g  riktigt vad det innebär, vilka känslor som rörs upp osv.
    När man läser sådant, så förstår man varför många flyr fältet från singelföräldrar.
  • Ess
    Anonym (Sara) skrev 2014-01-24 15:53:31 följande:
    Hahah vilken dålig jämnförelse. Skulle hästen vara barnet? I så fall fanns hästen redan innan kvinnan träffade mannen och ja, då får kvinnan ta både mannen och hästen! Att det tar tid och engagemang fattar väl alla som skaffar sig en relation med någon som har barn.

Man kan gärna prata om saker som kommer. Men om ett barn ska få vara hemma hos familjen eller inte ska väl vara en självklarhet. Blir man tillsammans med en man/kvinna med barn får man ta båda. Här kan man inte välja!
    Sen tycker jag att det är omoget att säga att du väljer att göra något utan din man och struntar i honom för att han tar beslut om SITT barn utan dig. Tycker heller inte han borde behöva kolla med dig om hans barn kommer över. Det är väl rn självklarhet att de får. Eller du skulle kunna sätta dig emot det?
    Det spelar ingen roll om det gäller en häst, ett barn, en båt, eller precis vad som helst. Man pratar om det innan, speciellt om det inkräktar på den andres liv.

OM min man varit sådan som tar beslut över mitt huvud, så får han räkna med att jag både säger nej, och att jag behandlar honom likadant. Att det sen gäller Baaarnet, ger honom ingen vetorätt i vårt förhållande.

Självklart kollar han av med mig innan han bokar in något, oavsett om det gäller att hans barn ska hälsa på, eller att faster Hilda ska. Jag kollar av med honom också innan jag bokar nåt.
    Den andra personen har kanske andra planer, eller bara är trött efter veckan och vill ta igen sig i lugn o ro.
  • SupersurasunkSara
    Anonym (mm) skrev 2014-01-24 14:52:03 följande:

Det handlar inte om att inte sätta barnet först eller sist eller mittemellan. Har man valt att leva ihop med någon kan man inte bara köra över och fortsätta leva som om man inte har en partner. Har man barn sen tidigare får man va lite smidigare än så. Ts säger nog inte nej men hon vill kanske diskutera saken innan han tar beslut.
    Precis så är det. Makens barn är välkommet hit, men mitt ena barn måste förberedas ordentligt på det först. Akutsituationer är undantagna.
    Säger jag nej är det för att vi bokat något som inte kan avbokas eller att någon av oss är sjuka i smittsam sjukdom.
  • Anonym (Sara)

Ok jag lägger diskussionen med dig:) Som att prata med en vägg. Som svar på detta inlägg, läs mitt senaste inlägg igen.

Ess skrev 2014-01-24 16:32:26 följande:
    Det spelar ingen roll om det gäller en häst, ett barn, en båt, eller precis vad som helst. Man pratar om det innan, speciellt om det inkräktar på den andres liv.

OM min man varit sådan som tar beslut över mitt huvud, så får han räkna med att jag både säger nej, och att jag behandlar honom likadant. Att det sen gäller Baaarnet, ger honom ingen vetorätt i vårt förhållande.

Självklart kollar han av med mig innan han bokar in något, oavsett om det gäller att hans barn ska hälsa på, eller att faster Hilda ska. Jag kollar av med honom också innan jag bokar nåt.

Den andra personen har kanske andra planer, eller bara är trött efter veckan och vill ta igen sig i lugn o ro.

• SupersurasunkSara
    Anonym (Sara) skrev 2014-01-24 15:53:31 följande:
    Hahah vilken dålig jämnförelse. Skulle hästen vara barnet? I så fall fanns hästen redan innan kvinnan träffade mannen och ja, då får kvinnan ta både mannen och hästen! Att det tar tid och engagemang fattar väl alla som skaffar sig en relation med någon som har barn.

Man kan gärna prata om saker som kommer. Men om ett barn ska få vara hemma hos familjen eller inte ska väl vara en självklarhet. Blir man tillsammans med en man/kvinna med barn får man ta båda. Här kan man inte välja!
    Sen tycker jag att det är omoget att säga att du väljer att göra något utan din man och struntar i honom för att han tar beslut om SITT barn utan dig. Tycker heller inte han borde behöva kolla med dig om hans barn kommer över. Det är väl rn självklarhet att de får. Eller du skulle kunna sätta dig emot det?
    JO det är just det man kan som bonusförälder! En av få fördelar. O jag är trött och hängig kan jag säga att nej, jag orkar inte idag.
  • sextiotalist
    SupersurasunkSara skrev 2014-01-24 18:13:09 följande:
    JO det är just det man kan som bonusförälder! En av få fördelar. O jag är trött och hängig kan jag säga att nej, jag orkar inte idag.
    Håller med, det är en av de springande punkterna, man kan välja, som förälder så kan man inte välja, men som partner till en som har barn, så kan man välja
  • Påven Johanna

Ja, om man är överens om att ha det så så kan man väl välja på det sätt som ni beskriver här. Jag skulle dock aldrig acceptera att min man sa att han inte orkade med att mina barn kommer hem. Är han sjuk och orkeslös så får han gå undan i sådana fall. Och detsamma skulle jag göra. 

SuperSunk: det låter som om ditt barn behöver en del särskilda hänsyn av förberedande art - det hade du väl knappast velat kompromissa om, gissar jag? Det är ju ett behov som ditt barn har. 

• Anonym (Sara)

Det kan du göra om du är särbo. Men om du bor ihop med en man som har barn kan du inte neka hans barn att komma dit.

SupersurasunkSara skrev 2014-01-24 18:13:09 följande:

• Anonym (Bonus)
    SupersurasunkSara skrev 2014-01-24 16:36:55 följande:
    Precis så är det. Makens barn är välkommet hit, men mitt ena barn måste förberedas ordentligt på det först. Akutsituationer är undantagna.

Säger jag nej är det för att vi bokat något som inte kan avbokas eller att någon av oss är sjuka i smittsam sjukdom.

Fast om ni har smittsam sjukdom borde inte din man behöva kolla med dig först. Är dina barn alltid välkomna i ditt hem? Eller måste ni förbereda din mans barn på att de kommer en dag tidigare? Skulle du neka dina barn att vara hemma?

Jag lever själv med bonusbarn, detta är deras hem enda gången det i te fungerar är om vi är bortresta men då vet min man om det såklart och behöver inte kolla av med nig... Som om jag vore regeringen
  • sextiotalist
    Anonym (Bonus) skrev 2014-01-24 19:29:34 följande:

Fast om ni har smittsam sjukdom borde inte din man behöva kolla med dig först. Är dina barn alltid välkomna i ditt hem? Eller måste ni förbereda din mans barn på att de kommer en dag tidigare? Skulle du neka dina barn att vara hemma?

Jag lever själv med bonusbarn, detta är deras hem enda gången det i te fungerar är om vi är bortresta men då vet min man om det såklart och behöver inte kolla av med nig... Som om jag vore regeringen
    När vi hade sambons barn vh, så föredrog deras mamma att de var hemma hos henne om någon hade magsjuka eller så.
Svar på tråden Så less