Anonym (...) skrev 2014-01-30 14:03:22 följande:
För ett antal år gjorde uppdrag granskning en undersökning om hur namn kan göra att folk blir negativt särbehandlade. Både vad gäller när de söker jobb, ställer sig i bostadskö, söker utbildningar eller praktikplatser.
Vet en som då valde att döpa om sitt barn med utlänskt namn till ett helt annat svenskt för att slippa att barnet skulle råka ut för detta. Barnet var då över 10 år men hade heller inget emot ett namnbyte.
Med tanke på hur många som verkar sympatisera med SD idag skulle jag nog tänka en extra gång innan jag valde utlandsklingande namn till mitt barn.
Rent etiskt tycker jag det är hemskt att man ska behöva göra det, men verkligheten är en annan.
Kan inte mannen övertalas till Isak (utan h)?
Fast sådär tycker jag inte man kan hålla på, svenssonfiera alla namn och bara ge sitt barn vanliga svenska namn för att de ska smälta in lättare. Min man har faktiskt aldrig haft problem med att varken utbilda sig, köpa bostad eller få många olika jobb under sin livstid trots både utländskt för- och efternamn. Sen behöver man väl inte försvåra för sitt barn och ge extremt svåra namn eller namn som förknippas med något negativt, men Ishak tycker jag är varken eller. Det är i princip samma namn som Isak förutom med ett H, precis som många lägger till h i namnen Sara, Hanna mm. Tror inte ett litet h i namnet kommer påverka vår son det minsta, om han nu får det namnet vill säga.
Jag vill dock ändå att namnet ska passa in i Sverige och klinga någorlunda svenskt av samma anledning som han vill ha ett som funkar bra i hans hemland också :)