• Anonym (isa)

Kan man döpa en pojke till Isa?

Till vår pojk som kommer snart vill jag och min man ha ett namn som är kort och med lätt uttal, klingar svenskt (för både min och barnets skull), men samtidigt är muslimskt/arabiskt (för pappans skull). Är så mycket lättare att hitta tjejnamn som passar under dessa kriterier men nu väntar vi ingen tjej.

Vi har fastnat lite för namnet Isa men undrar om det uppfattas som ett tjejnamn eller funkar det på en pojke? Isa är muslimernas namn på Jesus. Man kanske kan stava det Isah? Hade en tjej i skolan som vi kallade för Isa, tror hon hette Isabella, kanske därför jag ändå är tveksam och tycker det låter som ett tjejnamn? Samtidigt tycker jag om det.

Hjälp mig, är lite kluven. Övriga synpunkter på namnet? 

• Svar på tråden Kan man döpa en pojke till Isa?
  • Anonym (kör på!)
    Mamori skrev 2014-01-30 14:55:51 följande:
    Äh, spelar väl ingen roll om det är vanligare som tjejnamn. Min son heter Kira, det är absolut ett tjejnamn i mångas öron men eftersom det godkändes som pojknamn så är det ju inte enbart ett tjejnamn. Han är i skolåldern nu och har aldrig fått problem av namnet. Ingen som direkt nämnt att det är tjejigt, ingen som retats eller så heller.

Sedan tycker jag iofs att det inte skulle vara hela världen att bli tagen för någon av det motsatta könet pga sitt namn. Mitt namn är tex ett tjejnamn i Sverige men ett killnamn i typ Kina.
    Heter han Cevin i andranamn?
  • YokohamaNr2
    Anonym (kör på!) skrev 2014-01-30 15:01:54 följande:
    Wow häftigt - tönt!
  • Mamori
    Anonym (kör på!) skrev 2014-01-30 15:01:54 följande:
    Eh nej. Varför tror du att jag har språkproblem? Kira har extremt enkelt uttal. Han heter Vincent Valentin i andranamn och det är släktnamn. Nöjd?
  • pluvdo

Det bor en muslimsk familj ovanför mig och den äldsta pojken i familjen heter Issa. Jag har aldrig reflekterat att det skulle låta som ett tjejnamn utan jag har alltid tyckt att den pojkens namn är fint. Men då uttalas det inte som "Isa" (som i is, alltså fryst vatten, följt av a) utan... ja, typ "Issah". Inte riktigt uttalat "issa" som i "gissa" som jag såg nämnas i tråden, utan mer... hm. ja, det är något med melodin när man säger det. Säger jag "gissa" så börjar jag i ett högt tonläge (svårt att förklara) och går ner... typ GISsa. Medan hans namn börjar lågt och går upp i slutet. IssAH. Och "iss" är lite mer påskyndat också än det är i ordet "gissa".

MVH Den smartaste kniven i lådan.
  • Spartacus

Ta det namn ni vill ha! Trender kommer och går, muslimska namn blir allt vanligare och könsbarriärerna allt mindre... jag tycker det låter vackert!

• Maryam88

Vi stavar de Eissa. Och uttalar de så också. Jag tycker de är ett fint namn. Men de finns många andra namn som funkar både i sverige och mellanöstern ex. Adam, Elias, Isak, Josef, Jakob, David, Iskander, Idris. 

• Anonym (kör på!)
    Mamori skrev 2014-01-30 15:15:23 följande:
    Eh nej. Varför tror du att jag har språkproblem? Kira har extremt enkelt uttal. Han heter Vincent Valentin i andranamn och det är släktnamn. Nöjd?
    Språkproblem? Varför tolkar du det så? Det finns dom som stavar Kevin så. Menar du att alla dom har språkproblem? Jag tyckte mest att Kira och Cevin (eller Kevin om du så vill) passade ihop.
  • Anonym (kör på!)
    YokohamaNr2 skrev 2014-01-30 15:06:01 följande:
    Wow häftigt - tönt!
    Ursäkta? Jag ställde en fråga. Tönt får stå för dig.
  • Ronga

Klart du kan döpa en pojke till Isa. Kanske inte så vanligt i Sverige dock. Mycket vanligt bland turkiska killar och kurdiska, av det jag sett. Isa = Jesus

• umm abdilleh
    Ronga skrev 2014-01-30 16:10:32 följande:
    Klart du kan döpa en pojke till Isa. Kanske inte så vanligt i Sverige dock. Mycket vanligt bland turkiska killar och kurdiska, av det jag sett. Isa = Jesus

Vanliht bland bosnier med då det är muslimskt namn
Svar på tråden Kan man döpa en pojke till Isa?