• Anonym (isa)

Kan man döpa en pojke till Isa?

Till vår pojk som kommer snart vill jag och min man ha ett namn som är kort och med lätt uttal, klingar svenskt (för både min och barnets skull), men samtidigt är muslimskt/arabiskt (för pappans skull). Är så mycket lättare att hitta tjejnamn som passar under dessa kriterier men nu väntar vi ingen tjej.

Vi har fastnat lite för namnet Isa men undrar om det uppfattas som ett tjejnamn eller funkar det på en pojke? Isa är muslimernas namn på Jesus. Man kanske kan stava det Isah? Hade en tjej i skolan som vi kallade för Isa, tror hon hette Isabella, kanske därför jag ändå är tveksam och tycker det låter som ett tjejnamn? Samtidigt tycker jag om det.

Hjälp mig, är lite kluven. Övriga synpunkter på namnet? 

• Svar på tråden Kan man döpa en pojke till Isa?
  • Anonym (islam)
    Lena skrev 2014-01-30 18:41:29 följande:
    Isa är ett svenskt tjejnamn och ett arabiskt killnamn. Funkar lika bra på både och tycker jag.

Fast det uttalas inte isa på en kille
  • umm abdilleh
    Maryam88 skrev 2014-01-30 18:11:39 följande:
    Klart det är muslimska namn. De är en fråga om stavning inget annat! 

Stavning och uttal. Josef heter yusuf och uttalas så..jakob yaqoub. Det låter inte som det uttalas på svenska
  • elyse

För mig är Isah definitivt ett pojknamn. Man kan också stava det med två A:n. 

• bondmoran punkt nu

Hm, jag verkar vara i minoritet här, jag tycker att Isa låter som en kille... Jag har aldrig känt någon Isa över huvudtaget men det första jag tänkte var att det lät som ett killnamn. Dessutom mycket fint

Lycka till med namnvalet!

/Bondmoran

En überklantig, nagellacksknarkande Bondmora. Farlig kombo!! www.bondmoran.nu Välkommen in. Om du vågar...
  • Anonym (?)

Alltså i Sverige är Isa en diminutivform av Isabella eller Elisabeth.

Googla på  namntoppen får ni se.

• Maryam88
    umm abdilleh skrev 2014-01-30 21:25:39 följande:

Stavning och uttal. Josef heter yusuf och uttalas så..jakob yaqoub. Det låter inte som det uttalas på svenska
    I vissa länder säger dom Mar i am, i andra länder säger dom Mar am. Vi uttalar sista u:et i Yusuf som e och Jakob/Yaqoub är ingen skillnad i uttalet.. Om man inte uttalar B som P.. 

De är muslimska namn oavsett stavningen. 
  • Anonym (Undrar)

Isa är ju det muslimska namnet för Jesus. Frågan är varför ni vill att barnet ska heta Jesus som i Sverige och i alla kristna länder anses vara Guds son. Tror ni på Jesus som Guds son kan ni ge barnet namnet Isa annars välj något annat. Det blir bara konstigt

Svar på tråden Kan man döpa en pojke till Isa?