• Anonym (isa)

Kan man döpa en pojke till Isa?

Till vår pojk som kommer snart vill jag och min man ha ett namn som är kort och med lätt uttal, klingar svenskt (för både min och barnets skull), men samtidigt är muslimskt/arabiskt (för pappans skull). Är så mycket lättare att hitta tjejnamn som passar under dessa kriterier men nu väntar vi ingen tjej.

Vi har fastnat lite för namnet Isa men undrar om det uppfattas som ett tjejnamn eller funkar det på en pojke? Isa är muslimernas namn på Jesus. Man kanske kan stava det Isah? Hade en tjej i skolan som vi kallade för Isa, tror hon hette Isabella, kanske därför jag ändå är tveksam och tycker det låter som ett tjejnamn? Samtidigt tycker jag om det.

Hjälp mig, är lite kluven. Övriga synpunkter på namnet? 

• Svar på tråden Kan man döpa en pojke till Isa?
  • Mickan76

Men Isa är ju ett tjejnamn? Det är väl inte så kul för en pojke/man? Hitta nåt annat namn tycker jag.

• Anonym (Visst)

Visst kan man heta Isa som kille inga problem. Måste vara en kylig killeFlört

• Anonym (Jag)
    Anonym (isa) skrev 2014-01-31 13:12:52 följande:

Men sluta, hur kan du inte förstå att en kille inte kan heta Maria och en tjej kan inte heta Johannes t.ex. Själv föstår jag inte och är helt emot de som på något sätt undgått att missa att det faktiskt existerar två olika KÖN och att en pojke är en pojke och en flicka är en flicka! Det är också två heeeelt olika "saker". Orkar inte med alla dessa försök att sudda ut alla möjliga gränser och skillnader som faktiskt existerar mellan honan och hanen..

Men nu handlade inte diskussionen om det utan huruvida Isa är ett namn för tjejer eller killar eller både och..
    Varför kan en kille inte heta Maria? Och vad finns det för skillnader mellan en hona och en hane? De enda skillnader som vi ser i vårt samhälle vi lever i nu är skillnader som vi själva har skapat.

För mig spelar inte kön någon roll alls! Så jag förstår inte er som tycker det är så otroligt viktigt. 
  • Anonym (?)
    UmmAli skrev 2014-01-31 00:33:53 följande:
    Tycker namnet Isak är finare då, och lättare att uttala om man vill ge namnet Isa efter Jesus och inte Isa som tjejnamn.

Men muslimer anser ju att Jesus är en profet ,så varför skulle man inte kunna ge namnet efter Profeten Jesus och inte Guds son Jesus (som kristna tror) ?

Är det inte Issa? Den  muslimske pojke jag känner, kallas så. Eller är det kanske Isa som uttalas Issa?
  • Anonym (?)
    Anonym (isa) skrev 2014-01-31 13:12:52 följande:

Men sluta, hur kan du inte förstå att en kille inte kan heta Maria och en tjej kan inte heta Johannes t.ex. Själv föstår jag inte och är helt emot de som på något sätt undgått att missa att det faktiskt existerar två olika KÖN och att en pojke är en pojke och en flicka är en flicka! Det är också två heeeelt olika "saker". Orkar inte med alla dessa försök att sudda ut alla möjliga gränser och skillnader som faktiskt existerar mellan honan och hanen..

Men nu handlade inte diskussionen om det utan huruvida Isa är ett namn för tjejer eller killar eller både och..

Det finns många pojkar som heter Maria, visste du inte det? Jesus Maria kan man heta i katolska länder.
  • Assyria

Ts, Tänker ni könsstympa eller döpa barnet?!

• Sous

Jag vet flera män som heter antingen Maria (vanligt i spansktalande länder) eller Marie (vanligt i franska dubbelnamn typ Jean-Marie). Nuförtiden hoppas jag att de flesta är så vidsynta och kulturellt medvetna att de inser att något som låter konstigt för dem är helt normalt för andra och inget man bör lägga sig i. Har ni dessutom ett icke-typiskt svenskt efternamn så tycker jag inte att ni behöver tveka alls utan ge honom det namn ni vill.

• Maryam88
    Assyria skrev 2014-01-31 21:51:59 följande:
    Ts, Tänker ni könsstympa eller döpa barnet?!
    Vad har de med namnet att göra? 
  • Anonym (?)
    Maryam88 skrev 2014-02-01 18:26:07 följande:
    Vad har de med namnet att göra? 
    En hel del.
  • Anonym (jodå)

Isa är jesus på arabiska.

• Siilje

Det är väll en smaksak.

Själv kopplar jag namnet till ett flicknamn. Men välj som ni känner

• Squiggle

Ja!

Det finns 2106 kvinnor som har förnamnet Isa. Av dessa har 1449 namnet Isa som tilltalsnamn.

Det finns 545 män som har förnamnet Isa. Av dessa har 414 namnet Isa som tilltalsnamn.

Källa SCB.

• Anonym (isa)
    Sous skrev 2014-02-01 08:53:17 följande:
    Jag vet flera män som heter antingen Maria (vanligt i spansktalande länder) eller Marie (vanligt i franska dubbelnamn typ Jean-Marie). Nuförtiden hoppas jag att de flesta är så vidsynta och kulturellt medvetna att de inser att något som låter konstigt för dem är helt normalt för andra och inget man bör lägga sig i. Har ni dessutom ett icke-typiskt svenskt efternamn så tycker jag inte att ni behöver tveka alls utan ge honom det namn ni vill.
    Anonym (?) skrev 2014-01-31 21:26:29 följande:

Det finns många pojkar som heter Maria, visste du inte det? Jesus Maria kan man heta i katolska länder.

Okej, då var just Marie/Maria tydligen ett dåligt exempel men ni förstår poängen. Döper man sin son till Lisa, Anna, Kajsa, Britta? 
    Anonym (Jag) skrev 2014-01-31 18:15:26 följande:
    Varför kan en kille inte heta Maria? Och vad finns det för skillnader mellan en hona och en hane? De enda skillnader som vi ser i vårt samhälle vi lever i nu är skillnader som vi själva har skapat.

För mig spelar inte kön någon roll alls! Så jag förstår inte er som tycker det är så otroligt viktigt. 
    Förutom alla de biologiska skillnaderna menar du? Det är tom vetenskapligt bevisat att våra hjärnor fungerar olika. Det är inte vårt samhälle som har skapat det manliga och kvinnliga könsorganet, gjort våra kroppar och dess funktioner totalt annorlunda och därmed skapat mannen och kvinnan som två helt olika människor..
  • Um3

Om ni vill döpa barnet till "Isa" (Jesus på arabiska) så kan man ju stava det "Eesa", så stavas det i allmänhet på engelska. Annars så fungerar "Isa" eller "Isah" utmärkt. 

Andra fina muslimska/arabiska namn som låter som svenska namn är (betydelse inom parentes, eller om det var en profet):

Adam (profet)
    David/Dawud (profet)
    Dawid (Prince)
    Jakob/Yacoub (profet)
    Dani (near, close)
    Elias/Ilyas (profet)
    Jaan (life/soul)
    Gabriel/Jibri (ängeln Gabriel)
    Mika (cool, sweet, intelligent)
    Mikael/Mikail/Mikhail (ängeln Mikael)
    Noa/Nuh/Nooh (profet)

www.names4muslims.com

Ni kan ju själva bestämma hur NI väljer att uttala namnet även om ni skriver det "svenskt". Om din man är arab så kommer han förmodligen att välja arabiskt uttal oavsett. Barn vänjer sig vid att ha olika språk med föräldrarna så det kommer inte att bli konstigt om mamma och pappa uttala namnet på olika sätt. 

Din man kan även välja ett mer muslimskt/arabiskt smeknamn om han känner för det. Det får man ju ha vad man vill utan att det behöver registreras. Det är inte ovanligt att muslimer/araber kallar sig vid smeknamn som inte är deras "riktiga" namn.

Svar på tråden Kan man döpa en pojke till Isa?