• Anonym (isa)

Kan man döpa en pojke till Isa?

Till vår pojk som kommer snart vill jag och min man ha ett namn som är kort och med lätt uttal, klingar svenskt (för både min och barnets skull), men samtidigt är muslimskt/arabiskt (för pappans skull). Är så mycket lättare att hitta tjejnamn som passar under dessa kriterier men nu väntar vi ingen tjej.

Vi har fastnat lite för namnet Isa men undrar om det uppfattas som ett tjejnamn eller funkar det på en pojke? Isa är muslimernas namn på Jesus. Man kanske kan stava det Isah? Hade en tjej i skolan som vi kallade för Isa, tror hon hette Isabella, kanske därför jag ändå är tveksam och tycker det låter som ett tjejnamn? Samtidigt tycker jag om det.

Hjälp mig, är lite kluven. Övriga synpunkter på namnet? 

• Svar på tråden Kan man döpa en pojke till Isa?
  • umm abdilleh
    Maryam88 skrev 2014-01-30 15:36:36 följande:
    Vi stavar de Eissa. Och uttalar de så också. Jag tycker de är ett fint namn. Men de finns många andra namn som funkar både i sverige och mellanöstern ex. Adam, Elias, Isak, Josef, Jakob, David, Iskander, Idris. 

David och josef är inte muslimska namn inte jakob heller...david heter dawoud..josef yusuf och jakob yaqoub
  • Anonym (Minna)

Jag har en manligt kompis som heter Iza,har aldrig reflekterat över att det skulle vara något konstigt.

• Björnmossa
    umm abdilleh skrev 2014-01-30 16:14:55 följande:

David och josef är inte muslimska namn inte jakob heller...david heter dawoud..josef yusuf och jakob yaqoub
    Det är bara en fråga om stavning. Det är samma gubbar som avses.
  • Björnmossa
    Anonym (isa) skrev 2014-01-30 14:31:31 följande:

Fast sådär tycker jag inte man kan hålla på, svenssonfiera alla namn och bara ge sitt barn vanliga svenska namn för att de ska smälta in lättare. Min man har faktiskt aldrig haft problem med att varken utbilda sig, köpa bostad eller få många olika jobb under sin livstid trots både utländskt för- och efternamn. Sen behöver man väl inte försvåra för sitt barn och ge extremt svåra namn eller namn som förknippas med något negativt, men Ishak tycker jag är varken eller. Det är i princip samma namn som Isak förutom med ett H, precis som många lägger till h i namnen Sara, Hanna mm. Tror inte ett litet h i namnet kommer påverka vår son det minsta, om han nu får det namnet vill säga.

Jag vill dock ändå att namnet ska passa in i Sverige och klinga någorlunda svenskt av samma anledning som han vill ha ett som funkar bra i hans hemland också :)
    Sara är också ett svenssonfierat namn från bibeln. När bibeln översattes stavade man namnen enligt svenska uttalsregler.

Förstår inte meningen med att stava ett namn Yusuf istället för Josef eller Dawit istället för David om barnet nu ska växa upp i Sverige och dessutom har svenskt påbrå.
  • lilmissredhotts

Tycker det är ett jättefint namn! Och för mig är det absolut inte tjejigt, utan det finns faktiskt med på min lista över ev namn om jag får en son. Skulle stava det Isah och uttala på samma sätt som jag förstått det som du. Min sambo är också ifrån mellanöstern.

• Maryam88
    umm abdilleh skrev 2014-01-30 16:14:55 följande:

Klart det är muslimska namn. De är en fråga om stavning inget annat! 
  • goaskalice

Har träffat flera mellanösternmän som hetat Isa/Issa.

• Anonym (L)

Jag tycker det var rätt fint. Men Issa/Issah var finare. Isa låter det bara som att ni har glömt ett K och Ishak låter krystat.

Svar på tråden Kan man döpa en pojke till Isa?