• Anonym (isa)

Kan man döpa en pojke till Isa?

Till vår pojk som kommer snart vill jag och min man ha ett namn som är kort och med lätt uttal, klingar svenskt (för både min och barnets skull), men samtidigt är muslimskt/arabiskt (för pappans skull). Är så mycket lättare att hitta tjejnamn som passar under dessa kriterier men nu väntar vi ingen tjej.

Vi har fastnat lite för namnet Isa men undrar om det uppfattas som ett tjejnamn eller funkar det på en pojke? Isa är muslimernas namn på Jesus. Man kanske kan stava det Isah? Hade en tjej i skolan som vi kallade för Isa, tror hon hette Isabella, kanske därför jag ändå är tveksam och tycker det låter som ett tjejnamn? Samtidigt tycker jag om det.

Hjälp mig, är lite kluven. Övriga synpunkter på namnet? 

• Svar på tråden Kan man döpa en pojke till Isa?
  • LoPax

Man kan. Men jag skulle inte gjort det. 

Min första tanke var "varför vill de döpa en pojke till Isabelle?" och jag tror att det är vad många andra kommer att tänka också. 

Nej, du behöver inte hitta på åsikter åt mig, jag har egna!
  • Lena

Isa är ett svenskt tjejnamn och ett arabiskt killnamn. Funkar lika bra på både och tycker jag.

• Anonym (Hej)

Eller så kan ni döpa han till Esa. Det är ett killnamn men även förkortning för European Space Agency.

• IsDimma

Jag tycker spontant att det klingar tjejlikt. Pga smeknamnet för Isabell.
    Men den enda jag träffat med det namnet var en helt underbar liten kille så för mig är namnet jättefint

• Torken

Namnet är jättefint men jag gillar stavningen "Isaah" alternativt "Isah" bättre - kör på!! Oavsett stavning förståss ;)

• Anonym (?)
    Anonym (isa) skrev 2014-01-30 13:25:58 följande:
    Till vår pojk som kommer snart vill jag och min man ha ett namn som är kort och med lätt uttal, klingar svenskt (för både min och barnets skull), men samtidigt är muslimskt/arabiskt (för pappans skull). Är så mycket lättare att hitta tjejnamn som passar under dessa kriterier men nu väntar vi ingen tjej.

Vi har fastnat lite för namnet Isa men undrar om det uppfattas som ett tjejnamn eller funkar det på en pojke? Isa är muslimernas namn på Jesus. Man kanske kan stava det Isah? Hade en tjej i skolan som vi kallade för Isa, tror hon hette Isabella, kanske därför jag ändå är tveksam och tycker det låter som ett tjejnamn? Samtidigt tycker jag om det.

Hjälp mig, är lite kluven. Övriga synpunkter på namnet? 
    Jag känner en pojke som heter Issa, muslimsk pappa, svensk mamma.. Men Isa är ett kvinnonamn.
  • kristinmel

MITT FÖRSLAG: Kia! hade en kille som hette så, tyckte det var dösnyggt ;) är ju samma typ av namn som Isa också :)

• mammasgullar

Aldrig hört talas om en tjej som heter Isa, möjligtvis som heter Isabelle å kallas för issa, men inte Isa. Jag förknippar Isa med ett mansnamn, då jag bara stött på en som hetat så.

Jag tycker det är jättefint och med uttalet "iisa" tycker jag inte det klingar son ett tjejnamn. Vore jag er skulle jag köra på det!

• Anonym (Ja!)

Jag känner också en manlig Isa! Han är både trevlig och snygg! Go for it!

Svar på tråden Kan man döpa en pojke till Isa?