• Knasboll01

fördomar när unga blir gravida

Blir så förbannad och trött på personer som endast kan klanka ner på unga personer som väljer att bli gravida(oplanerad graviditet och sedan väljer att behålla barnet.

Man är outvecklad i hjärnan
    Man har ingen ekonomisk grund
    Ingen utbildning
    Man är omogen
    Man är fortfarande ett barn

Jag kan fortsätta i en hel evighet om vilken fördomar och allt som vissa personer ska börja öppna sin käft med.

Väljer man att som ung att behålla ett barn så är det den personens val och ingen annans. Säger nu inte att inte ha en ekonomisk grund är bra men det finns bidrag, säger inte att inte ha en utbildning inte är bra o.s.v. men man KAN fixa det senare. eller har jag fel?

Visst man kanske inte har en fullt utvecklad hjärna men man kanske är tillräckligt mogen som ''barn'' att bli förälder. Sen tror även jag att får man barn vid ung ålder så förstår man barnet bättre när den kommer upp i tonåren då man inte så länge sedan själv var tonår och man kan förklara allt mycket bättre än om man hade varit 40 när man fick barn. Är det bara jag som tycker så?

Sen kan det även finnas andra orsaker till varför man inte tar bort barnet som .t.ex. att man är emot abort men kan man då inte ta hand om barnet men är emot så kan man adoptera bort det.

Var själv gravid för inte så länge sedan och är bara 17 år. Jag är tillräckligt mogen för att bli förälder vilket endast jag kan känna efter och ingen annan. Jag har en stadig ekonomi dock ingen utbildning eller förälder som kan hjälpa till och jag är själv emot abort men dömer inte andra som gör det.
    Dock valde jag att göra abort vilket var väldigt svårt för mig men pga jag vill helst ha en utbildning och jag vill kunna ta hand om mig själv först INNAN jag kan ta hand om en annan individ.

Min killes mamma vart mamma vid ung ålder och hon hade inga problem att ta hand om barnet även om hon inte hade utbildning, ekonomin eller något utan hon klarade av det pga hon var så pass mogen att hon visste hur hon skulle göra samt hade hjälp av andra.

Det jag vill ha fram är: Varför klanka ner på unga som blir gravida och väljer att behålla? Det är deras val och ingen annans!

• Svar på tråden fördomar när unga blir gravida
  • Roxanan
    liten94 skrev 2014-02-09 11:55:59 följande:
    Inte? Jag går gymnasiet, får studiebidrag och jobbar extra på kvällar och helger! Får runt 10000 i månaden av bara lönen...

Utan att det påverkar dina betyg? 10' k är ingen struntsumma men samtidigt är det inte tillräckligt. Mat, räkningar, boendekostnad, kostnader för barnet, sparande etc. Listan över utgifter är lång.
    Göteborgare i hjärtat
  • LinneaJosie

Alltså, i sak håller jag med kritikerna. Tonårsföräldrar har det generellt oerhört mycket tuffare än andra, och det har i allmänhet även deras barn. När det dock gäller trådar om tonåringar som redan är gravida eller har barn undrar jag om vi inte försvårar för dem ytterligare med massiv kritik. Många tonårsföräldrar upplever ett stort utanförskap och lider av bristande självkänsla, och jag tror att omvärldens fördömanden definitivt bidrar till det.

• Knasboll01
    lykantrophona skrev 2014-02-09 12:18:46 följande:
    Det är inte en fördom att unga människor har en omogen hjärna. Frontalloben är den sista delen av hjärnan som mognar, och är oftast inte "vuxen" förrän någon gång efter 20 år (ibland uppemåt 25 år). Så en person som går i gymnasiet har en omognare hjärna än en 25-åring.

en.wikipedia.org/wiki/Frontal_lobe
    www.edinformatics.com/news/teenage_brains.htm

Ni får väl tycka vad ni vill om detta och ungdomars möjligheter att bli föräldrar, men säg inte att det bara är en "fördom" att tonåringar har en annan sorts hjärna än vuxna.

Det kanske är sant men när folk blir mogna är oliak från person till person, en tjej kanske blir mogen vid 18 medans en annan tjej blir det vid 28.
    Sen finns allmänutbildningen som vi snackat om tidigare här som ibland spelar stor roll till ''mognaden''. Visst, en ungdom är inte färdigutvecklad förrän vid 20 men mognaden i hantering av barn o.s.v. kan komma tidigare om ungdomen kan ta ansvar och har den hjälp den behöver om det behövs.

Jag som var gravid för mindre än 2 dagar sedan har en sambo med väldigt bra lön och jag har det väldigt bra. Tar ansvar för mina beslut oavsett om dom är dåliga eller bra o.s.v. och jag kände mig redo att bli förälder MEN har inte tillräckligt med utrymme för behövde större och jag vill gå ut i skolan först så jag valde att göra det tuffa valet att göra abort som jag egentligen är emot.
    När man kan ta dessa beslut och klarar av ansvar o.s.v. så anser jag att man blivit mognare än dom flesta ungdomar som annars blir gravida för att dom är lata, dricker och röker samt tar droger. 

• Guapa
    Knasboll01 skrev 2014-02-09 12:08:06 följande:

en statistik ja...
     I rapporten har SCB följt de 34.000 par som fick sitt första barn år 2000. Medelåldern vid barnets födelse var 28,1 år för kvinnor och 30,5 år för männen.

Ja och har man även en sambo som känner väldigt bra med fast jobb så klarar man sig

Ja? 34 000 par är definitivt inget dåligt statistiskt underlag. Eller tror du att utfallet skulle bli helt annorlunda om de använt 100 000 par istället? Medelåldern låter rimlig, borde dock bli betydligt högre i de större städerna.
  • Rizzla
    Knasboll01 skrev 2014-02-08 23:19:33 följande:
    Sen tror även jag att får man barn vid ung ålder så förstår man barnet bättre när den kommer upp i tonåren då man inte så länge sedan själv var tonår och man kan förklara allt mycket bättre än om man hade varit 40 när man fick barn. Är det bara jag som tycker så?
    Vad menar du att man skulle förstå och kunna förklara bättre?
  • Knasboll01
    Rizzla skrev 2014-02-09 12:38:52 följande:
    Vad menar du att man skulle förstå och kunna förklara bättre?

får man barn vid 16-17-18 års åldern så är man runt 31 när barnet är tonåring och då var det inte så länge sedan man själv var tonåring + man kan förklara då bättre hur viktigt det är med att skydda sig pga graviditet då man själv var ung mamma, alkohol, droger o vet nog mer om barnets behov som tonåring än vad en 45-50 åring gör.

Kan inte riktigt förklara då jag har svårt för det så ber om ursäkt om det är dåligt förklarat :/

• lykantrophona
    Knasboll01 skrev 2014-02-09 12:33:03 följande:

Det kanske är sant men när folk blir mogna är oliak från person till person, en tjej kanske blir mogen vid 18 medans en annan tjej blir det vid 28.
    Sen finns allmänutbildningen som vi snackat om tidigare här som ibland spelar stor roll till ''mognaden''. Visst, en ungdom är inte färdigutvecklad förrän vid 20 men mognaden i hantering av barn o.s.v. kan komma tidigare om ungdomen kan ta ansvar och har den hjälp den behöver om det behövs.

Jag som var gravid för mindre än 2 dagar sedan har en sambo med väldigt bra lön och jag har det väldigt bra. Tar ansvar för mina beslut oavsett om dom är dåliga eller bra o.s.v. och jag kände mig redo att bli förälder MEN har inte tillräckligt med utrymme för behövde större och jag vill gå ut i skolan först så jag valde att göra det tuffa valet att göra abort som jag egentligen är emot.
    När man kan ta dessa beslut och klarar av ansvar o.s.v. så anser jag att man blivit mognare än dom flesta ungdomar som annars blir gravida för att dom är lata, dricker och röker samt tar droger. 

Jag tyckte du gjorde rätt val.
    Jag ställer väl ganska höga krav på ungdomar i allmänhet - jag tycker inte det är normalt eller eftersträvansvärt med ungdomar som super, knarkar, utför småbrott eller ställer till med en massa bråk heller. I hela den här tråden verkar det som om du tror att bara för att vuxna tycker att ungdomar inte ska skaffa sig barn medan de går i gymnasiet, så tycker vi det är okej med alla sorts vuxna föräldrar oavsett deras problem (missbruk, våld etc), men så är det inte.

Det är inte antingen få barn när man är 17 eller när man är 40. Det är inte antingen vara tonårig mamma utan fritid eller att vara en supande fjortis. Det är inte antingen snäll ung förälder eller våldsam äldre förälder.

Men du ställer upp sådana svartvita allternativ, och det tycker jag är ganska omoget.

Själv är jag 24 och inte alls intresserad av att skaffa barn. Kanske gör det mig okänslig i sådana här debatter - men å andra sidan skulle ju ingen råda en tonåring att skaffa en hund eller katt på eget bevåg ("lyssna till ditt eget samvete!") och livnära sig själv och husdjuren med bidrag. Och ett barn kan du inte försöka sälja eller avliva när du tröttnar på den.

• Knasboll01
    lykantrophona skrev 2014-02-09 13:07:46 följande:
    Jag tyckte du gjorde rätt val.
    Jag ställer väl ganska höga krav på ungdomar i allmänhet - jag tycker inte det är normalt eller eftersträvansvärt med ungdomar som super, knarkar, utför småbrott eller ställer till med en massa bråk heller. I hela den här tråden verkar det som om du tror att bara för att vuxna tycker att ungdomar inte ska skaffa sig barn medan de går i gymnasiet, så tycker vi det är okej med alla sorts vuxna föräldrar oavsett deras problem (missbruk, våld etc), men så är det inte.

Det är inte antingen få barn när man är 17 eller när man är 40. Det är inte antingen vara tonårig mamma utan fritid eller att vara en supande fjortis. Det är inte antingen snäll ung förälder eller våldsam äldre förälder.

Men du ställer upp sådana svartvita allternativ, och det tycker jag är ganska omoget.

Själv är jag 24 och inte alls intresserad av att skaffa barn. Kanske gör det mig okänslig i sådana här debatter - men å andra sidan skulle ju ingen råda en tonåring att skaffa en hund eller katt på eget bevåg ("lyssna till ditt eget samvete!") och livnära sig själv och husdjuren med bidrag. Och ett barn kan du inte försöka sälja eller avliva när du tröttnar på den.

Det är inte så jag menar utan det jag menar är att vuxna personer som ska verka stöttande istället klankar ner på unga.

Mitt svartvita alternativ har med min diagnos och göra och jag ber om ursäkt om det är störande eller nåt på något vis men sådan är jag och inget jag kan hjälpa tyvärr. ser allt svartvit och inte i grått vilket ibland kan bli lite fel tyvärr.

Nej, det kan man inte men kan man ta ansvar, har t.ex. en sambo som jag ahr då med bra lön som vill och att man har stöd från andra så tycker jag att det är ens egna val och ingen annans vilket många andra tror för unga mammor blir väldigt ofta hackkycklingar för andra vuxna vilket är väldigt synd. Tycker bara det är synd att dom som blir bra unga mammor/pappor ska få utsättas för detta pga andra omogna ungdomar är lata och inte orkar skydda sig och sen blir gravida när dom vet att man kan bli det. Sådant tycker jag är omoget men dom som är bra unga föräldrar ska inte behövas klankas pga det finns så många ungdomar som är just lata o.s.v.

• Rizzla
    Knasboll01 skrev 2014-02-09 12:47:50 följande:

får man barn vid 16-17-18 års åldern så är man runt 31 när barnet är tonåring och då var det inte så länge sedan man själv var tonåring + man kan förklara då bättre hur viktigt det är med att skydda sig pga graviditet då man själv var ung mamma, alkohol, droger o vet nog mer om barnets behov som tonåring än vad en 45-50 åring gör.

Kan inte riktigt förklara då jag har svårt för det så ber om ursäkt om det är dåligt förklarat :/

Det är lugnt gumman, men du får gärna försöka utveckla hur du tänker..
    På vilket sätt skulle 40åringar vara sämre på att förklara om preventivmedel, alkohol och droger jämfört med 30åringar? Har de inte samma kunskap eller vad tänker du? Och vilka behov har tonåringar som lättare kan tillgodoses om man är 30 istället för 40?
  • Knasboll01
    Rizzla skrev 2014-02-09 13:20:10 följande:
    Det är lugnt gumman, men du får gärna försöka utveckla hur du tänker..
    På vilket sätt skulle 40åringar vara sämre på att förklara om preventivmedel, alkohol och droger jämfört med 30åringar? Har de inte samma kunskap eller vad tänker du? Och vilka behov har tonåringar som lättare kan tillgodoses om man är 30 istället för 40?

Det är tyvärr svårt för mig att förklara men ska försöka

en 30-åring var nyss själv en tonåring och kommer ihåg sina egna behov som tonåring och vet att sex, alkohol o.s.v. är i stort intresse vid den åldern. + man kanske är en ungdom fortfarande vid den åldern???

40-50-åring var det lite längre sedan som dom själva var tonåringar och ser mer från det vuxna hållet på allt (??)

Svårt att förklara hur jag menar :S

Svar på tråden fördomar när unga blir gravida