• Knasboll01

fördomar när unga blir gravida

Blir så förbannad och trött på personer som endast kan klanka ner på unga personer som väljer att bli gravida(oplanerad graviditet och sedan väljer att behålla barnet.

Man är outvecklad i hjärnan
    Man har ingen ekonomisk grund
    Ingen utbildning
    Man är omogen
    Man är fortfarande ett barn

Jag kan fortsätta i en hel evighet om vilken fördomar och allt som vissa personer ska börja öppna sin käft med.

Väljer man att som ung att behålla ett barn så är det den personens val och ingen annans. Säger nu inte att inte ha en ekonomisk grund är bra men det finns bidrag, säger inte att inte ha en utbildning inte är bra o.s.v. men man KAN fixa det senare. eller har jag fel?

Visst man kanske inte har en fullt utvecklad hjärna men man kanske är tillräckligt mogen som ''barn'' att bli förälder. Sen tror även jag att får man barn vid ung ålder så förstår man barnet bättre när den kommer upp i tonåren då man inte så länge sedan själv var tonår och man kan förklara allt mycket bättre än om man hade varit 40 när man fick barn. Är det bara jag som tycker så?

Sen kan det även finnas andra orsaker till varför man inte tar bort barnet som .t.ex. att man är emot abort men kan man då inte ta hand om barnet men är emot så kan man adoptera bort det.

Var själv gravid för inte så länge sedan och är bara 17 år. Jag är tillräckligt mogen för att bli förälder vilket endast jag kan känna efter och ingen annan. Jag har en stadig ekonomi dock ingen utbildning eller förälder som kan hjälpa till och jag är själv emot abort men dömer inte andra som gör det.
    Dock valde jag att göra abort vilket var väldigt svårt för mig men pga jag vill helst ha en utbildning och jag vill kunna ta hand om mig själv först INNAN jag kan ta hand om en annan individ.

Min killes mamma vart mamma vid ung ålder och hon hade inga problem att ta hand om barnet även om hon inte hade utbildning, ekonomin eller något utan hon klarade av det pga hon var så pass mogen att hon visste hur hon skulle göra samt hade hjälp av andra.

Det jag vill ha fram är: Varför klanka ner på unga som blir gravida och väljer att behålla? Det är deras val och ingen annans!

• Svar på tråden fördomar när unga blir gravida
  • Litet My
    veh skrev 2014-02-08 23:47:46 följande:

Det finns unga som uppträder jättegott. Det betyder inte att de är mogna. Jag tyckte själv jag var jättemogen, hur vuxen som helst, när jag var 16. Och väldigt skötsam, hade inte provat alkohol öht, inte rökte jag, inte testade jag gränser särskilt mycket, jag skötte skolan bra o.s.v. Tyckte helt enkelt att jag var så vuxen som man kan bli. När jag sedan blev äldre, och faktiskt mognade på riktigt, så kunde jag skratta litet åt hur löjligt naiv jag var, som trodde att jag var såååå vuxen som 16-åring. Och tänka sig, alla mina väninnor kände också igen sig i detta. "Tänk, att man trodde att man var så vuxen..." ........ För övrigt undrar jag om du vet exakt varför alla "gamlingar" (enligt dig då) var på abortmottagningen. Frågade du dem. Eller är det du som har en massa fördomar?
    Känner igen det där, tror också det hör tonåren till att man tycker att man själv är sååå mogen och livserfaren och har svar på allt. Tur i oturen att man växte till sig sedan.
  • JECJ

Läs på lite. Det finns mängder med forskning inom området. Det finns fakta och all fakta stödjer det som du kallar fördomar. Det finns så mycket forskning så att man inte ens behöver diskutera, eller ens argumentera för vilka negativa konsekvenser som finns för unga föräldrar och deras barn. Det är som ett barn som försöker argumentera för varför denne bör få äta glass varje dag. Alla normalbegåvade vuxna VET att man inte bör äta glass varje dag, men barnet lyssnar inte för barnet har inte förmågan att förstå ännu.

• Litet My
    veh skrev 2014-02-08 23:38:37 följande:
    Allt det du radar upp är ju inte fördomar, det är ju sant! Det här med outvecklad hjärna, det är ju framför allt konsekvenstänkandet som är outvecklat. Och som en följd av det, så kanske man inte fattar så bra beslut. Nej, det går nog ingen direkt nöd på barnet. Men en 25-åring med fullt utvecklat konsekvenstänk, om den var i exakt samma förutsättningar som en 16-åring, hade kanske tagit ett annat beslut kring graviditeten. Just pga konsekvenstänkandet.mdet är ju inte direkt så att man är sämre på att ta hand om ett barn rent praktiskt. Däremot tror jag att det är ren BS att man skulle ha lättare att prata med sin tonåring för att man själv varit tonåring så nyligen. Är man 16 när man får barn, så är man ju 32 när det barnet är 16. Barnet kommer tycka att du är lastgammal, inte fattar hur det är att vara ung o.s.v. För att du antagligen sätter gränser. Och gör du inte det, så är du ingen bra förälder. Jag har själv unga föräldrar, så jag vet hur jag själv tänkte i frågan.
  • elyse
    Knasboll01 skrev 2014-02-08 23:33:07 följande:

Ren fakta? Det finns gamla 40-åringar som skaffar barn som är omognare är 3-åringar. är det ren fakta också att dom inte ska skaffa barn? I dagens samhälle så finns det extremt många äldre personer som knullar runt och blir gravida även om dom vet att dom blir det och sen gör abort ett antal gånger för att dom inte vet vad preventivmedel är för något. Såg det igår då jag var på abort mottagningen, ett antal vuxna och jag var den enda unga där. Säger inte att unga även gör detta men dom unga är inte ensamma för det finns äldre som är värre. Dagens ungdomar är väldigt mogna till sinnet (dom som är det dock)

Självklart finns det unga som säger att dom är mogna men inte är det men det finns unga som är väldigt mogna som andra ska klanka ner på för att DOM tror sig veta si och så för att dom är äldre! Finns många som är mogna vid ung ålder och jag själv känner ett antal och bara för att man behåller vid ung ålder så betyder inte det att man är omogen och dum. Tycker vi kan diskutera hur många omogna VUXNA det finns här för det finns massor av som ingen diskuterar om utan vi diskuterar endast dom unga och på så sätt mår väldigt många unga dåligt för att dom vuxna har så många fördomar om oss.

Du har ingen aning om varför de vuxna du såg på kliniken var där (och de har ju heller ingen aning om ditt skäl).

Vuxna människor som har åsikter om tonåringar som skaffar barn har många gånger argument som inte är tagna ur tomma intet eller saker man tror, t.ex. "Man har mer ork som ung" eller "Man förstår sin tonåring bättre om det bara skiljer 15-16 år mellan mor och barn". Om man är 25+ har man kanske en del personlig erfarenhet av unga (kanske egna vänner/syskon/släktingar/grannar?) i sin omgivning som skaffat barn som tonåringar och sett hur tufft det har varit i jämförelse med de som varit en bit över 20. Man kan vara hur mogen som helst som 16-åring, men utan större självinsikt, livserfarenhet och möjligheter till ett självständigt liv så gör man det riktigt svårt för sig. Det är väl det vi "vuxna" har svårt att förstå - hur man kan välja att sätta sig in en sådan sits. Visst kan det gå bra, men varför välja att sätta sig i en situation där man har så många odds emot sig?  

• mia1234

Jag har två kompisar som blev mammor väldigt tidigt. Den ena var 14år. Idag har hon läst in gymnasiet å vidareutbildat sig till undersköterska. Tycker hon har klarat sig enormt bra då pappan inte ens fans med i bilden. Har en annan som fick vid 16års ålder. Pappan var 19 å börja jobba derekt efter han gick ur gymnasiet. Mamman har precis gått ur gymnasiet med nu. Dem har klarat sig enormt bra ekonomiskt å inte behövt sök bidrag eller något. Tycker de e fel å klanka ner på folk, bara för man e ung betyder det inte man är omogen. Känner sådana som e närmare 40 å inte alls tar de med föräldraskap Bra. Bara ser sina egna behov. Å då har dem små barn inga stora barn.

• msemse
    mia1234 skrev 2014-02-08 23:51:57 följande:
    Jag har två kompisar som blev mammor väldigt tidigt. Den ena var 14år. Idag har hon läst in gymnasiet å vidareutbildat sig till undersköterska. Tycker hon har klarat sig enormt bra då pappan inte ens fans med i bilden. Har en annan som fick vid 16års ålder. Pappan var 19 å börja jobba derekt efter han gick ur gymnasiet. Mamman har precis gått ur gymnasiet med nu. Dem har klarat sig enormt bra ekonomiskt å inte behövt sök bidrag eller något. Tycker de e fel å klanka ner på folk, bara för man e ung betyder det inte man är omogen. Känner sådana som e närmare 40 å inte alls tar de med föräldraskap Bra. Bara ser sina egna behov. Å då har dem små barn inga stora barn.
    Tyvärr ser man ju också de unga som inte alls kan ta hand om sina barn. Självklart finns det guldkorn även bland de unga föräldrarna, men tyvärr finns det också alldeles för många urusla föräldrar i samma åldersgrupp. Inget är ju svart eller vitt, men det är ju ingen hemlighet att unga föräldrar har det tuffare än de som är 10 år äldre just för att deras situation inte direkt är ideal att få barn i.
  • Knasboll01

Herregud.. Detta är varför jag blir så förbannad på alla ''vuxna'' som endast kan klanka ner på oss unga. 
    Har inga fördomar men tycker det är så himla konstigt att ni endast kan klanka ner på oss unga som ÄR mogna medans det finns vuxna och äldre personer som skaffar barn med INGEN inkomst och som misshandlar barnet/barnen, när föräldrarna dricker o.s.v. nej då är det absolut inget fel alls. Det är bara fel när ni vuxna har så många fördomar och säger att just den ungdomen är omogen för att den ungdomen skaffar barn. alla är inte omogna som ni påstår, känner många unga personer som är VÄLDIGT bra föräldrar som har mellan 1-2 barn som ni vuxna påstod var omogna och nu skäms för vad ni sagt.

Visst, alla unga föräldrar är inte mogna men känner ni inte personen så klanka inte ner personen för att hen är en ung förälder.

All undersökning är inte korrekta för hade mina vänner varit hos dessa så kallade experter så hade dom blivit idiotförklarad men dom är superb till unga föräldrar.

Sen vad är det som säger att denna unga föräldern blev oplanerat gravid eller planerat gravid? Personen kan t.o.m. blivit våldtagen och blev gravid och är emot abort. Är det ens egna fel då eller? Nej. och har man även blivit planerat/oplanerat gravid så är man inte dum i huvudet för det. Och som nån annan sa så kanske inte heller preventivmedlet funkat heller. 
    Så tycker alla ni så kallade vuxna kan sluta klanka ner på unga förälder och börja diskutera dom vuxna som super, misshandlar och rädda dom barnen men unga föräldrar är också bra föräldrar även om ni påstår annat

• msemse
    Knasboll01 skrev 2014-02-09 00:02:09 följande:

Herregud.. Detta är varför jag blir så förbannad på alla ''vuxna'' som endast kan klanka ner på oss unga. 
    Har inga fördomar men tycker det är så himla konstigt att ni endast kan klanka ner på oss unga som ÄR mogna medans det finns vuxna och äldre personer som skaffar barn med INGEN inkomst och som misshandlar barnet/barnen, när föräldrarna dricker o.s.v. nej då är det absolut inget fel alls. Det är bara fel när ni vuxna har så många fördomar och säger att just den ungdomen är omogen för att den ungdomen skaffar barn. alla är inte omogna som ni påstår, känner många unga personer som är VÄLDIGT bra föräldrar som har mellan 1-2 barn som ni vuxna påstod var omogna och nu skäms för vad ni sagt.

Visst, alla unga föräldrar är inte mogna men känner ni inte personen så klanka inte ner personen för att hen är en ung förälder.

All undersökning är inte korrekta för hade mina vänner varit hos dessa så kallade experter så hade dom blivit idiotförklarad men dom är superb till unga föräldrar.

Sen vad är det som säger att denna unga föräldern blev oplanerat gravid eller planerat gravid? Personen kan t.o.m. blivit våldtagen och blev gravid och är emot abort. Är det ens egna fel då eller? Nej. och har man även blivit planerat/oplanerat gravid så är man inte dum i huvudet för det. Och som nån annan sa så kanske inte heller preventivmedlet funkat heller. 
    Så tycker alla ni så kallade vuxna kan sluta klanka ner på unga förälder och börja diskutera dom vuxna som super, misshandlar och rädda dom barnen men unga föräldrar är också bra föräldrar även om ni påstår annat

Men vem avgör vem som är mogen då? Som många poängterat så är man sällan så mogen som man tror under tonårsåren. 

Och att du på fullaste allvar tror att vi (eller folk i allmänhet) tycker det är "okej" när barn far illa (oavsett anledning) visar ju verkligen vilken mognadsnivå du egentligen tillhör. Självklart är det aldrig okej när BARNET far illa på grund av dåliga föräldrar - oavsett åldern på föräldrar. 

Det är ju omöjligt att säga om någon kommer bli en bra förälder innan barnet är fött - oavsett åldern på föräldern i fråga. Men att påstå att det inte spelar någon roll om man är ung eller gammal är ju inte riktigt sant. Ålder har en stor betydelse - livserfarenhet har en stor betydelse. Man måste ju inse att det handlar inte BARA om att "ta hand" om ett barn utan också att uppfostra barnet till en vettig individ. 

Med tanke på ditt inlägg nu så är det i alla fall uppenbart att du inte är så mogen som du tror, då du har ett väldigt svart/vitt tänk och inte alls kan se nyanserna i den här diskussionsfrågan. 
  • Litet My
    Knasboll01 skrev 2014-02-09 00:02:09 följande:

Just nu visar du ju tydligt hur väl du själv stämmer in på de argument du visat i början, såååå 16...
  • Rainbow gg

Som barn till unga föräldrar så kan jag bara säga att, nej det var inte så roligt att de var omkring 30 år när jag själv var tonåring. De relatetade inte något bättre för det. Jag hade iallafall en ansvarsfull pappa med jobb och som tog hand om mig. Men mor min. Herregud. Jag förstörde hennes liv genom att bli till. Visst var hon glad i början, men alla saker hon gick miste om som fester och att vara tonåring ja det fick hon ta igen när jag var 8-10 år och blev lämnad ensam med mina syskon varannan helg. Och hon var ju precis som de andra unga mödrarna, hoppfull "mogen" osv. Man vet inte vem det kommer slå slint för så varför chansa?

Man kan ju knappast veta när man är 16 att man aaaldrig kommer önska sig ett annat liv efter att barnet kommit.

Barn är ett livslångt ansvar. Ingen handväska som man kan ge bort när den blir tråkig.

Vid 27-28 år kommer jag börja försöka skaffa barn, då har jag studerat, arbetat nått år och hunnit leva lite- resa festa och allt man nu vill göra.

Man har så lång tid på sig att börja skaffa barn och det är nästan obegripligt för mig hur man kan vilja chansa på att ens tonårsvilja kommer vara densamma hela livet.

Svar på tråden fördomar när unga blir gravida