• Knasboll01

fördomar när unga blir gravida

Blir så förbannad och trött på personer som endast kan klanka ner på unga personer som väljer att bli gravida(oplanerad graviditet och sedan väljer att behålla barnet.

Man är outvecklad i hjärnan
    Man har ingen ekonomisk grund
    Ingen utbildning
    Man är omogen
    Man är fortfarande ett barn

Jag kan fortsätta i en hel evighet om vilken fördomar och allt som vissa personer ska börja öppna sin käft med.

Väljer man att som ung att behålla ett barn så är det den personens val och ingen annans. Säger nu inte att inte ha en ekonomisk grund är bra men det finns bidrag, säger inte att inte ha en utbildning inte är bra o.s.v. men man KAN fixa det senare. eller har jag fel?

Visst man kanske inte har en fullt utvecklad hjärna men man kanske är tillräckligt mogen som ''barn'' att bli förälder. Sen tror även jag att får man barn vid ung ålder så förstår man barnet bättre när den kommer upp i tonåren då man inte så länge sedan själv var tonår och man kan förklara allt mycket bättre än om man hade varit 40 när man fick barn. Är det bara jag som tycker så?

Sen kan det även finnas andra orsaker till varför man inte tar bort barnet som .t.ex. att man är emot abort men kan man då inte ta hand om barnet men är emot så kan man adoptera bort det.

Var själv gravid för inte så länge sedan och är bara 17 år. Jag är tillräckligt mogen för att bli förälder vilket endast jag kan känna efter och ingen annan. Jag har en stadig ekonomi dock ingen utbildning eller förälder som kan hjälpa till och jag är själv emot abort men dömer inte andra som gör det.
    Dock valde jag att göra abort vilket var väldigt svårt för mig men pga jag vill helst ha en utbildning och jag vill kunna ta hand om mig själv först INNAN jag kan ta hand om en annan individ.

Min killes mamma vart mamma vid ung ålder och hon hade inga problem att ta hand om barnet även om hon inte hade utbildning, ekonomin eller något utan hon klarade av det pga hon var så pass mogen att hon visste hur hon skulle göra samt hade hjälp av andra.

Det jag vill ha fram är: Varför klanka ner på unga som blir gravida och väljer att behålla? Det är deras val och ingen annans!

• Svar på tråden fördomar när unga blir gravida
  • msemse
    Knasboll01 skrev 2014-02-09 01:21:34 följande:

Fanns mycket att vara engagreade i men dom lyssnade endast på dom vuxna och inte oss barn som vart utsatta för våld och hot.

Vissa kanske ser, dom i ens närhet men via internet finns det många som klankar ner på bra föräldrar men om man kanske får se irl så kansk man ändrar åsikt?

Du kan inte använda det där som argument, att folk på INTERNET klankar ner på unga föräldrar. Herregud, folk på Internet klankar ner på ALLA. 

Jag har själv blivit "nerklankad" på Internet och ifrågasatt ifall jag ska ha barn för att jag råkar lida av diagnosen bipolär sjukdom. Men inte fan bryr jag mig om vad okända människor på Internet säger om mig. Allt jag bryr mig om är vad folk i min omgivning säger. 
  • KimPossible

Efter att sporadiskt ha följt tråden om den sextonåriga snart blivande tvåbarnsmamman, så kan jag bara konstatera att de s k "unga mammorna" inte direkt gör bra reklam för sig. Det blir så pinsamt uppenbart att det hade behövts några år till i skolan för vissa, minst. I stället skaffar man planerade barn trots att man inte ens gått ut högstadiet och fortfarande beter sig som just  det barn man faktiskt ännu är. 

Synd, det påverkar även de skötsamma tonårsföräldrarna negativt, de får en släng av sleven vare sig de vill eller inte, oavsett hur välfungerande de är. 

Att sitta och skrika om bitterfittor som "inte fått nåt på länge", kalla folk för jävla kärringar osv samtidigt som man bedyrar att man minsann är bästa mamman i världen just pga sin ungdom, det är rätt kontraproduktivt. Ja, om man alltså vill höja statusen för den grupp man säger sig tillhöra. Tyvärr är det mer regel än undantag  i trådar som handlar om tonårsmammor. 

Never let your sense of morals get in the way of doing what's right.
  • Knasboll01
    msemse skrev 2014-02-09 01:25:05 följande:
    Du kan inte använda det där som argument, att folk på INTERNET klankar ner på unga föräldrar. Herregud, folk på Internet klankar ner på ALLA. 

Jag har själv blivit "nerklankad" på Internet och ifrågasatt ifall jag ska ha barn för att jag råkar lida av diagnosen bipolär sjukdom. Men inte fan bryr jag mig om vad okända människor på Internet säger om mig. Allt jag bryr mig om är vad folk i min omgivning säger. 
    Tyvärr så är det ju så att många unga blir klankade på internet och tar åt sig..
    KimPossible skrev 2014-02-09 01:31:28 följande:
    Efter att sporadiskt ha följt tråden om den sextonåriga snart blivande tvåbarnsmamman, så kan jag bara konstatera att de s k "unga mammorna" inte direkt gör bra reklam för sig. Det blir så pinsamt uppenbart att det hade behövts några år till i skolan för vissa, minst. I stället skaffar man planerade barn trots att man inte ens gått ut högstadiet och fortfarande beter sig som just  det barn man faktiskt ännu är. 

Synd, det påverkar även de skötsamma tonårsföräldrarna negativt, de får en släng av sleven vare sig de vill eller inte, oavsett hur välfungerande de är. 

Att sitta och skrika om bitterfittor som "inte fått nåt på länge", kalla folk för jävla kärringar osv samtidigt som man bedyrar att man minsann är bästa mamman i världen just pga sin ungdom, det är rätt kontraproduktivt. Ja, om man alltså vill höja statusen för den grupp man säger sig tillhöra. Tyvärr är det mer regel än undantag  i trådar som handlar om tonårsmammor. 

Allt är inte planerat hos alla.

Ja, det är synd

• msemse
    Knasboll01 skrev 2014-02-09 01:35:55 följande:
    Tyvärr så är det ju så att många unga blir klankade på internet och tar åt sig..
    I så fall kan de ju låta bli att surfa in på de forum/sajter där de blir påhoppade. Enkel lösning.

Eller så kan de ta ett steg tillbaka och tänka att det är ganska orationellt att ta åt sig av saker som folk säger på nätet eftersom de personerna ändå inte har en aning om ens liv. Men för det krävs oftast både en del självdistans, mognad och självförtroende... något som inte är synonymt med en högre ålder heller (tyvärr). Så det är ingen åldersfråga i det fallet, utan det handlar ju mest om sig själv som person. 
  • veronicaq
    KimPossible skrev 2014-02-09 01:31:28 följande:

Hahaah word
  • Knasboll01
    msemse skrev 2014-02-09 01:38:34 följande:
    I så fall kan de ju låta bli att surfa in på de forum/sajter där de blir påhoppade. Enkel lösning.

Eller så kan de ta ett steg tillbaka och tänka att det är ganska orationellt att ta åt sig av saker som folk säger på nätet eftersom de personerna ändå inte har en aning om ens liv. Men för det krävs oftast både en del självdistans, mognad och självförtroende... något som inte är synonymt med en högre ålder heller (tyvärr). Så det är ingen åldersfråga i det fallet, utan det handlar ju mest om sig själv som person

Enkel lösning ja, men det finns ju folk som söker upp en konstant och gör allt för att få en att må illa.

Man kanske har allt du skriver men när folk klankar på en så kanske det sänks pga olika orsaker?? 

• KimPossible
    Knasboll01 skrev 2014-02-09 01:35:55 följande:

Allt är inte planerat hos alla.

Ja, det är synd

Nej, det är inte alltid planerat, men i vissa (det jag pratade om bl a) fall är det fullt planerat.Naturligtvis reagerar människor när barn som knappt är torra bakom öronen och inte ens gått ut skolan skaffar planerade barn, dessutom med en häpnadsväckande sorglöshet och ett totalt förakt för vissa delar av vuxenlivet, inte minst försörjning. 

Just det visar i mina ögon på att man faktiskt inte har den mogenhet som behövs för att vara en bra förälder. Och nej, kärlek är inte allt, som det ofta hävdas i dessa trådar. Det må vara mysigt, men enbart kärlek har aldrig betalat några räkningar eller gett mat på bordet. 
    Never let your sense of morals get in the way of doing what's right.
  • mia1234

Seriöst ts. Vad folk säger på nätet? Detta är bevis på omogenhet. Trodde du prata om irl

• Knasboll01
    KimPossible skrev 2014-02-09 01:58:12 följande:
    Nej, det är inte alltid planerat, men i vissa (det jag pratade om bl a) fall är det fullt planerat.Naturligtvis reagerar människor när barn som knappt är torra bakom öronen och inte ens gått ut skolan skaffar planerade barn, dessutom med en häpnadsväckande sorglöshet och ett totalt förakt för vissa delar av vuxenlivet, inte minst försörjning. 

Just det visar i mina ögon på att man faktiskt inte har den mogenhet som behövs för att vara en bra förälder. Och nej, kärlek är inte allt, som det ofta hävdas i dessa trådar. Det må vara mysigt, men enbart kärlek har aldrig betalat några räkningar eller gett mat på bordet. 

Håller fullt ut med dig!
    Men det jag pratar om (förlåt för otydligheten) är att oplanerad graviditet som fullföljs hos unga som blir bra förälder oftast behandlas dåligt. Säger inte att alla blir det men det händer att man behandlas dåligt. Som när jag för en vecka sedan var hos läkarn och som fick reda på min graviditet. Det ända an kunde göra var att klanka ner på mig o säga att det blir missbildningar om jag behåller och har jag tur så blir det missfall och sen skicka han en soc anmälan. Det är det jag menar att vi unga blir så illabehandlade just pga dom vuxna har bestämt sig att vi blir dåliga föräldrar. Det är så jag menar.

• jashrinah

tycker det är otroligt konstigt att en låg siffra på ett papper skall betyda att man måste bevisa nått för den äldre generationen. 

jag är ung och behöver inte bevisa för någon att jag är en bra mamma , jag bara är det :) 

Svar på tråden fördomar när unga blir gravida