• Knasboll01

fördomar när unga blir gravida

Blir så förbannad och trött på personer som endast kan klanka ner på unga personer som väljer att bli gravida(oplanerad graviditet och sedan väljer att behålla barnet.

Man är outvecklad i hjärnan
    Man har ingen ekonomisk grund
    Ingen utbildning
    Man är omogen
    Man är fortfarande ett barn

Jag kan fortsätta i en hel evighet om vilken fördomar och allt som vissa personer ska börja öppna sin käft med.

Väljer man att som ung att behålla ett barn så är det den personens val och ingen annans. Säger nu inte att inte ha en ekonomisk grund är bra men det finns bidrag, säger inte att inte ha en utbildning inte är bra o.s.v. men man KAN fixa det senare. eller har jag fel?

Visst man kanske inte har en fullt utvecklad hjärna men man kanske är tillräckligt mogen som ''barn'' att bli förälder. Sen tror även jag att får man barn vid ung ålder så förstår man barnet bättre när den kommer upp i tonåren då man inte så länge sedan själv var tonår och man kan förklara allt mycket bättre än om man hade varit 40 när man fick barn. Är det bara jag som tycker så?

Sen kan det även finnas andra orsaker till varför man inte tar bort barnet som .t.ex. att man är emot abort men kan man då inte ta hand om barnet men är emot så kan man adoptera bort det.

Var själv gravid för inte så länge sedan och är bara 17 år. Jag är tillräckligt mogen för att bli förälder vilket endast jag kan känna efter och ingen annan. Jag har en stadig ekonomi dock ingen utbildning eller förälder som kan hjälpa till och jag är själv emot abort men dömer inte andra som gör det.
    Dock valde jag att göra abort vilket var väldigt svårt för mig men pga jag vill helst ha en utbildning och jag vill kunna ta hand om mig själv först INNAN jag kan ta hand om en annan individ.

Min killes mamma vart mamma vid ung ålder och hon hade inga problem att ta hand om barnet även om hon inte hade utbildning, ekonomin eller något utan hon klarade av det pga hon var så pass mogen att hon visste hur hon skulle göra samt hade hjälp av andra.

Det jag vill ha fram är: Varför klanka ner på unga som blir gravida och väljer att behålla? Det är deras val och ingen annans!

• Svar på tråden fördomar när unga blir gravida
  • Roxanan
    Knasboll01 skrev 2014-02-09 00:02:09 följande:
    Så tycker alla ni så kallade vuxna kan sluta klanka ner på unga förälder och börja diskutera dom vuxna som super, misshandlar och rädda dom barnen men unga föräldrar är också bra föräldrar även om ni påstår annat

Men hör det till ämnet? Det finns bra och dåliga föräldrar i alla åldrar men det finns många starka skäl till varför tonåringar inte bör bli föräldrar. Tror knappast någon i tråden ser ovan beskriva föräldrar som lämpliga föräldrar, tror du det?
    Göteborgare i hjärtat
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Knasboll01 skrev 2014-02-09 00:02:09 följande:

Herregud.. Detta är varför jag blir så förbannad på alla ''vuxna'' som endast kan klanka ner på oss unga. 
    Har inga fördomar men tycker det är så himla konstigt att ni endast kan klanka ner på oss unga som ÄR mogna medans det finns vuxna och äldre personer som skaffar barn med INGEN inkomst och som misshandlar barnet/barnen, när föräldrarna dricker o.s.v. nej då är det absolut inget fel alls. Det är bara fel när ni vuxna har så många fördomar och säger att just den ungdomen är omogen för att den ungdomen skaffar barn. alla är inte omogna som ni påstår, känner många unga personer som är VÄLDIGT bra föräldrar som har mellan 1-2 barn som ni vuxna påstod var omogna och nu skäms för vad ni sagt.

Visst, alla unga föräldrar är inte mogna men känner ni inte personen så klanka inte ner personen för att hen är en ung förälder.

All undersökning är inte korrekta för hade mina vänner varit hos dessa så kallade experter så hade dom blivit idiotförklarad men dom är superb till unga föräldrar.

Sen vad är det som säger att denna unga föräldern blev oplanerat gravid eller planerat gravid? Personen kan t.o.m. blivit våldtagen och blev gravid och är emot abort. Är det ens egna fel då eller? Nej. och har man även blivit planerat/oplanerat gravid så är man inte dum i huvudet för det. Och som nån annan sa så kanske inte heller preventivmedlet funkat heller. 
    Så tycker alla ni så kallade vuxna kan sluta klanka ner på unga förälder och börja diskutera dom vuxna som super, misshandlar och rädda dom barnen men unga föräldrar är också bra föräldrar även om ni påstår annat

Jag tror att du missar en viktig sak, nämligen frekvensen av något hos grupperna.

Hos unga föräldrar (låt oss säga tonåringar för enkelhetens skull) så finns det jämfört med vuxna (låt oss säga 25-45 år) en högre andel oplanerade graviditeter, det finns en högre andel ekonomiska problem, det finns en större andel "omogenhet", det finns en större andel splittrade förhållanden och så vidare.

Det är i många fall ganska mycket högre det handlar om.

Givetvis ska man inte "klanka ner" på enskilda personer men det är faktiskt så att i verkligheten så är långt fler 30-åringar bättre förberedda för att bli föräldrar än vad de allra flesta 16-åringar är. De har generellt bättre ekonomisk stabilitet, bättre utbildning, bättre jobbmöjlighet, större erfarenhet och mognad och så vidare.

Att det finns fall där unga föräldrar är jättebra föräldrar förändrar inte detta. Det är inte orimligt att tycka att det kan vara läge att vänta tills man är lite äldre än 17 innan man skaffar barn. Det är inte ett värderande av enskilda 17-åringar och det är definitivt inte att klanka ner på dessa.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • mia1234

Msemse är de inte det å dra alla över en kam? vist unga får verkligen verkligen jobba å visa för alla att dem e bra föräldrar. Men alltså de finns många äldre som inte är mogna heller. Finns många äldre som inte har ekonomi heller. Spelar väl igentligen inte nogon roll ung som gammal. Omogna föräldrar finns i alla åldrar. Dålig ekonomi finns i alla åldrar. Kolla lyxfällan

• msemse
    mia1234 skrev 2014-02-09 00:19:58 följande:
    Msemse är de inte det å dra alla över en kam? vist unga får verkligen verkligen jobba å visa för alla att dem e bra föräldrar. Men alltså de finns många äldre som inte är mogna heller. Finns många äldre som inte har ekonomi heller. Spelar väl igentligen inte nogon roll ung som gammal. Omogna föräldrar finns i alla åldrar. Dålig ekonomi finns i alla åldrar. Kolla lyxfällan
    Jag har inte påstått att många äldre inte är mogna - men som någon precis innan mig ganska duktig poängterat så är frekvensen  mycket lägre än bland unga föräldrar. 

Omogna föräldrar finns i alla åldrar - ja. Men frekvensen är betydligt högre i den lägre åldersgruppen. Och det är väl ett faktum som inte ens går att diskutera.

Dålig ekonomi finns i alla åldrar - ja. Men det är ju betydligt större chans att någon som är 26 år har en hyffsat trygg inkomst i form av fast jobb än en 16-åring som eventuellt har något extraknäck på sommaren. Eller är jag ute och cyklar?

Lyxfällan är tyvärr inget som fungerar som exempel för att generalisera "vuxna människor". 

I slutändan handlar det väl inte om att "klanka ner" på NÅGON sorts förälder, men det är väl klart att omgivningen reagerar när en 16åring får barn eftersom dennes situation är långt ifrån ideal. Folk blir ju oroliga både för det nya barnet SAMT föräldrarna (som är barn själva).
  • Litet My
    msemse skrev 2014-02-09 00:26:04 följande:
    Jag har inte påstått att många äldre inte är mogna - men som någon precis innan mig ganska duktig poängterat så är frekvensen  mycket lägre än bland unga föräldrar. 

Omogna föräldrar finns i alla åldrar - ja. Men frekvensen är betydligt högre i den lägre åldersgruppen. Och det är väl ett faktum som inte ens går att diskutera.

Dålig ekonomi finns i alla åldrar - ja. Men det är ju betydligt större chans att någon som är 26 år har en hyffsat trygg inkomst i form av fast jobb än en 16-åring som eventuellt har något extraknäck på sommaren. Eller är jag ute och cyklar?

Lyxfällan är tyvärr inget som fungerar som exempel för att generalisera "vuxna människor". 

I slutändan handlar det väl inte om att "klanka ner" på NÅGON sorts förälder, men det är väl klart att omgivningen reagerar när en 16åring får barn eftersom dennes situation är långt ifrån ideal. Folk blir ju oroliga både för det nya barnet SAMT föräldrarna (som är barn själva).
  • mia1234

Alltså jag förstår agrumentet att man skall vänta. Men som sagt känner folk som fått tidigt å fixat de extremt bra. Men omogenhet finns i alla åldrar å dålig ekonomi med. Men en som är 16 år får jobba tusen gånger mer än en som e 26 för att visa dem e bra föräldrar. Sen rötägg finns i alla åldrar å skall absolut inte ha barn.

• Tiza

visst.. jag förstår dehär med att hjärnan inte är fullt utvecklad vid 16 år ålder ( men tänk då på att en 16 åring KAN ha mer utvecklad hjärna än en som är några år äldre.. kroppar utvecklas inte i samma takt. )

Men livserfarenhet... det är bullshit att man måste vara äldre för att ha det... OFTAST är det så, men det beror på vad man upplevt som person, och jag hade personligen mer livserfarenhet som 13 åring än vad min egen mamma har än idag... så just ERFARENHET tycker jag inte att man ska säga att unga inte har..

• Knasboll01

Det ända jag vill ha fram är att vuxna ska sluta klanka ner på oss unga och unga föräldrar för att ni TROR att vi inte är bra föräldrar. Har aldrig sagt att alla unga föräldrar är bra föräldrar men det finns många unga som är bra som föräldrer

Sa aldrig att ni tycker det är okej när föräldrar dricker och misshandlar men ni vuxna engarerar er mer i oss unga än barn som lever i ohälsosamma hem med dåliga föräldrar. har egna erfarenheter av det.

• msemse
    mia1234 skrev 2014-02-09 00:38:03 följande:
    Alltså jag förstår agrumentet att man skall vänta. Men som sagt känner folk som fått tidigt å fixat de extremt bra. Men omogenhet finns i alla åldrar å dålig ekonomi med. Men en som är 16 år får jobba tusen gånger mer än en som e 26 för att visa dem e bra föräldrar. Sen rötägg finns i alla åldrar å skall absolut inte ha barn.
    Ja, unga föräldrar får oftast bevisa för omgivningen att de är bra föräldrar. Hur är det konstigt? De är barn som får barn, så ja, de har mycket att bevisa. 

När folk får barn vid 25+ åldern har de oftast inget att bevisa eftersom man ANTAR att de har den livserfarenhet, allmänbildning och TRYGGHET (ekonomisk, boende, trygg tillvaro i livet) som krävs för att man ska kunna uppfostra barnet på ett BRA sätt.

Att skaffa barn är INGEN rättighet - men barnet har en rättighet att få föräldrar som kan ta hand om den. OAVSETT ÅLDER PÅ FÖRÄLDERN.

Ja, många unga lyckas lösa sin situation bra när de får barn i tonårsåldern - men det är långt ifrån alla som lyckas med den bedriften. Stöd ifrån hemmet är ju en av de större faktorerna till att de flesta lyckas. Jämför man ett föräldrapar på 16 år och ett på 26 år så är ju chansen betydligt större att de äldre kan ta hand om sitt barn UTAN hjälp från utsidan än de som är 16. 

Folk borde sluta se på barnfödande som en rättighet och börja inse att det är ett privilegium, och borde också behandlas därefter. Tonåringar har ingen anledning att skaffa barn bara för att de TROR att de är mogna och klarar av det, av samma anledning som personer som inte har den trygghet som krävs för att uppfostra barn bör skaffa det heller - oavsett om de är 16, 26 eller 36 år gamla.

Om folk tänkte mer på barnet - och inte bara sin egna själviska önskan att bevisa någonting - så skulle samhället se helt annorlunda ut.

And that's all I have to say about that.
  • Knasboll01

plus dom ända som kan känna om man verkligen VERKLIGEN är mogen är en själv och ingen annan

Svar på tråden fördomar när unga blir gravida