• Knasboll01

fördomar när unga blir gravida

Blir så förbannad och trött på personer som endast kan klanka ner på unga personer som väljer att bli gravida(oplanerad graviditet och sedan väljer att behålla barnet.

Man är outvecklad i hjärnan
    Man har ingen ekonomisk grund
    Ingen utbildning
    Man är omogen
    Man är fortfarande ett barn

Jag kan fortsätta i en hel evighet om vilken fördomar och allt som vissa personer ska börja öppna sin käft med.

Väljer man att som ung att behålla ett barn så är det den personens val och ingen annans. Säger nu inte att inte ha en ekonomisk grund är bra men det finns bidrag, säger inte att inte ha en utbildning inte är bra o.s.v. men man KAN fixa det senare. eller har jag fel?

Visst man kanske inte har en fullt utvecklad hjärna men man kanske är tillräckligt mogen som ''barn'' att bli förälder. Sen tror även jag att får man barn vid ung ålder så förstår man barnet bättre när den kommer upp i tonåren då man inte så länge sedan själv var tonår och man kan förklara allt mycket bättre än om man hade varit 40 när man fick barn. Är det bara jag som tycker så?

Sen kan det även finnas andra orsaker till varför man inte tar bort barnet som .t.ex. att man är emot abort men kan man då inte ta hand om barnet men är emot så kan man adoptera bort det.

Var själv gravid för inte så länge sedan och är bara 17 år. Jag är tillräckligt mogen för att bli förälder vilket endast jag kan känna efter och ingen annan. Jag har en stadig ekonomi dock ingen utbildning eller förälder som kan hjälpa till och jag är själv emot abort men dömer inte andra som gör det.
    Dock valde jag att göra abort vilket var väldigt svårt för mig men pga jag vill helst ha en utbildning och jag vill kunna ta hand om mig själv först INNAN jag kan ta hand om en annan individ.

Min killes mamma vart mamma vid ung ålder och hon hade inga problem att ta hand om barnet även om hon inte hade utbildning, ekonomin eller något utan hon klarade av det pga hon var så pass mogen att hon visste hur hon skulle göra samt hade hjälp av andra.

Det jag vill ha fram är: Varför klanka ner på unga som blir gravida och väljer att behålla? Det är deras val och ingen annans!

• Svar på tråden fördomar när unga blir gravida
  • Mithra

Att folk har så mycket emot unga (under 20år) som får barn är nog mycket av oro. Tror inte att någon säger saker för att vara rent elaka faktiskt, även om man känner sig påhoppad när man väl sitter där ung och gravid. Tro mig, jag vet.. jag blev gravid som 16åring och dottern föddes 3mån före min 17årsdag. Det är ingen dans på rosor att få barn så ung och jag skulle nog inte rekommendera någon att planera det även om det faktiskt kan gå bra.

Det har ibland varit ett helvete att vara så ung och ta hand om ett barn. Och ja, det finns bidrag men ingen vill väl leva på socbidrag, eller? Nu har jag haft turen och haft det ganska bra trots lite inkomst, det har funkat men det har inte varit lätt.

Som sagt, jag kände mig otroligt påhoppad när jag väl satt där ung och gravid, men jag förstår nu varför folk var så emot det. Och jag hoppas min dotter, när hon når den åldern, skyddar sig bättre än vad jag gjorde.

• Roxanan
    Knasboll01 skrev 2014-02-08 23:35:17 följande:
    msemse skrev 2014-02-08 23:31:44 följande:
    " Säger nu inte att inte ha en ekonomisk grund är bra men det finns bidrag" Det där säger väl allt. Att ungdomar tror att ekonomin löser sig genom bidrag. En lite för naiv inställning till ekonomi och hur samhället fungerar.
    Finns olika sorters bidrag. Jobb, sambo/pojkvän, snälla föräldrar os.v. menar inte endast soc o.s.v. Har en sambo som jobbar och endast på hans ekonomi skulle vi ha klarat oss samt att jag har ett bank-konto tillräckligt med pengar så att vi skulle klara oss år.

Vara beroende av någon annans inkomst är synnerligen dumt såvida personen inte har en hög månadslön. Jag får en känsla av att det inte gäller din sambo.
    Göteborgare i hjärtat
  • veh

Allt det du radar upp är ju inte fördomar, det är ju sant! Det här med outvecklad hjärna, det är ju framför allt konsekvenstänkandet som är outvecklat. Och som en följd av det, så kanske man inte fattar så bra beslut. Nej, det går nog ingen direkt nöd på barnet. Men en 25-åring med fullt utvecklat konsekvenstänk, om den var i exakt samma förutsättningar som en 16-åring, hade kanske tagit ett annat beslut kring graviditeten. Just pga konsekvenstänkandet.mdet är ju inte direkt så att man är sämre på att ta hand om ett barn rent praktiskt. Däremot tror jag att det är ren BS att man skulle ha lättare att prata med sin tonåring för att man själv varit tonåring så nyligen. Är man 16 när man får barn, så är man ju 32 när det barnet är 16. Barnet kommer tycka att du är lastgammal, inte fattar hur det är att vara ung o.s.v. För att du antagligen sätter gränser. Och gör du inte det, så är du ingen bra förälder. Jag har själv unga föräldrar, så jag vet hur jag själv tänkte i frågan.

• msemse
    Knasboll01 skrev 2014-02-08 23:35:17 följande:

Finns olika sorters bidrag. Jobb, sambo/pojkvän, snälla föräldrar os.v. menar inte endast soc o.s.v.

Har en sambo som jobbar och endast på hans ekonomi skulle vi ha klarat oss samt att jag har ett bank-konto tillräckligt med pengar så att vi skulle klara oss år.

Att sambon jobbar är inget "bidrag" - det är en helt vanlig inkomst. 
  • Knasboll01
    msemse skrev 2014-02-08 23:39:00 följande:
    Att sambon jobbar är inget "bidrag" - det är en helt vanlig inkomst. 

skitsamma. Finns olika sätt att få in pengar om jag säger så?

Som sagt så finns det även vuxna som skaffar barn utan inkomst och är väldigt omogna. Kan förklara tydligare om det behövs om ni inte förstår -.-

• msemse
    Knasboll01 skrev 2014-02-08 23:42:20 följande:

Som sagt så finns det även vuxna som skaffar barn utan inkomst och är väldigt omogna. Kan förklara tydligare om det behövs om ni inte förstår -.-

Med tanke på hur du formulerade dig i din trådstart så är det inte så konstigt att jag (och kanske andra) reagerar. När du skriver "det finns ju bidrag" så är det ju ett ganska kort steg att anta att du menar socialbidrag och liknande.

Och jag säger ingenting om att äldre personer inte kan vara minst lika omogna och skaffar barn utan att ha någon sorts ekonomisk trygghet. Allt jag säger är att det är naivt att tro att allt löser sig tack vare bidrag. 
  • Rosaceae

Så bara för att vuxna gör dumma val så ska barn också göra dumma val men visst `` Alla hoppade över stupet så jag gör också det´´. Tycker du själv att det är en bra logik?

• veh
    Knasboll01 skrev 2014-02-08 23:33:07 följande:
    Ren fakta? Det finns gamla 40-åringar som skaffar barn som är omognare är 3-åringar. är det ren fakta också att dom inte ska skaffa barn? I dagens samhälle så finns det extremt många äldre personer som knullar runt och blir gravida även om dom vet att dom blir det och sen gör abort ett antal gånger för att dom inte vet vad preventivmedel är för något. Såg det igår då jag var på abort mottagningen, ett antal vuxna och jag var den enda unga där. Säger inte att unga även gör detta men dom unga är inte ensamma för det finns äldre som är värre. Dagens ungdomar är väldigt mogna till sinnet (dom som är det dock)  
    Roxanan skrev 2014-02-08 23:25:14 följande:
    Vi vet alla hur mogna tonåringar tror att de är men realiteten är lite annorlunda. Undantag finns men så många är de inte.
    Självklart finns det unga som säger att dom är mogna men inte är det men det finns unga som är väldigt mogna som andra ska klanka ner på för att DOM tror sig veta si och så för att dom är äldre! Finns många som är mogna vid ung ålder och jag själv känner ett antal och bara för att man behåller vid ung ålder så betyder inte det att man är omogen och dum. Tycker vi kan diskutera hur många omogna VUXNA det finns här för det finns massor av som ingen diskuterar om utan vi diskuterar endast dom unga och på så sätt mår väldigt många unga dåligt för att dom vuxna har så många fördomar om oss.

Det finns unga som uppträder jättegott. Det betyder inte att de är mogna. Jag tyckte själv jag var jättemogen, hur vuxen som helst, när jag var 16. Och väldigt skötsam, hade inte provat alkohol öht, inte rökte jag, inte testade jag gränser särskilt mycket, jag skötte skolan bra o.s.v. Tyckte helt enkelt att jag var så vuxen som man kan bli. När jag sedan blev äldre, och faktiskt mognade på riktigt, så kunde jag skratta litet åt hur löjligt naiv jag var, som trodde att jag var såååå vuxen som 16-åring. Och tänka sig, alla mina väninnor kände också igen sig i detta. "Tänk, att man trodde att man var så vuxen..." ........ För övrigt undrar jag om du vet exakt varför alla "gamlingar" (enligt dig då) var på abortmottagningen. Frågade du dem. Eller är det du som har en massa fördomar?
  • Litet My
    Knasboll01 skrev 2014-02-08 23:33:07 följande:

Ren fakta? Det finns gamla 40-åringar som skaffar barn som är omognare är 3-åringar. är det ren fakta också att dom inte ska skaffa barn? I dagens samhälle så finns det extremt många äldre personer som knullar runt och blir gravida även om dom vet att dom blir det och sen gör abort ett antal gånger för att dom inte vet vad preventivmedel är för något. Såg det igår då jag var på abort mottagningen, ett antal vuxna och jag var den enda unga där. Säger inte att unga även gör detta men dom unga är inte ensamma för det finns äldre som är värre. Dagens ungdomar är väldigt mogna till sinnet (dom som är det dock)

Ja det är ren fakta.

Precis som det finns ett fåtal tonåringar som inte uppfyller din lista så finns det ganska självklart ett fåtal 40 åringar som inte heller gör det.

Att du såg en 40 åring på abortmottagningen är väl knappast något konstigt? Preventivmedel är inte 100% och många 40 åringar har redan fått de barn de önskat vilket inte är samma sak som att "knulla runt".

Snarare är det så att dagens ungdomar är yngre idag än vad de var för 50 år sedan.
  • veh
    skitsamma. Finns olika sätt att få in pengar om jag säger så? Som sagt så finns det även vuxna som skaffar barn utan inkomst och är väldigt omogna. Kan förklara tydligare om det behövs om ni inte förstår -.-

Känner du dig bättre om vi säger att det är olämpligt att skaffa barn om man är extremt omogen. Och det gäller oavsett ålder...
Svar på tråden fördomar när unga blir gravida