• Knasboll01

fördomar när unga blir gravida

Blir så förbannad och trött på personer som endast kan klanka ner på unga personer som väljer att bli gravida(oplanerad graviditet och sedan väljer att behålla barnet.

Man är outvecklad i hjärnan
    Man har ingen ekonomisk grund
    Ingen utbildning
    Man är omogen
    Man är fortfarande ett barn

Jag kan fortsätta i en hel evighet om vilken fördomar och allt som vissa personer ska börja öppna sin käft med.

Väljer man att som ung att behålla ett barn så är det den personens val och ingen annans. Säger nu inte att inte ha en ekonomisk grund är bra men det finns bidrag, säger inte att inte ha en utbildning inte är bra o.s.v. men man KAN fixa det senare. eller har jag fel?

Visst man kanske inte har en fullt utvecklad hjärna men man kanske är tillräckligt mogen som ''barn'' att bli förälder. Sen tror även jag att får man barn vid ung ålder så förstår man barnet bättre när den kommer upp i tonåren då man inte så länge sedan själv var tonår och man kan förklara allt mycket bättre än om man hade varit 40 när man fick barn. Är det bara jag som tycker så?

Sen kan det även finnas andra orsaker till varför man inte tar bort barnet som .t.ex. att man är emot abort men kan man då inte ta hand om barnet men är emot så kan man adoptera bort det.

Var själv gravid för inte så länge sedan och är bara 17 år. Jag är tillräckligt mogen för att bli förälder vilket endast jag kan känna efter och ingen annan. Jag har en stadig ekonomi dock ingen utbildning eller förälder som kan hjälpa till och jag är själv emot abort men dömer inte andra som gör det.
    Dock valde jag att göra abort vilket var väldigt svårt för mig men pga jag vill helst ha en utbildning och jag vill kunna ta hand om mig själv först INNAN jag kan ta hand om en annan individ.

Min killes mamma vart mamma vid ung ålder och hon hade inga problem att ta hand om barnet även om hon inte hade utbildning, ekonomin eller något utan hon klarade av det pga hon var så pass mogen att hon visste hur hon skulle göra samt hade hjälp av andra.

Det jag vill ha fram är: Varför klanka ner på unga som blir gravida och väljer att behålla? Det är deras val och ingen annans!

• Svar på tråden fördomar när unga blir gravida
  • Knasboll01
    jashrinah skrev 2014-02-09 02:09:08 följande:
    tycker det är otroligt konstigt att en låg siffra på ett papper skall betyda att man måste bevisa nått för den äldre generationen. 

jag är ung och behöver inte bevisa för någon att jag är en bra mamma , jag bara är det :) 
    Exakt!
  • KimPossible
    Knasboll01 skrev 2014-02-09 02:02:08 följande:

Håller fullt ut med dig!
    Men det jag pratar om (förlåt för otydligheten) är att oplanerad graviditet som fullföljs hos unga som blir bra förälder oftast behandlas dåligt. Säger inte att alla blir det men det händer att man behandlas dåligt. Som när jag för en vecka sedan var hos läkarn och som fick reda på min graviditet. Det ända an kunde göra var att klanka ner på mig o säga att det blir missbildningar om jag behåller och har jag tur så blir det missfall och sen skicka han en soc anmälan. Det är det jag menar att vi unga blir så illabehandlade just pga dom vuxna har bestämt sig att vi blir dåliga föräldrar. Det är så jag menar.

Varför skulle det bli missbildningar om du behöll barnet? Och varför socanmälan? Jag vet inte hur pass ung du är, men det låter ju under all kritik med ett sånt bemötande om du är myndig och inte har några missbruksproblem eller liknande. 

Nja, jag tror inte att "vi vuxna" har bestämt oss för att _alla_ unga är dåliga föräldrar, däremot så är vi erfarna nog att veta hur viktigt det är med vissa saker, och om alla råd och allt ignoreras,. så har så att säga ungdomen själv bevisat just det "vi vuxna" försökte säga, att en tonåring normalt inte _är_ mogen nog för att bli förälder.

Beteendet från vissa spills då som sagt över på de som faktiskt klarar/skulle klara av det. 
    Never let your sense of morals get in the way of doing what's right.
  • KimPossible
    jashrinah skrev 2014-02-09 02:09:08 följande:
    tycker det är otroligt konstigt att en låg siffra på ett papper skall betyda att man måste bevisa nått för den äldre generationen. 

jag är ung och behöver inte bevisa för någon att jag är en bra mamma , jag bara är det :) 
    Det är inte den äldre generationen du ska bevisa något för, det är för ditt barn.  Ett subjektivt omdöme säger f ö noll och intet. Det finns en uppsjö föräldrar i olika åldrar som tror och tycker att de är fantastiska föräldrar, trots att de misshandlar sina barn fysiskt och psykiskt, missbrukar osv. 

Nog för att man ska tro på sig själv i sitt föräldraskap, men man är inte automatiskt "bra förälder" bara för att man känner sig så. 
  • Knasboll01
    KimPossible skrev 2014-02-09 02:22:07 följande:
    Varför skulle det bli missbildningar om du behöll barnet? Och varför socanmälan? Jag vet inte hur pass ung du är, men det låter ju under all kritik med ett sånt bemötande om du är myndig och inte har några missbruksproblem eller liknande. 

Nja, jag tror inte att "vi vuxna" har bestämt oss för att _alla_ unga är dåliga föräldrar, däremot så är vi erfarna nog att veta hur viktigt det är med vissa saker, och om alla råd och allt ignoreras,. så har så att säga ungdomen själv bevisat just det "vi vuxna" försökte säga, att en tonåring normalt inte _är_ mogen nog för att bli förälder.

Beteendet från vissa spills då som sagt över på de som faktiskt klarar/skulle klara av det. 

Är 17, 18 om någon månad bara.

Bra fråga varför det skulle bli det! Och soc fattade inte heller vad denna läkare höll på med.
    Det är det jag menar och det är oftast läkare och andra myndighetspersoner som bemöter oss på ett obehagligt och opassande sätt, istället för att stötta så klankar man tydligen.

Det är ju sant men det är ju oftast ekonomin som det pratas om (?) och jag kan inte direkt påstå att min ekonomi är dålig (eller ja, kanske) men har en bankkonto med ett x antal kr så att vi skulle klara oss år samt att min kille har ett så pass bra jobb att vi endast skulle klara oss på hans lön om det vore så och jag är inte ensam om att ha så här med en äldre sambo som jobbar så i vissa fall är ju inte ekonomin problemet men då kanske mognaden men några klarar faktiskt av ekonomin samt är tillräckligt mogna och bra förädrer så ja, de tär ju synd att dom som klarar av det får allt skit på sig pga av andra unga som är lata och inte är mogna eller klarar föräldra ansvaret

• Tiza
    msemse skrev 2014-02-09 00:48:49 följande:
    Jaså, så som 13åring hade du inblick i hur arbetslivet fungerar och vilka myndigheter du ska kontakta om du behöver hjälp med något? Allmänbildning är också en viktig del i livserfarenhet i min mening. Och det tvivlar jag att du hade som 13åring. Det är skillnad på erfarenhet och erfarenhet. 
    Kan jag med sanning säga att jag hade!

Allmänbildning har alltid varit min starka sida.

Du vet... det beror helt på vilket liv man har... Jag hade inga föräldrar när jag var liten... jag blev tvungen att lära mig allt själv, så jag gjorde det. Jag var mamma åt mina föräldrar när jag var 10, flyttade hemifrån när jag var 14, till en kille som blev utslängd och fick bo på gatan när han var 8 år. Ingen av oss hade överlevt om vi inte lärt oss allt själva. Och DET är en sorts erfarenhet som dom flesta människorna aldrig ens får. Så joda.. när jag var 13 hade jag erfarenheter så de räckte och blev över.

Jag ville inte gå in och börja argumentera.. ville bara få det sagt att just erfarenheter behöver inte ha det minsta med ålder att göra, hjärnans utveckling däremot, har det.
  • Ungakillen95

Kul och gå på bidrag, förstår inte vitsen med att envisas med att skaffa barn när man är ung. Är det så jävla svårt att stänga igen fittan ett par år eller?

Vissa verkar ju tro att ett barn är som ett husdjur

• Knasboll01
    Tiza skrev 2014-02-09 02:34:06 följande:
    Kan jag med sanning säga att jag hade!
    Allmänbildning har alltid varit min starka sida.
    Du vet... det beror helt på vilket liv man har... Jag hade inga föräldrar när jag var liten... jag blev tvungen att lära mig allt själv, så jag gjorde det. Jag var mamma åt mina föräldrar när jag var 10, flyttade hemifrån när jag var 14, till en kille som blev utslängd och fick bo på gatan när han var 8 år. Ingen av oss hade överlevt om vi inte lärt oss allt själva. Och DET är en sorts erfarenhet som dom flesta människorna aldrig ens får. Så joda.. när jag var 13 hade jag erfarenheter så de räckte och blev över.

Jag ville inte gå in och börja argumentera.. ville bara få det sagt att just erfarenheter behöver inte ha det minsta med ålder att göra, hjärnans utveckling däremot, har det.
    Förstår precis för har också haft dom problem att jag måste lära upp mig själv och på så sätt har jag umgåtts med vuxna personer och inte ungdomar i min ålder som röker, dricker, tar droger o.s.v.
  • KimPossible
    Knasboll01 skrev 2014-02-09 02:29:20 följande:

Är 17, 18 om någon månad bara.

Bra fråga varför det skulle bli det! Och soc fattade inte heller vad denna läkare höll på med.
    Det är det jag menar och det är oftast läkare och andra myndighetspersoner som bemöter oss på ett obehagligt och opassande sätt, istället för att stötta så klankar man tydligen.

Det är ju sant men det är ju oftast ekonomin som det pratas om (?) och jag kan inte direkt påstå att min ekonomi är dålig (eller ja, kanske) men har en bankkonto med ett x antal kr så att vi skulle klara oss år samt att min kille har ett så pass bra jobb att vi endast skulle klara oss på hans lön om det vore så och jag är inte ensam om att ha så här med en äldre sambo som jobbar så i vissa fall är ju inte ekonomin problemet men då kanske mognaden men några klarar faktiskt av ekonomin samt är tillräckligt mogna och bra förädrer så ja, de tär ju synd att dom som klarar av det får allt skit på sig pga av andra unga som är lata och inte är mogna eller klarar föräldra ansvaret

Lika gammal som min son. Glad Är du under 18 så tror jag de måste underrätta soc, det är alltså ingen anmälan i sig, utan bara en underrättelse. Vilket han kunde ha tala om på ett bra sätt, så att du visste. Och naturligtvis är det helt horribelt att börja babbla om missbildningar och slänga ur sig att "hoppas det blir missfall"! Jag tycker du ska anmäla honom. 

Ja, det är i många fall ekonomin (den obefintliga) och ev oavslutad studiegång som står i fokus, men även livssituationen i övrigt. Vissa har ingen bostad men kör på devisen  "det löser sig tills barnet föds". Andra har helt orimligt dålig koll på ekonomi, vad saker kostar och vad _barn_ kostar, men tror ändå att även det löser sig.

Visst kan man ha en äldre pojkvän med jobb, inkomst och bostad, men det är ju ingen höjdarsits att som inte ens myndig sätta sig i en ny beroendeställning (efter föräldrarna) utan möjlighet att kunna klara sig själv om det skulle behövas. Det är lite väl naivt tänkt, vilket iofs är helt normalt tänkande för åldern. 

Jag hoppas det går bra för dig. Du kan iaf stavaFlört, verkar ha lite koll och kan argumentera. Det är inte alla som kan det. Lycka till. 
  • Knasboll01
    KimPossible skrev 2014-02-09 02:53:07 följande:
    Lika gammal som min son. Glad Är du under 18 så tror jag de måste underrätta soc, det är alltså ingen anmälan i sig, utan bara en underrättelse. Vilket han kunde ha tala om på ett bra sätt, så att du visste. Och naturligtvis är det helt horribelt att börja babbla om missbildningar och slänga ur sig att "hoppas det blir missfall"! Jag tycker du ska anmäla honom. 

Ja, det är i många fall ekonomin (den obefintliga) och ev oavslutad studiegång som står i fokus, men även livssituationen i övrigt. Vissa har ingen bostad men kör på devisen  "det löser sig tills barnet föds". Andra har helt orimligt dålig koll på ekonomi, vad saker kostar och vad _barn_ kostar, men tror ändå att även det löser sig.

Visst kan man ha en äldre pojkvän med jobb, inkomst och bostad, men det är ju ingen höjdarsits att som inte ens myndig sätta sig i en ny beroendeställning (efter föräldrarna) utan möjlighet att kunna klara sig själv om det skulle behövas. Det är lite väl naivt tänkt, vilket iofs är helt normalt tänkande för åldern. 

Jag hoppas det går bra för dig. Du kan iaf stavaFlört, verkar ha lite koll och kan argumentera. Det är inte alla som kan det. Lycka till. 

Tydligen så var det en anmälan och enligt mina soc tanter så har inte någon skyldighet till att underätta eller anmäla till socialen pga skulle alla göra det så skulle det vara det enda soc gjorde, att ta hand om papper om unga som är gravida :P

Jo, känner igen det där. Jag och min sambo har allt men behöver ett större, delvis därför jag gjorde det svåra valet som jag gjorde just pga vi skulle behöva större boende OCH för att jag vill gå ut iallafall gymnasiet först för allt annat hade inte varit något problem då vi hade stöd från alla håll t.o.m. från soc dock inte från läkarna och har ekonomin och hjälp från hans förälder. :) men men...

Haha tack :) dock blir det lite svart på vit jag ser, därför dålig otydlighet från min sida o.s.v. pga diagnos :)

• blicki

Jag trodde också att jag var väldigt mogen när jag gick på gymnasiet.
    Såhär i efterhand måste jag ju dessvärre erkänna att det var jag inte!

Men det sådant är ju självklart svårt att veta och förstå när man är ung och livserfarenhet saknas.

Svar på tråden fördomar när unga blir gravida