• Knasboll01

fördomar när unga blir gravida

Blir så förbannad och trött på personer som endast kan klanka ner på unga personer som väljer att bli gravida(oplanerad graviditet och sedan väljer att behålla barnet.

Man är outvecklad i hjärnan
    Man har ingen ekonomisk grund
    Ingen utbildning
    Man är omogen
    Man är fortfarande ett barn

Jag kan fortsätta i en hel evighet om vilken fördomar och allt som vissa personer ska börja öppna sin käft med.

Väljer man att som ung att behålla ett barn så är det den personens val och ingen annans. Säger nu inte att inte ha en ekonomisk grund är bra men det finns bidrag, säger inte att inte ha en utbildning inte är bra o.s.v. men man KAN fixa det senare. eller har jag fel?

Visst man kanske inte har en fullt utvecklad hjärna men man kanske är tillräckligt mogen som ''barn'' att bli förälder. Sen tror även jag att får man barn vid ung ålder så förstår man barnet bättre när den kommer upp i tonåren då man inte så länge sedan själv var tonår och man kan förklara allt mycket bättre än om man hade varit 40 när man fick barn. Är det bara jag som tycker så?

Sen kan det även finnas andra orsaker till varför man inte tar bort barnet som .t.ex. att man är emot abort men kan man då inte ta hand om barnet men är emot så kan man adoptera bort det.

Var själv gravid för inte så länge sedan och är bara 17 år. Jag är tillräckligt mogen för att bli förälder vilket endast jag kan känna efter och ingen annan. Jag har en stadig ekonomi dock ingen utbildning eller förälder som kan hjälpa till och jag är själv emot abort men dömer inte andra som gör det.
    Dock valde jag att göra abort vilket var väldigt svårt för mig men pga jag vill helst ha en utbildning och jag vill kunna ta hand om mig själv först INNAN jag kan ta hand om en annan individ.

Min killes mamma vart mamma vid ung ålder och hon hade inga problem att ta hand om barnet även om hon inte hade utbildning, ekonomin eller något utan hon klarade av det pga hon var så pass mogen att hon visste hur hon skulle göra samt hade hjälp av andra.

Det jag vill ha fram är: Varför klanka ner på unga som blir gravida och väljer att behålla? Det är deras val och ingen annans!

• Svar på tråden fördomar när unga blir gravida
  • snorkfröken
    Knasboll01 skrev 2014-02-09 00:49:48 följande:
    Det du säger är rätt men vad är det som säger att unga skaffar barn för att dom vill? Vad är det som inte säger att dom blivit gravida till våld och sen inte kan göra abort eller inte vill för att dom är emot abort? Är det dom vuxna som bestämmer det och säger att just så är det. nja..

Ditt svartvita tänk är en genomgående röd tråd för hela tråden och tyder på att du är omogen. De flesta tonårsgraviditeter blir till för att det slarvas med skydd och inget annat. Andelen våldtäktsofffer är marginell.
  • Knasboll01
    msemse skrev 2014-02-09 00:55:03 följande:
    Att bli gravid efter våldtäkt är en sorglig, och lyckligtvis mycket sällsynt, händelse. Och det är något jag inte säger något om. Den mamman har ingenting att bevisa, och det vet troligtvis omgivningen om. 

De tonåringar som blir gravida på grund av slarv med preventivmedel borde inte ha sex överhuvudtaget. Och blir de gravida av misstag har de definitivt saker att bevisa. Sex innebär risker - och då får man ta sitt ansvar att sköta sitt preventivmedel om man inte vill bli förälder. 

Och de som blir gravida med flit (det är ju ingen slump när två tonårstjejer som är kompisar blir gravida samtidigt, och det händer ju oftare än graviditet vid våldtäkt), kan ju få visa varför de tror att de som barn är redo att uppfostra ett barn. 

Ja det är sorgligt men det händer.

Det har jag full förståelse för att det finns unga som slarvar med preventivmedel för att dom inte ''orkar'' och det är inte mogenhet för med mogenhet kommer ansvar. Men sen finns det fall där preventivmedlet inte skyddar 100% säkert.

Håller helt med dig! Mogenheten är också något man måste visa precis som man måste visa att man klarar av att uppfostra ett barn eller ej. Men tycker fortfarande inte att vuxna ska klanka ner på unga som är bra föräldrer bara för att dom är för unga.

• Knasboll01
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-02-09 00:59:57 följande:
    Jag kan ju bara referera till folk i min närhet samt folk i min omgivning och där är majoriteten av de som fann varann som unga och fick barn tidigt (15-25) fortfarande tillsammans efter 20 år medan de som fann varann sent och skaffade barn sent (25+ -35) är de som har skilt sig efter 5-10 år.

(Y)

msemse skrev 2014-02-09 01:00:53 följande:
    När du säger att "dom" var engagerade - menar du socialen eller någon annan? För om du menar socialen så finns det en anledning till varför de blev engagerade i din/era situationer. 

Och vad exakt är "mogen" egentligen? Det är ju också en definitionsfråga. Och är man verkligen MOGEN så bör man förstå att det inte är lämpligt att skaffa barn vid så ung ålder och bör därför AVSTÅ från att skaffa barn tills man har den trygghet och stabilitet i livet som BARNET förtjänar. 

Menar socialen och jag var ironisk där för dom var inte alls ett dugg engagerade i mitt eller vänners förhållande.

snorkfröken skrev 2014-02-09 01:01:08 följande:

Ditt svartvita tänk är en genomgående röd tråd för hela tråden och tyder på att du är omogen. De flesta tonårsgraviditeter blir till för att det slarvas med skydd och inget annat. Andelen våldtäktsofffer är marginell.

Mitt svartvita tänk har inget med omogenhet att göra. Vet själv att det slarvas men som jag skrev tidigare så finns det även fall där preventivmedel inte är 100% säkert och jag håller fullt med om att dom som slarvar är inte mogna utan bara lata.

• msemse
    Knasboll01 skrev 2014-02-09 01:01:50 följande:

Men tycker fortfarande inte att vuxna ska klanka ner på unga som är bra föräldrer bara för att dom är för unga.

Men på vilket sätt klankar vuxna människor ner på de unga föräldrarna som har bevisat sig vara bra föräldrar?

Det är en seriöst ställd fråga.
  • msemse
    Knasboll01 skrev 2014-02-09 01:05:33 följande:

Menar socialen och jag var ironisk där för dom var inte alls ett dugg engagerade i mitt eller vänners förhållande.

Du inser väl att det är något BRA i såfall? Om socialen lägger ju sig bara ifall det finns något som inte står rätt till. Så vad är problemet?
  • Knasboll01
    msemse skrev 2014-02-09 01:05:47 följande:
    Men på vilket sätt klankar vuxna människor ner på de unga föräldrarna som har bevisat sig vara bra föräldrar?

Det är en seriöst ställd fråga.
    Unga föräldrar blir oftast klankade av andra vuxna för att dom är för unga och påstås vara dåliga föräldrar när dom i själva verket är bra och även ibland bättre än äldre föräldrar.
    msemse skrev 2014-02-09 01:07:40 följande:
    Du inser väl att det är något BRA i såfall? Om socialen lägger ju sig bara ifall det finns något som inte står rätt till. Så vad är problemet?
    Skrev att jag var ironisk där jag skrev att socialen engagerade sig i mitt och andra förhållande. Dom var alltså INTE engagerade 
  • msemse
    Knasboll01 skrev 2014-02-09 01:11:41 följande:
    Unga föräldrar blir oftast klankade av andra vuxna för att dom är för unga och påstås vara dåliga föräldrar när dom i själva verket är bra och även ibland bättre än äldre föräldrar.

Skrev att jag var ironisk där jag skrev att socialen engagerade sig i mitt och andra förhållande. Dom var alltså INTE engagerade 
    Ja, du sa att du var ironisk - men du kanske ska vara tydligare, för jag hänger inte med huruvida de var inkopplade överhuvudtaget eller inte. Om de inte är engagerade kan ju det tyda på att det inte fanns något att engagera sig i? Vad för sorts engagemang hade du velat se från deras sida? Vad exakt gjorde de fel och på vilket sätt tycker du att ni inte fått hjälp? Så många frågor...

Man hör hela tiden att vuxna "klankar ner" på unga föräldrar och påstår att de är dåliga föräldrar... men hur ofta händer det i verkliga livet? När man visat att man kan ta hand om sitt barn så borde väl omgivningen se det lika tydligt som vem som helst?
  • Knasboll01
    msemse skrev 2014-02-09 01:16:18 följande:
    Ja, du sa att du var ironisk - men du kanske ska vara tydligare, för jag hänger inte med huruvida de var inkopplade överhuvudtaget eller inte. Om de inte är engagerade kan ju det tyda på att det inte fanns något att engagera sig i? Vad för sorts engagemang hade du velat se från deras sida? Vad exakt gjorde de fel och på vilket sätt tycker du att ni inte fått hjälp? Så många frågor...

Man hör hela tiden att vuxna "klankar ner" på unga föräldrar och påstår att de är dåliga föräldrar... men hur ofta händer det i verkliga livet? När man visat att man kan ta hand om sitt barn så borde väl omgivningen se det lika tydligt som vem som helst?

Fanns mycket att vara engagreade i men dom lyssnade endast på dom vuxna och inte oss barn som vart utsatta för våld och hot.

Vissa kanske ser, dom i ens närhet men via internet finns det många som klankar ner på bra föräldrar men om man kanske får se irl så kansk man ändrar åsikt?

• snorkfröken
    Knasboll01 skrev 2014-02-09 01:05:33 följande:
    (Y)  
    msemse skrev 2014-02-09 01:00:53 följande:
    När du säger att "dom" var engagerade - menar du socialen eller någon annan? För om du menar socialen så finns det en anledning till varför de blev engagerade i din/era situationer.  Och vad exakt är "mogen" egentligen? Det är ju också en definitionsfråga. Och är man verkligen MOGEN så bör man förstå att det inte är lämpligt att skaffa barn vid så ung ålder och bör därför AVSTÅ från att skaffa barn tills man har den trygghet och stabilitet i livet som BARNET förtjänar. 
    Menar socialen och jag var ironisk där för dom var inte alls ett dugg engagerade i mitt eller vänners förhållande.  Mitt svartvita tänk har inget med omogenhet att göra. Vet själv att det slarvas men som jag skrev tidigare så finns det även fall där preventivmedel inte är 100% säkert och jag håller fullt med om att dom som slarvar är inte mogna utan bara lata.

När man blir äldre och mognare inser man att saker inte alltid är svarta eller vita. Lata? Avsaknad av konsekvenstänk har man för att man är omogen. Inga preventivmedel är säkra men äter man p-piller korrekt är sannolikheten för barn mycket liten. Använder man kondom gäller samma princip.
  • mia1234

Men ts alltså självklart dem som e äldre blir oroliga. Men som dem jag känner har ingen tvekat för dem har verkligen bevisat. Hon som var 14 är i dagsläget 29 o hon som var 16 är nu 22. Men alla är inte sådana kände en ytligt vänta sitt 3 barn när hon var 17. Mormor fick ta hand om barnen. Där var tur att dessa barn hade en mormor som ställde upp. Där tycker jag personligen att mamman skulle tagit sin dotter å sett till så hon satt in något preventivmedel då dottern alltid "glömde" p pillerna. Men sen jag vet en som är 37 å ser bara sig själv å lämnar bort barnet hela hela tiden så idioter finns i alla åldrar.

Svar på tråden fördomar när unga blir gravida