• Jamku

Varför hatar folk MP?

För att de verkar ha andra prioriteringar än miljö och klimat?

Jag gör omröstningar för att spara lästid
  • Svar på tråden Varför hatar folk MP?
  • effemgea
    themia skrev 2014-04-21 18:52:58 följande:
    Så kan varje promille av världens befolkning resonera.
    Ergo: Inget händer.
    Dessvärre möter man ju den attityden alltsomoftast.

På arbetsplatser där somliga tycks mena att de kan gå på halvfart i kraft av att det är så många andra som tar i. Eller överhuvudtaget i fråga om personligt ansvar där somliga menar att det inte spelar någon roll i det stora hela, att deras insats aldrig kan bli annat än försumbar hursomhelst.

Det är det jag gillar mest med MP, om jag förstått partiets synsätt rätt - att det börjar i det lilla och fortsätter utåt och inte att man sitter och gapar likt en fågelunge och väntar på andras initiativ.
    Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • effemgea
    Jupiter skrev 2014-04-21 18:25:39 följande:
    Kom 100. 000 syrianer hit förra året? vart får folk allt ifrån? haha lågutbildade idioter alltså...
    Ja Gert har tydligen räknat syrier.

Möjligen kan man ha vissa synpunkter på Gerts sätt att räknaSkrattande
    Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • Quintus Zebra
    grind skrev 2014-04-21 18:36:49 följande:
    Eftersom Sveriges bidrag varken gör till eller från så påverkas inte världsklimatet. Vi utgör en promille av världens befolkning. Om vi så helt skulle stoppa våra utsläpp skulle det inte märkas.

Den enda effekten blir således att vi havererar Sveriges ekonomi.
    Om man tänkte så skulle man kunna svära sig fri från allt ansvarstagande.

Jag utgör en 7228020413-del av jordens befolkning. Om jag avhåller mig från att våldta eller mörda eller stjäla eller bete mig som ett as, så löser det inga världsproblem. Men det är klart det gör till eller från. Klart det bidrar. Kanske inte jättemycket. Men det är klart det bidrar. Är vi lite mer ansvarsfulla med miljön gör det självklart skillnad.
    Man måste ju börja någonstans? Ska man fortsätta med ovetenskaplig, ologisk politik, ansvarslös för att alla andra gör det?

Självklart ska inte ekonomin haverera. Självklart är det inte så att en ekonomi havererar bara för att man utgår från ett lite mer rationellt tänkande.
    She is eternal. Long before nations' lines were drawn. When no flags flew, when no armies stood. My land was born.
  • grind
    Quintus Zebra skrev 2014-04-21 19:48:14 följande:
    Om man tänkte så skulle man kunna svära sig fri från allt ansvarstagande.

Jag utgör en 7228020413-del av jordens befolkning. Om jag avhåller mig från att våldta eller mörda eller stjäla eller bete mig som ett as, så löser det inga världsproblem. Men det är klart det gör till eller från. Klart det bidrar. Kanske inte jättemycket. Men det är klart det bidrar. Är vi lite mer ansvarsfulla med miljön gör det självklart skillnad. 
    Om du mördar eller våldtar påverkar inte det världen nej men det påverkar människorna i din närhet kraftigt negativt. Därav är det självklart att inte våldta och mörda för den som inte är psykopat.

Vad gäller ditt miljöbidrag så nej. I det globala perspektivet bidrar det ingenting om du släcker dina lampor eller vad du nu gör. Om du däremot städar efter dig när du är ute och haft picnic påverkar det dock ditt närområde positivt.
  • Quintus Zebra
    Rataxes skrev 2014-04-21 10:09:03 följande:
    Jag får lite Gröna Khmer-vibbar av den sista meningen Obestämd
    Vilken färg på Khmer är de som försämrar i sammanhanget oskyldiga människors levnadsstandard i t.ex. Grekland med påtvingade nedskärningar?

Hur kommer det sig att det ofta ses som en självklarhet att kräva "ansvarsfullhet" och inskränka människors liv i marknadsekonomins namn? Men när någon talar om uppoffringar för för en mer ansvarstagande miljöhantering så anser många att personen är fanatiker?

På viket sätt kan det anses vara rationellt att prioritera ekonomi framför miljö?
    She is eternal. Long before nations' lines were drawn. When no flags flew, when no armies stood. My land was born.
  • grind
    grind skrev 2014-04-21 20:28:46 följande:
    Om du mördar eller våldtar påverkar inte det världen nej men det påverkar människorna i din närhet kraftigt negativt. Därav är det självklart att inte våldta och mörda för den som inte är psykopat.

Vad gäller ditt miljöbidrag så nej. I det globala perspektivet bidrar det ingenting om du släcker dina lampor eller vad du nu gör. Om du däremot städar efter dig när du är ute och haft picnic påverkar det dock ditt närområde positivt.
    Med det vill jag säga.

Var trevlig och snäll mot de i din omgivning. Det är egentligen enda sättet man kan påverka. Att tro att man påverkar något genom att släcka lampor eller sortera batterier är hejdlöst naivt.
  • grind
    grind skrev 2014-04-21 20:31:27 följande:
    Med det vill jag säga.

Var trevlig och snäll mot de i din omgivning. Det är egentligen enda sättet man kan påverka. Att tro att man påverkar något genom att släcka lampor eller sortera batterier är hejdlöst naivt.
    Den typiske miljöpartisten negligerar den gamla tanten som behöver prata för att den är uppe i tankar kring hur den kan sänka sin energiförbrukning så mycket som möjligt.
  • grind
    themia skrev 2014-04-21 09:35:43 följande:
    Det är det ständiga gynnandet av den lilla gruppen, familjens bästa;, stadsdelens bästa; kommunens bästa; landets bästa som har lett fram till att ingen tar på sig ansvaret för jordens bästa.

Resultatet av det synsättet är att vi nu befinner oss i en situation när livet (alltså även din familj) på jorden är hotat, om inte drastiska åtgärder vidtas under detta århundrade.
    Och med drastiska menar jag åtgärder kommer att i grunden förändra allas våra liv.
    Förändringen behöver dock inte enbart bli till det sämre om den gröna rörelsen får bestämma.
    Nu ska vi inte överdriva. Om vi ska tro forskarna kommer norra Europas klimat att förbättras. Våran ställning kommer alltså stärkas. T.e.x. vatten som Sverige har riktigt rikligt av kommer i framtiden att bli en bristvara.

Nu bryr jag mig även om andra människor på jorden varför det är bra om man försöker lösa dessa problem. Men det måste givetvis göra genom att länder kommer överens om sänkta gränsvärden. Att tro sig vara världens samvete och gå in i en martyrroll som Sverige så ofta gör att vi tappar såväl ekonomiskt som socialt. Vi har sett prov på detta de senaste decennierna. Sverige håller långt ifrån samma klass som under 60-talet. Ett resultat av naiv politik.
  • Quintus Zebra
    grind skrev 2014-04-21 20:28:46 följande:
    Om vi får ner antalet mord i Sverige påverkas inte våldsproblematiken globalt. Men några färre människor dör. Kanske kan Sverige då bli en förebild som andra kan efterlikna.

Om Sveriges miljöpolitik blir mer ansvarsfull så löser det inte världens alla miljöproblem, men det minskar miljöförstöringen lite. I det långa loppet kan det inte rädda alla som faller offer för vår oansvariga miljöhantering, men att bara Sverige blir bättre kan garanterat rädda och förbättra ett antal liv. 
    Kanske kan Sverige då bli en förebild som andra kan efterlikna?

Det är ju jättebra att du anser att det är en självklarhet att inte döda och våldta. Men varför är det inte en självklarhet för oss att inte förstöra miljön vi är beroende av? Är det rationellt?

Och inser du inte att resonemanget är detsamma?

Inser du inte att det är väldigt farligt med politiker som låter bli att ta ansvar, för att ingen annan heller gör det?

Jag resonerar ju helt tvärtemot hur du gör. Om resten av världen är oansvariga är det ju ännu viktigare att Sverige är det.

• Quintus Zebra
    grind skrev 2014-04-21 20:31:27 följande:
    Med det vill jag säga.

Vem tror det?
Svar på tråden Varför hatar folk MP?