• Jamku

Varför hatar folk MP?

För att de verkar ha andra prioriteringar än miljö och klimat?

Jag gör omröstningar för att spara lästid
  • Svar på tråden Varför hatar folk MP?
  • Mentat
    Quintus Zebra skrev 2014-04-18 22:29:42 följande:
    Nja, det får du ju tycka. Men de utgår från vetenskapliga faktum i sin politik, vilket få andra partier gör.

Du må ju inte hålla med MP. Men att just klanka på dem för energipolitiken, som som sagt nog är mest vetenskaplig i riksdagen, blir ju konstigt. Men om du inte vill/vågar komma med ett enda exempel på ett parti med vettigare politik i denna fråga så blir det ju svårt att argumentera mot dig. 

Och som sagt, det kan ju verka så som att din ovilja att komma med exempel är talande i sig?
    Nej då, jag kan visst komma med exempel. Jag försökte undvika att byta ämne bara.
  • Mentat
    Quintus Zebra skrev 2014-04-18 22:49:30 följande:
    )
    Det är just hur man vill gå till väga som jag efterlyser och vilka siffror man får fram. Din länk säger tyvärr ingenting, den kan lika väl innebära att Sverige redan har gjort sina effektiviseringar och att det är svårt att göra ytterligare som att den skulle innebära att vi gillar att använda mer energi. Vår befolkning ökar och det i sig innebär en ökad energianvändning, inget konstigt om det är det det beror på. Det framgår inte.

Sedan gör du samma fel som (mp) gör centralt: Förutsätter att kärnkraft måste innebära uran. Det är inte självklart, torium är en mycket lovande teknik med potentiellt enorma fördelar.

Visst vill jag också ha en transportflotta som inte kräver fossila bränslen. Jag har ofta förespråkat att vi borde anslå forskningspengar till alternativa bränslen. Bäde metoden med artificiell fotosyntes och att få fram butanol ur lump, skogsavfall och liknande cellulosa medelst bakterien TU-103 fungerar på labbnivå. Vad som skulle behövas är metoder att få det att fungera i stor skala. Kan vi åstadkomma det kan vi göra en insats på global nivå, vilket vi aldrig kan göra genom att försöka späka Sverige på CO2-utsläpp där vi redan är ett föredöme.

Att uppmana till att "googla" är ett totalt icke-svar. Jag har googlat mig fram till (mp):s energipolitik och den imponerar, milt uttryckt, inte.
  • Quintus Zebra
    Mentat skrev 2014-04-18 23:01:48 följande:
    Nej då, jag kan visst komma med exempel. Jag försökte undvika att byta ämne bara.
    Du byter inte ämne om du belägger din ståndpunkt.

Petar man i MP:s energipolitik kan man hitta hål. Absolut. Det har nog ingen sagt emot? Hur kan det inte vara relevant för din åsikt att så gott som alla andra partier i riksdagen är långt mer ovetenskapliga än MP?
    She is eternal. Long before nations' lines were drawn. When no flags flew, when no armies stood. My land was born.
  • Quintus Zebra
    Mentat skrev 2014-04-18 23:09:33 följande:
    Det är just hur man vill gå till väga som jag efterlyser och vilka siffror man får fram. Din länk säger tyvärr ingenting, den kan lika väl innebära att Sverige redan har gjort sina effektiviseringar och att det är svårt att göra ytterligare som att den skulle innebära att vi gillar att använda mer energi. Vår befolkning ökar och det i sig innebär en ökad energianvändning, inget konstigt om det är det det beror på. Det framgår inte.
    Att vara sämst på energieffektivisering betyder att man är det land som slösar bort mest el per TWH.  Om du är nyfiken kan du googla mer. Jag kan ge dig källor om du vill.

Det är inte den ökande användningen som räknas.
    She is eternal. Long before nations' lines were drawn. When no flags flew, when no armies stood. My land was born.
  • Quintus Zebra
    Mentat skrev 2014-04-18 23:12:03 följande:
    Fast visst kan man använda Google till annat. Tydligen gillar (mp) elbilar trots allt, dels specifikt:
    riksdagsgrupp.mpbloggar.se/tag/elbilar/

och dels på bred front: www.gp.se/nyheter/sverige/1.2324096-miljopart...
    Självklart gillar MP elbilar. Det borde väl de flesta vetenskapsintresserade göra.

Ge mig gärna en länk där de säger att de tror att elbilen är lösningen på klimathotet.

MP är väl rätt tydliga med att bil- och lastbilsåkandet måste minska för att klimatmålen ska nås?
  • Andrers
    themia skrev 2014-04-18 11:41:11 följande:
    Och vilken är din synpunkt?
    Att antroposofiska läkemedel är giftiga, eller ...

Eller du kanske helt enkelt inte vet vad antroposofisk betyder.
    I så fall är du ursäktad.
    Antroposoferna håller på med kvacksalveri. Det vet de som är kunniga. Många miljöpartister vurmar och arbetar för både kvacksalveri och pseudovetenskap! Det vet de som är insatta i hur miljöpartiet arbetar. 

Man kan inte både vara mot homeopati och för antroposoferna eftersom de tror på och använder homeopati.

Det är skrämmande att se hur anonyma MP-politiker öppet blottar sin inkompetens på detta forum. 

Du har ju inte en aning om vad som sker i ditt parti. Ta reda på det. Jag tycker att det är det minsta man kan begära av en politiker.
  • Cal XVI Gustf
    Quintus Zebra skrev 2014-04-18 22:05:09 följande:
    Alla ledare i regeringar som prioriterar tillväxt på "marknaden" framför hållbar utveckling, d.v.s. nästan alla våra politiker och nästan alla regeringar i världen?
    De säger det ju inte på det sättet, vilket jag inte heller påstod. Men det är ju den effekten vårt tillväxtbaserade ekonomiska system innebär i praktiken.
    Vi kan titta på vad du själv skrev en stund senare:
    Quintus Zebra skrev 2014-04-18 22:49:30 följande:

Siffrorna beror lite på hur man väljer att gå till väga. Och hur ambitiös man är. Det finns redan ett antal olika planer på hur vi kan gå till väga, och om staten på allvar började planera för att genomföra energieffektivisering i hela landet så skulle ju de lukrativa möjligheterna locka fram ännu fler som vill vara med och leka.

Det du propagerat för här skulle kunna leda till ekonomisk tillväxt och samtidigt lägre energiförbrukning. Någon som förespråkar tillväxt måste alltså inte automatiskt också förespråka ökad energiförbrukning.
  • Andrers
    themia skrev 2014-04-17 08:31:51 följande:
    Om du tog upp verkliga problem, skulle jag kunna ge ordentliga svar, men du pekar på väldigt konstiga sidospår.

"Konstiga motioner"
    Vad är det, och vem avgör att de är konstiga? Du?

"Låter kvackare bli politiker"
    Alla får bli politiker, som vill göra en insats för sitt parti. Vilket yrke man har spelar ingen roll, så länge man inte ägnar sig olagligheter, och homeopati är inte olagligt i Sverige.
    Samma gäller i alla alla partier utom SD som utesluter folk för att dom vågar säga högt vad dom tänker.

Att kraven på universiteten är för låga håller jag med om. Det är ett problem som bottnar i att kraven i grundskolan och gymnasierna också är för låga.

Såklart jag känner till "partiets inre stridigheter". Sådana avgörs på kongressen varje år.
    Men ett lokalt bråk i någon lokalavdelning nånstans i landet är ingen "inre stridighet". Det är bara någon medlem som kommit på kant med sin lokala ledning.

Tror du inte att sånt förekommer i andra partier?
    Eftersom du är (eller påstår) politiker för miljöpartiet så anser jag mig ha rätt att kräva av dig att du känner till vad som händer i ditt parti och jag skall inte behöva länka till fakta.. Du skall känna till dem.

Jag  tolkar din okunskap som ytterligare ett bevis på att MP-politiker är inkompetenta. Det är lite tråkigt att du är anonym. Det är svårt att använda anonyma politiker som bevis mot miljöpartiet. Men det är nog best för dig att du förblir anonym.
  • Andrers
    themia skrev 2014-04-17 08:31:51 följande:
    Om du tog upp verkliga problem, skulle jag kunna ge ordentliga svar, men du pekar på väldigt konstiga sidospår.

"Konstiga motioner"
    Vad är det, och vem avgör att de är konstiga? Du?

"Låter kvackare bli politiker"
    Alla får bli politiker, som vill göra en insats för sitt parti. Vilket yrke man har spelar ingen roll, så länge man inte ägnar sig olagligheter, och homeopati är inte olagligt i Sverige.
    Samma gäller i alla alla partier utom SD som utesluter folk för att dom vågar säga högt vad dom tänker.

Att kraven på universiteten är för låga håller jag med om. Det är ett problem som bottnar i att kraven i grundskolan och gymnasierna också är för låga.

Såklart jag känner till "partiets inre stridigheter". Sådana avgörs på kongressen varje år.
    Men ett lokalt bråk i någon lokalavdelning nånstans i landet är ingen "inre stridighet". Det är bara någon medlem som kommit på kant med sin lokala ledning.

Tror du inte att sånt förekommer i andra partier?
    Menar du på fullt allvar att en  politiker i ert parti kan syssla med vad som helst bara det är lagligt. Jag tror knappast det. Tänk efter nu. Är det verkligen så. Gjorde du inte en groda nu. Strata porrklubb är lagligt. Hur vore det med en ekologisk porrklubb som gör reklam för miljöpartiet. Oavsett vad man tycker om porrklubbar så är de lagliga och de ger kunderna det de betalar för (antar jag) De bluffar inte (om de inte fuskar med hudfärgade trikåer)
Svar på tråden Varför hatar folk MP?