• attlangta01

Fler som gör hormonbehangling för att få ägglossning, utan IVF?

Hej

Vi försöker nu få till nr 2. Är inne på andra försöket, stimuleras med menopur för att få en ägglossning, men gör sen "jobbet" själva. Hittar inte alls många trådar om såna som använder menopur eller puregon endast för ägglossningsstimulering, utan att sen gå vidare till IVF.
    Skulle vilja byta lite erfarenheter eller helt enkelt följas åt med någon annan, om det finns någon där ute som är i liknande sits??

• Svar på tråden Fler som gör hormonbehangling för att få ägglossning, utan IVF?
  • Vattenliljan

Ja, det där är verkligen jobbigt! Andra planerar typ studier, semesterresor etc. efter när de tänkt skaffa nästa barn. För mig låter det helt befängt, men vissa har det ju faktiskt så. Helt sjukt. Och orättvist.

• Tjockisbullen2012

Det känns så avlägset att kunna köpa vagn innan man ens är gravid. Med tanke på hur bra det gått hittills så finns det stor chans att jag aldrig behöver ha två barn i vagnen samtidigt. Dottern är nu två år och skippar gärna att åka vagn så blir det syskon fram över så får de bli ståbräda i så fall.

• Vattenliljan

Igår fick jag en flytning som var så lik en ÄL-flytning som man kan komma. Upptäckte den när jag hade kissat, och den hängde ner 15-20 cm och "bildade broar" mellan fingrarna precis som det brukar beskrivas. Men inte sjutton kan jag ha haft ägglossning nu? Det var ju tre veckor sedan UL:et som visade att jag hade en äggblåsa på 10 mm. :S Sexade i alla fall, för säkerhets skull. :p

• Tjockisbullen2012

Kanske att ägget inte blev något mer och nu börjar det bli ny ägglossning? Har du tagit något test och kollat så du inte är gravid? :)

Själv så håller min mens på att ta slut efter ett ännu misslyckande. Men jag är ändå glad över att jag fick egen ägglossning och relativt regelbundet. Hoppas på att kommande ägglossning blir något liknande så jag kan börja med sprutor igen i augusti om det blir ännu ett misslyckande. :)

• attlangta01

Tjockisbullen2012, En fråga i ren nyfikenhet, om du får egen regelbunden ägglossning, hur kommer det sig att ni vill ha hjälp med att framkalla ägglossning? På vilket sätt hjälper det er?

En annan fråga till alla här. Har någon av er provat insemination? Kan det hjälpa till något om problemet inte alls ligger i spermierna?

Vanlig hormonbehandling med sprutor, hur många sådana försök får man göra? Jag har gjort fyra nu och undrar hur många fler såna man får göra...

• Vattenliljan

Nu verkar det som att jag fått en svampinfektion. Blä! Läste dessutom att man kan få flytningar då som liknar ÄL-flytningar så det var nog bara på grund av det. Störigt! Men, men, nu är det inte så långt kvar tills jag ska börja knapra Provera. :)

attlangta01: Jag har frågat läkare om det här med insemination, och den jag pratade med tyckte inte att det var något vi skulle lägga pengar på. Är felet att kvinnan inte får egen ägglossning så ger inte insemination någon direkt större chans att lyckas utan då är det just ägglossningen man behöver åtgärda. Men å andra sidan, det lär ju inte skada. Och läkare kanske har delade meningar om det där, jag vet inte.

Angående hur många försök man får göra så tror jag inte det finns någon specifik regel kring hur många försök man får göra. Däremot kanske läkarna tycker tillslut att det är bättre att man går vidare till IVF, om de känner att det aldrig händer något. Arthur på Sophiahemmet sa till mig efter tredje stimuleringen att han tyckte jag skulle kolla upp var i IVF-listan jag stod, för vi hade ju gjort flera försök nu (men inte tyckte jag att tre var särskilt mycket). Sen kom kallelesen till IVF ett par veckor senare så det löste sig självt. :P Men fråga på kliniken nästa gång du är där, om de har någon gräns just där, så att du vet. Det är mitt tips. 

• Tjockisbullen2012

Attlangta: jag har inte haft regelbunden ägglossning förut utan de vanligaste var att jag hade ägglossning med 90 dagars mellanrum. Men oftast när jag tagit hormoner så har effekten suttit i även hormonfria månader så att det kommit relativt regelbundet. Varierar då mellan 30-35 dagar. Så av den anledningen vill jag ta hormoner för att det ska hållas i schack och inte blir som tidigare. Men nu känner jag att om det inte händer något snart så är det nog dags att diskutera andra alternativ, eftersom nu har den i alla fall varit relativt regelbunden i ett år. Har också varit inne lite på insemination men inte pratat med kliniken om det ännu.

Alternativt flera djupgående undersökningar, spolning av äggledare eller liknande. Jag har ju gjort kejsarsnitt så jag är rädd att det på något sätt försvårar också. Men som sagt vi har inte diskuterat nästa steg ännu.

• Vattenliljan

Jag har gjort ultraljud på äggledarna (dvs. "spolning) och jag var jätteorolig innan men det var verkligen inte så farligt. Sköt upp det i flera år faktiskt och fick till och med göra IVF utan att ha gjort spolning innan, vilket jag tycker nu var lite konstigt. Men i alla fall, själva undersökningen var ingen fara alls. Visst känns det typ som mensvärk men det har man ju överlevt ett antal gånger förut. :P Jag tycker du ska göra det, så att du vet säkert att det inte ligger något problem där. I mitt fall kunde de inte se några konstigheter alls och det är väldigt skönt att få höra det måste jag säga.

Svar på tråden Fler som gör hormonbehangling för att få ägglossning, utan IVF?