• attlangta01

Fler som gör hormonbehangling för att få ägglossning, utan IVF?

Hej

Vi försöker nu få till nr 2. Är inne på andra försöket, stimuleras med menopur för att få en ägglossning, men gör sen "jobbet" själva. Hittar inte alls många trådar om såna som använder menopur eller puregon endast för ägglossningsstimulering, utan att sen gå vidare till IVF.
    Skulle vilja byta lite erfarenheter eller helt enkelt följas åt med någon annan, om det finns någon där ute som är i liknande sits??

• Svar på tråden Fler som gör hormonbehangling för att få ägglossning, utan IVF?
  • Vattenliljan

Vad konstigt att bitar fallit bort ur din journal Tesen!

Jag var orolig att jag skulle ha en cysta nu efter sommaren, men det hade jag inte! Woho! Dock fanns det inte heller några "ledande" äggblåsor på nån av äggstockarna (bara ett tiotal små äggblåsor på varje sida). Eftersom min mens kom dagen efter att jag tagit första Proveratabletten trodde Arthur att det var en "egen" mens, som kommit efter en spontan ägglossning! Jag hade ju faktiskt ÄL-sekret hela dagen, 13 dagar innan min mens nu kom, så han sa att jag säkerligen haft ägglossning. Så häftigt! Visste inte ens om min kropp kunde det. Men självklart sexade vi ingenting den veckan så ja... Så kan det gå. :p Nu ska jag vänta en vecka eftersom jag bara är på cykeldag 11, och sen får jag börja med Provera igen på onsdag. Så med lite tur blir det sprutstart för mig i början på september.

• attlangta01
    Hej!
    Hur går det för er!?
    För mig började det bra, men självklart blev det inte som jag tänkt mig. 
    Jag fick tag på kliniken redan samma dag de öppnade. Fick en tid samma dag och trots att min mens startade två veckor tidigare så hade inget hänt (jag blödde förvisso fortfarande lite) alltså tunn slemhinna och ingen cysta. Så jag kunde börjar spruta redan dagen efter och vi bestämde att jag skulle prova insemination den här gången. Så lycklig, över att prova ngt nytt!
    Undersökning en vecka senare, alltså igår, visade en blåsa med ett snitt på 22mm, tror jag. Jag har inte haft så stor blåsa någon gång tidigare. Det blev ägglossningsspruta på kvällen och planerad insemination imorgon. Igår hade jag dock riktigt ont i magen och den var svullen så ringde kliniken idag och sa att jag trodde jag ägglossat redan igår. Fick komma på undersökning och visst hade jag det. : ( 
    Blev så besviken. Nu blir det ingen insemination och så får vi vänta till mensen dyker upp. (Hoppas förvisso att den inte gör det och att det kan ha fungerat med vanligt samlag. Men Claes sa att tyvärr kan det vara så att då ägget släppte tidigare än tänkt så kan det ha varit ett dåligt ägg. Men vi hade ju samlag igår, så hoppas kan man ju....)
    Varför kan det aldrig gå som jag vill!
    Claes är ju dock så otroligt bra! Han såg att jag blev ledsen och besviken och sa att jag ska inte vara orolig, jag är fortfarande vad man kallar en "ung fertil kvinna". 
    - Inte så jag tänker sa jag. Jag börjar närma mig 33år, har åldersnoja över detta med fertiliteten, börjar känna mig stressad.
    - Så ska du inte alls tänka sa han. Du har många fina ägg och är i din fertilaste topp. Finaste Claes, han är så otroligt duktig på att peppa. Vet att han säger så bara för att peppa upp mig, men det hjälper ju ändå lite : )
  • Vattenliljan

Åh vad typiskt att det lossade för tidigt för dig! Jag vet precis hur du känner - varför i all världen kan inte kroppen någonsin samarbeta? Alltid är det något som går knasigt. Men nu håller vi alla tummar att det lossade tidigt bara för att det ville bli befruktat på naturlig väg! :) Och jag håller med dig helt, Claes är toppen! Ibland kan jag bli irriterad på att läkarna är så himla positiva, man får liksom falskt hopp för att de hela tiden är så överpositiva. Men Claes kan jag tåla det från. :P

För mig händer det inte så mycket just nu. Tog första Proveratabletten idag. Imorse gjorde jag lite statistik på mig själv. :P De andra gångerna jag tagit Provera har jag fått mens efter följande antal dagar (från första Proveradagen): 15, 23, 20, 20, 11, 11, 17, 11, 10. Snittet är på 14 dagar, men hoppas förstås på 10 eller 11 den här gången. :P I så fall kommer mensen vid månadsskiftet. Precis när jag börjar på en ny universitetsutbildning. Som tur är kommer jag plugga i Frescati så det är nära till Sophiahemmet i alla fall! Man måste tänka positivt! :P

Sen gjorde jag lite statistik på hur länge jag behövt ta Puregonsprutor innan jag fått en tillräckligt stor blåsa för att få ta ÄL-spruta. Då ser statistiken ut såhär: 10, 17, 23, 12 dagar med Puregon. Tänk att kroppen reagerar så olika trots att den får samma medicin, samma dos osv! Har ni skrivit upp hur det varit för er? Nån som vill dela sin statistik i så fall? Kan ju vara lite intressant.

• Tjockisbullen2012

Hej på er!

Attlangta: tråkigt att det inte gick som tänkt men jag håller tummarna för att ni lyckats ändå! Du fick i alla fall en mogen äggblåsa och det är ju alltid nått. Och blir det inget så får ni förhoppningsvis testa insemination nästa omgång. :)

Jag var på kliniken i måndags och fick träffa Claes. Jag frågade också om insemination och han sa att det kunde vara ett alternativ men att vi skulle testa utan någon gång till innan. Så igår började jag spruta och ska tillbaka på tisdag så får vi se hur det ser ut. :)

Vattenliljan: jag har inte skrivit upp exakt men jag minns att det varit väldigt olika. Första gången tror jag att jag bara sprutade typ 10 dagar om inte mindre och sedan har det varit väldigt blandat. Tycker som du att det är konstigt hur olika det kan vara när det ändå är samma behandling. Vi får se hur det blir denna gång. :/

• attlangta01

Jag tycker om positiva ord från alla läkare : ) Blir alltid lika hoppfull. 

Claes sa för många många år sedan till mig: "jag lovar dig att du kommer bli gravid en dag. Jag kan inte säga när, men du måste bidra med ett ofantligt tålamod, det är det som krävs av dig. : )"
    Han kunde ju självklart inte veta det, men det gjorde mig positiv och nu har jag ju trots allt världens finaste lilla kille hemma : ) 

Jag har inte fört någon statistik alls över sprutorna. Men vet att det är jätte olika. Ibland har jag bara behövt spruta i 7 dagar, ibland upp till tre veckor tror jag. När jag blev gravid med lillen så vet jag iallafall att jag sprutade 9 dagar : )

Den här hösten tror jag blir magisk : )

Kram på er

• Tjockisbullen2012

Jag tror också att hösten blir magisk! Jag känner mig hoppfull. Jag har blivit gravid 2 gånger (varav ett MA) och båda gångerna var på hösten, ena gången i början på oktober och andra gången i början på november så en gynekolog sa till mig en gång att du är nog en person som blir gravid på hösten och att vissa är mer fertila vid en viss årstid. Vad tror ni om de? Jag hoppas i alla fall att hon har rätt. :) vore ju riktigt trevligt.

• attlangta01

Jag har varit gravid tre gånger. 
    1a gången blev jag gravid i okt (MA)
    2a gången i dec (MF)
    3dje gången i april. (Bebis)

Men jag hoppas ändå på att denna hösten ska bli magisk för oss alla : ) 

• annaw85

Hej på er! Får man vara med i den här tråden? :) Slutade med p-piller februari -13 och har hittills provat Pergotime tre ggr. Nu ska vi till Sophiahemmet och Claes i september, vad kul att han verkar vara så bra! Min gynekolog skickade remiss dit redan i april men det blev fel flera ggr så egentligen har vi tid för IVF nu också! Men vill gärna prova med sprutor först. Får se vad han tycker :)

• attlangta01
    annaw85 skrev 2014-08-21 12:53:25 följande:

Hej på er! Får man vara med i den här tråden? :) Slutade med p-piller februari -13 och har hittills provat Pergotime tre ggr. Nu ska vi till Sophiahemmet och Claes i september, vad kul att han verkar vara så bra! Min gynekolog skickade remiss dit redan i april men det blev fel flera ggr så egentligen har vi tid för IVF nu också! Men vill gärna prova med sprutor först. Får se vad han tycker :)

Du får jätte gärna vara med här. Claes är super, favoriten bland oss tre här (som går där) : ) Men alla där är bra skulle jag säga.

Har du också PCO? Eller är det ngt annat som försvårar den här naturliga processen? : ) 

Har ni landstingsbetalade IVF?
  • annaw85

Tack för det :) Roligt att ha flera i samma situation som man kan bolla med! Ja jag har PCO, har vetat om det i flera år och ätit p-piller så det har inte varit ett problem förrän nu. Har bara haft en egen mens sedan jag slutade med p-piller. Nu har jag dock haft en liten blödning med nästan precis 4 veckor emellan. Skulle inte kalla det mens då det är så lite men kanske kan det vara det iaf? Har gått ned 17 kg i vikt, har nu 4 kvar tills normalt BMI. Ja det är IVF genom landstinget, vi har fått tid i Uppsala men tydligen kan man avvakta ett litet tag men fortfarande behålla sin plats i kön! Står ni alla i kö för IVF också?

Svar på tråden Fler som gör hormonbehangling för att få ägglossning, utan IVF?