• nyitråden

Bebis november 2014

Hej, är vi fler som nyss plussat och har fått bf i november 2014? Jag fick plus igår och har egentligen känt av det i kroppen utan att riktigt koppla då jag också legat sjuk hela veckan. Men som det verkar är jag i vecka 3+6 idag. Är vi fler?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-06 09:01
    Bildtråden finns här:

www.familjeliv.se/Forum-2-7/m72677679.html
  • Svar på tråden Bebis november 2014
  • Servalusa

Åh.. ja det är så jag känner också. De säkra före de osäkra lixom..

Men eftersom jag är ensam hemma med barnen kan jag ju inte lägga mig bara sådär heller. Yngsta är 2 år och hon är vildare än vildast så hon vill jag inte släppa blicken ifrån.

Andra förlossningen gick dessutom supersnabbt och bm säger att det mest troligt blir så denna gång också och att jag måste åka in med en gång jag känner något och om vattnet går så är de akut eftersom krystbärkarna kommit då vattnet gått..

herregud. Jag har inte varit ett dugg nervös under hela graviditeten tills nu.. :s

Barnvakten sitter dessutom 7 mil härifrån och mannen jobbar 9 mil bort..

får hålla tummarna att han väljer att komma på en passande tidpunkt!

isabellab skrev 2014-11-06 20:47:37 följande:

Vad jag har förstått så har de olika riktlinjer för det i olika landsting. Vissa säger dom din BM och vissa säger att det är förlegat.

Personligen skulle jag aldrig våga chansa utan skulle nog lägga mig platt ner i snön till och med.

• Krickelin med Naemi
    Servalusa skrev 2014-11-06 21:09:17 följande:

Åh.. ja det är så jag känner också. De säkra före de osäkra lixom..

Men eftersom jag är ensam hemma med barnen kan jag ju inte lägga mig bara sådär heller. Yngsta är 2 år och hon är vildare än vildast så hon vill jag inte släppa blicken ifrån.

Andra förlossningen gick dessutom supersnabbt och bm säger att det mest troligt blir så denna gång också och att jag måste åka in med en gång jag känner något och om vattnet går så är de akut eftersom krystbärkarna kommit då vattnet gått..

herregud. Jag har inte varit ett dugg nervös under hela graviditeten tills nu.. :s

Barnvakten sitter dessutom 7 mil härifrån och mannen jobbar 9 mil bort..

får hålla tummarna att han väljer att komma på en passande tidpunkt!

Du kan väl be om planerad igångsättning för att vara på den säkra sidan. Om du föder så snabbt och make och barnvakt är så långt borta dessutom. Jag föder superfort och blir igångsatt 1v innan bf. Jag var orolig att min man inte skulle hinna och dit är det bara 4mil. Visst kan det starta innan dess men det är en viss trygghet iaf.
  • Myc

Jag var i det läget m andra barnet. Jag skulle verkligen inte råda dig att gå 100 m och 3 tr upp om det skulle hända...

Det som kan hända är att navelsträngen kommer emellan huvud och kanal och därmed skapar syrebrist för bebisen. KAN hända alltså. Eftersom det gått snabbt för dig tidigare så kan det nog vara extra viktigt för dig eftersom allt antagligen startar på dig rätt snabbt. Tänk på att jämföra när du drar ut proppen i badkaret, allt sugs mot hålet och du blir tyngre... Får du dessutom värkar jobbar ju hela livmodern neråt.,.

På mig gick vattnet på bf-natten. Han låg högt och rörligt och jag hade fått uppmaningen att åka in direkt (samma rek. idag på BB Sthlm som då 2008) fick sedan ligga helt plant i ryggläge m ctg HELA tiden i 12 timmar tills värkarna kom och först då fixerade han sig. Jag var tvungen att ringa på klockan för att kissa för det krävdes extra övervakning av hans hjärta och fick inte ens sitta för att äta...

Så ta det på allvar. BB Sthlm är en av Sveriges mest moderna förlossningsavdelningar och eftersom de rek detta så kan man nog faktiskt lita på att det är aktuellt.

Servalusa skrev 2014-11-06 20:30:36 följande:

Var till bm idag, bf-11(barn nr 3) och det visade sig att bebis fortf ligger långt upp och är rörlig. Enligt bm kunde en vattenavång innebära att navelsträngen följde med vattnet och blev tilltäppt om huvudet tryckte på. Därför skulle jag lägga mig ner omedelbart och ringa förlossningen, samt ligga ner under resan till förlossning. Tänkte när hon sa det att de inte skulle va nån konst tills jag kom hem och började fundera på vad jag gör om jag inte är hemma utan på affären ex. Kan ju inte lägga mig platt där bara sådär upp och ner med 2 barn heller.. nu vill jag knappt gåutanför dörren för att slippa de senariot..

någon som har erfarehet av detta och vet hur noga det är att genast lägga sig eller borde jag kunna gå hem innan? Har ca 100 m till affären men bor 3 trappor upp..

• Puderrosa

Grattis till alla som fått bebisar de här dagarna!

Myc, du ska föda på BB Sthlm? Jag med:)

Kanske ses vi där, vem vet:)

• Zolie

En till BB stockholmare här :D Hade en riktigt bra upplevelse med min första där :)

• Zolie
    Servalusa skrev 2014-11-06 20:30:36 följande:

Var till bm idag, bf-11(barn nr 3) och det visade sig att bebis fortf ligger långt upp och är rörlig. Enligt bm kunde en vattenavång innebära att navelsträngen följde med vattnet och blev tilltäppt om huvudet tryckte på. Därför skulle jag lägga mig ner omedelbart och ringa förlossningen, samt ligga ner under resan till förlossning. Tänkte när hon sa det att de inte skulle va nån konst tills jag kom hem och började fundera på vad jag gör om jag inte är hemma utan på affären ex. Kan ju inte lägga mig platt där bara sådär upp och ner med 2 barn heller.. nu vill jag knappt gåutanför dörren för att slippa de senariot..

någon som har erfarehet av detta och vet hur noga det är att genast lägga sig eller borde jag kunna gå hem innan? Har ca 100 m till affären men bor 3 trappor upp..

Jag skulle lägga mig ner direkt! Har en vän vars navelsträng följde med en värk ut under en undersökning på BB (de va inne för att bli igångsatta och barnet var inte Fixerat ännu) Det blev akutsnitt direkt..

Du får se till att ha mobilen me dig jämt å ringa en ambulans ifall de skulle hända, så kommer nån fort å kan hjälpa dig med barnen också ;)
  • Missimissi

Hepp. Då vaknade dottern upp helt prickig, vattkoppor. Från att ha velat vräka bebis helst igår känns det helt plötsligt som att den får hålla sig inne ett par dagar till....

Pust frust och stön.

Har tandvärk och känner mig själv sjuk också så just nu är allt helt amazing....( sitter hos jourtandläkare) mannen får stanna hemma , har ingen aning om ifall han ens får vabba när jag är föräldraledig men det struntar jag i just nu.

• Krickelin med Naemi
    Missimissi skrev 2014-11-07 08:01:12 följande:

Hepp. Då vaknade dottern upp helt prickig, vattkoppor. Från att ha velat vräka bebis helst igår känns det helt plötsligt som att den får hålla sig inne ett par dagar till....

Pust frust och stön.

Har tandvärk och känner mig själv sjuk också så just nu är allt helt amazing....( sitter hos jourtandläkare) mannen får stanna hemma , har ingen aning om ifall han ens får vabba när jag är föräldraledig men det struntar jag i just nu.

Men fy vilken otur <3. Vattenkoppor nu . Hoppas att du själv kryar på dig snabbt och att bebisen väntar tills det värsta är över.
  • Foxan

Var inne på vändning igår, gick bra! Lite för lätt sa läkaren och vi är inställda på att åka in och vända en gång till. Men än så länge verkar den lille rackaren ligga rätt! Om det blir vändning igen så blir det även en igångsättning på det sa läkaren. Så det känns inte som om det blir någon övertid iaf! Men man ska väl aldrig säga aldrig Har sovit oförskämt bra inatt, känns himla najs och vakna upp helt utvilad!
    Jag frågade läkaren igår om det är det gamla som gäller om vattnet går när barnet ligger i tvärläge eller högt upp och rörligt (som ni pratade om i tråden). Då sa de att ligga ner och ringa ambulans är vad man rekommenderade förr (sist jag fick de råden var när barn nr2 låg i tvärläge -07), men att man idag inte gör så. Då får man snällt sitta still i bilen och inte röra sig för mycket. Verkar lite knäppt tycker jag för när vattnet går och man har värkar så funkar det inte att sitta still i bilen heller! Iofs inte ligga still heller om man nu skulle få en ambulans..
    Detta var råd från Karolinska sjukhuset i sthlm.

Elmiina, grattis!!

• Victoria84

Igår 6 november kom äntligen vår lilla prins! Kl 13.11 och han vägde 3680g och var 49 cm. <3

Mitt första snitt och det är omtumlande kort sagt. Allt gick snabbt och bra och lillpojken mådde prima direkt när de plockat ut honom. Full apgar och de behövde inte suga fostervatten. Var lite orolig innan då jag förstått att snittbebebisar kan ha det lite tufft efter.

Jag återkommer när jag kan med en liten berättelse. Jag är väl lite svajig i smärta mm än så länge.

Stort GRATTIS Elmiina till er lilla tjej!

Svar på tråden Bebis november 2014